7:enska
7:enska
Tuli irrotettua 7:enska varaosa autosta. Tiukassa oli almutteri kun piti vääntää mutteria auki ilman että sai ensin ne lukitus lyönnit irti. Jäi kumminkin askaruttamaan että onko tuon enskan vaihto niin suuri muutos autoon että kannattaa aloittaa repimään toisesta autosta irti 6.enskaa ja laittaa sinne suurempi? Auto johonka se seiska tulisi on saab 900s (matalapaine,ilman virityksiä) -90. Tänään ajattelin alkaa irrottamaan mutta odottelen jonkin aikaa, jos tulisi kommentteja homman kannattavuudesta.
Sehän riippuu ihan, mitä olet sillä muutoksella hakemassa? Jos ajat paljon moottoritietä, niin varmasti ihan hyvä veto. Jos taasen haluat autosi olevan hyvä ajettava mutkaisillä mäkisillä teillä, tai taajamassa ja ajonopeudet on enimmäkseen 80km/h tai 100km/h korkeintaan, niin 7:n ensiön tarpeellisuutta voi kyseenalaistaa. Itse olen laittanut tuohon meidän 900i -88:iin 7:n ensiön ja askissa on harva perä. Eipä sillä askilla tule paljon moottoria kierrätettyä "tehoalueille", koska vaihteet on aika hillittömän pitkät.
99:ssä minulla taasen on tiheempi peräinen ja 6:n ensiöllä oleva aski. Tuo sopii oikein mainiosti turbon kanssa, kun auton saa lähtemään rivakasti liikkeelle kadun kulmastakin. Tosin pitää muistaa, että 8-venainen turbokone on luonteltaan ihan erilainen verrattuna 900S:n hienostuneesti alakierroksilta lähtien tasaisesti vääntävään 16-venaiseen turboon.
Jos siulla on siinä 900S:ssä vakio laatikko paikallaan (GM45612), niin siinä on tiheempi perä. Nro 7:n ensiö on ihan hyvä yhdistelmä tuon askin ja tuon moottorin kanssa nimenomaan moottorin alaväännön vuoksi.
ps. Alamutterin kiristys/avaus sujuu mainiosti, kun laittaa vitosen silmään ja sivuluukun takaa löysää sitä 10mm kannalla olevaa pakin vaihteensiirtäjän ruuvia sen verran, että saa vaihteensiirtäjää ulospäin ja pois pakin rattaan urasta. Tämän jälkeen pakin saa päälle kiristyksen ajaksi ratasta sormin liikuttamalla.
99:ssä minulla taasen on tiheempi peräinen ja 6:n ensiöllä oleva aski. Tuo sopii oikein mainiosti turbon kanssa, kun auton saa lähtemään rivakasti liikkeelle kadun kulmastakin. Tosin pitää muistaa, että 8-venainen turbokone on luonteltaan ihan erilainen verrattuna 900S:n hienostuneesti alakierroksilta lähtien tasaisesti vääntävään 16-venaiseen turboon.
Jos siulla on siinä 900S:ssä vakio laatikko paikallaan (GM45612), niin siinä on tiheempi perä. Nro 7:n ensiö on ihan hyvä yhdistelmä tuon askin ja tuon moottorin kanssa nimenomaan moottorin alaväännön vuoksi.
ps. Alamutterin kiristys/avaus sujuu mainiosti, kun laittaa vitosen silmään ja sivuluukun takaa löysää sitä 10mm kannalla olevaa pakin vaihteensiirtäjän ruuvia sen verran, että saa vaihteensiirtäjää ulospäin ja pois pakin rattaan urasta. Tämän jälkeen pakin saa päälle kiristyksen ajaksi ratasta sormin liikuttamalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itte vaihdoin kytkinrempan yhteydessä tuon 7 enskan kutosen tilalle vanhasta turbosta 900i16:sta. Laatikko on 45614 eli lyhyellä perällä. Maantiellä vallan mainio, ja arkiliikenteessä yleensäkin, kiitos i16:sta nöyryyden. Radalle tuo vain sopii kovin huonosti, menee välitykset turhan pitkiksi jopa vähän alikokoisilla renkaillakin.
Muistaakseni avasin sen alamutterin kylmän viileästi pulttipyssyllä, eikä edes vastustanut.
Mutta normaaliajossa olevaan S:ään suosittelen kyllä lämpimästi, ei juuri ole huonoja puolia
-Ville
Muistaakseni avasin sen alamutterin kylmän viileästi pulttipyssyllä, eikä edes vastustanut.
Mutta normaaliajossa olevaan S:ään suosittelen kyllä lämpimästi, ei juuri ole huonoja puolia
-Ville
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
mites tuo enska irtoaa kokonaisuudessaan sen kopan kanssa helpoiten.
7 enskan irroitus tökkii...
mulle ei riitä pelkästään rattaat ja ketju kun aion laittaa sen vanhempaan hammaspyörä vetoiseen lootaan.
7 enskan irroitus tökkii...
mulle ei riitä pelkästään rattaat ja ketju kun aion laittaa sen vanhempaan hammaspyörä vetoiseen lootaan.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Neliloviseen tarvii nelilovisesta uudemmasta askista kait sen rungon, jos on ratasvälitteinen se entinen enska. En tunne tarkkaan. Ei siis mitenkään "plug and play" käsittääkseni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
1. enskan koppa poissaabastelija kirjoitti:ja jos otan pelkästään enskan (ketjun ja rattaat) niin se purkautuu miten?
2. alapultti auki pitäen vauhtipyörästä vastaan esim. isolla ruuvimeisselillä tai jos laatikko on irti koneesta; avaa sivuluukun, laittaa vitosen päälle, löysää 10mm kannalla olevaa pakin siirtäjää siten, että saa pakotettua pakin rattaan päälle yhtäaikaa vitosen kanssa
3. kytkin akseli pois
4. ylärattaan aukosta tiiraillen lukkorengas näkyviin
5. lukkorenkaan vapautus rattaan reiän kautta, tarvitaan levittävät pihdit
6. vedetään ketjurattaat ja ketjut pois. Kiristäjän liukupalat varsineen voi pompsahtaa pihalle, koska niitä levittää jousi.
7. kiristimen voi ottaa myöskin irti, jos tahtoo. Se on pulteilla kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele