OG peltivanteet ja nastarenkaat
OG peltivanteet ja nastarenkaat
Tarkistaisin vain, ovatko kaikki OG900:n alkuperäiset peltivanteet (vaparimalleissa) 4x108 jaolla ja ET39, kun puhutaan käkkäri takana -malleista eli 88-93 ja vanteen koko 5,5x15. Yst.vast. pyydetään.
Pitäisi ostaa talvikiekkoihin uudet vanteet. Yhdestä purkaamosta saisin irtovanteita edullisesti, ovat ainakin A1 -kuntoluokiteltuja. Uskallankohan luottaa siihen, että ovat myös suoria? Pikku ruosteplönteillä ei ole niin väliä. Alumentteja en halua, vaan ihan nyt vain peltivanteet kiinnostaa.
Nastoitetuiksi talvirenkaiksi suunnittelen ihan vakiot 185/65R15. Uskaltaisiko joku suositella joitakin tiettyjä renkaita?
Pitäisi ostaa talvikiekkoihin uudet vanteet. Yhdestä purkaamosta saisin irtovanteita edullisesti, ovat ainakin A1 -kuntoluokiteltuja. Uskallankohan luottaa siihen, että ovat myös suoria? Pikku ruosteplönteillä ei ole niin väliä. Alumentteja en halua, vaan ihan nyt vain peltivanteet kiinnostaa.
Nastoitetuiksi talvirenkaiksi suunnittelen ihan vakiot 185/65R15. Uskaltaisiko joku suositella joitakin tiettyjä renkaita?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
5.5" leveitä ovat. ET:stä en osaa sanoa mitään, kun mulla ei oo ollu peltivanteita herran aikaan. 185-leveä talvirengas toimii hyvin. Renkaiksi voin suositella Gislavedin Nord frostia, Nokialaisen Hakkapeliitta 2 tai 4 ja Kleberin Kapnor 4 (joka taitaa olla samalla kuviolla kuin toi 2:nen).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Noita Hakkiksen uudempia tosiaan monet kehuu. Miten on, mahtavatko olla paljonkin erilaisia kuin ammoinen Hakkapeliitta 1? Mulla oli edellisessä viistokeula-iivarissa sellaiset, ihan uudet, ja pidossa löytyi mutta järkyn uraherkät olivat. Minusta tuo uraherkkyys on vähän näiden OG:iden helmasynti, mutta jotkut renkaat vielä korostavat vain sitä.
(Lämpimiä terveisiä Tieliikelaitos OY:lle, hoitakaa ne v-n urat v-uun sieltä teiltä, kiskoliikenteestä vastaa ihan eri firma!!)
Mulla oli viimeksi Contin WinterViking1, uutena mielestäni tosi hyvät, mutta kuuluuko tosiaan renkaan ominaisuuksiin, että kuluu keskeltä?? Voisiko liian suuri casteri vetävissä pyörissä saada tuon aikaan (tuli nääs vähän kokeiltua...)
Onko kukaan ostellu romarilta vanteita, renkaita??
(Lämpimiä terveisiä Tieliikelaitos OY:lle, hoitakaa ne v-n urat v-uun sieltä teiltä, kiskoliikenteestä vastaa ihan eri firma!!)



Mulla oli viimeksi Contin WinterViking1, uutena mielestäni tosi hyvät, mutta kuuluuko tosiaan renkaan ominaisuuksiin, että kuluu keskeltä?? Voisiko liian suuri casteri vetävissä pyörissä saada tuon aikaan (tuli nääs vähän kokeiltua...)
Onko kukaan ostellu romarilta vanteita, renkaita??
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Liian kovat rengaspaineet, jos keskeltä kuluu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ei minusta saabit ole mitään uraherkkiä (ainaskaan 99 tai og900). Saabissa on jotain vikaa, jos se on uraherkkä. Rengaspaineina suosittelen 0 - 0,3 baria yli auton ohjearvon. Kannattaa kokeilla eri määriä ja etsiä kulloisellekin rengassarjalle sopiva arvo.
Tonnarin vanteista löytyy 6" leveitä peltejä. Itse metsästäisin sellaisia sarjan, jos olisin hankkimassa vanteita uudemmalle jaolle. Hakkapeliitta 2 renkaista on vain hyvää sanottavaa. Jos ei saada hommattua ensitalveksi uutta rengaskertaa 900i:n alle, niin silloin pyörähtää viides talvi käyntiin. Kolme nastaa on irronnut yhteensä kaikista renkaista ja kulutuspintaa on jäljellä yli 6mm kaikissa. Pito on jo hävinnyt, mutta kyllä niillä pärjäili vielä ihan mainiosti, kun ei kaahaillut. Ajosuoritetta on kertynyt noin 50tkm tähän mennessä.
Tonnarin vanteista löytyy 6" leveitä peltejä. Itse metsästäisin sellaisia sarjan, jos olisin hankkimassa vanteita uudemmalle jaolle. Hakkapeliitta 2 renkaista on vain hyvää sanottavaa. Jos ei saada hommattua ensitalveksi uutta rengaskertaa 900i:n alle, niin silloin pyörähtää viides talvi käyntiin. Kolme nastaa on irronnut yhteensä kaikista renkaista ja kulutuspintaa on jäljellä yli 6mm kaikissa. Pito on jo hävinnyt, mutta kyllä niillä pärjäili vielä ihan mainiosti, kun ei kaahaillut. Ajosuoritetta on kertynyt noin 50tkm tähän mennessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Voin vakuuttaa, että kokeiltu on, vaikka minkälaisilla paineilla ja alustan säädöillä, enkä mä suoraansanottuna ymmärrä, mikä näissä mun Saabeissa on ollu vikana. Uraherkkyydessä löytyy, enemmän tai vähemmän, ainakin näillä Etelä-Suomen teillä. Vakaampiakin autoja olen ajanut. Mun käsityksen mukaan tuo liian suuri/liian pieni rengaspaine kulutti lähinnä ristikudosrenkaita aikoinaan eikä niinkään vyörenkaita. No, olipa miten oli, mielipiteissä on ilmeisesti hajontaa. Enkä mä tänne valintaani (OGtä) sinänsä moittimaan tullutkaan, menipähän vain vähän aiheesta sivulle tämä keskustelu.
Etupäässä siis olisin kiinnostunut tietämään, onko kellään kokemuksia romiksesta ostetuista vanhoista peltivanteista, jos niitä ei ensin käydä katsomassa (sehän nyt tietty varman päälle olisikin, mutta kun ei mahdollista). Tää kunto-ja varusteluokitus on ilmeisesti Autopurkaamoliiton vai mikä yhdistys se nyt on, standardi. Eli osan pitäisi olla täydellinen ja hyväkuntoinen. A2 olisi täydellinen mutta ei ihan priima, B taas jotenkin puutteellinen osiltaan tai varusteiltaan jne. Nimenomaan orkkisvanteita etsin, en tonnarin pyöriä.
Etupäässä siis olisin kiinnostunut tietämään, onko kellään kokemuksia romiksesta ostetuista vanhoista peltivanteista, jos niitä ei ensin käydä katsomassa (sehän nyt tietty varman päälle olisikin, mutta kun ei mahdollista). Tää kunto-ja varusteluokitus on ilmeisesti Autopurkaamoliiton vai mikä yhdistys se nyt on, standardi. Eli osan pitäisi olla täydellinen ja hyväkuntoinen. A2 olisi täydellinen mutta ei ihan priima, B taas jotenkin puutteellinen osiltaan tai varusteiltaan jne. Nimenomaan orkkisvanteita etsin, en tonnarin pyöriä.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Purkaamoilla on yleensä jonkinlaiset rengaskoneet. Pyydä, että laitetaan vanteet yksi kerrallaan rengaskoneeseen pyörimään ja katsot, ettei vanne pompota tai lieputa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tonnarin vanteilta haiskahtavat.moksu kirjoitti:Mulla on varastossa pyörinyt peltivanteita joissa et.33
ilmeisesti ne sitten on ollut tonnarin vanteita ja leveys 6 tuumaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pitää tähänkin threadiin isännöidä, että peltivanteista puhuttaessa ei ole tonnarin vanteita ja satkun vanteita erikseen, on vain 5,5" ja 6" vanteita.
Sekä tonnaria, että satkua on saanut sekä leveillä että kapeilla vanteilla tehtaalta.. Varsinkin alkupään tonnareissa on monissa olleet 5,5" vanteet ja olen nähnyt 90-luvun satkuja, joissa taatusti alkuperäinen vanteistus ja 6".
Sekä tonnaria, että satkua on saanut sekä leveillä että kapeilla vanteilla tehtaalta.. Varsinkin alkupään tonnareissa on monissa olleet 5,5" vanteet ja olen nähnyt 90-luvun satkuja, joissa taatusti alkuperäinen vanteistus ja 6".
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)