Rohkeuden symboli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Rohkeuden symboli

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Foorumissa oli puhetta aarnikotkasta ja hieman epäselvää mikä se oikein on niin ajattelin laittaa selvennyksen tänne!

No niin tässä hieman historiaa tuosta Aarnikotkasta lukee ken tahtoo..pitkä stoori!!

Tässä pieni tiivistelmä jos kaikki eivät jaksa lukea tota juttua:
Aarnikotka = rohkeuden symboli jolla on leijonan takaruumis sekä kotkan pää ja eturuumis.
Gripen = ruotsiksi aarnikotka
Griffin = englanniksi aarnikotka


Aarnikotka

Vanhimmat aarnikotkat eli griipit on tavattu assyrialaisten ja babylonialaisten tarustoissa. Myöhemmin aarnikotka esiintyy monessa eri muodossa esimerkiksi egyptiläisten ja persialaisten taiteessa. Eurooppaan aarnikotka välittyi antiikin Kreikan kautta. Sana griippi onkin alkuaan kreikan kieltä, josta se on siirtynyt moniin nykyeurooppalaisiin kieliin.

Aarnikotka määritellään yleisesti eläimeksi, joka on puoliksi kotka ja puoliksi leijona. Sillä on leijonan takaruumis sekä kotkan pää ja eturuumis. Ikivanhan uskomuksen mukaan sillä on täten myös lintujen sekä maalla elävien eläinten kuninkaiden nopeus ja voimat. Nämä ominaisuudet ovat tehneet aarnikotkasta kunnioitetun vartijaeläimen, joka on pitänyt silmällä muinaiskansojen kulta-aarteita, sekä egyptiläisiä faaraoita ja kreikkalaisia jumalia.

Griipin varhaisimmat kuvat tunnetaan noin vuodelta 3000 eKr. Mesopotamiasta ja Egyptistä, missä ne liittyivät tuonpuoleisen elämän jumaliin. Kreikan ja Rooman mytologiaan siirryttyään aarnikotkat esiintyivät usein jumalten vartioina ja seuralaisina.

Niitä on joskus sanottu Zeuksen hurtiksi, kun taas toisen tarinan mukaan ne vetävät Apollon auringonvaunua taivaan halki. Aarnikotkat kiskovat myös Nemesiksen, oikeuden ja hyvityksen jumalattaren rattaita. Nemesis lentää niillä ja rankaisee korskeita väärin tekijöitä murskaamalla heidät suurten pyöriensä alle. Myöhemmin aarnikotka kuvasi sieluja vangitsevaa saatanaa, mutta myös maan ja taivaan Herran Jeesuksen kahta luontoa, inhimillistä ja jumalallista. Aarnikotkia pidettiin vahvoina vartijoina, ja niiden kuvat ikuistettiin hautoihin ja pyhiin esineisiin.

Että näin! 8)
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Kiitos asiallisesta valistuksesta! :) Hieno ja historiallinen tausta tuolla logolla. Ei taida monella muulla merkillä olla vastaavaa...
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Itse asiassahan gripen eli aarnikotka on enemmänkin Scanian kuin Saabin historiasta nykypäivään säilynyt hieno tunnus! Mutta toisaalta kaikkien meidän nykyisillä GM-Saabeillakin ajavien on aina syytä muistaa, että ilman tuota yli kahdenkymmenen vuoden jaksoa samassa konsernissa Scanian kanssa koko Turbo-keksintö olisi voinut jäädä tekemättä ja Saab tänä päivänä jotain aivan muuta kuin nyt - hyvä jos olisi olemassakaan enää!

Eli olkaamme ylpeitä yhteisestä logostamme Scanian kanssa ja aina Scanian ohittaessamme käyttäytykäämme sukulaisuuden velvoittamalla asenteella "isoveljeämme" (tai ainakin sukulaissetää) kohtaan. OHO, menipäs jo melkein runolliseksi...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Toby kirjoitti:Eli olkaamme ylpeitä yhteisestä logostamme Scanian kanssa ja aina Scanian ohittaessamme käyttäytykäämme sukulaisuuden velvoittamalla asenteella "isoveljeämme" (tai ainakin sukulaissetää) kohtaan. OHO, menipäs jo melkein runolliseksi...
Itse Scanian ohi ajaessa olen huomannut Scania-kuskit hyvin ystävällisiksi. Näyttävät esimerkillisesti vilkulla voiko mennä, kun taas kerran meinasin ajaa säiliöauton keulaan ku ohi yrittäessäni Volvo-kuski ei näyttänyt valolla, että vastassa tulee mutka ja säiliöauto vastaan. Scania rules...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Histuurian taidoista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Taidat olla yhteiskunta- ja historiatieteiden (tai sinne päin) maisteri Valomerkki? :lol:

Mutta hyvä ja täydentävä selitys sinulla on tuolle seikalle minun tietotaitoihini.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

dimebak kirjoitti: Itse Scanian ohi ajaessa olen huomannut Scania-kuskit hyvin ystävällisiksi. Näyttävät esimerkillisesti vilkulla voiko mennä, kun taas kerran meinasin ajaa säiliöauton keulaan ku ohi yrittäessäni Volvo-kuski ei näyttänyt valolla, että vastassa tulee mutka ja säiliöauto vastaan. Scania rules...
Joo varmaan kannattaakin ajella muiden merkinantoihin luottaen, merkinantamattomuudesta puhumattakaan. Onnea matkaan !
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

wesku kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Itse Scanian ohi ajaessa olen huomannut Scania-kuskit hyvin ystävällisiksi. Näyttävät esimerkillisesti vilkulla voiko mennä, kun taas kerran meinasin ajaa säiliöauton keulaan ku ohi yrittäessäni Volvo-kuski ei näyttänyt valolla, että vastassa tulee mutka ja säiliöauto vastaan. Scania rules...
).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

dimebak kirjoitti:
Toby kirjoitti:Eli olkaamme ylpeitä yhteisestä logostamme Scanian kanssa ja aina Scanian ohittaessamme käyttäytykäämme sukulaisuuden velvoittamalla asenteella "isoveljeämme" (tai ainakin sukulaissetää) kohtaan. OHO, menipäs jo melkein runolliseksi...
Itse Scanian ohi ajaessa olen huomannut Scania-kuskit hyvin ystävällisiksi. Näyttävät esimerkillisesti vilkulla voiko mennä. Scania rules...
Juu, näinhän me Scaniakuskit teemme. :wink: :lol: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Palataanpa tuohon aarnikotkaan.
Mistä alkaen se on ollut Saabin symbooli?
Mitä symboloi merkin puna-sini-kulta -väritys?
Milloin merkki tuli Scaniaan?

En löytänyt noihin kysymyksiin ainakaan helpolla vastausta netissä pyörimällä.
Vauxhallin aarnikotkasta kyllä löytyi jotain tietoja....
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

tUrpoEinari kirjoitti:
dimebak kirjoitti:
Toby kirjoitti:Eli olkaamme ylpeitä yhteisestä logostamme Scanian kanssa ja aina Scanian ohittaessamme käyttäytykäämme sukulaisuuden velvoittamalla asenteella "isoveljeämme" (tai ainakin sukulaissetää) kohtaan. OHO, menipäs jo melkein runolliseksi...
Itse Scanian ohi ajaessa olen huomannut Scania-kuskit hyvin ystävällisiksi. Näyttävät esimerkillisesti vilkulla voiko mennä. Scania rules...
Juu, näinhän me Scaniakuskit teemme. :wink: :lol: :lol:
Tuli tänä aamuna näköjään todistettua tuo. Ihmettelin, että miksi helkkarissa tuo kuorma.auto antaa tietä. Noh, peilistähän tuo paljastui Scaniaksi :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Vastaan sitten itse omaan kysymykseeni, kun sain kaverilta vinkin. Näin kertovat australialaiset historiankirjat:

New Corporate Logo for Saab

22 August, 2000

Saab brand values strengthened in new symbol

SAAB AUTOMOBILE AB has introduced a new corporate logo that profiles Saab more clearly while reinforcing the values in the brand name.

The new Saab corporate logo was officially introduced on August 14, and will appear on all Model Year 2001 (MY01) Saab cars.

This means the new Saab badge will be seen on Australian roads from later this year.

The new corporate identification of Saab in Australia (dealer signage, etc) will begin in the final quarter of 2000, and be completed by June 2001.

Saab's new corporate symbol is a development of the original corporate symbol produced by Carl Fredrik Reuterswärd in the mid-1980s, and consists of a navy blue round plate with a golden-crowned Griffin head in red, under which the name Saab is written in silver.

The mythological Griffin – half lion and half eagle – is the symbol for vigilance.

It all began with aircraft

It all started in Trollhättan. The newly-founded Svenska Aeroplan Aktiebolaget – abbreviated to SAAB – began the construction of an aircraft building factory on a big site along the river, just north of the city. That was back in 1937, and production of aircraft began the year after.

The first corporate symbol was the drawing of a two-engined propeller aircraft viewed from the front. The letters S-A-A-B were suspended under the fuselage and the outstretched wings.

When car production began in December 1949, an aircraft-inspired emblem was fitted to the front of the bonnet. The letters SAAB against a blue background were written in a square with rounded corners, and two chromed wings sprouted out in opposite directions from the bottom of the square.

The corporate symbol and the brand name still consisted of the drawing of a twin-engined propeller aircraft. But the letters SAAB had now been moved up, became elongated and radiated upwards from the aircraft silhouette.

The design of the badge on the bonnet was retained up to the 1962 models. The year after, the corporate symbol comprising the propeller aircraft was incorporated into the radiator grille, and the following year – on the 1964 models – an elegant chromed emblem with the same motif also appeared on the boot lid. The trademark and corporate symbol had now become the same.

The Saab-Scania Group

The company name was changed on 19 May 1965. The earlier Svenska Aeroplan Aktiebolaget became Saab Aktiebolag.

When Saab-Scania was formed in 1969 by the merger of Saab Aktiebolag and Aktiebolag Scania-Vabis, the logotype of the new group was designed using the same typeface as the Saab logotype, but written in capitals: SAAB-SCANIA.

The car badges were also gradually changed. Up to the 1973 models, both the Saab 95/96 and the Saab 99 had the original 'classic' corporate symbol with an aircraft in the radiator badge. However, the 1974 models were fitted with a simple, stylish Saab emblem, fully in line with the general identity rules of the Group.

A new Group symbol

In May 1984, Saab-Scania presented its new Group symbol, as a collective identity symbol for the entire Saab-Scania Group.

The long automotive manufacturing traditions of the Group were symbolized by the Griffin. Vabis produced its first factory-made car back in 1897, and when Scania unveiled its first car in 1901, the Griffin was already in the picture. This mythological animal was included in the coat of arms of the County of Skåne, and Scania is the Latin name for Skåne.

The roundel symbolized what the high-tech group of companies stood for – high-class products on the ground and in the air. The symbol was designed by the known artist Carl Fredrik Reuterswärd and, from the 1985 models, was fitted to Saab cars, as well as trucks and buses from Scania.

From 1995, when the Saab-Scania Group was wound up and the 50 per cent holding in Saab Automobile was taken over by Investor, Scania began using a new version of the earlier Group symbol.

New Saab company symbol

The mythological Griffin – half lion and half eagle, and the symbol for vigilance – is also linked to Linköping, the city to which Saab aircraft production was concentrated ever since the last elements of aircraft production were moved from Trollhättan in 1959. It is no mere coincidence that today's most advanced aircraft – the JAS 39 – bears the name Gripen (Swedish for Griffin).

The name Griffin has been used on Saab cars since the spring of 1992, when the Saab 9000 Griffin was launched as the top-of-the-range model.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Tuo PTME:n referoima uutinen kertoo siitä, kun Scania-sana jäi logosta pois eli logo muuttui nykyiseksi!

Muistaakseni vuosimallista 1985 lähtien Saabeihin tuli tuo pyöreä aarnikotkalogo , jonka ympärillä oli tekstit Saab ja Scania. Scania siis käytti ihan samaa logoa muutaman vuoden. Kun sitten GM tuli osaomistajaksi Saabiin ja Saab Automobile eriytettiin Scaniasta, Scania muutti oman logonsa siten, että tekstit jäivät kokonaan pois. Saab piti omansa siis koko 90-luvun ennallaan, vaikka Scania ei samaa firmaa enää ollutkaan.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

<----- <OT>Tuota mun avatarta on joku kyselly, ja että löytyykö mistään isompaa versiota. Itseäki harmittaa kun oon hukannu ko. osoitteen mistä aikoinaan bongasin kuvan. Tais olla joku venäläinen sivusto, jos joku sattuu löytämään niin vinkkiä vaikka tänne. 8)</OT>
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin