No niin, reilu 100km lenkit tuli ajettua perjantai-illalla ja nyt vasta alkaa suun pielet palautumaan normaalipaikoilleen. On siinä isossa dieselissä vaan mahtava vääntö. Turbo heräilee hieman ennen 1500rpm ja paukkua riittää koneessa aina yli 4000rpm asti. Kun ottaa vertailukohteeksi Audi A6 2,8 tdi:n niin kyllä Saab on huomattavasti vääntävämpi. Audissa kone menee mielestäni ihan hengettömäksi 3500rpm jälkeen. (Tosin kyseisen tyyppisellä Audilla olen ajanut aika vähän)
Ihan ilman ongelmia ei silti auton elämä Suomessa alkanut, kun n. 10km jälkeen syttyi moottorin vikavalo. Turun metro-autossa kuitattiin pari-kolme anturien takaisinkytkentähälyä ja "vika" korjaantui. Täytyy jäädä tarkkailemaan asiaa.
Oikeastaan ainoa häiritsevä asia autossa on mielestäni pieni sivuääni moottorista. Sellainen hyvin hiljainen vinkuna tai lähinnä pihinä, joka kuuluu ajossa tasa-kaasulla. Kun hieman helppaa kaasusta, ääni katoaa. Tiedä sitten, onko se vain ominaisuus vai pitäisikö olla huolissaan.
Moi! Mitenkäs toi sylinteriputkiongelma oikein oireilee? Ajattelin vaan, että osaa tarkistaa kun on tuollainen saksantuonti harkinnassa... Onko kukaan muuten perehtynyt tuohon (http://www.nettiauto.com/732766) tarkemmin?
Ainakin mitä tässä olen nettiä selaillut, niin nesteet alkaa häipymään paisuntasäiliöstä. Osalla hitaammin ja osalla nopeammin paineen kera.
Kyseessä siis jonkunlainen sylinteriputkien painuminen ja siitä seuraava vuoto.
Saabilta kun kyselin asiaa niin vastaus oli luonnollisesti tämä:
"Kuten viestissänne toteatte Saab 9-5 TiD V6 moottoriin saattaa vain pahimmassa tapauksessa tulla kuvailemanne tyyppinen vika. Vikojen esiintymistiheys ei kuitenkaan ole sitä luokkaa, että Saab-tehdas olisi ryhtynyt erityistoimenpiteisiin ko autojen suhteen. Jos johonkin autoon on vaihdettu moottori niin sen ulkopuolelta tunnistaminen on vaikeata. Varmimmin tieto voisi löytyä edelliseltä omistajalta tai huoltokorjaamon historiatiedoista. Niitä muutoksia joita varaosamoottoreille on tehty ei tehdas ole yksilöinyt ja pitää ne tiedot itsellään. "
Luen lähes viikoittain V6 TiD moottoriongelmiin liittyviä kertomuksia Saksan Saabforumeilla (saab-cars.de, motor-talk.de). Näyttää siltä että erityisesti Saksassa moottori on erityisen altis hajoamaan vajoavien sylinteriputkien takia, ilmeisesti suurilla nopeuksilla ja moottorin kuormituksella voi olla vaikutusta asiaan, sillä muissa Keskieuroopan maissa jossa ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla, ei ongelmaa ilmeisesti esiinny siinä määrin kuin täällä.
Jos moottori on hajotakseen, niin se tapahtuu lähes poikkeuksetta alle 100 tkm. yleisimmin 60-80 tkm välillä. Yleisimmin hajoaa oikeanpuolimmainen sylinteri taaemmasta V6-lohkosta, oireet ovat varsin selvät, kronologisessa järjestyksessä:
1. epätasainen tyhjäkäynti
2. jarrutettaessa pysähdyksiin, moottori tuntuu tukehtuvan kun kytkintä painettaessa kierrokset putoavat hetkellisesti
3. auto savuuttaa, jäähdytysnestettä katoaa, ei kuitenkaan paljoa, ehkä desilitroja,
4. tyhjäkäynti lämpimänä muuttuu yhä epätasaisemmaksi autoa täristäen, samoin ajaminen tasaisella nopeudella ja moottorijarrulla on nykivää, kiihdytyksissä auto käyttäytyy vielä normaalisti
5. Jäähdytysnestettä alkaa kadota jo litroittain, auto savuuttaa kunnolla.
6. jossain vaiheessa jäähdytysnestettä ei enää katoa,sen sijaan nesteen pinta alkaa nousta erityisesti lyhyillä matkoilla kun paine sylinterissä alkaa karkailla jäähdytysjärjestelmään
7. Jäähdytysjärjestelmän bypass hajoaa paineen alla, sen seurauksena nesteet alkavat tulvia korkista ulos
8. poks
Koneen korjaamista paksumilla kannentiivisteillä tai lohkon plaanamisella ei Saksan saabhuollot edes yritä, vaihtoehdoksi jää vaihtokone, jonka saa v a h v i s t a m a t t o m i e n tietojen mukaan max. 5 vuotta aukottoman huoltokirjan omaaviin vanhoihin autoihin.
Mikä uskomattominta, Isuzun parantelema moottori vuosimalleista 2003 eteenpäin ei ole tuonut suurempaa muutosta ongelmaan, tätä nykyä paukkuvat jo vuosimallien 2003- moottorit saman ongelman takia.