Elikkäs, jonkin aikaa on ollut mielen alla tuo takajarrusatulan purkaminen. Tiivistesarja, jonka olen aikapäiviä sitten Motonetista hankkinut, näyttäisi sisältävän kaikki tarpeelliset tiivisteet. Pulmana on, että sylinteri tihkuu vähän taaksepäin, eli sinne toiselle puolelle kuin missä jarrupala on. Käsijarrun säätöruuvin tulpan alle tulee osa nestepaineesta, onneksi tulppa prikkoineen on sangen tiivis. Käsijarruvivun läpiviennistä (tiivisteistä?) sen sijaan tihkuu vähän ulospäin. Tiivistys "taaksepäin" oli muistaakseni hoidettu o-renkaalla, ja tämä kai vuodon syynä onkin. Miten tuo o-rengas vaihdetaan? Minulta ei tuo satula tarpeeksi hajonnut: siellä tuli pieni rengassokka vastaan, jonka levittämiseksi kai tarvitaan hyvin pitkäleukaiset ja ohuet levityspihdit. Onko kukaan näitä o-renkaita vaihdellut? En raaskisi ostaa uutta satulaa, kun itse sylinteri mäntineen on aivan hyvä, eikä siis männän tiivisteestä ole mitään vuotoa.
Minun räjäytyskuvat ei nimenomaan anna tuosta kohteesta mitään infoa, vaan käsijarrun vipu on niissä aina paikallaan.
Onhan tuo useatkin katsastukset tihkuvana läpäissyt, mutta silti...
takajarrusatulat (käkkäri takana)
takajarrusatulat (käkkäri takana)
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Itse en ole ainakaan vielä törmännyt tuon mallin satulaan, joka ei tihkuttaisi säätöruuvin ohi nestettä. Ei kyllä haittaa mitään, kunhan ei tulpan ohi pääse vuotamaan. Joku viisaampi voi ehkä valaista, kuuluuko tämä alun perinkin asiaan vai onko se vain vanhojen satuloiden ominaisuus.
Täältä löytyy juttua kässärivivun irroituksesta eli hankalaa on. Kunnostaessani itse viime kesänä tonnariin vastaavia takasatuloita jätin suosiolla kässärivivun tiivisteet vaihtamatta, vaikka ne korjaussarjassa mukana olisivat olleetkin.
Täältä löytyy juttua kässärivivun irroituksesta eli hankalaa on. Kunnostaessani itse viime kesänä tonnariin vastaavia takasatuloita jätin suosiolla kässärivivun tiivisteet vaihtamatta, vaikka ne korjaussarjassa mukana olisivat olleetkin.
Noniin, nytpä on tiivistettä vaihdettu takasatulaan ja vuoto "taaksepäin" nähdäkseni tyrehtynyt. Kuten aiemmasta ilmenee, ei käsijarrumekanismin itsesäätyvää tappia saanut irti o-renkaan uusimista varten, koska olipahan sijoitettu rengassokka peräti v-mäiseen paikkaan. Apuun tulivat Kingkongin pitkäkärkisimmät kärkipihdit (hinta noin 10€), joilla juuri ja juuri sai otteen. Niinpä lähti mainitu kierretanko vetämällä irti, ja siihen sijoitettu o-rengas oli vaihdettavissa!
Olisin vaihtanut myös käsijarruvivun akselin tiivisteen, mutta totesin, että kai se peltiprikka jotenkin pitää kiinni vipua, tai jokin sen alla, joten annoin olla. O-renkaastahan se vuoto kässärivivullekin juuri alkaa. Eli satulaa voi siis aikalaillakin purkaa. Se vain ei minulle valjennut, miten säätöruuvi (se 4 mm kuusiokolokanta) lähtee pois: sen ruuvin päässä oli pikkuinen hammaspyörä ja itse kierretangon päässä isompi. säätöruuvi ja kierretanko pyörivät siis eli suuntiin!! (onhan tekele...)
Kasaan vaan, asennus ja ilmaus (on muuten inhoja nuo jumiutuneet ilmausruuvit), käsijarrun säätö lähelle ja polkemista, jotta automaattisäätö asettuu. Koeajolla ei tämä korjattu takajarru käsijarrulla pitänyt läheskään yhtä hyvin kuin vasen avaamaton. Vasta, kun vedin käsijarrukahvasta pari pykälää ja oikein monta kertaa painelin voimakkaasti poljinta, alkoi säätö löytyä. Käsijarrupysäytyksen jäljet alkavat nyt hiekalla melko tarkoin samasta kohtaa.
Niin ja mainittakoon viel'ä, että siis ainakin vuosi sitten sai Motonetista tuota takasatulan tiivistesarjaa. Mukaan tulee pölysuoja, sen lukitusrengas, männän tiiviste, kierretangon o-rengas, käsijarruvivun isompi o-rengas, liukuholkit ja niiden kannet. eikä maksa juuri mitään. Vuoden päivät vaan meni pähkätessä, miten saa yhden lukkkorenkaan irti:ei se pienuus, vaan ahtaat paikat...
Olisin vaihtanut myös käsijarruvivun akselin tiivisteen, mutta totesin, että kai se peltiprikka jotenkin pitää kiinni vipua, tai jokin sen alla, joten annoin olla. O-renkaastahan se vuoto kässärivivullekin juuri alkaa. Eli satulaa voi siis aikalaillakin purkaa. Se vain ei minulle valjennut, miten säätöruuvi (se 4 mm kuusiokolokanta) lähtee pois: sen ruuvin päässä oli pikkuinen hammaspyörä ja itse kierretangon päässä isompi. säätöruuvi ja kierretanko pyörivät siis eli suuntiin!! (onhan tekele...)
Kasaan vaan, asennus ja ilmaus (on muuten inhoja nuo jumiutuneet ilmausruuvit), käsijarrun säätö lähelle ja polkemista, jotta automaattisäätö asettuu. Koeajolla ei tämä korjattu takajarru käsijarrulla pitänyt läheskään yhtä hyvin kuin vasen avaamaton. Vasta, kun vedin käsijarrukahvasta pari pykälää ja oikein monta kertaa painelin voimakkaasti poljinta, alkoi säätö löytyä. Käsijarrupysäytyksen jäljet alkavat nyt hiekalla melko tarkoin samasta kohtaa.
Niin ja mainittakoon viel'ä, että siis ainakin vuosi sitten sai Motonetista tuota takasatulan tiivistesarjaa. Mukaan tulee pölysuoja, sen lukitusrengas, männän tiiviste, kierretangon o-rengas, käsijarruvivun isompi o-rengas, liukuholkit ja niiden kannet. eikä maksa juuri mitään. Vuoden päivät vaan meni pähkätessä, miten saa yhden lukkkorenkaan irti:ei se pienuus, vaan ahtaat paikat...
Vihdin Pelle#2851