Paska ei lähde käyntiin- LÄHTIPÄS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Paska ei lähde käyntiin- LÄHTIPÄS

Viesti Kirjoittaja ah79 »

9000 iivari karvalakki-89, ei DI:tä, EZK ja LH-jet.


Ajettu eilen illalla normaalisti parkkiruutuun, tänä aamuna ei herää henkiin :evil: Kuva Kuva; hörähtää hetkeksi käymään tasaisesti, mutta sammuu melkein saman tien. Jos painaa kaasua startin jälkeen, sammuu välittömästi.
Tehty:
-kokeiltu toisella ilmamassamittarilla (epäkuntoinen, mutta auto kävi silti sillä ainakin vielä pari kuukautta sitten)
-jakajan kansi ja pyörijä OK
-bensapumppu käy ainakin pakkosähköllä radion sulakkeen kautta, mutta ko. ohituskytkentä ei vaikuta käynnistymiseen muuten mitään
-kaikki alipaineletkut kiinni (kaikki vaihdettu pari kuukautta sitten, eli ei pitäisi vuotaa)
-bensaa oli eilen mittarin mukaan tankissa ~20 l, auto parkissa jonkin verran oikealle kallellaan, mutta pitäisi kai silti riittää vielä?
-puolalle tulee virrat, kun sytytysvirta on kytkettynä

Mitä seuraavaksi? Sytytyksen ohjausyksikkö? Sittenkin IMM? Soitto Romu-Keinäselle ? Eikö bensa kuitenkaan riitä ?Vai mitä vittua ?

(Ja anteeksi kielenkäyttö, viime aikoina on vaan huoltovälit muodostuneet sen verran lyhyiksi, että alkaa hermot menemään vähitellen :evil: :evil: :evil: )
Viimeksi muokannut ah79, To Elo 24, 2006 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1970
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hall-anturi?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Frostgrey kirjoitti:Hall-anturi?
Periaatteessa kai mahdollista, vaan tuollainen "äkkikuolema" ei käsittääkseni ole sille aivan tyypillistä samoin kuin sekään, että auto kuitenkin hörähtää käymään ja sammuu heti perään. Hall-anturihan voi viimeisiään vedellessä ruveta toimimaan lämpötilan perusteella, vaan tuossa parissa sekunnissa sen ei luulisi vielä lämpeävän mihinkään ja mitään ennakko-oireitakaan tämänaamuiselle ei ole ollut.

Kun auto siis sammuu käynnistymisen jälkeen, uusi starttiyritys heti perään ei tee mitään (varvikellon viisari tosin väpättää, eli jotain elämää on) ja hetken päästä uudelleen yrittäessä hörähtää taas. Bensapumpun pettäessä pari vuotta sitten oireet olivat tasan samanlaiset, paitsi että muutamien käynnistysyrityksien jälkeen se hörähtelykin lakkasi; kovin montaa kertaa en tosin nyt aamulla ennättänyt edes yrittää. Jos kyseessä olisi esim. bensapumpun rele, niin kai auton pitäisi silti käynnistyä kun pumpulle antaa pakkovirtaa?

EDIT: vielä sen verran selvennystä, että auto siis käynnistyy normaalin tuntuisesti, kierrokset hyppäävät sinne vajaaseen 1500 rpm ja alkavat laskea siitä ja kun ne ovat laskeneet vajaaseen 1000 rpm, jolloin käynnin pitäisi tasoittua, kone sammuu yhtäkkiä.
#1970
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Kyllä minun kirjaston parkkiin jäänyt kinneri sammui viimeisen kertansa bensapumpun sökähdettyä täsmälleen kuin sinun viimeisessä lauseessasi.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

east kirjoitti:Kyllä minun kirjaston parkkiin jäänyt kinneri sammui viimeisen kertansa bensapumpun sökähdettyä täsmälleen kuin sinun viimeisessä lauseessasi.
Muuten sopisi kuvaan, mutta bensapumppu pyörii ainakin, kun sille antaa pakkosähköä sulakerasian kautta eikö pumpulla ole eds ajettu kuin n. 40 tkm. Nappaan varmistukseksi vielä illalla tuloletkun irti filtteristä ja tungen pulloon ja starttia, niin siinähän se selviää, tuleeko bensaa.
#1970
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

No nyt käy. Mittaamalla/ihmettelemällä ei mitään vikaa löytynyt ja lopputulemana päädyin siihen, ettei pumppu vain ilmeisesti saa bensaa. Tankki ei siis ollut edes kovin tyhjä, vajaa 20 l jäljellä, mutta auto oli poikittaisparkissa jyrkähkön mäen sivussa. Päädyin ajamaan auton startilla pois ruudusta, mäkeä alas ja saman tien käymään :). Auto oli siis ollut parkissa niin jyrkästi, että bensat oli vain kasaantuneet liikaa tankin toiseen laitaan 8O. Ko. ruudussakin mittari näytti vielä, että bensaa olisi ollut jäljellä. Ihme sitten, etten ole tuolla asumani parin vuoden aikana kyseiseen ruutuun kertaakaan jättänyt autoa noin vajaalla tankilla vaan ilmiö tuli esiin vasta nyt :oops: .

Sen verran alkoi ketuttamaan, että koko päivän lähinnä selasin nettiautoa ja suunnittelin tonnarin pilkkomista kirveellä :lol:. Voi olla, että auto joka tapauksessa päivittyy piakkoin uudempaan, vaikka tällä kertaa selvisikin säikähdyksellä.
#1970
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin