Juu, vedosta löysäämisen yhteydessä nimenomaan kuului se ääni vaikka muuten yrittikin välttää kolistelua viimeistenkin kilometrien maksimoimiseksi, vapaalla nimenomaan keskikierroksille rauhallisesti nostaen ja laskien: laskuvaiheessa kolisi paitsi jos löysäsi nopeaan, sillon kalkatti vain tyhjäkäynnillä ja sekin vasta melko loppuvaiheessa laakerivauriota.ng900aero kirjoitti:..
Koneen naputus (V8)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Pakosarjasta kuunneltuna (ja myöskin kannen alareunasta) ääni tuli selkeimmin juuri 5:n kohdasta, eli jakopään puolesta vasemmalta puolelta konetta, eli se on todennäköisin syyllinen.
Hyödyttäisiköhän mitään napata vitoselta irti sytytyspuola (jolloin ei sinne pitäisi tulla bensaakaan) jolloin sylinteri kävisi kuormittamattomana, ja jos naputus hiljenisi tai muuttaisi ääntään niin silloin voisi päätellä ainakin mikä sylinteri on syypää naputukseen?
Hyödyttäisiköhän mitään napata vitoselta irti sytytyspuola (jolloin ei sinne pitäisi tulla bensaakaan) jolloin sylinteri kävisi kuormittamattomana, ja jos naputus hiljenisi tai muuttaisi ääntään niin silloin voisi päätellä ainakin mikä sylinteri on syypää naputukseen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuohon on asiaa kokemattoman vaikea sanoa mitään, mut luulis äänen ainakin muuttuvan.. testaa ja kerro meillekkin.ng900aero kirjoitti:Pakosarjasta kuunneltuna (ja myöskin kannen alareunasta) ääni tuli selkeimmin juuri 5:n kohdasta, eli jakopään puolesta vasemmalta puolelta konetta, eli se on todennäköisin syyllinen.
Hyödyttäisiköhän mitään napata vitoselta irti sytytyspuola (jolloin ei sinne pitäisi tulla bensaakaan) jolloin sylinteri kävisi kuormittamattomana, ja jos naputus hiljenisi tai muuttaisi ääntään niin silloin voisi päätellä ainakin mikä sylinteri on syypää naputukseen?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Voisikohan tuon naputus olla eriluontoista koska sylintereitä on tuplamäärä ja kulma 90 astetta?Aksu900 kirjoitti:No kk-laakerin ääntä testataan juuri tuollatavalla MUTTA se kuuluu yleensä kevyessä vedätyksessä joten vaikuttaneeko tässä tapauksessa. Voihan se ääni muuttua ja silloinhan viallinen sylinteri on löytynyt.
Tuohan on aika lyhytiskuinen, männän halkaisija on 92mm ja iskunpituus 82.7mm (verrattuna Saabin 2.3:n 90 mm ja 93 mm).
Edit: tuollainen vihulainen siellä nyt sitten metelöi. Olisikohan baijerin pojilla epäonnistunut tuo pukin murtaminen tms.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Soittelin Seinäjoen Moottorihiomolle, ainakaan Glycon kirja ei tuntenut laakerisarjaa tuohon koneeseen, eli saattaapi tulla hintoihinsa orkkislakruilla.
Epäilivät myöskin laakerivikaa, kuulemma männän helmavaurio kalkattaa etupäässä kylmänä, ja useimmiten väljistynyt männän ylähela alkaa pyörimään tapin mukana jolloin naputus hiljenee silloin kun sattuu pyörähtämään öljyreiän kohdalle. Ja tuonkin pitäisi kuulua myös kylmänäkin, eli kangen alapään laakerit olisivat enemmän herkkiä öljynpaineen muutokselle ja naputuksen alkamisen säänönmukaisuus viittaisi juurikin sinne.
Suosittelivat laittamaan yhden pytyn kerrallaan pimeäksi jolloin naputus ei pitäisi kuulua kun käy kuormittamattomana.
Ongelmana on nyt taasen se että ruiskun ja puolien liittimet ovat kiinni sellaisessa muovipänikässä (toki avattavassa) jonka laitettaessa paikalleen asettuvat kaikkki liittimet suoraan kiinni.
Eli kaiketi pitää kruuvata pänikkä irti ja ottaa yksi puola kerrallaan irti. Tuon pitäisi toimia nin että jos puola menee pimeäksi niin ei myöskään suutin aukea.
Epäilivät myöskin laakerivikaa, kuulemma männän helmavaurio kalkattaa etupäässä kylmänä, ja useimmiten väljistynyt männän ylähela alkaa pyörimään tapin mukana jolloin naputus hiljenee silloin kun sattuu pyörähtämään öljyreiän kohdalle. Ja tuonkin pitäisi kuulua myös kylmänäkin, eli kangen alapään laakerit olisivat enemmän herkkiä öljynpaineen muutokselle ja naputuksen alkamisen säänönmukaisuus viittaisi juurikin sinne.
Suosittelivat laittamaan yhden pytyn kerrallaan pimeäksi jolloin naputus ei pitäisi kuulua kun käy kuormittamattomana.
Ongelmana on nyt taasen se että ruiskun ja puolien liittimet ovat kiinni sellaisessa muovipänikässä (toki avattavassa) jonka laitettaessa paikalleen asettuvat kaikkki liittimet suoraan kiinni.
Eli kaiketi pitää kruuvata pänikkä irti ja ottaa yksi puola kerrallaan irti. Tuon pitäisi toimia nin että jos puola menee pimeäksi niin ei myöskään suutin aukea.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Periaatteessa saisi jos avaisi sen muovipänikän ja ottaisi yhden liittimen irti. Tuo muovikotelo on tehty nin että painaa samaan aikaan kiinni sekä puolien että suuttimien littimet, istuvat suoraan paikoilleen.V-M kirjoitti:Eikös ruiskun suuttimen liitintä saa irti helposti?
V-M
Mutta periaatteessa aika samantekevää mikä siellä napsuttaa, tilattiin kaikki kankien laakerit, runkolaakerit ja päittäislevyt.
Voisihan sitä toki koettaa käyttää jotta selviäisi mikä sylinteri äänen aiheuttaa, niin tietäisi tutkia sen kaulan tarkemmin.
BMW:n osat maksavat aika samanverran kuin Saabin, kiertokanken liuskapari 20e kun Saabilla myydään 12e/kpl. Runkolakeripari taisi olla 22e. Eli ei maksa mahdottomia kuitenkaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Harvaan autoon osat maksaa niin paljon kuin Esson baarissa väitetään ja toisaalta joka ainoassa autossa on ainakin yksi täysi täysin suhteettoman kallis osang900aero kirjoitti:BMW:n osat maksavat aika samanverran kuin Saabin, kiertokanken liuskapari 20e kun Saabilla myydään 12e/kpl. Runkolakeripari taisi olla 22e. Eli ei maksa mahdottomia kuitenkaan.

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
No onhan siinä sentään 4 puolaa ja nakuanturi, harmi vaan että on kaatistavaraa jos joku noista hajoaa. Periaattessahan Sabaan voisi laittaa erilliset puolat ja nakuanturin lohkoon, ja sitten tietty jokin boksi ohjaamaan sytytysjärjestystätamtami kirjoitti:Saaabissa se taitaa olla di-kassu.

En tiedä voiko OT-osastolla mennä aihe OT:ksi mutta onko kukaan koettanut saada DI-kassua vesitiiviiksi, eli kestäisiköhän mikään tiivistenauha sen ja venakopan välissä, ei tarttisi aina moottoripesussa kuivailla paikkoja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niin oliko tuo viallinen kanki sun koneesta? Eli syy varmistui?
Se tapin kolina on suurempi kuumana kun mäntä laajenee ja reikä näinollen isonee entisestään, öljynpaineella ei sen kanssa oo mitään tekemistä kun tappi ei oo ees painevoideltu. Tämän takia en oikein usko tuohonkaan että hiljenee kun öljyreikä sattuu kohdalleen, etenkin kun se varsinainen välys on yleensä männässä eikä niinkään helassa.
Tämmösiä on itelle tullu vastaan niin puimureista ku traktoreistaki.
Se tapin kolina on suurempi kuumana kun mäntä laajenee ja reikä näinollen isonee entisestään, öljynpaineella ei sen kanssa oo mitään tekemistä kun tappi ei oo ees painevoideltu. Tämän takia en oikein usko tuohonkaan että hiljenee kun öljyreikä sattuu kohdalleen, etenkin kun se varsinainen välys on yleensä männässä eikä niinkään helassa.

Aki Peltola #1132
Mikäs tuossa kuvassa olevassa on vikana? Näyttäs olevan ihan kuten pitääkin?
Kuten Aksu totesi, tappi asiaan vaikuttaa vain lämpö ja alapään laakerointiin öljynpaine. Se että onko välys tapissa ja kangen ylälaakerissa vaiko tapissa ja männässä lienee vian kannalta ihan sama purkuhommiin joutuu kuitenkin.
Joten jos jäykemmällä öljyllä hiljenee niin luultavammin kysessä on laakeri vika.
Noita tappi vikoja on nähty molempia versioita. Mäntä+tappi välys kasvaa nopeasti eli luultavammin se ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole se vaan tuo kangen ja tapin välinen laakeri (jos on sekään vika).
V-M
Kuten Aksu totesi, tappi asiaan vaikuttaa vain lämpö ja alapään laakerointiin öljynpaine. Se että onko välys tapissa ja kangen ylälaakerissa vaiko tapissa ja männässä lienee vian kannalta ihan sama purkuhommiin joutuu kuitenkin.
Joten jos jäykemmällä öljyllä hiljenee niin luultavammin kysessä on laakeri vika.
Noita tappi vikoja on nähty molempia versioita. Mäntä+tappi välys kasvaa nopeasti eli luultavammin se ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole se vaan tuo kangen ja tapin välinen laakeri (jos on sekään vika).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kuva on jostain BMW:n sivuilta linkitetty, pistin muuten vaan esille, eli ihan tavallinen hela siellä näyttäisi olevan ja kankikin on tehty murtamalla joten pitäisi olla aika tarkka sovitus.
Eli siitä täytyy ensimmäisenä ottaa öljypohja auki ja tutkia kankien laakerit, jossei niistä jossain näy muihin verrattuna selkeämpää välystä niin sitten vasen kansi auki ja mäntä kankineen ylös ja syyniin.
Mieluiten saisi vika löytyä laakerista, on taasen muutaman tunnin homma kun purkavat kannen pois ja takaisin, ja komannen kerran (vaiko neljännen) jako taas paikoilleen.
Laitoin koneeseen 20W-50:set mineraalit, naputus muuttui vähän pehmeämmäksi, ja se alkoi hieman myöhemmin, mutta tuostakaan ei taasen tiedä viittaako suoraan myöhemmin tapahtuvaan paineenlaskuun vai mihin.
Joka tapauksessa vakiolaakerit on tulossa, jossei kummempia jälkiä löydy kaulasta niin kiinni vaan, koneen pienistäminen on aivan liian iso urakka.
Mieluummin jonkin tuhannesosan isompi välys kuin liian pieni (neuvoivat R-koneisuksessa kun esittelin 240tkm ajetun tonnarin kampiakselia joka oli heidän mielestään vain kovaa ajoa vailla).
Männäntapeja ja -heloja saa ostettua varmaan erikseenkin?
Eli siitä täytyy ensimmäisenä ottaa öljypohja auki ja tutkia kankien laakerit, jossei niistä jossain näy muihin verrattuna selkeämpää välystä niin sitten vasen kansi auki ja mäntä kankineen ylös ja syyniin.
Mieluiten saisi vika löytyä laakerista, on taasen muutaman tunnin homma kun purkavat kannen pois ja takaisin, ja komannen kerran (vaiko neljännen) jako taas paikoilleen.
Laitoin koneeseen 20W-50:set mineraalit, naputus muuttui vähän pehmeämmäksi, ja se alkoi hieman myöhemmin, mutta tuostakaan ei taasen tiedä viittaako suoraan myöhemmin tapahtuvaan paineenlaskuun vai mihin.
Joka tapauksessa vakiolaakerit on tulossa, jossei kummempia jälkiä löydy kaulasta niin kiinni vaan, koneen pienistäminen on aivan liian iso urakka.
Mieluummin jonkin tuhannesosan isompi välys kuin liian pieni (neuvoivat R-koneisuksessa kun esittelin 240tkm ajetun tonnarin kampiakselia joka oli heidän mielestään vain kovaa ajoa vailla).
Männäntapeja ja -heloja saa ostettua varmaan erikseenkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98