Ohjekirjan luin eilen illalla ja siinä ei taidettu sellaista mainita.
Turboauton käytöstä
Turboauton käytöstä
Pitääkö kovan ajon jälkeen käyttää turboautoa tyhjäkäynnillä 20s - 60s ennen sammuttamista riippuen matkan rasituksesta? Tämä siksi, koska autolabran insinööri väitti, että tällainen toiminta pitäisi tehdä, ettei turbo kulu, koska turbo kuulemma pyörii tietysti vähän aikaa auton sammuttamisen jälkeen ja eikä saa täten öljyä, jos heti sammuttaa.
Ohjekirjan luin eilen illalla ja siinä ei taidettu sellaista mainita.
Ohjekirjan luin eilen illalla ja siinä ei taidettu sellaista mainita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8104
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei se siitä pyörimisestä ja sammuttamisen jälkeisestä öljyn saannista niinkään johdu tuo "suositus". Sen sijaan vanhemmat, pelkästään öljyjäähdytteiset turbot tykkäsi kyttyrää, jos auton sammutti heti KOVAN ajon jälkeen. Öljy tuppasi koksaantumaan korkeissa lämpötiloissa -> ennenaikaisia turbovaurioita. Ennen sammuttamista n. 30 sekunnin tyhjäkäynnillä pyrittiin laskemaan turbon lämpötilaa. Tästä oli mainintaa ainakin vielä -80 luvun alun 900:n käyttöohjekirjassa. Nykyisillä öljy ja vesijäähdytteisillä sekä kehittyneemmillä öljyillä ei ole niin tarkkaa, mutta kyllä jos poljet putki punaisena pidemmän pätkän, niin ei pieni viilentely ennen stoppia ainakaan pahaa tee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kyllä mää oon ässää jäähytelly "kuormittavan" ajon jälkeen...
Tosiaan, nää nykyaikaiset vesjäähytetyt ei oo niin justiisa siitä...
Kyllähän sitä itelle on sellaanen tapa tullut, että turboautolla pitää tyhjäkäynnillä hetken aikaa ennen sammuttamista...
Vähän sama juttu kun turvavyös päälle laittaminen...
Tosiaan, nää nykyaikaiset vesjäähytetyt ei oo niin justiisa siitä...
Kyllähän sitä itelle on sellaanen tapa tullut, että turboautolla pitää tyhjäkäynnillä hetken aikaa ennen sammuttamista...
Vähän sama juttu kun turvavyös päälle laittaminen...
-
Stressfläkt
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Kyllä minä olen autoa jähytelly vähän jos on juuri käynny vähän vauhikkaamman lenkin tekemässä 
Joskus omassa sabassa turbiinipuoli hehkunu punasena perille saavuttaessa, mutta tämähän on erittäin harvinaista.
Ja huomio että se ei ole pelkästään turbo joka on lämmin vaan myös kansi on myös erittäin kuuma.
Noissä vanhoissa turbodiisseleiissä tahto kannet mennä kieroon jos jonkun raskaan vedätyksen jälkeen sammutti koneen suoraan.
Muista sitten mitenkä lämpiminä näitten bensaturbojen kannet käy, mutta pakolämpötilat ovat korkeampia bensavehkeissä kuin diisseleissä.
Joskus omassa sabassa turbiinipuoli hehkunu punasena perille saavuttaessa, mutta tämähän on erittäin harvinaista.
Ja huomio että se ei ole pelkästään turbo joka on lämmin vaan myös kansi on myös erittäin kuuma.
Noissä vanhoissa turbodiisseleiissä tahto kannet mennä kieroon jos jonkun raskaan vedätyksen jälkeen sammutti koneen suoraan.
Muista sitten mitenkä lämpiminä näitten bensaturbojen kannet käy, mutta pakolämpötilat ovat korkeampia bensavehkeissä kuin diisseleissä.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI