7:enska

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

7:enska

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Tuli irrotettua 7:enska varaosa autosta. Tiukassa oli almutteri kun piti vääntää mutteria auki ilman että sai ensin ne lukitus lyönnit irti. Jäi kumminkin askaruttamaan että onko tuon enskan vaihto niin suuri muutos autoon että kannattaa aloittaa repimään toisesta autosta irti 6.enskaa ja laittaa sinne suurempi? Auto johonka se seiska tulisi on saab 900s (matalapaine,ilman virityksiä) -90. Tänään ajattelin alkaa irrottamaan mutta odottelen jonkin aikaa, jos tulisi kommentteja homman kannattavuudesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sehän riippuu ihan, mitä olet sillä muutoksella hakemassa? Jos ajat paljon moottoritietä, niin varmasti ihan hyvä veto. Jos taasen haluat autosi olevan hyvä ajettava mutkaisillä mäkisillä teillä, tai taajamassa ja ajonopeudet on enimmäkseen 80km/h tai 100km/h korkeintaan, niin 7:n ensiön tarpeellisuutta voi kyseenalaistaa. Itse olen laittanut tuohon meidän 900i -88:iin 7:n ensiön ja askissa on harva perä. Eipä sillä askilla tule paljon moottoria kierrätettyä "tehoalueille", koska vaihteet on aika hillittömän pitkät.

99:ssä minulla taasen on tiheempi peräinen ja 6:n ensiöllä oleva aski. Tuo sopii oikein mainiosti turbon kanssa, kun auton saa lähtemään rivakasti liikkeelle kadun kulmastakin. Tosin pitää muistaa, että 8-venainen turbokone on luonteltaan ihan erilainen verrattuna 900S:n hienostuneesti alakierroksilta lähtien tasaisesti vääntävään 16-venaiseen turboon.

Jos siulla on siinä 900S:ssä vakio laatikko paikallaan (GM45612), niin siinä on tiheempi perä. Nro 7:n ensiö on ihan hyvä yhdistelmä tuon askin ja tuon moottorin kanssa nimenomaan moottorin alaväännön vuoksi.

ps. Alamutterin kiristys/avaus sujuu mainiosti, kun laittaa vitosen silmään ja sivuluukun takaa löysää sitä 10mm kannalla olevaa pakin vaihteensiirtäjän ruuvia sen verran, että saa vaihteensiirtäjää ulospäin ja pois pakin rattaan urasta. Tämän jälkeen pakin saa päälle kiristyksen ajaksi ratasta sormin liikuttamalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Itte vaihdoin kytkinrempan yhteydessä tuon 7 enskan kutosen tilalle vanhasta turbosta 900i16:sta. Laatikko on 45614 eli lyhyellä perällä. Maantiellä vallan mainio, ja arkiliikenteessä yleensäkin, kiitos i16:sta nöyryyden. Radalle tuo vain sopii kovin huonosti, menee välitykset turhan pitkiksi jopa vähän alikokoisilla renkaillakin.

Muistaakseni avasin sen alamutterin kylmän viileästi pulttipyssyllä, eikä edes vastustanut.

Mutta normaaliajossa olevaan S:ään suosittelen kyllä lämpimästi, ei juuri ole huonoja puolia

-Ville
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mites tuo enska irtoaa kokonaisuudessaan sen kopan kanssa helpoiten.
7 enskan irroitus tökkii...
mulle ei riitä pelkästään rattaat ja ketju kun aion laittaa sen vanhempaan hammaspyörä vetoiseen lootaan.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Neliloviseen tarvii nelilovisesta uudemmasta askista kait sen rungon, jos on ratasvälitteinen se entinen enska. En tunne tarkkaan. Ei siis mitenkään "plug and play" käsittääkseni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ja jos otan pelkästään enskan (ketjun ja rattaat) niin se purkautuu miten?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:ja jos otan pelkästään enskan (ketjun ja rattaat) niin se purkautuu miten?
1. enskan koppa pois
2. alapultti auki pitäen vauhtipyörästä vastaan esim. isolla ruuvimeisselillä tai jos laatikko on irti koneesta; avaa sivuluukun, laittaa vitosen päälle, löysää 10mm kannalla olevaa pakin siirtäjää siten, että saa pakotettua pakin rattaan päälle yhtäaikaa vitosen kanssa
3. kytkin akseli pois
4. ylärattaan aukosta tiiraillen lukkorengas näkyviin
5. lukkorenkaan vapautus rattaan reiän kautta, tarvitaan levittävät pihdit
6. vedetään ketjurattaat ja ketjut pois. Kiristäjän liukupalat varsineen voi pompsahtaa pihalle, koska niitä levittää jousi.
7. kiristimen voi ottaa myöskin irti, jos tahtoo. Se on pulteilla kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kiitos, kohdasta 4 eteenpäin tuli tarpeeseen :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Mitenkäs alapyörän kireys?Onko jotain momentteja vaiko kylmästi metrisellä jatkovarrella?Onkos kukaan laskenut 7 ylä/ala hampaitten määrää?
puh.050-3748237
#3078
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

junnu kirjoitti:Onkos kukaan laskenut 7 ylä/ala hampaitten määrää?
Hampaiden lkm
nro: sisään / ulos
7: 32 / 25

ja muut
6: 31 / 26
5: 30 / 27
4: 31 / 30
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

junnu kirjoitti:Mitenkäs alapyörän kireys?
Ensiövälityksen alarattaan (sisäänmenevän akselin) mutterin kiristysmomentti on 100 +- 10 Nm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin