Öljyä kuluu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kysyppä ProcarServicestä, puh. 014-282200. Asentamisen vaikeudesta on vaikea sanoa, mutta itse en ainakaan vesisateessa parkkipaikalla rupeaisi ahdinremonttia tekemään, Ammattimiehelle noin puolen päivän homma.

Eski
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

someres kirjoitti:Kiitti kovasti !

Mistähän saisin edullisesti uuden turbon ja onko se helppo itse asentaa ?
Ostoilmoitus Aeron turbosta tuonne:
http://forum.saabturboclub.com

Asennuksen suosittelen teettämään jollain pajalla, on aika ahdas paikka vaihtaa itse.
TD04
"Aero"

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ei tuo kauhea homma ole jos vaan on nosturi tai pukit..
Pari tuntia..Vähän pitempään jos kahvi taukoja pitää.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
malait
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja malait »

Minä ostin turbon pro turbosta hinta 600e ja tämä oli garrett, mitsu siellä näkyy maksavan vähän auki 700 e.
asennuksessa meni n. 2 tuntia, kun teetin sen vieraalla, laskutustunti a 30 e, eli ei paha hinta.
someres
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja someres »

Vaikuttaako muuten tehoihin jos turbosta johtuu oljyn kulutus ?

Paraniko muuten "Malait" sun Saabissa tehot ku vaihdoit turbon ?

Minä kävin kokeileen 2.0 ysi tonnaria ja oli paljon pirteempi ku mun Saappi !
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

someres kirjoitti:Vaikuttaako muuten tehoihin jos turbosta johtuu oljyn kulutus ?

Tehot ei muutu miksikään vaikka vaihtaa Aeron turbon, ahtimen kestoikä vaan nousee huomattavasti ;)
malait
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja malait »

someres kirjoitti:Vaikuttaako muuten tehoihin jos turbosta johtuu oljyn kulutus ?

Ei siinä merkittävää tehon lisäystä ollut, mutta kylmäpölläytykset jäi :D
someres
"Kaasari"

No nyt saatiin vaihdettua "Turbo" ja asennettiin garret .

Tehoja tuli huomattavasti lisää, mutta olen nyt ajanut 1500 ja vieläkin vähän pöläyttää ku kylmänä käynnistää ja kuluttaa oljyä 0,5l/1500 km ja kaikki putket pitäis olla auki.

Missä vois olla vika :?: vai onko normaali tuo oljyn kulutus :evil:
pajunen3
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

someres kirjoitti:kuluttaa oljyä 0,5l/1500 km ja kaikki putket pitäis olla auki.
ng900aero kirjoitti:
Tämä sama kehityslinja on joka autonvalmistajalla, eli sopeutuminen koko ajan tiukkeneviin päästörajoituksiin ja kulutuksen pienentämispyrkimyksiin (suhteessa koko ajan kasvaviin autojen kokonaismassoihin).
Saabin tapauksessa ongelmaa on koetettu ratkaista keventämällä mäntiä, eli aivan toimiva ja looginen ratkaisu (ja männät kestävät virittämättömissä autoissa yleensä ilman ongelmia), itse ongelma johtuu mäntävalmistajan eli Mahlen tuottamista männistä, eli niiden männänrenkaat ovat liian heiveröiset, ohipuhallusta tulee niiden takia (esim. tonnarin männänrenkaisin verrattuna renkaan puristusvoima on melkolailla pienempi). Männän massalla tai pituudella ei tässä hommassa ole mainittavaa merkitystä.
Tämä ei tosiaankaan koske kaikkia tapauksia, ja moottorin oikeanlaisella käytöllä, ajotavalla, käytettävillä öljyillä, jne, on merkitystä.
Mitä oljyä käytät? Suosittelen Mobil 5w-40 tai 5w-50 oljyä.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
someres
"Kaasari"

Käytän Mobil 1 eli onko se 5w-50 , en tiedä mitä öljyä edellinen omistaja on käyttänyt ilmeisesti samaa. Tällä palstalla on kirjoiteltu ja kerrottu että ei sais kuluttaa juuri lainkaan ja toiset sanoo että tämä olis ihan normaalia.

Sitä ku on tottunut siihen että auto ei paljon kuluta oljyä niin vähän jurppii...

Auto ollut meillä vasta vähän yli puol vuotta ja eka "saabi".
Jos kulutus ei lopu niin taitaa mennä vaihtoon koko auto

Turbon vaihdon jälkeen oljynkulutus väheni puolella :)
pajunen3
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Jos se öljyä pölläyttää, niin jostainhan sen pitää päästä pakopuolelle. Koska turbo on vaihdettu, niin seuraavaksi katsoisin moottorin kannen alle. Ehkäpä se on niissä männänrenkaissa...ei se ainakaan mahdottomuus ole :roll:

Kyllä saabilla aina korjauksen välin ajelee. 9-5 on täynnä kaikkia kivoja pikku ylläreitä, ja osat MAKSAA HUNAJAA. Varmaan on moni muukin auto reistailee, mutta jotenkin tuntuu että SAABISMI ON TODELLA SAIRAUS :D :D
Jos haluaa auton jolla on Amerikkalaisten tutkimuksen mukaan huolettominta ajoa, niin täytyy ostaa LEXUS. Muutenkin taitaa noi Japanilaiset olla koneiltaan kestäviä, kuten kaikki tietää.
:roll:
Jossen haluis huippu hyvää autoa jossa kuitenkin on kaikkia pikku ylläreitä, joita saa näpertää ja pohtia ajankulukseen kuinka halvimmalla selviää, niin en ois ostanu SAABIA toistamiseen.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Eski
"Saabisti"

Eski kirjoitti:Tänään laskettiin nolla wattinen litku pois ja laitettiin Mobil 5W-50 tilalle. Katsotaan parin kuukauden päästä onko pysynyt koneessa...

Eski
Ai niin tämäkin homma on taas ajankohtainen, kun nyt on 5W-50 -rasvoilla ajettu jo 5K ja samalla tavalla se sieltä koneesta häviää kuin 0W-öljykin... Noin 4K ajettuna lisäsin 2 desiä ja sen jälkeen on pysynyt taas ylämerkissä. Yhtään ei pukkaa sinistä savua, mutta öljyä kyllä tulee läppäkotelolle ja cooleriin, joten kai se on uskottava, että Mitsu siellä valskaa...

Ahdin on todennäköisesti vielä korjauskuntoinen, joten olen harkinnut ottaa föönin irti kesälomalla ja lähettää johonkin turbopajaan remontoitavaksi. Onko suosituksia hyvistä turbohuolloista tai jotain varoituksia mihin ainakaan ei ahdinta kannata lähettää...?

Eski
Sairas95
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Luin tämän viestiketjun läpi ja tuli vähän sellainen tunne, että mahtaako (anteeksi jo etukäteen) öljyjen viskositeetit olla vähän hakusessa. W:een edellä oleva luku (esim.5W) kuvaa tietenkin öljyn paksuutta kylmässä ja sillä ei "teoriassa" ole mitään tekemistä kuuman pään kanssa. Eli 0W-40 ja 20W-40 ovat kuumassa samanlaisia. Toisaalta, kun kerran Saabin moottoreissa on ehkä ongelmaa pikeentymisen kanssa, voisi ajatella, ettei kannata kovin jäykkää (40-60) öljyä kuumassa päässä käyttää. Fordikin kielsi joissain koneissaan yli 30:sen öljyn. Onhan se toisaalta selvä, että vaikka tuntuu hienolta käyttää jotain 60:stä "ralliöljyä", niin mahtaakohan niin paksu öljy mennä tiukoilla "siviilivälyksillä" olevassa moottorissa joka paikkaan.
Eski
"Saabisti"

Itse ainakin ymmärrän mitä viskositeetit tarkoittaa, mutta kun Saabin suositukset on mitä on ja monet Saab-huollotkin käyttävät noita 0W-40 ja 5W-50 -öljyjä, niin helposti luulee, että ne sopivat Saabin koneeseen...

Marketissa näytti olevan Mobilin 5W-40 täyssynteettistä 5 litran purkissa hintaan 35 euroa/pänikkä. Purkissa lukee High Mileage Formula ja sen väitettään olevan Volkswagenin longlife -öljyä. Tuossa 5 litran purkissa olisi sopivasti se kymppitonnilla tarvittava litra lisäämistä varten...

Eski
Eski
"Saabisti"

Eski kirjoitti: Ahdin on todennäköisesti vielä korjauskuntoinen, joten olen harkinnut ottaa föönin irti kesälomalla ja lähettää johonkin turbopajaan remontoitavaksi. Onko suosituksia hyvistä turbohuolloista tai jotain varoituksia mihin ainakaan ei ahdinta kannata lähettää...?
Eski
Eipä näytä suosituksia tai varoituksia löytyvän, joten kyselin asiaa puhelimella muutamasta(*) turbohuollosta. Perushuollon hinta on 350-450 euron haarukassa. Neljässä pajassa sanottiin, että Mitsuun ei saa varaosia. FIN-Turbo Toivalasta kuitenkin kertoi, että käytännössä kaikkia varaosia on saatavilla, kun on oikeat kanavat.

Mielenkiintoisia käsityksiä löytyi myös ahdinten kestosta, jotkut sanoivat, että 200K on ihan maksimi Mitsulle Aerossa ja joku sanoi, että eihän 160K ajettu TD04 voi mitenkään olla vielä rikki... Ilmanputsarin vaihdon tärkeydestä muistutettiin, ja sanottiin että erityisesti GT17:n laukeamiset johtuvat siitä, että ilmanputsaria ei vaihdeta tarpeeksi usein. Myös huohotinletkujen tukkeumat rasittavat ahdinta.

Uuden ahtimen listahinta Saabilla on alle 900 euroa ja PCS:ltä saa vielä vähän halvemmalla, mutta Speedpartsin toimitusaika on arvoitus. Turbohuolloissa uuden Mitsun hintahaarukka on 1000-1600 euroa 8O

Näillä näkymin Mitsu lähtee FIN-Turbolle remontiin, jos on vielä korjauskuntoinen...

(*)
Professional Motor (Suonenjoki)
Turbohuolto Riikonen (Lahti)
LDS-Turbo (Kangasala)
FIN-Turbo (Toivala)
PRO-Turbo (Lappeenranta/Pori)

Eski
Vastaa Viestiin