Vielä vakionopeudensäätimestä & lämppärin ilmaläpistä
Vielä vakionopeudensäätimestä & lämppärin ilmaläpistä
Hej!
Eli hommattiin tuossa juuri eilen tuollainen '89 900i 16V, ja autossa on varusteena mm. vakionopeudensäädin, joka ei toimi. Kysyisinkin, kun ei tuossa toisessa threadissa oikein selvinnyt että miten vakkari noin yksinkertaistetusti satkuissa (kaasari ja ruiskumalleissa) toimii?
Mistä löytyvät vakkarin sulakkeet ja mistä päin kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Voiko itse viiksikytkin olla viallinen?
Myös lämmityslaitteen ilmavirranohjaus välillä toimii, välillä ei. Itse puhallin ja sen nopeudensäätö toimii. Auton sammuttamisen jälkeen kojetaulun sisältä kuuluu kuin jokin paineilma/alipainevuoto. Mistä mahtaisi johtua/miten voi korjata?
Eli hommattiin tuossa juuri eilen tuollainen '89 900i 16V, ja autossa on varusteena mm. vakionopeudensäädin, joka ei toimi. Kysyisinkin, kun ei tuossa toisessa threadissa oikein selvinnyt että miten vakkari noin yksinkertaistetusti satkuissa (kaasari ja ruiskumalleissa) toimii?
Mistä löytyvät vakkarin sulakkeet ja mistä päin kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Voiko itse viiksikytkin olla viallinen?
Myös lämmityslaitteen ilmavirranohjaus välillä toimii, välillä ei. Itse puhallin ja sen nopeudensäätö toimii. Auton sammuttamisen jälkeen kojetaulun sisältä kuuluu kuin jokin paineilma/alipainevuoto. Mistä mahtaisi johtua/miten voi korjata?
Tuohon kojelaudan alta kuuluvaan suhinaan auttaa tuo alipaineletkujen korjaus. Omassa Turbossa kuului nimenomaan tasaista suhinaa johon alipainepöntön letkun vaihto auttoi mutta ei poistanut vikaa. Mulla on kaiketi yksi niistä neljästä alipainekellosta rikki. Ei paljon huvittais alkaa vikaa etsimään; kojelauta pois 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Haulla löytyy linkki englantilais sivuille jossa kerrotaan aika selkeesti miten voit testata sen vakkarin toimintaa. Lyhyekkäästi: Otat irti sen johto nipun siitä cruisen boxista, myös sen yksinäisen sen vieressä. Joudut varmaan pienellä ruuvarilla nipun sivulta pikkuisen avittaa sillä siinä johtoliittimen sivussa on hyvin pieni klipsu. Mahtuu paremmin jos ensin irrotta sen yksinäisen punaisen johto liittimen myös ruuvarilla. Sitten vaan mittarilla taikka ruuvarilla jossa poltin sisällä testaamaan johtoliittimen päästä.
Sulakkeet taitaa olla: 8,13,22,31.
Itsellä oli maapiste hukassa yhdestä mustasta johdosta, ja kun sen laitoin kuntoon niin alkoi pelittää oikein hyvin.
Sulakkeet taitaa olla: 8,13,22,31.
Itsellä oli maapiste hukassa yhdestä mustasta johdosta, ja kun sen laitoin kuntoon niin alkoi pelittää oikein hyvin.
Okei, kiitti vinkeistä. Samalla huomasin tuossa eilen kun vaihdoin öljyt ym. katsoa että mittariston ja säätimien valot toimii. Mutta illalla kun pyörähdin tuossa kaupungilla niin eihän niistä palanut enää mitkään
.
Katsoin taustavalaistuksen (ja kaikki muutkin) sulakkeet -olivat ehjiä. Seuraavaksi pitänee tarkastaa mittarivalaistuksen johtoliitin, mutta onko mitään muuta paikkaa joka voi pimentää kaikki valot kerralla?
Ne alipainekellot taitaa kaikki sitten todellakin sijaita kojetaulun sisällä? Mutta onko tuo ilmaläppien ohjauksen alipainejärjestelmä oma järjestelmänsä, vai liittyykö siihen muuta? Esim. tuo vakionopeudensäädin?
Tyhmiähän tässä kysytään mutta kun sitä on itekkin niin pirun aasi, että toivoo pääsevänsä helpommalla kun kysyy viisammiltaan...

Katsoin taustavalaistuksen (ja kaikki muutkin) sulakkeet -olivat ehjiä. Seuraavaksi pitänee tarkastaa mittarivalaistuksen johtoliitin, mutta onko mitään muuta paikkaa joka voi pimentää kaikki valot kerralla?
Ne alipainekellot taitaa kaikki sitten todellakin sijaita kojetaulun sisällä? Mutta onko tuo ilmaläppien ohjauksen alipainejärjestelmä oma järjestelmänsä, vai liittyykö siihen muuta? Esim. tuo vakionopeudensäädin?
Tyhmiähän tässä kysytään mutta kun sitä on itekkin niin pirun aasi, että toivoo pääsevänsä helpommalla kun kysyy viisammiltaan...

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
- Paikkakunta: State of Koria
Sama vikako
Moro !
Tossa alla Hantte kirjoitti lämppäristä. Meitin satkun koelaudan keskitöhötin suuttimista ei puhalla mitään ei lämmintä eikä kylmää, se läpän sulkeutumis ääni kuuluu kun virran katkasee. Voisko se johtuu niistä neljästä alipainekellosta vai mistä, Tää on entinen pollari satku ja laakkosella kysyin vastasivat et pollarit tekevät autoihin ihme virityksii, mut oisivat ottaneet tuntityöksi tutkittavaksi, ja se sit ois maksanu älyttömästi kai. Eli autakaa jos tiedätte vian...
Tossa alla Hantte kirjoitti lämppäristä. Meitin satkun koelaudan keskitöhötin suuttimista ei puhalla mitään ei lämmintä eikä kylmää, se läpän sulkeutumis ääni kuuluu kun virran katkasee. Voisko se johtuu niistä neljästä alipainekellosta vai mistä, Tää on entinen pollari satku ja laakkosella kysyin vastasivat et pollarit tekevät autoihin ihme virityksii, mut oisivat ottaneet tuntityöksi tutkittavaksi, ja se sit ois maksanu älyttömästi kai. Eli autakaa jos tiedätte vian...
Myös lämmityslaitteen ilmavirranohjaus välillä toimii, välillä ei. Itse puhallin ja sen nopeudensäätö toimii. Auton sammuttamisen jälkeen kojetaulun sisältä kuuluu kuin jokin paineilma/alipainevuoto. Mistä mahtaisi johtua/miten voi korjata?
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Niin, kyllä sieltä itsellä ainakin sellainen sihinä kuluu sammuttamisen jälkeen, joka heikkenee ja lopulta loppuu. Tuossa tarkemmin kun ajelin ja kuuntelin, niin se sihinä kuuluu myös ajomelun alta ajaessa. Eli viittaisi jonkin tyyppiseen ilmavuotoon.
Koeajo paljasti myös, että kun läpät on säädetty siihen klo 21.00 - asentoon saattaa kestää hetken ennenkuin ilmaa alkaa tulemaan, ja välillä ilman tulo loppuu, ja jatkuu taas epäsäännöllisin väliajoin...
Vielä en ole joutanut tutkimaan muita asentoja
, mutta luulenpa että yksinkertaisesti tuo alipaineohjaus on jotenkin viallinen - voi olla pieni tai isompikin vika...
ja yritänkin nyt selvittää että mistä päästä sitä alottaisi. Samalla pitäisi myös tuo vakionopeudensäädin saada toimimaan, siihenkin kun ilmeisesti liittyy alipainetoimintaa...
Koeajo paljasti myös, että kun läpät on säädetty siihen klo 21.00 - asentoon saattaa kestää hetken ennenkuin ilmaa alkaa tulemaan, ja välillä ilman tulo loppuu, ja jatkuu taas epäsäännöllisin väliajoin...

Vielä en ole joutanut tutkimaan muita asentoja


juu se suhina sieltä kuuluu silloin jos siellä vuotoja on, ja kuuluu kyllä ajossakin. ei mitenkään virran katkaisuun liittyen tule ääniä.
radion aukosta pääsee aika hyvin niitä letkuja puristelemaan kasaan niin saa selville mikä letku vuotaa.
radion aukosta pääsee aika hyvin niitä letkuja puristelemaan kasaan niin saa selville mikä letku vuotaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Niin vielä piti kysymäni siitä mittarivalaistuksen himmentimestä, että minkälainen konstruktio se on; ilmeisesti tavallinen säätövastus joka sijaitsee mittaritaulun takapuolella suunnilleen sen säätönupin kohdalla, vai miten...?
Taitaa olla melko korjauskelvoton, eli pitänee hommata b - osana tai riippuen uuden hinnasta sitten uusi, ei tosin taida saada muualta uutta kuin Saabilta?
Taitaa olla melko korjauskelvoton, eli pitänee hommata b - osana tai riippuen uuden hinnasta sitten uusi, ei tosin taida saada muualta uutta kuin Saabilta?
No niin, nyt on korjattu nuo mittarivalot - asia hoitui vaihtamalla koko mittaristo. Rupesin tutkimaan sammuneita kojetaulun ja mittariston valoja, ja sainkin ohjeeksi uusia mittarivalaistuksen himmentimen...
Rupesinpa sitten tuumasta toimeen, hommasin himmentimen ja aloin sitä vaihtamaan. Irroitin kojetaulun etulevyn sekä mittariston ja nämä tehtyäni olikin päivä pilalla. Mittariston tausta (ja koko mittaristo) oli kertakaikkiaan aivan hirviässä kunnossa, -hyppylankoja valoille siellä täällä, johdinkalvo palanut monesta kohtaa, mittari ilm. avattu joskus ja pisteenä iin päällä oli tämä 'asentaja' päättänyt ratkaista taustavalaistuksen puutteen korvaamalla alkuperäiset lasikannat normaaleilla taskulampun hehkuilla (oli kiinnitetty muovikitillä paikoilleen). Virrat näille oli varastettu johdoilla säätimien valaistuksen virtaliittimistä. Vaihdoin mittarin.
Samalla tuli varmistettua, että vakionopeudensäädin ei todennäköisesti tulee enää toimimaan, sen tarvitsema nopeustieto kun ilmeisesti saadaan nopeusmittarin takana olevasta liittimestä ja sitä ei vaihtomittaristossa valitettavasti ollut.
Urakan jälkeen tuntui, että ilmaläppien ohjaus alkoi toimimaan normaalisti - itse en tätä kerennyt toteamaan, mutta auton käyttäjä näin meinasi. Voihan olla että letkuliitin oli tältä mittarimekaanikolta jäänyt pinteeseen ja vuotamaan ja nyt kun se tuli laiteltua ainakin jollain tavalla kunnolla paikalleen, homma rupesi pelittämään.
Huomattiin lopuksi, että ajovalojen pyyhkimien sulake ei ollut paikoillaan. No, oletimme että siinä ehkä kuuluisi olla sulake ja laitoimme siihen sellaisen. Samassa mikään merkkivalo ei palanut, puhallin eikä läpät toimineet, ajovalot eivät palaneet ja mittaristosta kuului voimakas surina. Tempaisimme äkkiä sulakkeen pois ja kaikki toimi taas moitteetta, myös ajovalojen pesuri ja pyyhkimet. Jos tulee mieleen että mistä moinen 'tilanne' voi johtua, kertokaa. Itseltä loppui ammattitaito.
Rupesinpa sitten tuumasta toimeen, hommasin himmentimen ja aloin sitä vaihtamaan. Irroitin kojetaulun etulevyn sekä mittariston ja nämä tehtyäni olikin päivä pilalla. Mittariston tausta (ja koko mittaristo) oli kertakaikkiaan aivan hirviässä kunnossa, -hyppylankoja valoille siellä täällä, johdinkalvo palanut monesta kohtaa, mittari ilm. avattu joskus ja pisteenä iin päällä oli tämä 'asentaja' päättänyt ratkaista taustavalaistuksen puutteen korvaamalla alkuperäiset lasikannat normaaleilla taskulampun hehkuilla (oli kiinnitetty muovikitillä paikoilleen). Virrat näille oli varastettu johdoilla säätimien valaistuksen virtaliittimistä. Vaihdoin mittarin.
Samalla tuli varmistettua, että vakionopeudensäädin ei todennäköisesti tulee enää toimimaan, sen tarvitsema nopeustieto kun ilmeisesti saadaan nopeusmittarin takana olevasta liittimestä ja sitä ei vaihtomittaristossa valitettavasti ollut.
Urakan jälkeen tuntui, että ilmaläppien ohjaus alkoi toimimaan normaalisti - itse en tätä kerennyt toteamaan, mutta auton käyttäjä näin meinasi. Voihan olla että letkuliitin oli tältä mittarimekaanikolta jäänyt pinteeseen ja vuotamaan ja nyt kun se tuli laiteltua ainakin jollain tavalla kunnolla paikalleen, homma rupesi pelittämään.
Huomattiin lopuksi, että ajovalojen pyyhkimien sulake ei ollut paikoillaan. No, oletimme että siinä ehkä kuuluisi olla sulake ja laitoimme siihen sellaisen. Samassa mikään merkkivalo ei palanut, puhallin eikä läpät toimineet, ajovalot eivät palaneet ja mittaristosta kuului voimakas surina. Tempaisimme äkkiä sulakkeen pois ja kaikki toimi taas moitteetta, myös ajovalojen pesuri ja pyyhkimet. Jos tulee mieleen että mistä moinen 'tilanne' voi johtua, kertokaa. Itseltä loppui ammattitaito.