tuossa joutessani pyörittelin ainoata aivosoluani ja pohdiskelin että onko sittenkin haitallista pitää liikennevaloissa kytkintä pohjassa?
joskus mopoiässä minulle opetettiin, ettei kytkintä tule ikinä pitää turhan pitkään pohjassa. virittelin joskus foorumilla keskustelua aiheesta, ja tulin ymmärtäneeksi että tämä kytkinpelkoni oli täysin aiheeton.
no, jossain vaiheessa huomasin että minuun alkoi tarttua uusi tapa että liikennevaloissa laitan vaihteen silmään hyvissä ajoin ja odottelen kytkin pohjassa. nyt kun yhdestä ysiysistäni alkoi kytkimen pääsylinteri falskaamaan, heräsi vaan ajatus että onko 1+1=2, eli rasittaako kytkimen "turha" pohjassa pitäminen suotta noita pääsylinterin tiivisteitä?
odotellaan raadilta kommentteja
kytkimen käyttö ja pääsylinterin kuormitus?
kytkimen käyttö ja pääsylinterin kuormitus?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tottakai kytkimen pohjassa pitäminen rasittaa paikkoja enemmän kuin se että se olisi ylhäällä, mutta kysymys onkin siitä onko sillä mitään käytännön merkitystä.
Ennen vanhaan sillä että kytkintä ei pidetty pohjassa varjeltiin painelaakeria, nykyään painelaakerit kestävät pohjassa pitämisen aivan riittävän hyvin. Kun painelaakeri kerran kestää niin voidaankin miettiä kumpi rasittaa tiivisteitä ja väsyttää asetelmaa enemmän kytkimen pohjassa olo vai kaksinkertainen määrä työliikkeitä.
Tiivisteet tuskin levisivät omaksumasi uuden tavan vuoksi, eiköhän ne mennyt ihan vanhuuttaan.
Ennen vanhaan sillä että kytkintä ei pidetty pohjassa varjeltiin painelaakeria, nykyään painelaakerit kestävät pohjassa pitämisen aivan riittävän hyvin. Kun painelaakeri kerran kestää niin voidaankin miettiä kumpi rasittaa tiivisteitä ja väsyttää asetelmaa enemmän kytkimen pohjassa olo vai kaksinkertainen määrä työliikkeitä.
Tiivisteet tuskin levisivät omaksumasi uuden tavan vuoksi, eiköhän ne mennyt ihan vanhuuttaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
No aina olen noin ajanut (tai siis seissyt) kuten Lucaf kirjoitti ja yhden kerran olen saanut suorittaa kytkimen työsylinterin remontin. Ja sekin oli 99:ssä ja mittarissa 235tkm eli oli tullut tiensä päähän varmasti muutenkin. Mitenkäs nuo kärryt joihin on vaihdettu vahvempaa/sportimpaa kytkin osaa?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
No esim. jäykempi asetelmahan antaa suuremman paineen painelaakerille, joten tottakai se lyhentää laakerin elinikää vakioon nähden, lisäksi jäykemmän asetelman tuoma lisäpaine on lisäkuormitus vanhoille ja sylintereille ja etenkin niiden kumeille. En kuitenkaan uskoisi niiden olevan kokonaisuutena kovin iso muutos kestävyyteen, etenkin jos nesteet muistetaan vaihtaa säännöllisesti(eli ei vettä seassa) ja ei käytetä puhtaita kilpaosia(todella jämy paineasetelma esimerkiksi), jotka ei katuliikenteeseen edes yleensä sovi kovin hyvin.Psychocowboy kirjoitti:Mitenkäs nuo kärryt joihin on vaihdettu vahvempaa/sportimpaa kytkin osaa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
Mutta
Täytyy tunnustaa että minulla taas on sellainen vähän paha tapa poljeskella sitä kytkintä valoissa aina muutamia kertoja kun odottelen josko jo vaihtuisi.
Yleensä pyrin pitämään aina kytkimen ylhäällä ja vaihteen vapaalla.
Viestin alkuperäisenä aiheena on minulla se että sitten valon vaituessa älkää polkaisko kytkintä pohjaan ja laittako sitä ykköstä voimalla päälle.
Helposti meinaan vaihteiston akselit vielä pyörivät ja synkronoinnit rasittuu.
Yleensä pyrin pitämään aina kytkimen ylhäällä ja vaihteen vapaalla.
Viestin alkuperäisenä aiheena on minulla se että sitten valon vaituessa älkää polkaisko kytkintä pohjaan ja laittako sitä ykköstä voimalla päälle.
Helposti meinaan vaihteiston akselit vielä pyörivät ja synkronoinnit rasittuu.
SAAB