99 kaasutin toimii ilman lämpökompensaattoria
99 kaasutin toimii ilman lämpökompensaattoria
nyt ei mene taas parhaalla mahdollisella tavalla. käyttöauto on jo viikon odottanut hoitoon pääsyä kaikkensa antaneena (=kytkinnesteet pihalla).
vara-autosta #1 on levahtamassa kytkimen pääsylinterin tiivisteet (=kytkinnesteet kabiinissa).
aamulla tein rutiinitarkastusta vara-autolle #2, joka on uskollisesti kuljettanut minua töihin viime päivinä ja tänä kesänä palvellut minua ansiokkaasti jo 6tkm ihmeellisen minimaalisilla huolloilla (öljyt + jarrupalat).
vaihdoin imusarjan alipaineletkun tiivisteen merkkiosaan. vanha olikin jo aloittanut uhrautumisensa polttoaineensyötölle. tarkistin 5tkm sitten vaihdetut öljyt, lisäsin n. 7desiä max-rajaan. jarrunesteet kunnossa (edes tässä!), jäähdytysnesteet kunnossa, kaasuttimen vaimennussylinterin öljyt vähissä, lisätään. missähän kunnossa kaasuttimen kalvo on tässä yksilössä? samalla kun pohdin asiaa katseeni osuu moottoritilan pohjalle, mitä prk#¤&% siellähän on kaasuttimeen kuuluva osa. se valkoinen karamellinmuotoinen osa joka tulee matkustamon puoleiseen kylkeen kiinni!!! kauankohan se on ollut irti? ja auto toimii hyvin? senkö takia joskus jälkikäyntiä, ja ihan terävin kärki puuttuu suorituskyvystä?
mites tuon osan saa kiinni, meneekö standardiruuveilla (2kpl?) ja vaatiiko jotain muuta huomioimista? alaosassa jossa se muovitötsä menee kaasutimen kyljessä olevaan reikään, näytti olevan pieni o-tiiviste vielä tallella. tuntui että osa ei ihan täysin istunut sille kuuluvaan paikkaansa (yläosastaan), mutta pitää myöhemmin sovitella sitä uudestaan. onneksi kotipihalla on esimerkkiauto josta voin ottaa mallia, jos tänään vielä pääsen takaisin kotiin..
vara-autosta #1 on levahtamassa kytkimen pääsylinterin tiivisteet (=kytkinnesteet kabiinissa).
aamulla tein rutiinitarkastusta vara-autolle #2, joka on uskollisesti kuljettanut minua töihin viime päivinä ja tänä kesänä palvellut minua ansiokkaasti jo 6tkm ihmeellisen minimaalisilla huolloilla (öljyt + jarrupalat).
vaihdoin imusarjan alipaineletkun tiivisteen merkkiosaan. vanha olikin jo aloittanut uhrautumisensa polttoaineensyötölle. tarkistin 5tkm sitten vaihdetut öljyt, lisäsin n. 7desiä max-rajaan. jarrunesteet kunnossa (edes tässä!), jäähdytysnesteet kunnossa, kaasuttimen vaimennussylinterin öljyt vähissä, lisätään. missähän kunnossa kaasuttimen kalvo on tässä yksilössä? samalla kun pohdin asiaa katseeni osuu moottoritilan pohjalle, mitä prk#¤&% siellähän on kaasuttimeen kuuluva osa. se valkoinen karamellinmuotoinen osa joka tulee matkustamon puoleiseen kylkeen kiinni!!! kauankohan se on ollut irti? ja auto toimii hyvin? senkö takia joskus jälkikäyntiä, ja ihan terävin kärki puuttuu suorituskyvystä?
mites tuon osan saa kiinni, meneekö standardiruuveilla (2kpl?) ja vaatiiko jotain muuta huomioimista? alaosassa jossa se muovitötsä menee kaasutimen kyljessä olevaan reikään, näytti olevan pieni o-tiiviste vielä tallella. tuntui että osa ei ihan täysin istunut sille kuuluvaan paikkaansa (yläosastaan), mutta pitää myöhemmin sovitella sitä uudestaan. onneksi kotipihalla on esimerkkiauto josta voin ottaa mallia, jos tänään vielä pääsen takaisin kotiin..
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Elo 15, 2006 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jos muistan oikein, niin sen vaalean kellertävän pitkulaisen muovikannen alla on ns. lämpökompensaattori (tjsp). Bi-metalli jousisysteemi hienosäätää seosta lämpötilan mukaan. Jos jousi on irti, seos menee muistaakseni hieman laihemmalle -> jälkikäyntiä.
Kotelo on ollut kiinni kahdella koneruuvilla. Veikkaisin M4:ää.
Kotelo on ollut kiinni kahdella koneruuvilla. Veikkaisin M4:ää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ruuvaat kiinni vaan takaisin. Uudet O-renkaat olisi hyvä laittaa, mutta toimii se vanhoillakin.
Tuolla on lämpötilakompensaattorista juttua:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
EDIT: URL korjattu, kaasutindokumenttien sisällysluettelo:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.htm
Tuolla on lämpötilakompensaattorista juttua:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
EDIT: URL korjattu, kaasutindokumenttien sisällysluettelo:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.htm
Viimeksi muokannut jus, Ma Kesä 08, 2009 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kiitos vastauksista! kyllä elämä on ihanaa kun on saab foorumi!
mielenkiintoinen muuten tuo karburaattori pdf dokumentti: onko kukaan koskaan tarkistanut kaasuttimen vaimennussylinterin korkista että siinä oleva pieni huohotusreikä (kierteiden yläpuolella) on auki?? joskus dokumenttien lukeminen on hyödyllistä
ja löytyihän sieltä tosiaan ohjeistusta karamellinmutoiselle osallekin:
Temperature compensator
(Stromberg)
The temperature compensator serves to main-tain
a constant fuel/air mixture, regardless of the
ambient carburettor temperature. The tempera-ture
compensator valve is governed by a bi-metallic
strip which, on heating, opens an air
passage past the vacuum piston. The valve
opens at around 20°C (68°F).
In the event of the idling speed dropping rapidly
after prolonged idling, particularly in warm
weather, check the operation of the temperature
compensator by removing the plastic cover and
pressing in the valve, whereupon the tickover
should become less smooth. If the valve is stiff
or sticks it can be adjusted, provided that it is not
scratched or coated with deposits. Should this
prove to be the case, fit a new valve.
Adjustment
Note
The temperature compensator is adjusted at the
factory and should therefore not be tampered
with unless absolutely necessary.
Back off the bi-metallic strip retaining screw
slightly and centre the valve by pressing it to-wards
its seating. Retighten the screw.
Setting
At 20°C (68°F) the valve should have opened 0,1-
0,3 mm (0.004-0.012 in). To check the setting,
the temperature compensator should be remo-ved
from the carburettor and kept at a tempera-ture
of 20°C (68°F) until it has acquired this tem-perature.
Setting is by means of the bi-metallic
strip adjusting nut.
Changing
Change the temperature compensator as a
complete unit. To remove it, undo the two slotted
screws.
Note
Both the outer and inner rubber gaskets must be
exchanged.
mielenkiintoinen muuten tuo karburaattori pdf dokumentti: onko kukaan koskaan tarkistanut kaasuttimen vaimennussylinterin korkista että siinä oleva pieni huohotusreikä (kierteiden yläpuolella) on auki?? joskus dokumenttien lukeminen on hyödyllistä

ja löytyihän sieltä tosiaan ohjeistusta karamellinmutoiselle osallekin:
Temperature compensator
(Stromberg)
The temperature compensator serves to main-tain
a constant fuel/air mixture, regardless of the
ambient carburettor temperature. The tempera-ture
compensator valve is governed by a bi-metallic
strip which, on heating, opens an air
passage past the vacuum piston. The valve
opens at around 20°C (68°F).
In the event of the idling speed dropping rapidly
after prolonged idling, particularly in warm
weather, check the operation of the temperature
compensator by removing the plastic cover and
pressing in the valve, whereupon the tickover
should become less smooth. If the valve is stiff
or sticks it can be adjusted, provided that it is not
scratched or coated with deposits. Should this
prove to be the case, fit a new valve.
Adjustment
Note
The temperature compensator is adjusted at the
factory and should therefore not be tampered
with unless absolutely necessary.
Back off the bi-metallic strip retaining screw
slightly and centre the valve by pressing it to-wards
its seating. Retighten the screw.
Setting
At 20°C (68°F) the valve should have opened 0,1-
0,3 mm (0.004-0.012 in). To check the setting,
the temperature compensator should be remo-ved
from the carburettor and kept at a tempera-ture
of 20°C (68°F) until it has acquired this tem-perature.
Setting is by means of the bi-metallic
strip adjusting nut.
Changing
Change the temperature compensator as a
complete unit. To remove it, undo the two slotted
screws.
Note
Both the outer and inner rubber gaskets must be
exchanged.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vähän tarkennusta vielä kaipaan tähän juttuun
"Both the outer and inner rubber gaskets must be exchanged"
siis missä ulompi ja sisempi? minulla on siinä kaasuttimen sisään menevässä tötsässä yksi pieni muovinen rengas, tilalle ostin kumisen, onko se sitten ulompi vai sisempi ja missä toinen pitäisi olla?
ja ne kiinnitysruuvit...M4 on väljä, M5 ei sovi (kierteet ei täsmää?)
pitääkö kohta mennä romikselle asti hakemaan sopivia ruuveja 
"Both the outer and inner rubber gaskets must be exchanged"
siis missä ulompi ja sisempi? minulla on siinä kaasuttimen sisään menevässä tötsässä yksi pieni muovinen rengas, tilalle ostin kumisen, onko se sitten ulompi vai sisempi ja missä toinen pitäisi olla?
ja ne kiinnitysruuvit...M4 on väljä, M5 ei sovi (kierteet ei täsmää?)


Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Minusta siinä viitataan PDF:n sivun 7 yläkulman kuvassa oleviin O-renkaisiin, jotka on merkitty numerolla 6.lucaf kirjoitti:siis missä ulompi ja sisempi?
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
Ruuvien halkaisija mitattuna kierteen harjan päältä on vähän yli 4,5 mm. Ruuvin kokonaispituus ei ole paljon yli 10 mm. Ruuvin kannan alla ainakin minulla oli tähtiprikat.
Jos romiksia tai purkuautoja ei ole reitin varrella, ruuvikauppakin saattaisi pysytyä auttamaan.
EDIT: URL korjattu, kaasutindokumenttien sisällysluettelo:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.htm
Viimeksi muokannut jus, Ma Kesä 08, 2009 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mulla ei ole mitään tulppaa siinä. onhan tuo toiminut ihan tyydyttävästi noinkin viimeiset 6tkm, mutta elän toivossa että aaltoileva tyhjäkäynti ja satunnainen jälkikäynti häviäisivät palauttamalla tuo mötikkä paikallensa.Suppari kirjoitti:Mulla on tossa 96:sessa jossa strömperg niin tulpattu tuo koko lämpötilakompensaattori juttu siihen sorvatulla tapilla.Ei ongelmia.
jännä että vasta äsken sain tuohon autoon toimivan alipainesäätimenkin, (ts. sellaisen josta ei pysty imemään ilmaa) ei minkäänlaista muutosta, ennen toimi samalla tavalla. mitä varten noita releitä on tuolla konehuoneessa

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
kiitos vinkeistä. olen silmä kovana tuijottanut tuota jus:n viittaamaa kuvaa
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
mutta se ei vaan täsmää kädessäni olevan mötikän kanssa. ei tähän mötikkään ole kuin yhdelle tiivisteelle paikka. taidanpa heittää vesilintua koko palikalla
no ei sentään, mutta ainakin tulppaan sen reijän kunnes löytyy sopivat ruuvit...
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
mutta se ei vaan täsmää kädessäni olevan mötikän kanssa. ei tähän mötikkään ole kuin yhdelle tiivisteelle paikka. taidanpa heittää vesilintua koko palikalla

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei niin. Kuten kuvasta näkyy, se toinen O-rengas onkin siellä kaasuttimessa olevan reiän pohjalla, kompensaattorin venttiilin pääty nojaa siihen.lucaf kirjoitti:ei tähän mötikkään ole kuin yhdelle tiivisteelle paikka.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tulppasin reijän -> vastaa kaasuun paremmin. kiitos vinkistä.
jostain saabin purkuosista mulle oli jäänyt pikkusormen pään kokoinen kumitulppa työkalupakkiin (ruostesuojauksen huoltoreiän tulppa?), ja se oli kuin mitoitettu tuohon reikään.
mötikkä edelleen tallella ja palautetaan paikallensa kun sopivat ruuvit kävelevät vastaan.
jostain saabin purkuosista mulle oli jäänyt pikkusormen pään kokoinen kumitulppa työkalupakkiin (ruostesuojauksen huoltoreiän tulppa?), ja se oli kuin mitoitettu tuohon reikään.
mötikkä edelleen tallella ja palautetaan paikallensa kun sopivat ruuvit kävelevät vastaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)