SC:n hankinnasta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Marko A kirjoitti:Jatkan asian hehkuttamisella. Eli onko kukaan ottanut pirsseihinsä kattoluukkua? Toimiiko jouhevasti, on tiivis, käytännöllinen jne? Ja vielä mitä mieltä yleensä olette kattoluukusta? Järjettömän hintava ylellisyysvaruste IMO, mutta silti niin hemmetin haluttava...

Nuo tummennetut ikkunat tuntuu tosi houkuttavilta ajatuksena. Samaten sähköistuimet, kun niihin on noissa Aeroissa päässyt tottumaan. Pitkällä matkalla mahtava mukavuusvaruste, mutta hinta aika suolainen. Jos pitäisi siis valita nahkajakkarat vaiko sähköistetyt peruspallit, niin mitä sanotte?

Sport alusta vaatii samaan pakettiin 17" vanteet esitteen mukaan. Minkälainen on tuo SC:n sport alusta? Paljonko laskua ja tuleeko jämäkkä&ajettava vaiko vain kivireki?

Tässä sitä taas tälläkerralla pohdittavaa, kiitos!
Omia mielipiteitä parin koeajetun SS:n (1.8t, 2.0t, 2.0T Aero) perusteella...

Kattoluukkuhan on ihan ehdoton ylellisyysvaruste, vaikka sillä ei mitään teekkään :wink: (Itselläni tosin "järki voitti" ja jätin kattoluukun ottamatta Volvoon)

Sähköistuimissa tulee käsittääkseni myös istuinosan takareunan erillissäätö, joka mielestäni olisi mielestäni aivan ehdoton myös tavallisiin penkkeihin, sillä itselläni jalat väsyy pidemmällä matkalla, kun penkin istuinosa on ääriasennossaankin jonkin verran "etukeno".

9-3 Aerossa ei ainakaan alusta tuntunut yhtään liian kovalta, vaan oikeastaan aika sopivalta omaan makuuni :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nyt tuli koeajettua heti oikein kunnolla tuo uusi 9-3 SC. Autona oli Oulusta Aine Oy:ltä Vector 1,8t.

Kuva

Oma "vertailuauto" asetti kyllä rajat aika korkealle (räväkkä 9000 Aero 250hp/400Nm) ja aluksi meinasikin tosiaan tuo tehon puute häiritä ajoa. Mutta tämä on tosiaan tottumiskysymys, eli about parin tunnin kuluttua alkoi auto tuntua ihan pirteältä. Joten kyllä tuolla 150hp/240Nm koneella pärjäisi aivan täysin. Ainakin aluksi... Samaten penkit ei ole likimainkaan samaa luokkaa kuin Aerossa. Mutta kaikesta huolimatta erittäin hyvät istua ja varmaan myös pidemmällä matkalla tuki on riittävä. En sitten tiedä Linearin penkeistä, niistä kun on vain pikainen koeajelu jonka perusteella ovat semmoset perus-hyvät. Miten sitten lienee tuo keinonahka/kangas verhoilu, kun ei ollut liikkeessä sellaista ollenkaan näytillä. Sähkösäätöpenkkejä ei saa perusverhoilulla vaan tulee keinonahka/kangas mukana. Noista sähköistä ei enää osaa luopua kun on semmosilla saanut istuskella. Varsinkin pitkällä matkalla todella mainiot.

Autossa oli alla 17" renkaat ja ymmärtääkseni vakio alusta (?) joka toimii kyllä aivan uskomattoman hienosti noiden renkaiden kera. Jäi hieman semmonen tunnelma, että mihin sitä sportti alustaa tarvitaan. Eli kyllä kääntyy vauhdikkaissa mutkissa napakasti, ja aiemmista Saabeista poiketen perä irtoaa saman aikaisesti keulanpidon kanssa... Mahtavaa!
Peräkontin tilat ei ole kyllä mitenkään ruhtinaalliset, mutta ei ne tämmösessä "lifestyle" autossa kuulu ollakkaan. Perhefarkut (9-5) on sitten erikseen. Rengas äänet tosiaan hieman yllätti kovuudellaan. Semmonen korkeahko kohina alkaa siinä 60kmh jälkeen tulla kuuluville. Ja sävyltään semmonen että häiritsee keskustelua/musan kuuntelua. Jälleen vrt. tonnari, jossa moista soundia ei ole 0-160kmh vauhdissa :roll: Auton ikä näkyy hienosti suunnitelluissa säilytyslokeroissa jne jotka vanhemmissa autoissa loistaa täysin poissaolollaan. Valitettavasti palvelu liikkeessä oli HYVIN passiivista. Myyjä ei osannut kertoa mitään ´07 mallista. Olis voinut vaikka käydä netistä lukemassa, kun on kerta töissä Saabilla.. Itse sai kertoa mitä ´07 Lineariin kuuluu ja mitä ne varusteet maksaa. No, se siitä, jokainen tavallaan.

Mutta kertokaapa te, mitä muuta "pitäisi" ottaa mukaan? Jotain mitä ilman ei autoa kannattaisi ostaa? Värivalintani olisi Musta.

Ko. paketille irtoaisi Oulussa "alennusta" listahinnoista n.1k€. Mitenkäs muualta tilanneet on prosentteja saaneet pudoteltua?

Hehkuttaa,

Kuva
Viimeksi muokannut Marko A, To Elo 17, 2006 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Mulla on tuollainen SC vakioalustalla ja 17-tuumaisilla (1.9 TidS). Vakio lineariin otettiin pro-paketti ja es2-7 audio (ja tietty vetokoukku ja lohko+sisälämppäri). Meidän auto on Smoke Beige ja olen väriin enemmän kuin tyytyväinen.
Yksi tärkeimmistä jutuista on kuitenkin se, että markettien parkkipaikalla ajatusleikki "otanpa parkkipaikan parhaannäköisen auton" kohdistuu omaan :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No niin. Kuume vei mennessään ja nyt tuli tilaus tehtyä!

Eli hyvin pitkälti alla olevan kaltainen

Kuva Kuva Kuva

9-3 SportCombi 1.8t Vector tuli tilattua. Väriltään musta ja sisustuksen sävy Slate Grey. Alkaa armoton odottelu sekä ajan tappaminen :? Syys-lokakuun vaihteen tienoille oli ennakoitu luovutusajankohta. Saas nähdä sitten.
Kiitos vinkeistä ja neuvoista, erityisesti ptme:lle erittäin hyvistä vihjeistä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Onnea odotukselle

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Juu, ja arvaatteko miksi olen selaillut tätä foorumia aika tiiviisti viime aikoina :?: Autokuumetta, autokuumetta... toi 9femma on ollut kohta kaksi vuotta ja vaikkei SC heti aluksi innostanut, niin nyt on toinen ääni kellossa. Taitaa kuitenkin siirtyä ensi kevään puolelle :(

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnea odotukselle

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vppelt68 kirjoitti:toi 9femma on ollut kohta kaksi vuotta ja vaikkei SC heti aluksi innostanut, niin nyt on toinen ääni kellossa.
Taidan tietää miksi :wink: Uudessa ysikolmosessa ei ole (ainakaan vielä) ilmennyt mitään katastrofaalista moottoreiden suhteen. Iskarit voi mennä, mutta se on kuitenkin pikku juttu verrattuna 9-5:n turbojen leviämiseen (ei Aero), huohotus-, sytkäkasetti- ja mäntäongelmiin jne.

Jos olisin itse ostamassa Saabia, niin kyllä valinta menisi tällä hetkellä Sport Combi Turbo Editionin puolelle. Siinä on kuitenkin hinta-/laatusuhde aika kohdillaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

No joo, visakortilla on PFS:ltä hankitun kaasuläppäkotelon maksaminen vielä edessäpäin, sytkäkasetin vaihdatan ihan pian 130tkm huollon yhteydessä, turbosta en tiedä enkä huohottimista muuta kuin sen ettei ainakaan vielä ole pahemmin pölläytellyt...

Saabeista en kuitenkaan luovu, laser red SC colour packilla olisi ihan kiva kaveri imola red CC:lle :wink:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Markus_K
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 13:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Ostin oman viime syksynä. Malli on 1.8t SS vector vaalealla nahkasisustuksella, vai onko se sitten keinonahkaa, en osaa sanoa. Lisätibehööriä laitettiin; CD soitin ja ilmastointi automaattiseksi. Tuolloin tarjouksena mukaan tuli talvirenkaan aluilla (10-spoke) ja xenon valot. Jätin idioottimaisesti päivittämättä audion. Sitä olen korjannut jälkeenpäin vaihtamalla kaiuttimet taakse ja lisännyt yhden parin oviin. Auttoi se ainakin jonkin verran. Hintaa sille tuli 280 eeroa. Väri on musta joka sopii hyvin autoon. Tänä kesänä myllytin autosta naarmut pois ja teetätin kunnon vahauksen. Ei enää harmita värivalinta :D

Autossa on ollut pientä säätöä. Tuulilasi hajosi ensimmäisen neljän viikon aikana kiveniskemän ja kovien pakkasten avittamana. Tarvikeliikkeestä Pilkington tilalle, 350 euroa asennuksineen. Pakkasella iskunvaimennus kolisi. Iskarit vaihdettiin pari viikkoa sitten kun Länsiauto viivytteli asian hoitamisessa (oli kuulemma huoltopäällikkö vaihtunut) No toivotaan että oli onni onnettomuudessa. GM on kuulemma vaihtanut tällä välillä varaosatoimittajaa ja uusien pitäisi olla paremmat. Odotellaan pakkasia sitten... Nyt auto on jonkin verran natissut, kuumalla kelillä enemmän! Seuraan tilannetta. Kulutuksen puolesta auto on pitänyt sen mitä esitteessä luvattiinkin. Taajama ajon kulutus on pysynyt 9,5 - 10 litran välissä. Auto lämpenee hitaammin kuin edellinen ranskis, outoa. Termostaatti on vaihdettu ja ilmeisesti saabin moottorinlämmitin ei ole kyllin tehokas tai sitten se on säteilylämmitin jolla ei kyllä tee mitään.

Ajettavuus liukkaalla on paras mitä tiedän. Auto lähtee hillitysti luistoon ja sitä on huonolla kelillä nautittava ajaa. Alla kitkat.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Markus_K kirjoitti:Tuolloin tarjouksena mukaan tuli talvirenkaan aluilla (10-spoke) ja xenon valot.
Tänäpäivänä tulee Vectoriin xenonit (elo/syyskuuntilauksiin). Talvirenkaat oli listahinnalla. Itse hommasin Haaparannasta Michelin X-Ice kumit ja Masitaly-Axel vanteella, 205/55/16" 795€ sarja. Alla kuvassa ko. rengas ja vanne mallattuna 9-5:n viereen. Känny-kuva :?

Kuva
Markus_K kirjoitti: Väri on musta joka sopii hyvin autoon. Tänä kesänä myllytin autosta naarmut pois ja teetätin kunnon vahauksen. Ei enää harmita värivalinta :D
Harmittiko sitten aluksi väri?? Itse tilasin mustan, kun olen "aiiina halunnut" mustan auton. Tokihan siinä pölyt ja naarmut näkyy, mutta puhtaana se on niiiiiin hieno.
Markus_K kirjoitti: Ajettavuus liukkaalla on paras mitä tiedän. Auto lähtee hillitysti luistoon ja sitä on huonolla kelillä nautittava ajaa. Alla kitkat.
Saapa nähdä, miten SC pelittää sitten liukkailla. Otin autoon Sport alusta-sarjan jota en päässyt kokeilemaan 8O joten ominaisuudet tulee kuin "sika paketissa". Mutta ainakinhan tuo Aeron alusta (joka on sama) on saanut pelkästään kehuja ja suitsutusta autolehdissä ihan järkiään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä on autossa Gislavedin SoftFrost2 kitkat (205-55/16) ja viime talven perusteella voipi kyllä suositella. Vanteet on CMS C4. Minusta saappi on siinä mielessä perinteilleen uskollinen, että talviominaisuudet (erityisesti ajosellaiset) ovat kyllä melkolailla maailman parhaat.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Markus_K
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 13:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Marko,

Ei se harmittanut mutta mustan värin huonot puolet olivat kyllä tiedossa. Lähinnä potutti se metallivärin hinta; 1000 eur. No onhan se toki samaa hintaluokkaa muissakin ns. paremmissa autoissa.

Tuosta puhtaanapidosta tulee mieleen tapaus takavuosilta. Hinkkasin autoa pari tuntia puhtaaksi Olarin Nesteellä ja lähdin sen jälkeen ajamaan kohti Hankoa. Suomenojan sillalla joukko natiaisia onnistui räkimään alas sillalta suoraan keskelle tuulilasia... Se noituminen sai melkein lasit tummumaan sisäpuolelta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Onko sulla muuten tuo vaalea nahka ottanut väriä, eli tummumia penkin reunoihin? Ois ollut kyllä todella hieno yhdistelmä musta auto ja se vaalea (parchment) sisusta Vectoriin, mutta itsellä hieman pelotti se vaaleus.
Vaikea näitäkään silti arvioida toisten kommenttien perusteella. Eihän ne joillakin tahdo nahkat kestää värjäytymättä /hankautumatta viittä vuotta enempää.

Mattosarjat jäi myöskin itsellä hieman vähemmälle huomioille, eli mukana tullenee "jokasään" matot. Kannattanee varmaan silti ostaa kumimatot talveksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Markus_K
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 13:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Jos sulla on uudet tummansiniset farkut niin takuulla jää väriä penkin reunaan ahteria sisään kammetessa. Ensin kauhistuin ilmiötä mutta kyllä se nahanhoitoaineella pois lähti ja nyttemmin farkutkin on kuluneet. Mihinkähän se väri jäi? :oops:

Mulla tuli tummat teksitiilimatot auton mukana. Ne toimii ihan hyvin, roskat lähtee imuroimalla ja pesu pari kertaa vuodessa tekee ne taas ihan uuden näköiseksi. Jossain vaiheessa ne on kuitenkin pakko vaihtaa uusiin...

Kumimattojen huono puoli on se että pienikin vesilammikko kuivuessaan muodostaa matolle laikun. Se ei taas imuroimalla lähde vaan rätillä ja pesuaineella.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:Mattosarjat jäi myöskin itsellä hieman vähemmälle huomioille, eli mukana tullenee "jokasään" matot. Kannattanee varmaan silti ostaa kumimatot talveksi.
Tuskimpa tulee jokasäänmatot ellei niitä vartavasten tilaa, sillä ne maksaa oleellisesti enemmän kuin kumi- tai tekstiilimatot.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti:Tuskimpa tulee jokasäänmatot ellei niitä vartavasten tilaa, sillä ne maksaa oleellisesti enemmän kuin kumi- tai tekstiilimatot.
Jahas. Eli täytyy varautua hankkimaan ne kumimatot siis.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin