kestääkö?
kestääkö?
Mielessä pyörii saab 9000 CD Tbo16 ostaminen jotenka ajattelin kysäistä täältä muutamia asioita jotka askarruttavat auton ostossa...elikkä paljonko noin suunnilleen saabin kone kestää kilometrejä jos oletetaan että sitä on huollettu säännöllisesti ja pidetty lähes kuin kukkaa kämmenellä(minulle kone=kaikki mitä konepelti on ahmaissut sisäänsä
)? koeajolla koneen lämmettyä mittaristoon tuli teksti CHECK OIL LEVEL ja rupesi kuulumaan pientä hurinaa/ininää(se tosin voi johtua ilmastoinnista?) että liekkö öljyt vähissä/huonolaatuiset vai olisiko kyseessä ihan oikea vika...? ja onko oven reunojen ruosteella tapana levitä laajemmallekkin alueelle? 
9000 2.0t -97
JOS KULUU HURINAA ?
ON PARAS PYSYÄ OOOPPPELISSSA !!!!!!!!!!!!!!!!!
Check oil level syttyy kun öljyn pinta on tikun puolivälissä, eli voidaan lisätä puoli litraa öljyä. Pinnankorkeus mitataan kytkettäessä sytytysvirta, mutta ei ajon aikana. Sytytysvirran katkaisemisen jälkeen sen pitää olla katkaistuna vähintään viisi minuuttia ennen kuin uusi mittaus tehdään.
Käytännössä valon saa syttymään parhaiten kun pysäköi pikkuajon jälkeen nipinnapin yli viideksi minuutiksi keula alaviistoon. Tällöin anturin reunalla öljypohjassa on vähemmän öljyä, eikä kaikki öljy ole vielä ehtinyt valua takaisin alas.
Näin ainakin omassa 87-tonnarissa jossa öljyvuodon myötä on tuo valon toiminta tullut tutuksi
Käytännössä valon saa syttymään parhaiten kun pysäköi pikkuajon jälkeen nipinnapin yli viideksi minuutiksi keula alaviistoon. Tällöin anturin reunalla öljypohjassa on vähemmän öljyä, eikä kaikki öljy ole vielä ehtinyt valua takaisin alas.
Näin ainakin omassa 87-tonnarissa jossa öljyvuodon myötä on tuo valon toiminta tullut tutuksi
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: JOS KULUU HURINAA ?
YKÄ kirjoitti:ON PARAS PYSYÄ OOOPPPELISSSA !!!!!!!!!!!!!!!!!
YKÄ..tuo oli varmaan vitsi

Aiheeseen palaten, kone kestää huollettuna ja nätisti pidettynä todella paljon.. itse olen ajanut useammalla yli 400tkm ajetulla turbo-tontulla, joihin ei ole tehty koneelle muuta kuin pakolliset huollot. Jälkikäyttö rankemman ajon jälkeen pidentää ahtimen ikää radikaalisti.
Pahimmat ruosteenkerääjät omissa tonnareissa on ollut juuri ovien alalaidat, takakaaret ja peräkontin sivukotelot.
Foxbody turbo
mikå vitsi
minä oon korjanu ooooppeleita yli 10v ja sain rahaa joka päivä
nyt en ymmärrä mistä mättää.onhan SAAB auto ooopeliiinn.
verranuttuna. mutta kaikki ei tajuuu!!!
nyt en ymmärrä mistä mättää.onhan SAAB auto ooopeliiinn.
verranuttuna. mutta kaikki ei tajuuu!!!
.
Kilometrit mittarissa lähentelevät jo uhkaavasti puoltamiljoonaa...
Autosta muuten löytyy miljoonittain huolto kuitteja että kannattaisiko niistä etsiä jotain ns. ongelmakohtia...eli jos joku osa on vaihdettu enemmän kuin kerran niin auto kannattaa unohtaa?
Autosta muuten löytyy miljoonittain huolto kuitteja että kannattaisiko niistä etsiä jotain ns. ongelmakohtia...eli jos joku osa on vaihdettu enemmän kuin kerran niin auto kannattaa unohtaa?
9000 2.0t -97
Tutuilla on paljon ajettuja tonnareita turbolla ja ilman, paras yli 770tkm ajettu. jakopän ketjun ja kannen pahvin joutuu vaihtamaan puolen miljoonan tuntumassa.
jos vuotaa öljyä joka sotkee lohkoa vaihdelootan päässä, niin kannattaa kiristää lohkossa kannen lipan alla piilossa oleva tulppa jolloin oöjyt alkaa taas pysyä koneessa. kaverin 500 000 km ajettuun vaihettiin turhaan pahvi, olis riittänyt viiden minuutin huolto.
Muuten kokonaisuus ratkaisee, mielestäni ennen 91 tehdyt ovat laadukkaampia mutta se ruoste...
jos vuotaa öljyä joka sotkee lohkoa vaihdelootan päässä, niin kannattaa kiristää lohkossa kannen lipan alla piilossa oleva tulppa jolloin oöjyt alkaa taas pysyä koneessa. kaverin 500 000 km ajettuun vaihettiin turhaan pahvi, olis riittänyt viiden minuutin huolto.
Muuten kokonaisuus ratkaisee, mielestäni ennen 91 tehdyt ovat laadukkaampia mutta se ruoste...
Yksi suurimmalla kilometrimäärällä ikänä näkemäni auto on juuri 9000T16 vm-87. Uskomatonta se on, mutta totta, että se yli 500tkm mittariin kerännyt tonnari kulki kuin pieni eläin (itse ajelen 900i:llä ja ero oli hieman järkytystä aiheuttava). Vahvoja vehkeitä nämä Saabit on. 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eräs huollon kaveri täälläpäin kanssa kertoilee lähes 800tkm ajetuista tonnareista, joissa ei ole vieläkään tekniikan kanssa ongelmia. Hyvin huollettuna todella kestävää tavaraa. Suurimmat harmit lienee ruoste ja pieni öljyn tihkuttelu. Sitä tekee vähemmänkin ajetut.Mertmi kirjoitti:Yksi suurimmalla kilometrimäärällä ikänä näkemäni auto on juuri 9000T16 vm-87. Uskomatonta se on, mutta totta, että se yli 500tkm mittariin kerännyt tonnari kulki kuin pieni eläin (itse ajelen 900i:llä ja ero oli hieman järkytystä aiheuttava). Vahvoja vehkeitä nämä Saabit on.
Jos vaan löytyy hyvä koppa, niin todennäköisesti saa hyvän pelin pitkäksi aikaa, vaikka olisikin reilusti kilometrejä takana. Eikös ne joskus dynottanut jotain 400tkm ajetun turbon TM:ssä. Tuloksena uuden koneen suoritusarvot. Ei paha.
Tarkoitit ilmeisesti lohkon päätylaipan ylintä pulttia. Onhan se ihan järkeenkäypää että jos on laippa löysällä, niin voi vuotaa. On vaan näköjään vaikeaa kiristää viidessä minuutissa kun ahtimen öljyputki menee juuri siitä edestä, ja muutenkin tuolla on vähän letkuhässäkkää.Ansis kirjoitti:jos vuotaa öljyä joka sotkee lohkoa vaihdelootan päässä, niin kannattaa kiristää lohkossa kannen lipan alla piilossa oleva tulppa jolloin oöjyt alkaa taas pysyä koneessa. kaverin 500 000 km ajettuun vaihettiin turhaan pahvi, olis riittänyt viiden minuutin huolto.
Aion silti yrittää kiristää tuota, eihän sitä tiedä jos vaikka vuoto vähenisi
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/pultti1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/pultti2.jpg
Viimeksi muokannut jus, To Loka 16, 2008 07:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt näyttää siltä että Ansiksen vinkki päätylaipan pultin kiristämisestä osoittautui arvokkaaksi. Olin jo raskain mielin valmistautumassa vaihteiston irrottamiseen kampiakselin stefan ja päätylaipan irrottamista ja tiivisteiden vaihtamista varten. Kokeiltuna oli jo Max Life taikaöljyt joiden kehutaan tekevän ihmeitä
Oireena oli siis vuoto lohkon öljyvuoto lohkon kylkeä pitkin, vaihteiston puoleisesta päästä, ja vauhtipyöräkotelon pohjasta. Auto merkkasi parkkipaikan työpäivän aikana liruttamalla CD-levyn kokoisen läiskän.
Tein laipan pultin kiristämistä varten erikoistyökalun, 12 mm hylsyn sivusta aika paljon pois.
Sain pultin kääntymään ainakin puoli kierrosta, enkä kiristänyt vielä edes hampaat irvessä. Kiristyksestä on nyt puolitoista viikkoa. Parkkipaikalle ei tule enää lätäkköä, jouduin laittamaan puhtaan pahvin sinne alle että näkyisi yhtään mitään. Tuli siihen pahviin yön aikana vielä pieni tippa, mutta sen kanssa voi elää.
Suurkiitokset vinkistä Ansis!
Suosittelen kiristystä kaikille muillekin, joilla on lohkon kyljessä märkää, mikä ei tyrehdy venttilikopan ja virranjakajan tiivisteen vaihdolla.
Vielä kuvat lohkon kyljestä alakautta:
pesun jälkeen siitä mistä ensimmäiseksi vuoti
muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen
Oireena oli siis vuoto lohkon öljyvuoto lohkon kylkeä pitkin, vaihteiston puoleisesta päästä, ja vauhtipyöräkotelon pohjasta. Auto merkkasi parkkipaikan työpäivän aikana liruttamalla CD-levyn kokoisen läiskän.
Tein laipan pultin kiristämistä varten erikoistyökalun, 12 mm hylsyn sivusta aika paljon pois.
Sain pultin kääntymään ainakin puoli kierrosta, enkä kiristänyt vielä edes hampaat irvessä. Kiristyksestä on nyt puolitoista viikkoa. Parkkipaikalle ei tule enää lätäkköä, jouduin laittamaan puhtaan pahvin sinne alle että näkyisi yhtään mitään. Tuli siihen pahviin yön aikana vielä pieni tippa, mutta sen kanssa voi elää.
Suurkiitokset vinkistä Ansis!
Suosittelen kiristystä kaikille muillekin, joilla on lohkon kyljessä märkää, mikä ei tyrehdy venttilikopan ja virranjakajan tiivisteen vaihdolla.
Vielä kuvat lohkon kyljestä alakautta:
pesun jälkeen siitä mistä ensimmäiseksi vuoti
muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen
Viimeksi muokannut jus, To Loka 16, 2008 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa