Koneen naputus (V8)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

ng900aero kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti: :lol: Itsekin juon juuri nyt olutta :D
Sit'kö se olikin.. :lol: Aattelinkin jo et nyt kysymyksessä vakavampi vaurio.. Aamulla voi jakopää kolista kipeästi. :lol:
Ei lähtenyt tuo koneen naputus edes sillä että itse join muutamia oluita ja kävin saunassa, saunan jälkeenkin naputtelee edelliseen malliin :D[/quote] Meillä naputus vasta alkaa ja monesti vielä aamuisin käynnistysmis vaiheessa jos on ottanut useamman oluen.. :lol: :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

ng900aero kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti: :lol: Itsekin juon juuri nyt olutta :D
Sit'kö se olikin.. :lol: Aattelinkin jo et nyt kysymyksessä vakavampi vaurio.. Aamulla voi jakopää kolista kipeästi. :lol:
Ei lähtenyt tuo koneen naputus edes sillä että itse join muutamia oluita ja kävin saunassa, saunan jälkeenkin naputtelee edelliseen malliin :D[/quote]
Meillä naputus vasta alkaa ja monesti vielä aamuisin käynnistysmis vaiheessa jos on ottanut useamman oluen.. :lol: :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tasapaino akseli kirjoitti: Meillä naputus vasta alkaa ja monesti vielä aamuisin käynnistysmis vaiheessa jos on ottanut useamman oluen.. :lol: :lol:
Sellaisissa "erikoistilanteissa" kannattaa väittää naama vakavana ettei ole mitään juonut ja näytellä selvää, sehän menee aina läpi :lol:

Mutta jos kokeilisi paksuntaa öljyjä kunnes kone (nyt siis tuo peltilehmä :) ) on hiljaa, vikahan ei välttämättä ole moottorissa vaan juuri tuolle yksilölle sopimattomissa öljysuosituksissa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

tuollaisia castrol suosittelee:
Best SLX LL 04
Better TXT Softec Plus 5W-30
Good TXT 10W-40
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Koneen naputus (V8)

Viesti Kirjoittaja karg »

ng900aero kirjoitti:Jännintä hommassa on se että ääni alkaa öljyn/koneen lämmettyä, kylmänä käy nätisti (eikös venanpainimen kuulu ronklattaa etupäässä kylmänä?).
Aiemmasta Saabista muistelen sen verran, että siinäkin havaitsin ensin pientä naputusta kunhan kone ensin lämpeni. Kylmänä ei siis kuulunut mitään outoa. Tämä kyllä paheni aika nopeasti (~2000km) reippaaksi paukkeeksi yli 2000r/min kierroksilla kun kiertokangen laakeri oli kulunut huonoksi, mutta kone toimi kuitenkin muuten "hienosti" ja varsinkin pienemmillä kierroksilla kolinoita ei kuulunut. Loppu onkin historiaa.

OT: Tampereen Hepo-Auto korjasi tämän risan laakerin ja samaan syssyyn tasapainokamppeet sekä jakopään muutenkin, mutta vain vähän myöhemmin samasta koneesta oli parin muun kiertokangen laakerit kuparilla, yksi murusina öljypohjalla ja yksi runkolaakeri leikkasi sitten kiinni kesken työmatkan. Olikohan jotain unohtunut Hepo-Auton sediltä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Koneen naputus (V8)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

karg kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Jännintä hommassa on se että ääni alkaa öljyn/koneen lämmettyä, kylmänä käy nätisti (eikös venanpainimen kuulu ronklattaa etupäässä kylmänä?).
Aiemmasta Saabista muistelen sen verran, että siinäkin havaitsin ensin pientä naputusta kunhan kone ensin lämpeni. Kylmänä ei siis kuulunut mitään outoa. Tämä kyllä paheni aika nopeasti (~2000km) reippaaksi paukkeeksi yli 2000r/min kierroksilla kun kiertokangen laakeri oli kulunut huonoksi, mutta kone toimi kuitenkin muuten "hienosti" ja varsinkin pienemmillä kierroksilla kolinoita ei kuulunut. Loppu onkin historiaa.

OT: Tampereen Hepo-Auto korjasi tämän risan laakerin ja samaan syssyyn tasapainokamppeet sekä jakopään muutenkin, mutta vain vähän myöhemmin samasta koneesta oli parin muun kiertokangen laakerit kuparilla, yksi murusina öljypohjalla ja yksi runkolaakeri leikkasi sitten kiinni kesken työmatkan. Olikohan jotain unohtunut Hepo-Auton sediltä...
Kuinka paljon koneella oli ajettu, ja oliko kyseessä ahdettu moottori?

Aika omituista josseivät olleet vaihtaneet kaikkia laakereita kerralla??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen naputus (V8)

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti:
karg kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Jännintä hommassa on se että ääni alkaa öljyn/koneen lämmettyä, kylmänä käy nätisti (eikös venanpainimen kuulu ronklattaa etupäässä kylmänä?).
Aiemmasta Saabista muistelen sen verran, että siinäkin havaitsin ensin pientä naputusta kunhan kone ensin lämpeni. Kylmänä ei siis kuulunut mitään outoa. Tämä kyllä paheni aika nopeasti (~2000km) reippaaksi paukkeeksi yli 2000r/min kierroksilla kun kiertokangen laakeri oli kulunut huonoksi, mutta kone toimi kuitenkin muuten "hienosti" ja varsinkin pienemmillä kierroksilla kolinoita ei kuulunut. Loppu onkin historiaa.

OT: Tampereen Hepo-Auto korjasi tämän risan laakerin ja samaan syssyyn tasapainokamppeet sekä jakopään muutenkin, mutta vain vähän myöhemmin samasta koneesta oli parin muun kiertokangen laakerit kuparilla, yksi murusina öljypohjalla ja yksi runkolaakeri leikkasi sitten kiinni kesken työmatkan. Olikohan jotain unohtunut Hepo-Auton sediltä...
Kuinka paljon koneella oli ajettu, ja oliko kyseessä ahdettu moottori?

Aika omituista josseivät olleet vaihtaneet kaikkia laakereita kerralla??
Ei olis eka kerta kun budjetti remppa olis tehty väärin :roll: Eli hiottu vain yksi kaula (se pahin) ja laitettu siihen normali välys hionta eikä kuten olis pitänyt huomioida muidenkin kaulojen kulumis määrä. Jolloin tuo koneistettu leikkaa samantien kiinni. Tietty kun tehdään normi remppa niin silloin tietysti kaikki koneistetaan. Sama homma on jos tehdään esim. jommat kummat noista kauloista kk tai ka.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Koneen naputus (V8)

Viesti Kirjoittaja karg »

ng900aero kirjoitti:Kuinka paljon koneella oli ajettu, ja oliko kyseessä ahdettu moottori?

Aika omituista josseivät olleet vaihtaneet kaikkia laakereita kerralla??
Koneena -97 2.3T. Ekat kk-ongelmat tulivat kun mittarissa oli n. 278tkm. Kone laukes totaalisesti jossain 298tkm:n kohdilla ja tuo 20tkm oli pelkkää moottoritieajoa ja siinäkin välillä öljyt vaihdettu kertaalleen. Kyselinkin Hepo-Autosta jälkikäteen että mites tää voi olla mahdollista. Vastaus oli jokseenkin se, että "etpäs ite pyytäny tutkimaan konetta enempää". No en pyytäny joo ku luulin että korjaamolla tiedetään auton moottoreista enemmän kuin mitä ite tiedän :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ajoin auton eilen takaisin pajalle, avaavat siellä ylemmän öljypohjan ja tutkivat laakereiden kunnon, toivottavasti löytyisi jotain kulumaa jostain kiertokangen liuskoista niin ei tarvitsisi ottaa kantta irti ja ruveta mäntiä irrottelemaan.
Ääni on senverta pieni etten jaksa uskoa että kauloihin on tulllut jälkiä, ovat kuulemma erittäin kestävää tavaraa.

Kokeilin eilen hieman tuota kulkupuolta nyt kun on moottorinohjaus pois suojatilasta, kait se jotenkin kulkee, ainakin nopeusmittarin osoittama nousee aika vilkkaasti, vaikea sanoa kun sisälle ei juurikaan kuulu koneenääni (ei edes tuo naputus), ja luistonesto/ajonvakautus otti pois turhat sutimisefektit, olisi pitänyt kokeilla kytkeä pois päältä.

Ainakin vaihteisto oppi vaihtamaan ärhäkämmin noin 50km:n lenkin aikana, aluksi halusi vedättää kaikissa tilanteissa matalilla kierroksilla (jopa Sport-asennossa), mutta tuohan onkin adaptiivinen ja se nollautui kun akku oli irti. Kait tuon saisi opetettua kulkemaan ärhäkämmin jos tarves olisi.
Maantieajossa menee nyt todella pienellä kulutuksella, mittarin mukaan satasen nopeudessa sellaista 7-8l/100km, eli meikän ajossa keskikulutus voisi olla samaa luokkaa kuin Saabeillakin, siinä kympin hujakoilla. Tuo kiertää satasessa 1800rpm joten siksi menee pelkillä höyryillä.

No nyt on bemu pajalla ja taas aikaa perehtyä Saabeihin :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Öljypohjan irroituksella selviää tuo kangen yläpään välys jos sitä on. Ei tarvi koko konetta purkaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Öljypohjan irroituksella selviää tuo kangen yläpään välys jos sitä on. Ei tarvi koko konetta purkaa.

V-M
Täytyy mennä itse paikalle tutkimaan laakerit, kaulat ja heiluttelemaan kankia, luulisi tosiaan että välykset voisi tuntea, etenkin jos pyörittää konetta niin että saa tutkittavan männän/kangen ala-asentoon.
Samalla melkein voisi ottaa ne öljysuuttimet irti ja puhdistaa.

Vielä kulkupuolesta sen verran että siinä tuntui olevan pientä aaltoilua, muutaman kerran tuntui kuin karkaisi lapasesta ja muuten sitten lotkotteli rauhallisemmin, voisi kuvitella että tuossa kun on nakutuksentunnistus niin se saattoi erehtyä luulemaan tuota alakierrosten naputusta nakutukseksi ja muutti seoksia ja ennakkoa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Sanosinpa että on tuollaisen äänen tuottava välys niin mitätön että todennäkösesti paha on tuntea käsin, etenkin kun kokeilet kylmää moottoria ja kylmänähän se ei kalise. :?
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Sanosinpa että on tuollaisen äänen tuottava välys niin mitätön että todennäkösesti paha on tuntea käsin, etenkin kun kokeilet kylmää moottoria ja kylmänähän se ei kalise. :?
Näin vähän itsekin ajattelin, siksi pitääkin olla paikalla kun purkavat öljypohjaa ja laakeripukkeja, toivottavasti löytyisi selkeää vikaa jonkin KK:n liuskoista.

Noihin pariin Saabin koneseen kun vaihtelin laakereita niin niistä oli tullut esiin jo sitä kuparinväristä pintaa, mutta silti eivät kalkattaneet vielä, ja kaulat olivat täysin virheettömät, eli liuskojen pitäisi olla vieläkin enemmän kuluneet jotta naputtaisi.
Toisaalta taas tuntuisi oudolta että jos männäntappi naputtaisi männän reiässä, niin ääni ei kuuluisi kylmänä laisinkaan, jotenkin lämpöisenä naputtamisen yhdistäisin näin mutu-tuntumalla mieluummin kiertokangen laakereihin kerran tuntuu olevan tekemisissä öljynpaineen kanssa?

Näin netissä spekuloimalla tuo pian korjaantuukin :lol:
No kunhan saavat aikaiseksi aloittaa remontin niin eteneehän se sitten.
Erinomaisen hankalasti huollettava/korjattava kone tuollainen V8, tai oikeastaan ei koneessa ole vikaa vaan se on istutettu liian pieneen autoon :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:...
Olen myös sitä mieltä, että käsin kokeillen välys ei tunnu jollei ääntele kylmänä.
Itsellänihän ei ole kolinoista muuta kokemusta kuin jakopään ketjun ralahtaminen ennen öljynpaineiden nousua käynnistäessä, kalkatus kiertokangen laakerista kylmästartissa ennen paineiden nousua sekä kuumalla koneella moottorijarrutuksen ja vedon rajamailla todella selvä kalkatus.. ja tietty kylmänä kolisevat matalat takomännät sylintereissä.

Toivotaan nyt että ei mitään dramaattisen vaarallista/kallista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myrkky kirjoitti: sekä kuumalla koneella moottorijarrutuksen ja vedon rajamailla todella selvä kalkatus.. .
Kerpele tämän Elisan adsl:n kanssa, pitää kirjoittaa kaikki viestit moneen kertaan kun yhteys pätkii :?

Niin jos olisikin manuaalivaihteinen niin pystyisi kuuntelemaan naputusta moottorijarrutuksessa ja kytkintä painelemalla, automaatissa on vähän vaikeampi homma kun ei ole selvää eroa vedon ja vedottomuuden välillä.
No ei tuonne kabiiniin kuule juuri mitään konehuoneen tapahtumista muutenkaan :(

Mutta kun paikallaan kierrättää moottoria vaikkapa jossain 1500-1700rpm, ääntä ei kuulu, mutta tavallaan kun kuormitus purkautuu kaasu päästettäessä, kuuluu naputus voimakkaimmin jossain reilussa tonnissa, jolloin se ikäänkuin resonoi kierrosten laskiessa, eli voisi aika selkeästi viitata kangen välykseen, ikäänkuin "kloklottaa resonoiden" siellä kun veto poistuu, ja tyhjäkäynnillä taas napsuttelee tasatahtiin eli hitaasti (tyhjäkäynti ehkä jotain 650-700rpm (mittarin mukaan, vaikea siitä on sanoa tarkemmin).

Eli hommahan on melkein ratkaistu (konetta avaamatta :lol: ): joko 5:n tai 6:n kiertokangen laakeri alkaa napsutella kun öljynpaine laskee koneen lämmettyä, satavarma diagnoosi, ja helppo korjata :lol: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin