Sytytys ongelmaa( Onkohan 8v vai 16v)?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Sytytys ongelmaa( Onkohan 8v vai 16v)?

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Mulla on 900i -85 saabi johon ei passaa oikeen mitkään tulpat. Tännään jätti taas tielle... Satkuun on ostettu jo kolmet tulpat 1000 kilometrille (Ajettu lyhyitä matkoja kerrallaan, ennen kesälommaa ostettu auto). No taas tulppia ostamaan, Ensimmäisen kerran myyjä kysy että onko auto 8 venttiilinen vai 16 venttiilinen, no en tienny sitä ja ostettiin 16 venttiilisen. Lähti käyntiin aluksi yskien mutta koneen lämmettyä alkoi käymään tasasesti..

Eli mistä voisi johtua tulppien suuri meneminen ( en oikeen jaksa uskoa että tulpat on olleet väärä lämpöarvoisia)

Ja mistä näkkee onko auto 8v vai 16v missään ei lue..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä se venttiilikopassa lukee jos on 16v, 8v ei lue...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eli vahvasti epäilen että olisi 8v. onko tulpat pakosarjan päällä vai keskellä kantta suojapellin alla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Keskellä kantta suojapellin alla, luultavasti.. Tai enpä menis kyllä ihan varmasti sanomaan. ainaki toisella puolella ku imusarja...

Yskii noilla tulpilla kylmänä
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mitä te höpötätte?? Tottakai 900i -85 on 8-venttiilinen..! :)
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

niin ja kun köröttää vaan lyhyitä tienpätkiä, niin ne tulpat nokeentuu, jos on vielä väärä lämpöarvo. Pitää hankkia heila vähän kauempana, että pääsee tulppia puhdistamaan :D
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

mart96 kirjoitti:niin ja kun köröttää vaan lyhyitä tienpätkiä, niin ne tulpat nokeentuu, jos on vielä väärä lämpöarvo. Pitää hankkia heila vähän kauempana, että pääsee tulppia puhdistamaan :D
Joo.. Kyllä näin on :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huono kipinä, ja tulpat nokeentuu ihan samalla viisiin. Myöskin, jos seossäädöt on aivan liian rikkaalla, niin tulpat nokeentuu. Tosin ruiskukoneesta vaikea uskoa, että niin rikkaalla kävisi. Harvemmin nuo k-jetit vetää liian överiksi rikkaaseen päin. Mieluummin päinvastoin.

Miullahan 900i meni semmoseksi, ettei kuumana käynyt kunnolla. Lisäksi sytytystulpat oli tämän näköisiä. Se tosin lähti käyntiin normaalisti. Syy oli huono puola.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Mertmi kirjoitti: Miullahan 900i meni semmoseksi, ettei kuumana käynyt kunnolla. Lisäksi sytytystulpat oli tämän näköisiä. Se tosin lähti käyntiin normaalisti. Syy oli huono puola.
Mulla noi tulpat on samanlaisia mutta jossaki on ylleensä piikki, tai niihin tullee.. Sitten ne lopuksi antaa kipinän tulpan kylkeen..

Käyntiin lätee aina ekalla, paitsi sillon ku se on hyytyny..

Johtuisko ne tulppien viat mahdollisesti saostuneesta bensasta mitä mahdollisesti vois olla ihan tankin pohjalla, koska Se ei ole koskaan juonitellut kun on ollu paljo bensaa(Voi tieten johtua siitä että siinä on harvoin paljo bensaa)

Entä sytytysennakko tai tulpan johdot :?
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Vaihdat uudet tulpat, virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot ja uusit ilmansuodattimen. Sitten eikun huoltoasemalla seosten ja sytytyksen säätöön niin johan rokkaa :)
#1890
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

osta ihmeessä ne 8 venttiilisen koneen tulpat. eihän 16-valveja ruiskuna ole saanut kun vasta 89 vuonna.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Joo.. Ostan ne 8 venttiilisen tulpat ja jätän noi varatulpiksi. Niin virranjakajan kansi on uusittu marraskuun jälkeen ja ilmanputsari oli hyvässä kunnossa. Onko tietoa tulpanjohtojen hinnoista? Entä auttaisko uus bensansuodatin?
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

No eihän tuo oo vieläkään ihan terve, Käy tosin.. Tännään ku ajelin tuolla satkulla ja mietiskelin että mikä siinä voi olla niin aattelin että voisko olla että kylmäkäynnistys ruisku suihkuttais lämpimänäki, jolloin se lävis rikkaalla seoksella.. Voisko johtuaa siis esim. lämpö anturista?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

-saab_85 kirjoitti:No eihän tuo oo vieläkään ihan terve, Käy tosin.. Tännään ku ajelin tuolla satkulla ja mietiskelin että mikä siinä voi olla niin aattelin että voisko olla että kylmäkäynnistys ruisku suihkuttais lämpimänäki, jolloin se lävis rikkaalla seoksella.. Voisko johtuaa siis esim. lämpö anturista?
Nappaa alkuunsa sen rikastinsuuttimen johto irti koneen ollessa lämmin... katso ja kuuntele käykö terveemmin.

Lämpöaikakytkimen vika aiheuttaa sen että rikastuspiirion kokoajan päällä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jussi kirjoitti:
-saab_85 kirjoitti:No eihän tuo oo vieläkään ihan terve, Käy tosin.. Tännään ku ajelin tuolla satkulla ja mietiskelin että mikä siinä voi olla niin aattelin että voisko olla että kylmäkäynnistys ruisku suihkuttais lämpimänäki, jolloin se lävis rikkaalla seoksella.. Voisko johtuaa siis esim. lämpö anturista?
Nappaa alkuunsa sen rikastinsuuttimen johto irti koneen ollessa lämmin... katso ja kuuntele käykö terveemmin.

Lämpöaikakytkimen vika aiheuttaa sen että rikastuspiirion kokoajan päällä.
Ei pitäisi aiheuttaa koska se piiri saa sähköä ainoastaan sen hetken kuin antaa virtalukolta startille virtaa. Eli tuo piiri on toiminnassa vain starttauksessa. Jos siis kytkennät on tehtaan jäljiltä ja ehjät ilman oikosulkuja tms.

Toki hyvä varmuudeksi silti ottaa suuttimen piuha irti. Mutta onhan kjetissä muitakin käyntihäiriöiden aiheuttajia. Ne kenellä on asiasta kokemuksia, kertokoon.
Vastaa Viestiin