Sähkövikaa / startin johdotus (-85 900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Sähkövikaa / startin johdotus (-85 900)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teoria vikojen vakiomäärästä vanhassa Saabissa sai taas vahvistusta. "Uuden" laatikon asennuksen jälkeen ilmeni veikeää sähkövikaa, eli tuo kaasarisatku polttaa sulaketta 22 (control lamps). Kun varasulakkeissa ei löytynyt kun enään 20A sulake, löin sen paikalleen (alkup. 10A). Lopputuloksena toimi hyvin, kunnes yhtäkkiä rajua vikinää n. 20km ajon jälkeen hihnojen luistaessa laturin pyörällä (laturilla siis ilmeisen selvää ylikuormaa), ja taas paloi sulake.

Lootan asennuksen jälkeen kasatessa tulin hiukan ihmetelleeksi startin johdotusta...12V suoraan akulta, maajohto lohkoon ja keltainen herätevirtapiuha meni vielä jakeluun, mutta vielä yksi "vapaa" piuha löytyi, joka näytti "luonnollisesti" menevän startille ja siihen sen laitoinkin. Netistä löytynytvm. -89 kaavio ei moista piuhaa tunne...

Edellä kuvatun mukaisen startin johtojen asennuksen jälkeen ajelin n. 80km ilman sähkövikoja, kunnes tuo sulakeruletti alkoi. Siis kuuluuko tuohon -85 starttiin (on jo imusarjan alla) tuo "ylimääräinen" piuha vaiko eikö, ja mahtaakohan tuo aiheuttaa noita onkelmia?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkövikaa / startin johdotus (-85 900)

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Netistä löytynyt -89 kaavio ei moista piuhaa tunne...
Katsoit väärästä kuvasta. Katso tuosta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg
tai tuosta: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif

K-jettiautossa startin pikkuliittimeen tulee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja siitä lämpöaikakytkimelle menevä ruskea johto.

Tuo johtoliitin irtonaisena tosin ei pysty aiheuttamaan tuollaisia ongelmia. Jos startti olisi pakosarjan alla, epäilisin startille tulevien johtojen eristeitä, tuppaavat murenemaan siellä kuumuudessa ja alkavat saada maakosketusta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähkövikaa / startin johdotus (-85 900)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Netistä löytynyt -89 kaavio ei moista piuhaa tunne...
Katsoit väärästä kuvasta. Katso tuosta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg
tai tuosta: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif

K-jettiautossa startin pikkuliittimeen tulee kylmäkäynnistyssuuttimelle ja siitä lämpöaikakytkimelle menevä ruskea johto.

Tuo johtoliitin irtonaisena tosin ei pysty aiheuttamaan tuollaisia ongelmia. Jos startti olisi pakosarjan alla, epäilisin startille tulevien johtojen eristeitä, tuppaavat murenemaan siellä kuumuudessa ja alkavat saada maakosketusta.
Kyseessä siis kaasarisatku, eli ei ole K-jettiä, siksipä ei myöskään piuhaa kylmäkäynnistyssuuttimelle. Pitääpä kokeilla, että mitä tuon piuhan irroittaminen startista vaikuttaa...Ilmeisesti kaasarimalliin tuota piuhaa EI pitäisi tulla? Saamari, kun lomat loppui, työnteko haittaa kovasti vianetsintää :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ethän vaan vetässy sitä kaasarin jollekin solenoidiventtiilille tarkoitettua johtoa starttiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:Ethän vaan vetässy sitä kaasarin jollekin solenoidiventtiilille tarkoitettua johtoa starttiin?
No kyllä vaan vetäsin :oops: Tuon piuhan oikean paikan äkkäsin kyllä heti jo työpaikan pihalla kotiapäin lähtiessä, mutta eipä se paljoa auttanut.
Justiinsa tuli ihmeteltyä tuota sulakkeen palamista tunnin verran ja poltettua pari sulaketta lisää. Aina vaan tuo nro 22 ja ei koskaan heti käynnistettäessä vaan vasta muutaman kilomketrin ajon tai muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.

Nyt syyttävä sormi viuhtoo Temp-mittarin sisäiseen tai sen johdotuksen oikariin, tai sitten anturin vikaan. Johdotus näkyvältä osaltaan ainakin OK. Temp-mittarin outo käytös kiinnitti huomiota: lukema joko tapissa tai ei mitään lukemia melko randomilla riippuen siitä, oliko sulake nro 22 palanut vai ei. Kiskasin piuhan irti anturilta ja siihen loppui sulakkeen palaminen, ainakin toistaiseksi. Seurataan tilannetta...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:
......jaadajaada...

Kiskasin piuhan irti anturilta ja siihen loppui sulakkeen palaminen, ainakin toistaiseksi. Seurataan tilannetta...
No viikonpäivät pelitti "purkkakorjaus", eli tuo lämpömittarin piuhan irtiotto. Eilen emännyyden ajellessa töistänsä kotiapäin oli taas räpsäyttänyt oikosulun (?) ja kovahkon rutinan saattelemana poltti tuon sulakkeen nro 22. Tämän jälkeen palaa mittaristossa siis laturin merkkivalo (lataa kuitenkin OK) ja bensamittari lakkaa toimimasta, muutoin toimii suht normaalisti mitä nyt tyhjäkäynti hiukan heikkenee. Mikähän pentele siellä mättää? Aattelin tuossa laittaa akun virta- ja maakaapelit ainakin uusiksi sekä ostaa toimivan yleismittarin (vanhalle kävi vesivahinko...), josko se vianetsintä siitä lähtisi lutviutumaan...Kaikki luettavissa olevat kytkentäkaaviot vm. -85 kaasarivehkeelle otetaan kiitollisuudella vastaan :)

Niin, ja semmoinen tuli vielä mieleen, että koska useamman tarkastuksen perusteella nuo akun kaapelit tuntuu olevan kuitenkin kunnossa, niin voisiko tuo itse akku mennä oikosulkuun tietyissä olosuhteissa, josta seuraa ylikuorma laturille josta siis tuo hihnojen "rutina" ennen sulakkeen palamista? Jos voi, niin miten sen voipi todentaa? Patteri on puolisen vuotta vanha Hankookki...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jahas,
haratsuista saa sellaista muovispiraalia, sen voipi ketterästi kiertää esim akkukaapelin päälle, jos eriste on pykinyt, samoin olen käyttänyt myös kutistesukkaa.
Jos akkua epäilee vaihtaisin sen toiseen autoon .
seuraavaksi ehkä yrittäisin polttaa sitä sulaketta heiluttelemalla ja kolkuttelemalla kaikkia sen sulakkeen piuhoja/ bokseja.
sitten vissiin ottaisin hyllystä toisen mittariston ja vexlaisin sen tai panisin niin ison sulakkeen jotta alkaa savu nousta, eiköhän kele asetu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, kun en enään muuta keksinyt, aloitin konehuoneen johdotuksen purkamisen akulta kohti sulakerasiaa. Kun pääsin puukottelemaan kutistesukkia auki, alkoi sähköjen oikuttelun syykin pikkuhiljaa hahmottua :roll:

Kuva

Eli oli saman kutistesukan sisällä kulkevat kaasarin solenoidivenan piuha, startin herätevirtapiuha ja lämpömittarin anturin piuha muhineet pinnoitteensa piloille. Eivät tosiaankaan olleet palaneet, vaan vissiin vaan ajan kanssa eristeet hapertuneet...Pienen pientä oikosuljentaa on tästä syystä saattanut päästä esiintymään :) TEMP-mittari sen sijaan ei herännyt henkiin, eli se lienee saanut siipeensä. Nyt ei enää sulake käryä.

Lisäbonuksena päätti kotimatkalla (siis ennen tuon sähkövian korjaamista) kuskinpuolen pyyhkijä jumahtaa, silloin meinasi jo alkaa viiksettää :x Pyyhkijänvarren akseli oli vaan irronut siitä saamarin vaijeri"pyörän" pooritetusta reiästä, onneksi ei ollut vaijeripyörä tipahtanut matkan varrelle (melko hilkulla oli). Hetki meni pähkiessä tuota mekanismin sielunelämää, mutta sainpas pentele senkin ehjättyä...Saas nährä mitä huomenna hajoaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin