Motivan lämmitysvertailu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

ng900aero kirjoitti:
karg kirjoitti: Ulkoyksikön pohjassa on yleensä sähkövastus, jotta jäätä ei muodostuisi ja reikä, josta vesi pääsee ulos. Letkua ei varmaan kannatakaan laittaakaan, kun se voi jäätyä. Jääpuikkoja en ainakaan viime talvena nähnyt laitteen pohjassa kertaakaan.
Eli koneen alle voisi laittaa esim. jonkin altaan tms, ettei norottelisi vettä pitkin seinää, voihan sen kipon sitten tyhjätä. Tai sitten laittaisi kondenssivesiputken ja siihen lämpöjohdon joka pitäisi sen sulana.

Ulkoyksikkö tulisi noin 170cm:n korkeuteen, eli tippuva vesi sitten juoksee noroina pitkin vaaleaksi rapattua seinää ja sotkee sen.
Ulkoyksikkö asennetaan semmosille pukeille, jotta se ei ole seinässä kiinni ja tämä poistoaukko lienee pohjan keskikohdassa useimmiten. Toki jos tuulis kovaa samalla kun vettä tippuu, se saattaa mennä seinään. Lämmitetty letku on varmaan itelles se paras ratkaisu, jos tällainen huolestuttaa. Meidän valkoisessa tiiliseinässä en ainakaan ole huomannut mitään valumajälkiä vaikka ulkoyksikön kondenssivesi saa tippua suoraan maahan n. 2,5 metrin korkeudelta. Kun tulee joku ukkosmyrsky, niin vesi pyyhkii kumminkin siitä seinästä tahrat veke.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

karg kirjoitti:
Ulkoyksikkö asennetaan semmosille pukeille, jotta se ei ole seinässä kiinni ja tämä poistoaukko lienee pohjan keskikohdassa useimmiten. Toki jos tuulis kovaa samalla kun vettä tippuu, se saattaa mennä seinään. Lämmitetty letku on varmaan itelles se paras ratkaisu, jos tällainen huolestuttaa. Meidän valkoisessa tiiliseinässä en ainakaan ole huomannut mitään valumajälkiä vaikka ulkoyksikön kondenssivesi saa tippua suoraan maahan n. 2,5 metrin korkeudelta. Kun tulee joku ukkosmyrsky, niin vesi pyyhkii kumminkin siitä seinästä tahrat veke.
Meillä tuo ulkoyksikkö tulisi alaterassille katon alle, alaterassin lattiana on (tai siis tulee olemaan) betonikivilattia, ja koneen ohitse tarvitsee kulkea (mm. kulku sähkökaapille, polkupyörille ja polttopuuvarastoille), eli olisi ihan buenoa jos betonilattia ei olisi jäässä tuon kondenssiveden vuoksi.
Eli lämmitetty poistoletku voisi olla asiaa. Pitää tehdä pieni oikaisuvalu tuolle terassin lattialle (nyt kaataa väärin sadevesiä) ja samalla vetäistä putki tuon koneen poistoletkua varten betonin sisään, sinne sitten ujuttaa pienen sähköjohdon ja vesi valumaan salaojasoraan laatan ulkopuolelle.

Vielä sellaista piti kysymäni että vaativatko nuo sisäyksiköt välttämättä ilmatilaa yläpuolelleen, olisi tarkoitus asentaa sisäyksikkö sisäoven yläpuolelle jolloin laitteen yläreuna voisi olla aika lähellä kattoa?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Elo 29, 2006 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

ng900aero kirjoitti:Vielä sellaista piti kysymäni että vaativatko nuo sisäyksiköt välttämättä ilmatilaa yläpuolelleen, olisi tarkoitus asentaa sisäyksikkö sisäoven yläpuolelle jolloin laitteen yläreuna voisi olla aika lähellä kattoa?
En ihan tarkkaan muista, mutta joku 8cm luokkaa pitäis olla yläpuolella tilaa eli täysin kiinni kattoon sitä ei pitäis laittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sattuukos kukaan palstalasista myymään tai asentamaan ilmalämpöpumppuja?
Ilmeisesti vastaus tähän kysymyksen on ei.
Vastaa Viestiin