900 cabrio + sensonic, kaikenlaista joutavaa jorinaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
Ainakin Motonetin tonnariin myymät stefat on millin-pari kapeampia kuin Saabin orkkikset ja muutenkin "rimpuloita". Tonnarin kyseessä ollessa ostan tästä lähin orkkiksia (Motonetin stefan pussissa luki jopa, että "made for Ford" :lol:) :evil:
Eli sukulaisuus kajakista lähtien on selvä :D

Kuka muuten kehtaa ensimmäisenä tunnustaa ostaneensa ja asentaneensa Saabiin Motonetin kaupitteleman öljynsuodattimen jossa lukee OPEL? :lol:

Mutta onkohan tuolla stefan kapeudella oikeasti merkitystä, voisi äkkiä ajatellen olla ihan positiivinenkin seikka että huullos tulisi eri kohtaan kuin ennen?
Tietty jos stefa on suunniteltu pienemmälle paineelle tms niin ei välttämättä toimi, mutta ne pikkujousethan kuitenkin huolehtivat lopullisesta tiivistyksestä, ja niitäkin voi kiristää lyhentämällä jolloin ei periaatteessa tarvitsisi vaihtaa stefaa mikäli vanhan saa ehjänä pois :D :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kun ei löytynyt tietoa ruostesuojauksesta niin kysytääs taas kerran kulutuksesta, eli tuo nykyinen ng kuluttaa saman kuin edellinenkin, eli keskimäärin 9.9-10.L/100km, eli aivan liikaa. Viimeisin 2.3TA -tonnari vei identtisessä ajossa 9.1-9.2l/100km sen jälkeen kun asensin siihen steg3:n softan (ilman muita muutoksia), kulutus tippui ainakin litran, oikeastaan lähemmäs puolitoista.
Onko havaintoja vastaavasta ilmiöstä ng:n osalta, Trionic5:hän noissa molemmissa koneissa on (tosin viimeisimmässä tonnarissani oli T5.2 mutta sillä ei liene merkitystä)?
Eli olisiko perusteltua kulutussyistä tilata Ruotsista käytetty steg1-3?

Kulutuslukemat on todettu SIDistä ja tankkauspäiväkirjasta, sid pitää about paikkansa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Kun ei löytynyt tietoa ruostesuojauksesta niin ...
Perinteisestihän ruostesuojaus on hoidettu vuotavalla kampiakselin stefalla. Öljytyt osathan eivät tunnetusti ruostu.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:Kun ei löytynyt tietoa ruostesuojauksesta niin kysytääs taas kerran kulutuksesta, eli tuo nykyinen ng kuluttaa saman kuin edellinenkin, eli keskimäärin 9.9-10.L/100km, eli aivan liikaa. Viimeisin 2.3TA -tonnari vei identtisessä ajossa 9.1-9.2l/100km sen jälkeen kun asensin siihen steg3:n softan (ilman muita muutoksia), kulutus tippui ainakin litran, oikeastaan lähemmäs puolitoista.
Onko havaintoja vastaavasta ilmiöstä ng:n osalta, Trionic5:hän noissa molemmissa koneissa on (tosin viimeisimmässä tonnarissani oli T5.2 mutta sillä ei liene merkitystä)?
Eli olisiko perusteltua kulutussyistä tilata Ruotsista käytetty steg1-3?

Kulutuslukemat on todettu SIDistä ja tankkauspäiväkirjasta, sid pitää about paikkansa.
Mitäs sä halusitkaan tietää siitä ruostesuojauksesta? Meni tuo kysymys vähän "ohi", enkä ole siis huomannut sitä :oops:

Autoosi liittyen: Trionicin versio muuttui syksyllä 1997, mutta vm. 1996 ja tuon syksyn 1997 jälkeen valmistettujen autojen Trionic -boksit käyvät ristiin. On nimittäin kokeiltu kahdella vm. 1997 autolla, joista toinen oli varustettu boksilla, jossa oli vanhempi softaversio, ja toinen varustettu boksilla, jossa oli uudempi softaversio (meikäläisen auto). Eli jos olet etsimässä käytettyä boksia, niin muistaakseni vm. 1995 (1995 puolella valmistettujen autojen) :arrow: 1998 valmistettujen autojen boksien pitäisi sopia autoosi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Onko Senc.....

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Moikka mulla on SE vuoden 95 Senconicilla ajettu n.118 tkm ja hyvin pelittää ei ole mitään vikaa kuin, että mäkilähdöt piti opetella kyllä uusiksi (käyttämällä kässäriä) varsinkin jos oli kärry perässä. Välillä käynistettäessä pakki päällä niin ei meinaa laskea vapaalle mutta kun sammuttaa ja käynistää uudestaan niin lähtee pois päältä. :D
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko Senc.....

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Markus boy kirjoitti:Välillä käynistettäessä pakki päällä niin ei meinaa laskea vapaalle mutta kun sammuttaa ja käynistää uudestaan niin lähtee pois päältä. :D
Mulla oli aikanaan samanlaisia ongelmia. Auto oli sellaisella parkkipaikalla, joka vietti alaspäin ja auto oli vähän kallellaan perä alempana kuin keula. Jotkut aamut olivat todellista tuskaa, kun vaihdetta ei meinannut saada vapaalle sitten millään. Pari kertaa joutui jopa "pahoinpitelemään" vaihteistoa pakottaen vaihteen pakilta vapaalle :evil:

Nyt manuaaliksi muuton jälkeen ei ole enää koskaan ollut vastaavia ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sakke
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 21:59

Viesti Kirjoittaja Sakke »

dsevc
Viimeksi muokannut Sakke, La Maalis 01, 2008 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sakke kirjoitti:Sensonic toimii edelleen :D

Jarrut täytyy uusia asap, haulla löytyi vähän erilaisia mielipiteitä, mutta onks kenelläkään kokoonpanoa jossa olisi Motonetin jarrulevyt ja alkuperäiset GM:n jarrupalat? Ferodot ainakin rupeavat kiljumaan kovaäänisesti lähes uusina.
Mitään uritettuja levyjä tai GreenStuffeja en malta kuitenkaan hankkia.
MITÄ?! 8O Oletko sä mennyt vaihtamaan nimimerkkiä? 8O :wink:

Tämä sarja on ainakin ihan asiallinen ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan, vaikka onkin uritetut levyt & EBC Greenstuff -palat:

http://www.speedparts.se/prod/sp_br_kit.shtml

NG900:lle tuon setin hinta on PCS:llä muistaakseni jossain 400 euron hujakoilla.

Mulla on tällä hetkellä alla toinen tuollainen kitti ja olen ollut tyytyväinen.

Eri asia on sitten se, jos alkaa päivittämään jarrujaan oikein kunnolla, jolloin esim. ei voi enää käyttää 15" fillareita talvipyörinä :roll: Varmaan huomattavasti parempi, mutta myös kalliimpi :roll:

http://www.speedparts.se/prod/sp_br_uppgr_bak.shtml
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sakke
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 21:59

Viesti Kirjoittaja Sakke »

vvv
Viimeksi muokannut Sakke, La Maalis 01, 2008 00:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitää näköjään turhien sekaanusten välttämiseksi pysyttäytyä tässä nimimerkissä.. :oops:

Mutta mikäs tuossa ng:ssä on oikein vikana kun syö bensiiniä tajuttomasti liikaa (nyt keskikulutus kivunnut jo lähemmäs 11l/100km), ilmansuodatin on ainakin vaihdettu, katsastuksessa tuli erinomaiset saastearvot, eikä autossa ole mitään käyntiongelmia ja ahdotkin vaikuttaisivat olevan oikeissa säädöissään?

Pitää kait seuraavaksi vaihtaa bensafiltteri ja säätää tulppien kärkiväli (eihän uusia malta ostaa ;) ), melkein joutuu harkitsemaan polttoainetaloudellisista syistä steg1:n hankkimista ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos tietoa sähköpenkkien toimintahäiriöistä, molemmislta penkeiltä katoaa toisinaan virrat samanaikaisesti, johtojen heilutteleminen penkin alla on mahdollisesti joskus auttanut asiaan, tai sitten ei. Liittimet olen käynyt läpi, ei hapettumia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Kurkkaahan penkkien relettä. Releen sijainninhan tiedät.
Jep, penkin alta (ehkä) kuuluu ikäänkuin releen naksahdus kun penkit rupeavat välillä toimimaan, onko kenelläkään tietoa sijaitseeko siellä penkin alla oikeastikin jokin rele vai kuuluukohan jostain muualta? Ja mitä johtoja siellä tulisi varoa irrottamasta, eli ettei SRS-valo rupea palamaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kivasti pelaa edelleen, eli jollain tavalla tuota pitää alkaa rikkomaan.

(Autossa nyt siis vakioboksi 185hv, onkohan perusahdot silloin jotain 0.45bar?)

Peruspaineet pitäisi saada todella paljon korkeammalle tuosta vakiosta
koska eihän tuollainenT5 ng900/og9-3 väännä mihinkään alakierroksilla, eilenkin meinasin jäädä sporan alle kun mokoma vaan miettii että heräisikö vai eikö :lol:
Luulen etä peruspaineet on ihan tehtaan spekseissä koska mittari on siinä puolessavälissä kun jarruttaa.
Millään softamuutoksilla ei kaiketi saa alavääntöön juurikaan muutosta vaan ruuvaamalla hukkaportin tankoa kiinnipäin aika paljon?

Tai noin ainakin toimi 9-5:ssä, kone muuttui heti ainakin yhtä numeroa isommaksi nimenomaan alavääntönsä puolesta, luulisi että tämä tekee samoin?

Jäähän trionicille aina fuel-cut jos mukamas alkaa nakuttelemaan (mihin en usko, 95 bensa on jo niin korkeaoktaanista että tuskin rupeaa vakioboksilla).

Kommentteja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Laita mieto bleeditys = huippuahdot n.1bar, niin jää se tehtaan menon pehmentäminen = magneettiventtiilin säätäminen pois. Ei se turbon heräämiseen paljoa vaikuta, mutta nousee ahdot herättyään pikkasen nopeemmin.

Fuel cut tulee kyllä heti jos menee laihalle. Sen huomaat kyllä jos bleedi jää liian isolle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:Laita mieto bleeditys = huippuahdot n.1bar, niin jää se tehtaan menon pehmentäminen = magneettiventtiilin säätäminen pois. Ei se turbon heräämiseen paljoa vaikuta, mutta nousee ahdot herättyään pikkasen nopeemmin.

Fuel cut tulee kyllä heti jos menee laihalle. Sen huomaat kyllä jos bleedi jää liian isolle.
Ei ole tarve virittää autoa, vaan juurikin saada alakierrosvääntöä isommaksi, ja sehän onnnistuu hukkaporttia sulkemalla (ainakin 9-5:ssä) ja tonnari väänsi tosi alhaalta ilman W-letkua.
Täytyy kokeilla viikonloppuna tuota, eli niin paljon kiinnipäin kunnes alkaa vääntämään paremmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin