Kaikilla renkaat kunnossa ?
On, minissä melkein uuden kesärenkaat ja ng:ssä jotain 5-6mm, 99.sissä kaljut (mutta autokin on pois rekisteristä), bimmerissä nokian kitkat 7mm:n kulutuspinnalla.
En muista olisinko koskaan ajanut laittomilla renkailla (paitsi tietenkin moottoripyörällä).
En muista olisinko koskaan ajanut laittomilla renkailla (paitsi tietenkin moottoripyörällä).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Nyt alla olevissa kumeissa noin 4mm ja pito täysin hukassa. Pitää vaihtaa tänään talvirenkaat vähäksi aikaa alle ja käydä ensi viikolla vielä ostamassa uudet kesärenkaat.
Toisessa autossa kaksi kierrosta melkein uusia renkaita.
Toisessa autossa kaksi kierrosta melkein uusia renkaita.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nooh Kimmo, älä turhaan panikoi:suorsa kirjoitti:Nyt alla olevissa kumeissa noin 4mm ja pito täysin hukassa. Pitää vaihtaa tänään talvirenkaat vähäksi aikaa alle ja käydä ensi viikolla vielä ostamassa uudet kesärenkaat.
Syyniin otetaan isommissa kaupungissa liikkuvien autojen kumitassut
Eli siis tuon kirjoitusvirhettä myöden täydellisen lainauksen mukaan ei pitäisi Kouvolalaisilla olla mitään hätää, kun vain isoimpia kaupunkeja vahdataan

Tonnarissa vähintään 5mm pintaa kumeissa (takana vähän ylikin

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mikä siinä on, että TIETENKIN ajetaan moottoripyörällä sakkorenkailla?ng900aero kirjoitti: En muista olisinko koskaan ajanut laittomilla renkailla (paitsi tietenkin moottoripyörällä).
Joskus jos jaksaa kiinnittää motoristien takarenkaisiin huomiota, niin jos kyseessä on kyykkypyörä, pintaa on yleensä erittäin vähän jos ollenkaan...
Ei kannattaisi polttaa sitä kumia kun on niin kivaa, jos ei ole varaa ostaa renkaita...
Ei tämä tietysti selitä mitään, mutta moottoripyörissähän nuo renkaat myös todella kuluvat, eli renkaita menee kilsoihin nähden enempi kuin normiautolla. On muuten sellaisia takakumeja, joissa ei keskellä ole kuviota laisinkaan, näyttää sliksiltä jo uutena ja on sitä myös, mutta silti on pärjännyt hyvin vertailuissa.Coltti kirjoitti: Mikä siinä on, että TIETENKIN ajetaan moottoripyörällä sakkorenkailla?
Joskus jos jaksaa kiinnittää motoristien takarenkaisiin huomiota, niin jos kyseessä on kyykkypyörä, pintaa on yleensä erittäin vähän jos ollenkaan...
^ Kah, juurikin näin, jos on pehmeää seosta kumi ja tehokkaampi pyörä niin voi mennä vaikkapa 4000 km:ssä aika huonoksi (taka)rengas. Ei sitä aina saa heti vaihdettua tai varsinkaan vaihdatettua. Kerran ajeltiin kaverin kanssa tuolla saaristossa, 35 km tosi röpelöpintaista tietä ja kaveri paahtaa edeltä minkä 9r:llä kerkiää. Kun lähdettiin kumi oli ihan ok, tuon mutkapätkän jälkeen kumi kohtuullisen finaalissa kun taisi lämmetä liikaa. 

Uuno kysyy, onkos rataprätkille kuvioituja sadekelin renkaita, ja käytetäänkö niitä kisoissa?
Jostakin olen lukenut väitteen, että slicksi pitää parhaiten myös märällä asfaltilla
Jostakin olen lukenut väitteen, että slicksi pitää parhaiten myös märällä asfaltilla

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
On. Finkussa on priimat Goodyear Hydragripit (talvirenkaatkin siihen on lailliset, mutta ei niillä juuri ajaa uskalla), tonnarissa melkein uudet (alle 5tkm ajetut) BF Goodrichit (on muuten _hyvät_ hiekalla!) ja Dusthammerissa mukana tulleet misukat (pintaa 5-6mm). Saa tulla sinivilkkusedät katteleen, mun ei tartte hävetä :).
Vaan ei se kulutuspinta kaikkea kerro. Ekalla tonnarillani ajaessa ihmettelin, kun keula alkaa tuntumaan kevyeltä kolminumeroisissa vauhtilukemissa kovalla vesisateella; alla Falkenin FK-451:t. Seuraavana päivänä huomasin, ettei oikeasta eturenkaasta enää kuviota erottanut ja vasemmassakin oli vajaa milli pintaa (aurauskulmat päe helevettiä), joten ei muuta kuin rengaskauppaan siltä istumalta. Ns. hyvässä rahatilanteessa alle 'bout halvinta, eli Hankook Optimo K406. Seuraavien muutaman päivän aikana "kevyillä" ('bout tavallisilla) vesisateilla otetut nelipyörävesiliirrot opettivat, että uusilla(kaan) Hankookeilla (ainakaan tuolla sarjalla) ei kannata ajaa vesisateella yli 80km/h.
Hankookien jälkeen on tullut testattua myös Pirelli P6000 sekä Marangoni Vanto, joista molemmat pitävät vedellä(kin) tonnarin alla kuin tauti. BFG:kään ei liian helpolla luistele, vaikkei asfaltilla ihan Pirellin tai Marangonin tasoinen olekaan (mutta kuten todettu, menee hiekalla heittämällä ohi).
Jälleen kerran rengaskeskustelun kyseessä ollessa painotan sen tärkeyttä, että kuski tietää mitä ja missä kunnossa auton alla on ja ottaa sen huomioon.
Vaan ei se kulutuspinta kaikkea kerro. Ekalla tonnarillani ajaessa ihmettelin, kun keula alkaa tuntumaan kevyeltä kolminumeroisissa vauhtilukemissa kovalla vesisateella; alla Falkenin FK-451:t. Seuraavana päivänä huomasin, ettei oikeasta eturenkaasta enää kuviota erottanut ja vasemmassakin oli vajaa milli pintaa (aurauskulmat päe helevettiä), joten ei muuta kuin rengaskauppaan siltä istumalta. Ns. hyvässä rahatilanteessa alle 'bout halvinta, eli Hankook Optimo K406. Seuraavien muutaman päivän aikana "kevyillä" ('bout tavallisilla) vesisateilla otetut nelipyörävesiliirrot opettivat, että uusilla(kaan) Hankookeilla (ainakaan tuolla sarjalla) ei kannata ajaa vesisateella yli 80km/h.
Hankookien jälkeen on tullut testattua myös Pirelli P6000 sekä Marangoni Vanto, joista molemmat pitävät vedellä(kin) tonnarin alla kuin tauti. BFG:kään ei liian helpolla luistele, vaikkei asfaltilla ihan Pirellin tai Marangonin tasoinen olekaan (mutta kuten todettu, menee hiekalla heittämällä ohi).
Jälleen kerran rengaskeskustelun kyseessä ollessa painotan sen tärkeyttä, että kuski tietää mitä ja missä kunnossa auton alla on ja ottaa sen huomioon.
Formulat ajaa aika äärirajoilla. Jos joskus pääsi kummastelemaan sitä sadeajoa hetken ennenkö slicksit (silloin kun niitä vielä oli) saatiin vaihdettua pois, niin ei ne niilläkään oikeasti hitaasti menneet. Harvassa on ne katu-/käyttöautot, joilla kehtaa ja pystyy parhaalla kelillä taittaa mutkan samalla tavalla kuin F1:llä rankkasateella. Vaan kun se F1 hidastuu hiukan, tulee joku ohi, joten pitää pysyä siellä nopeuden äärirajalla. Jos F1:iä haluaa muuten verrata katuautoihin, niin kuka haluaisi vaihtaessaan tekniikan toivoa että se kestää 300km? Tai vaihtaa renkaat 100-150km välein (okei, tämä on venymässä/venynyt kai tuonne 300+km lukemiin renkaanvaihtokiellon myötä)?Coltti kirjoitti:Jos sliksi pitää parhaiten myös märällä asvaltilla, miksi formulat ajavat aina varikolle vaihtamaan renkaita kun tulee sade?
Tiedän ettei ne ole 100% sliksit, vaan joitakin uria löytyy, mutta melkein sama asia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Minähän kyselin moottoripyörien kisarenkaista, niiden kosketuspinta rataan on tietääkseni täysin erilainen, kuin F1-autoissa.Coltti kirjoitti:Jos sliksi pitää parhaiten myös märällä asvaltilla, miksi formulat ajavat aina varikolle vaihtamaan renkaita kun tulee sade?
Tiedän ettei ne ole 100% sliksit, vaan joitakin uria löytyy, mutta melkein sama asia...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001