Kysymyksiä 9-5 2.2 TiD:stä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Kysymyksiä 9-5 2.2 TiD:stä

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Terve vaan kaikille, jälleen yksi uusi Saabismin riivaama henkilö täällä.
Suunnitelmissa olisi ostaa 2004 mallin 100000 ajettu 9-5 2.2 TiD automaatti ja muutamia asioita jäi koeajon jäljiltä mietityttämään...
Onko tuossa mallissa ollut Eberi tai Webasto vakiona, kun lohkolämppäriä autossa ei muistaakseni ollut, entä se peilien juuren kupruilu, on ilmeisesti tyyppivika paljonko noiden uusiminen maksaa?
Kertokaa myös jos tulee jotain muuta tärkeää mieleen mitä tuon ikäisestä/ajetusta tulisi tarkistaa ennen ostoa.

Kiitokset vastaajille!
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kysymyksiä 9-5 2.2 TiD:stä

Viesti Kirjoittaja hz81 »

jamppa74 kirjoitti:Terve vaan kaikille, jälleen yksi uusi Saabismin riivaama henkilö täällä.
Suunnitelmissa olisi ostaa 2004 mallin 100000 ajettu 9-5 2.2 TiD automaatti ja muutamia asioita jäi koeajon jäljiltä mietityttämään...
Onko tuossa mallissa ollut Eberi tai Webasto vakiona, kun lohkolämppäriä autossa ei muistaakseni ollut, entä se peilien juuren kupruilu, on ilmeisesti tyyppivika paljonko noiden uusiminen maksaa?
Kertokaa myös jos tulee jotain muuta tärkeää mieleen mitä tuon ikäisestä/ajetusta tulisi tarkistaa ennen ostoa.

Kiitokset vastaajille!
Eberi vakiona. Vikoja kohtuullisesti ja tehokaan ei ole paras mahdollinen joten suosittelen myös lohkolämppärin asennusta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Kysymyksiä 9-5 2.2 TiD:stä

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

hz81 kirjoitti:
jamppa74 kirjoitti:Terve vaan kaikille, jälleen yksi uusi Saabismin riivaama henkilö täällä.
Suunnitelmissa olisi ostaa 2004 mallin 100000 ajettu 9-5 2.2 TiD automaatti ja muutamia asioita jäi koeajon jäljiltä mietityttämään...
Onko tuossa mallissa ollut Eberi tai Webasto vakiona, kun lohkolämppäriä autossa ei muistaakseni ollut, entä se peilien juuren kupruilu, on ilmeisesti tyyppivika paljonko noiden uusiminen maksaa?
Kertokaa myös jos tulee jotain muuta tärkeää mieleen mitä tuon ikäisestä/ajetusta tulisi tarkistaa ennen ostoa.

Kiitokset vastaajille!
Eberi vakiona. Vikoja kohtuullisesti ja tehokaan ei ole paras mahdollinen joten suosittelen myös lohkolämppärin asennusta.
Missäs tuon ohjausyksikkö autossa sijaitsee, kun en laittanut moista merkille?

Entä olisiko jollain tietoa noista peilien juurien kupruiluista?
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-5T kirjoitti:SID eli ajotietokone ohjaa lämmitystä valinnan mukaan(2 ajastusta tai lämpötilan mukaan joka lienee dieselissä vakio asetuksena)
Voisiko olla niin että tuota Eberiä ei olisi kaikissa autoissa, kun en ajotietokonetta selatessani löytänyt kuin nuo perinteiset kulutukset, lämpötilat yms. tai sitten en vaan osannut käyttää sitä, mikä on hyvinkin todennäköistä ;)
9-5T kirjoitti:Peilit voi saada takuuna mutta voihan ne maalatakkin.
Siis onko noita peilejä mahdollista saada vielä takuuna vaikka takuuaika on varsinaisesti jo loppunut? Onko jollain kokemusta tästä?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

jamppa74 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:SID eli ajotietokone ohjaa lämmitystä valinnan mukaan(2 ajastusta tai lämpötilan mukaan joka lienee dieselissä vakio asetuksena)
Voisiko olla niin että tuota Eberiä ei olisi kaikissa autoissa, kun en ajotietokonetta selatessani löytänyt kuin nuo perinteiset kulutukset, lämpötilat yms. tai sitten en vaan osannut käyttää sitä, mikä on hyvinkin todennäköistä ;)
Virtojen ollessa pois päältä saat lämmittimen ohjauksen näkyviin painamalla + -näppäintä. Kerrotaan myös käyttöohjekirjassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Hyvä peli

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Diiseli Saabi on hyvä peli. Itselläni on jo toinen. Tosin nyt Vector Wagon 9-5 A. Viime talvena meni Eberi ja Akku. Tuleva talvi näyttää miten pärjäään, mutta kunnossa ollessaan toimivat hyvin.

2,2 Tid koneen tehotkin riittää ainakin jos ajelet matkaa. Toki tämä on henk kohtainen juttu, mutta ei sillä jalkoihin jää. Käyntiääneltään kone on hieman karkea, uusimpiin CommonRail koneisiin verrattuna.

Takana alustassa on joitain puslia jotka joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan. Peilin juuressa ei ole ollut ongelmia.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Kiitoksia tähänastisista vastauksista. Kyllä tuo osto koko ajan varmemmaksi tulee. Mites paljon näillä dieseleillä ajelee ilman isompia remppoja?
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Isäni 2003 mallisessa 2,2Tid Aut. on ajettu tällä hetkellä 270tkm ja hienosti toimii eli pitäisi ainakin sen verran kestää. Vaihdelaatikko tuossa välillä hieman nykäisee, mutta sehän olisi ilmeisesti korjattavissa hakemalla vaihteistopäivityksen. Asiasta on foorumillakin keskusteltu.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Mitenkäs noissa 9-5 yleisesti kestää jarrut ja iskarit, missä vaiheessa noita pitää alkaa uusimaan?

Vielä jos joku osaisi vastata tuohon peilien juuren kupruiluun, eli onko niitä todellakin mahdollista saada maahantuojan piikkiin vaikka takuu ei olisikaan enää voimassa tai mitä noiden uusiminen maksaa jos pitää omasta pussista maksaa.
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Onhan se mahdollista, että vaihtavat peilit takuun loputtuakin, mutta eiköhän tuo ole ihan liike kohtaista suostuvatko mukisematta vaihtamaan ja mitä GM tähän sanoo. Jos riitelyksi menee, niin kuluttajaviranomainen on paras taho kertomaan, onko normaalia kulumaa yli kaksi vuotiaassa autossa. Itse vaihdatin peilit runkoineen 9-3SS:tä juuri ennen takuuajan umpeutumista. Noille olisi tullut itse maksaen hintaa 359€/kpl ja kyseinen kupruilu on 9-5 ja 9-3 tyypillisimpiä vikoja, joka toistuu myös vaihdetuissa peilien rungoissa. Ei siis kannata vaihtaa omaan piikkiin.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

miSa kirjoitti:Onhan se mahdollista, että vaihtavat peilit takuun loputtuakin, mutta eiköhän tuo ole ihan liike kohtaista suostuvatko mukisematta vaihtamaan ja mitä GM tähän sanoo. Jos riitelyksi menee, niin kuluttajaviranomainen on paras taho kertomaan, onko normaalia kulumaa yli kaksi vuotiaassa autossa. Itse vaihdatin peilit runkoineen 9-3SS:tä juuri ennen takuuajan umpeutumista. Noille olisi tullut itse maksaen hintaa 359€/kpl ja kyseinen kupruilu on 9-5 ja 9-3 tyypillisimpiä vikoja, joka toistuu myös vaihdetuissa peilien rungoissa. Ei siis kannata vaihtaa omaan piikkiin.
Entä jos itse maalaisi nuo peilien juuret, joutuuko koko peilin irroittamaan vai lähteekö pienempinä palasina irti?
Onko tuo kupruileva osa muuten muovia vai metallia?
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Olisko jotain vinkkiä tuohon peilin irrotukseen, miten onnistuu helpoiten ilman lisävaurioita...

Opelin koneen kestävyydestä en ole huolissani, Opeleilla vuosia ajaneena ei ole ikinä ongelmia koneen kanssa ollut, enemmänkin tuolla jarrupuolella on omat ongelmat ollut.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-5T kirjoitti:
jamppa74 kirjoitti:Oven sisäkehyksen lista vetämällä pois ja peilin ruuvit auki.
Kiitoksia, täytyy koittaa sitten ens viikolla kun saa auton kotiin.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Nyt on sitten oma Saab alla ja täytyy kyllä sanoa, että ON SE SAAB AUTO!

Täytyy käydä vielä kysymässä Metro-Autosta josko nuo peilien juuret saisi menemään takuuseen, niin ei tarttis alkaa itse laittamaan.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

9-5T kirjoitti:...Näin se varmaan on mutta kun tulee ajettua yleensä n. 200000-400000km/saab ei rohkeus riitä kokeilemaan...
Kannattaisko jo kokeilla :D

Itse taidan siirtyä OG-satkusta suoraan 9-5:een... BENSAturboon 8)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin