Biopassi vaarantaa terveytesi

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Biopassi vaarantaa terveytesi

Viesti Kirjoittaja Firon »

Los Angelesissa toimiva Flexilis-yhtiö on demonstroinut, että biopassin RFID-sirun avulla voi laukaista pommin. Yhtiö käytti sentin verran raollaan olevaa passia räjäyttämään alle puolen metrin päässä olevaan roskikseen piilotetun pikkuräjähteen.

Uudet biopassit on varustettu etäluettavalla rfid-sirulla, jonka voi lukea langattomasti. Monet yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta kiinnostuneet tahot ovat pitäneet biopasseja tietoturvariskinä.

http://www.youtube.com/watch?v=-XXaqraF7pI

http://www.abcnews.go.com/Technology/st ... 734&page=1


Kuva

Firon
#1899
Conevillage
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Conevillage »

Huh, huh 8O
Ja näiden passien pitäisi lisätä lentoturvallisuutta...
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Taidan huomenna, viimeisenä mahdollisena päivänä uusia perinteisen passin.
nykyinne läpyskä olis voimassa vielä 1½ vuotta, mut jutut uudesta passista kyllä ajaa vielä perinteisen passin käytäjäksi 8O
-J-
9000 CS 2.3 kovassa ajossa
Suzuki RF 900 R "boys needs toys"
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Tietoturvasta sen verran, että se langaton liikenne on kryptattu ja ainakaan suomalaisia biopasseja ei voi etälukea ennen kuin passin kansi on auki. MUTTA: sirussa olevat tiedot ovat kryptaamatta ja Englannissa näitä biopasseja on onnistuttu jo kloonaamaan, että se siitä. Onneksi tuli hommattua normaali 10v passi lähiaikoina, jotta ei joudu tähän "isoveli valvoo" -järjestelmään vielä.

Orwell oli optimisti.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

karg kirjoitti:Tietoturvasta sen verran, että se langaton liikenne on kryptattu ja ainakaan suomalaisia biopasseja ei voi etälukea ennen kuin passin kansi on auki.


Samalla olette turvassa tuolta pommilta kun pidätte sen passiin kiinni. Älkää vaan jättäkö raolleen ;)

Miikka
#1899
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Sangen luotettavaa tietoa. :wink:


Mikä Flexilis? Jenkkiteekkarihuumorilta toi enemmän vaikutti. :P
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Aerochick kirjoitti:Sangen luotettavaa tietoa. :wink:


Mikä Flexilis? Jenkkiteekkarihuumorilta toi enemmän vaikutti. :P
Kaikkea voi aina epäillä. Asiat selviää kun koittaa ite 8)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

karg kirjoitti:Tietoturvasta sen verran, että se langaton liikenne on kryptattu ja ainakaan suomalaisia biopasseja ei voi etälukea ennen kuin passin kansi on auki. MUTTA: sirussa olevat tiedot ovat kryptaamatta ja Englannissa näitä biopasseja on onnistuttu jo kloonaamaan, että se siitä. Onneksi tuli hommattua normaali 10v passi lähiaikoina, jotta ei joudu tähän "isoveli valvoo" -järjestelmään vielä.

Orwell oli optimisti.
Onko ne passin kannet lyijyä tai muuta metallia?

Eli mihinkä tuo väittämäsi, että passin kansi pitää olla auki perustuu?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jos se antenni "aktivoituu" ku se passi avataan :)

"Isoveljestä" sen verran että kuin pal normi-suomalainen passii tarvii per vuos? Ei varmaan montaa kertaa, kyllä sitä valvontaa tulee muualta satakertainen määrä :roll:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Bob kirjoitti:Onko ne passin kannet lyijyä tai muuta metallia?

Eli mihinkä tuo väittämäsi, että passin kansi pitää olla auki perustuu?
"Väittämä" perustuu siihen, mitä luin esim. Sisäasiainministeriön saitilta:

http://www.intermin.fi/intermin/hankkee ... endocument

En usko että noi kovin innokkaasti tonne p***aa pistää luettavaks.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Suomen käyttöönottamassa biometrisessa passissa olevan siru voidaan lukea vain kun passikirja on avattu ja tietosivulla oleva konelukukenttä on luettu. Tämän ansiosta passia ei voi etälukea salaa.
Tuon perusteella pelkkä kannen aukiolo ei vielä aiheuta vaaraa. Konelukukentän lukeminen kun vaatii passin laittamisen lukijaan kiinni. Sitä ei pysty tekemään "etänä"

Lainaus on siis tuolta sisäministeriön sivulta
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

karg kirjoitti:
Bob kirjoitti:Onko ne passin kannet lyijyä tai muuta metallia?

Eli mihinkä tuo väittämäsi, että passin kansi pitää olla auki perustuu?
"Väittämä" perustuu siihen, mitä luin esim. Sisäasiainministeriön saitilta:

http://www.intermin.fi/intermin/hankkee ... endocument

En usko että noi kovin innokkaasti tonne p***aa pistää luettavaks.
Tarkistin noista spekseistä ja näyttää olevan max. 10 cm se matka, minkä päästä tuolla tekniikalla voidaan korttia lukea.

Ja tuossa aiemmin oli puhe etäluvun aiheuttamista vaaratilanteista/riskeistä, mutta tässähän ei ollut sitten etäluvusta kuitenkaan loppujen lopuksi kysymys. Minulle tuli vain se käsitys, että nyt voitaisiin lukea/seuloa, vaikkapa ihmisjonosta eri henkilöiden passeja heidän tietämättään.

Tuohan etälukee saman matkan päästä, kuin SportSedanin virtalukko virta-avainta.
Vastaa Viestiin