Apuva..kulutus tuplaantui
Apuva..kulutus tuplaantui
Lähdin äsken ajoon kun jonkun ajan kuluttua huomasin ajotieturin näyttävän kulutuksena 20l vaikka auto käy ja kulkee niinkuin ennenkin.Pitäskö nyt tehdä jotain,onko tieturi rikki vai mikähän on homman nimi. Auto on 9000cs 2.0t -96 kulutus on tähänasti ollut todella pieni maantieajossa 6,5l ja nyt tosiaan näyttää samassa ajossa 20l.
Huomenna pitäis tedä pieni reissu, uskallanko lähteä?
Kiitos teille jos osaatte jotain neuvoa.
Huomenna pitäis tedä pieni reissu, uskallanko lähteä?
Kiitos teille jos osaatte jotain neuvoa.
Kulutus tuplaantui
Aiheeseen liittyen, kuinkas hyvin sinulla pitää tuo tieturin kertoma kulutus paikkansa?
Kilsoja ja kulunutta bensamäärää seurattuani olen huomannut kulutusmittarin epätarkaksi. Maantieajossa näytön kertomaan lukemaan saa lisätä n. 0,8 litraa, sekalaisessa ja kaupunkiajossa enemmän, jopa 2 litraa.
Tieturin mukaan saabbi kulki sata kilsaa maantiellä alimmillaan 7,5 litralla.
Kyseisen reissun (pikkupakkanen, äärimmäinen pintakaasu, ilmastointi ja cruise pois päältä, kitkarenkaat, n. 85km/h) todellinen kulutus oli 8,2 l ja se on kirkkaasti alin mihin olen päässyt. Yleensä menee maantiellä vähintään 9l ja helteillä enemmän.
Auto on CSE 2,3 TA -93
Mikko L, Hki
Kilsoja ja kulunutta bensamäärää seurattuani olen huomannut kulutusmittarin epätarkaksi. Maantieajossa näytön kertomaan lukemaan saa lisätä n. 0,8 litraa, sekalaisessa ja kaupunkiajossa enemmän, jopa 2 litraa.
Tieturin mukaan saabbi kulki sata kilsaa maantiellä alimmillaan 7,5 litralla.
Kyseisen reissun (pikkupakkanen, äärimmäinen pintakaasu, ilmastointi ja cruise pois päältä, kitkarenkaat, n. 85km/h) todellinen kulutus oli 8,2 l ja se on kirkkaasti alin mihin olen päässyt. Yleensä menee maantiellä vähintään 9l ja helteillä enemmän.
Auto on CSE 2,3 TA -93
Mikko L, Hki
-
- "Tuplakaasari"
Se kulutus
Morjes
Kulutuksesta kun puhutaan niin EDUt ja muut mittari ovat suuntaa antavia näyttöjä EI muuta! Väitän näin sillä imukanavasta lähtevä alipaineletku fuskas pikkasen, sillä seurauksella että EDU kulutus oli 1.2l/km
.Sitä ihmetellessäin kävi
mielessä, testaan vaihto ehtoja eli enemmän vuotoo vähemmän kulutusta ja toisin päin. Mulla arvot 7.2l/km vuodot tukittu letkuja vaihdettu mutta epäilys kalvaa silti. Tankki täyteen ja baanalle. Parin päivän työmatka ajelun jälkeen km ylös tankki täyteen akropoo tai mitä ne viisaat sanoo 7.8l/km pientä oli heitto mutta kuitenkin. EDUn kilsa näytöstä vakkuri kulkee vielä pitkään 0-näytönkin jälkeen
.10l kanikka kontissa testejä tekemään
niin kukin tietää omat
rajansa
Vankkurit liikkeelle t.................BW
Kulutuksesta kun puhutaan niin EDUt ja muut mittari ovat suuntaa antavia näyttöjä EI muuta! Väitän näin sillä imukanavasta lähtevä alipaineletku fuskas pikkasen, sillä seurauksella että EDU kulutus oli 1.2l/km

Vankkurit liikkeelle t.................BW
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
-
- "Hölösuu"
Hmm.. eikös samalla logiikalla kulutusmittarin lukema olisi sama asuntovaunua vedettäessä, mistäs se tietää se mittari mitä siellä koukussa kiinni on vai onko mitäänTasapaino akseli kirjoitti:Mulla tieturi on pitänyt talvella kutinsa aikalailla,mutta kesäaikaan kulutusmittarin ilmoitukseen on saanut lisätä sen 0.6litraa jonka lisäyksen arvelen johtuvan siitä,että kulutusmittari ei ymmärrä ilmastoinnin mukana oloa.

-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Tuo tonnarin "ajotieturi" riippumatta vuosimallista, laskee vain nopeusanturin pulsseja sekä koneenkierroksia ja suuttimien aukioloaikoja, sekä tyhmäkun on ei edes aikaa.
Siis olettaa, jotta suuttimien yli vaikuttaa softantekijän asettelema paine, ja suuttimien tuotto vastaa softantekijän oletusta.
Ja kun kerran OBD tonnarista on kyse, niin kaikki muutkin EDU3:n näytöt saattaa näyttää mitä sattuu, (johtuen tuosta pehmo puolesta).
Eli reissuun vaan. Ei vaikuta toimivuuteen.

Siis olettaa, jotta suuttimien yli vaikuttaa softantekijän asettelema paine, ja suuttimien tuotto vastaa softantekijän oletusta.
Ja kun kerran OBD tonnarista on kyse, niin kaikki muutkin EDU3:n näytöt saattaa näyttää mitä sattuu, (johtuen tuosta pehmo puolesta).
Eli reissuun vaan. Ei vaikuta toimivuuteen.