Aero Vs. Boxter S

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Vigge kirjoitti:80km/h@5 on rundeja luokkaa 1800rpm ja 2.0l pannussa taidetaan olla hieman ahtimen toiminta-alueen alapuolella. Ei millää pahalla, mutta toi vertailu on vähän sama asia kuin että vertais omenoita ja päärynöitä keskenään... 2500rpm--> antaa mielestäni huomattavasti paremmin kuvan sitkeydestä, koska tällöin ollaan sillä alueella missä ahdin toimii(nopeus tällöin 110@5)
Tämä ihan totta !
Ja kuten totesin, nuo olivat ensimmäiset arvot jotka löysin ja laitoin tänne.
Kyseessä kuitenkin kaksi aivan erilaista moottoria ja autoa ja kyseisessä tilanteessa ei edes nuo vertailun nopeudet vastanneet kyseistä tilannetta joten jäämme aika kauas todellisuudesta.
Ja kuten niin usein on todettu, on tyhmää tuijottaa pelkkiä numeroita paperilla. Se miten auto todellisuudessa kulkee voi olla jotain ihan muuta : )
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Asiaa sivuuttaen, ruotsissa ihmettelivät autopowerillä (joku BMW stjyyningsivusto) kuinka 9-5 2,0t ~300 hepalla oli yhtä nopea kuin m5 400 hevosvoimalla 100-200.

Bimmeristit olivat yhtä mieltä ettei tämä ollut mahdollista, olihan bemarissa kuitenkin v8. Noh spekuloinnit loppuivat kummasti kun M5 omistaja myönsi tapahtuman. Tämä kamppailu käytiin suljetulla radalla, jossa yhdessä kohtaa oli pitkä suora.

9-5 ja m5 ajoivat peräti kolme kierrosta peräkkäin, m5 oli rinnalla kurveihin tultaessa, mutta ei päässyt ohi suorilla 8) Melko hyvä suoritus, ottaen huomioon ettei 9-5 ole kauhean paljon kevyempi kuin m5.

Ja oikeasti, eihän mikään boxstereistä ole mikään kauhea tykki.
Ja jos ei kierrätetä kunnolla niin varmasti jää jalkoihin suht vähän viritetylle saabille.

EDIT: Tais olla tämä 9-5 http://www.garaget.org/?car=1573
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noihin Porschen aikoihin en ole perehtynyt vähään aikaan, mutta OG9-3 Aeron ajat on jollainlailla muistissa. Eli muistaakseni 80-120 km/h @ 5. vaihteella taisi irrota nimellisesti yhden tiedon mukaan noin 10,5 sekunttiin. Ja Viggenillä jonnekin olikohan noin 9,4 sekunttiin, johon oma kaarani näyttäisi pääsevän ihan kohtuudella puolin tai toisin. Eli 8,5 sekunttiinkin olen vetännyt joskus viileämmillä keleillä. Mutta huonoimmillaan taas selvästi yli 10 sekunnin. Niin uskoisin täten ajan olevan paremmin 10,5 s, mutta mitäpä sillä on merkitystä, jos vertailu on tehty 130 km/h ylöspäin.

Kyllähän tuo stage-3 OG9-3 Viggen kuulemma pärjää jo M3 Bemulle kahteensataan asti. Ja itse olen ajannut jokseenkin mutkaisella ja sitten varsinkin suoralla selvästi yli 200 Konin turvin lähes jäykimmälle säädettynä, ja ihan hyvin on mielestäni pysynyt tien päällä. Mutta 230 lähestyä alkoi jo vaappumaan suoralla mm. tuulesta johtuen, niin siihenpä se ajomukavuus sitten jäikin. :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

juhokare kirjoitti:
Kyllähän tuo stage-3 OG9-3 Viggen kuulemma pärjää jo M3 Bemulle kahteensataan asti
mitäs pärjää tässä yhteydessä tarkoittaa?
sopii mennä koittamaan etenkin E46:sta vastaan, niin ei tule kuviteltua liikoja ;)
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jeah, jos rehelliset lähdöt otetaan saa olla vähän muutakin tehty Viggenille, vai mitä Vigge? ;)

Mutta itse topiciin. Täällä ei ole kertaakaan mainittu lähetysetua. Kun Saba on sen tässä tödennäköisesti saanut. Se vain vaatii todella paljon enemmän tehoa altavastaajalta, jotta ero kuroutuisi samantien kiinni. Jos joku epäilee tätä, niin menkääs kokeilemaan vaikka jollain autoilla, missä on 50 hepan tehoero. Ensiksi tasalähtö ja sitten laiskemmalle lähetysetu. Onkin kohta se 200 mittarissa, kun tehokkaampi vasta alkaa tulla ohi. Toki 200 jälkeen se teho sitten puhuu karua kieltä.
STCF #3
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Lusikka meni siinä vaiheessa pohjaan kun kaveri näytti tulevan perästä sisään joten etua en todennäköisesti saanut, luulen.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Speedou kirjoitti:Jeah, jos rehelliset lähdöt otetaan saa olla vähän muutakin tehty Viggenille, vai mitä Vigge? ;)

Mutta itse topiciin. Täällä ei ole kertaakaan mainittu lähetysetua. Kun Saba on sen tässä tödennäköisesti saanut. Se vain vaatii todella paljon enemmän tehoa altavastaajalta, jotta ero kuroutuisi samantien kiinni. Jos joku epäilee tätä, niin menkääs kokeilemaan vaikka jollain autoilla, missä on 50 hepan tehoero. Ensiksi tasalähtö ja sitten laiskemmalle lähetysetu. Onkin kohta se 200 mittarissa, kun tehokkaampi vasta alkaa tulla ohi. Toki 200 jälkeen se teho sitten puhuu karua kieltä.
koskaan en ole ämmää vastaan testejä ajanut, mutta unta aiheesta on tullut nähtyä useampaankin otteeseen. Unessa vajaa tehoinen (stage III) viggen ei pärjää E46 ämmälle, eikä myöskään hieman korkeampi viritteisempi, toki matalampi tehoinen kuin mitä ämmä. Se kuuluisa KESKITEHO, massa jne pätee saappehin yhtälailla, kuin mihinkä tahansa muuhunkin autoon, mutta turhan monella tuntuu olevan jotenkin kieroutunut käsitys todellisuudesta. että nämä kiulut liikkuisivat huomattavasti paremmin kuin mitä koneen teho antaa olettaa. Samasta syystä dynolapusta prujatut huippuarvot ei myöskään riitä määrittämään miten auto liikkuu. ..

Heijarilähdöt mistä speedou tuossa jo manitsikin kannattaa jättää omaan arvoonsa, sillä ne vääristää vertailu ja pahasti, etenkin jos veto on lyhyt.
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Nooh.. ei takerruta pikkuseikkoihin :lol:
Oli saabilla lähetysetu tai ei, possulle 2 bad, pääasia ettei menny ohi ja luulot pois :P
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Sanonpa vaa, että on tainnu porsse mies vaa kiusata ja roikkua perässä.
Samal taval ku itse roikun "amis" sierrojen ym.. perässä :lol:
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

renner kirjoitti:Lusikka meni siinä vaiheessa pohjaan kun kaveri näytti tulevan perästä sisään joten etua en todennäköisesti saanut, luulen.
Enempää asiasta vänkäämättä ja syita speksaamatta tuossa tilanteessa käy niin, että Boxster kuski helposti nostaa JUURI, kun sinä polkaset. Mutta kävi miten kävi, ole tyytyväinen tilanteeseen :)
STCF #3
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

ng900aero kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
Taisi olla kyseessä se halvin 240 hv:n Boxster. Mutta ei se mitään, ainakin tuli Porsche -kuskille ikävä fiilis siitä, että on satsannut +70000 euroa autoonsa ja sitten "halpa" Saab onkin suorituskykyisempi/yhtä suorituskykyinen kuin oma auto :wink: Vielä pahempi fiilis voisi tulla, jos sattuisi tietämään, että Saabista voi kutitella irti ~300 hv melko helposti, mutta koitapas ottaa samat tehot irti vapari-Boxsterista :wink: No ehkä sekin onnistuisi, mutta vaatisi huomattavasti enemmän rahaa kuin Saabin laittaminen ~300 hv:n kuntoon :roll:
Höpö höpö, en edelleeenkään jaksa uskoa että edes Boxter 2.5 jäisi edes ohituskiihtyvyysalueella Saabille.
Ja jos nyt jollain suoralla tienpätkällä onkin juuri ja juuri pysynyt Saballa kannassa niin se what, ensimmäisen mutkan tullessa on Saban ohjaamo täynnä käsia ja jalkoja kun Porschen ajohauskuus vasta alkaa :)
Ei huojuvalla ja kapealla etuvetoisella perheautolla oikeasti mitään porsaita kiusailla :D
Tuli jo vuosia sitten häpäistyä Boxter S ja vielä vanhalla tonnikalalla..Odotin vierellä, että taatusti jamppa tajusi tilanteen ja lähdin polettamaan vasta kun kuulin kutosen kurnahtavan vierellä. Lisätään nyt vielä että tämä tapahtui Venäjän puolella, ettei kukkatädit ja -sedät pahoita mieliänsä.
Foxbody turbo
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Juusokas kirjoitti: Kyllähän tuolla Konin alustalla pari markkaa vielä menee ihan mukavasti, muusta en tiedä kun en ole kovempaa viittinyt ajaa. Mutkatkin taipuu kun on tiukaksi säädetty.
Kesällä euroopan reissulla ajotuntuma parani mitä kovempaa ajoin. 230 kohdalla auto oli kuin liimattuna tiessä, 250 kohdalla alkoi loppua välitykset ja ajo oli vielä vakaata. Hyvällä alustalla auto toimii kuin unelma.

Ai niin ei mun kulje edes 250 ;)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jutut alkaa olemaan jo aika levottomia, täytyypä itsekin mennä nöyryyttämään esim. M6:sia ja Gt3:sia tuolla meidän turbosaabilla ja ottaa turhat luulot pois :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

NG:lle kuinka niin levottomia, mitään mitä täällä on puhuttu ei ole "speksien" ulkopuolella?
Vai perustatko uskomattoman epäluulosi/skeptisyytesi tietoon vai luuloon.
Luulo kun tunnetusti ei ole tiedän väärti.
Eikä täällä ole puhuttu kuin Boxterista, ei mistään ämmistä tms..
Mutta tosissaan toivon että joskus rikastut niin pääset liittymään suomeen porsche clubiin :lol:
Viimeksi muokannut renner, Ma Elo 28, 2006 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

renner kirjoitti:NG:lle kuinka niin levottomia, mitään mitä täällä on puhuttu ei ole "speksien" ulkopuolella?
Vai perustatko uskomattoman epäluulosi/skeptisyytesi tietoon vai luuloon.
Luulo kun tunnetusti ei ole tiedän väärti.
No kaikkihan tietävät että vanha tonnari päihittää boxterin siinä missä 9-5 2.0t e39 M5:n, etenkin unessa tai jossain mahdollisessa rinnakkaismaailmassa :D
Mutta saahan sitä olla unelmia :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin