päästömittauksesta hylky,taas kerran!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
velmeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 18:53
Paikkakunta: PYHTÄÄ

päästömittauksesta hylky,taas kerran!

Viesti Kirjoittaja velmeri »

Käytin saabin(900i16vkat 1990)katsastuksessa ja taas tuli hylky samasta
syystä kun vuosi sitten eli päästöistä jotka olivat aivan sekaisin.Arvot olivat Co-5,67(sallittu 0,50)Hc 351(sallittu100)lambda 0,84(sallittu 0,97-1,03)siis tyhjäkäynnillä.Kierroksilla vastaavat olivat Co 5,72 ,Hc 242.Eli
mistäs nyt lähdetään vikaa etsimään lamdastako.Vuosi sitten vaihdettu
katsatukseen katti ja lambda ja läpi meni.
velmeri
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oliko auto kunnolla lämmin katsastuksessa? kyllä kovin rikkaalla tuntuu käyvän...
onko siinä immussa säätöä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noin rajut arvot kyllä viittaa toimimattomaan katalysaattoriin. Se, että miksi katti kesti näin vähän aikaa uusimisen jälkeen, viittaisi taasen polttoainepuolen vikaan joka syöttää liikaa poltettavaa katalysaattorille tuhoten sen ennenaikojaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juttuja lukeneena katillisessa ei ole säätöä immussa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tarkennettakoon vielä, että nuo arvot olisivat todella pahat jo katittomallekkin autolle.. eli seokset niin viturallallei, että katti kyllä polttaa ne uutuuttaan hyväksyttävälle tasolle, mutta tuollaisia seoksia ei mikään katti kauaa kestä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi olla venttiilivikaakin moottorissa. Pakovenan vuoto nostaa HC:n ja co:n ylös. Ekana siis puristuksien mittaus. Jos puristukset hyvät, niin sitten miettimään, toimiiko tuo kattimalli k-jetin säätö. Tuollehan tyypillistä on se, että tyhjäkäynti huojuu tasaiseen tahtiin silloin, kun kaikki on kunnossa. Säätö toimii näet senverta hitaasti. Testausohjeita löytyy kyllä, jos vaan omistat yleismittarin. Minulla on sellainen Boschin ruiskuja koskeva englanninkielinen sininen kirja, josta voin koittaa kaivella neuvoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
velmeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 18:53
Paikkakunta: PYHTÄÄ

Viesti Kirjoittaja velmeri »

No mitäs toi lambda-arvo 0,84 kertoo?
velmeri
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

velmeri kirjoitti:No mitäs toi lambda-arvo 0,84 kertoo?
Että se on helvetin rikkaalla.

T. Pasi
99T-museopeli
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Eikö CHECK ENGINE pala? Saisiko vikakoodeista jotain vinkkejä?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
velmeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 18:53
Paikkakunta: PYHTÄÄ

Viesti Kirjoittaja velmeri »

No niin käytin saabin piruuttani uudestaan päästömittauksessa ja lukemat olivat lambda n.1,03,Co 1,64,Hc 254 siis tyhjäkäynnillä.Enkä tehnyt mitään säätöjä.Huoltomies suositteli että käyhän säädättämässä vehkeet
niin voi päästä helpommalla kun ruveta vaihtelemaan vermeitä.Mitähän
tollasessa vehkeessä sitten säädellään(900i16vkat 1990)?
velmeri
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Puristuspainemittaus on halpa ja nopea testi. Voit vaikka itse ostaa sen mittarin ja kaverin kanssa testata startilla ja kylmällä koneella.

Noita mitskui saa varmaan jokaisesta harakiristä ja tulpat ehkä kannattaa myös vaihtaa. Tarkista myös yleismittarilla ohmit puolanjohdoista ja pyörijästä.

T. Pasi
99T-museopeli
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

900i kirjoitti:Juttuja lukeneena katillisessa ei ole säätöä immussa.
Tehtaalta ei kai missään, mutta tuli taannoin laitettua säädöllä oleva imm ei-säädettävän tilalle eikä siitä ainakaan haittaa tuntunut olevan. Katsastaminenkin kyllä onnistui huonolla (jollei täysin kuolleella) katilla, vaati tosin tuliterät sytkäosat ja lämpimän koneen.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mertmi kirjoitti:Voi olla venttiilivikaakin moottorissa. Pakovenan vuoto nostaa HC:n ja co:n ylös. Ekana siis puristuksien mittaus. Jos puristukset hyvät, niin sitten miettimään, toimiiko tuo kattimalli k-jetin säätö. Tuollehan tyypillistä on se, että tyhjäkäynti huojuu tasaiseen tahtiin silloin, kun kaikki on kunnossa. Säätö toimii näet senverta hitaasti. Testausohjeita löytyy kyllä, jos vaan omistat yleismittarin. Minulla on sellainen Boschin ruiskuja koskeva englanninkielinen sininen kirja, josta voin koittaa kaivella neuvoja.
Kyseessä oli i16v ei k-jet
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Voi olla venttiilivikaakin moottorissa. Pakovenan vuoto nostaa HC:n ja co:n ylös. Ekana siis puristuksien mittaus. Jos puristukset hyvät, niin sitten miettimään, toimiiko tuo kattimalli k-jetin säätö. Tuollehan tyypillistä on se, että tyhjäkäynti huojuu tasaiseen tahtiin silloin, kun kaikki on kunnossa. Säätö toimii näet senverta hitaasti. Testausohjeita löytyy kyllä, jos vaan omistat yleismittarin. Minulla on sellainen Boschin ruiskuja koskeva englanninkielinen sininen kirja, josta voin koittaa kaivella neuvoja.
Kyseessä oli i16v ei k-jet
Kappasvaan... Miun moka. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin