Tietäväinen kauppias

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Tietäväinen kauppias

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Eräällä suositulla myyntisivustolla oli myynnissä Saab 9000 osina.
Soitin myyjälle ja kerroin autoni käynnistysongelmista. Myyjä epäili kaasuläppäkotelon kyljessä olevaa anturia ja kehoitti tulemaan katsomaan anturia ja testaamaan hänen autonsa anturia omaan autooni, koska sen vaihto onnistuisi parissa minuutissa.
Sovittiin tapaamispaikka ja sovittuun aikaan lähdettiin peräkkäin ajamaan kohti osina myytävää autoa.
Kun päästiin perille, niin tässä kolmen hengen myyjäporukassa ollut vanhin henkilö eli n.viisikymppinen mies tuli luokseni ja käski avaamaan konepellin ja sitten aloimme keskustelmaan osista.
-Juu sama moottori sulla on kuin mullakin tuolla osina. Tiedätkös mikä sulla on rikki?
-No?
-Sulla on kaikki suuttimet paskana.
-Niinkö epäilet?
-Mä en epäile, kun mä tiedän sen. Sulla on kaikki suuttimet paskana.
-Entäs tuo anturi josta oli puhe.
-Se ei kuule vaikuta tähän mitenkään. Se on vaan jotain imuilman juttuja. Ne on noi suuttimet, jotka sulla on rikki.
Vähän aikaan en oikein tiennyt, että oliko kyseessä piilokamera vai oliko myyjä oikeasti tosissaan. Kysyin sitten, että löytyykö häneltä sisustan osia.
-Juu löytyy, mutta ne on ihan erilaisia kuin sulla.
-Ahaa. Eikös nämä tonnarit ole sisustaltaan aika samanlaisia?
-Voi olla, mutta ainakin eri väreissä näitä on.
Tässä vaiheessa siiryttiin talliin sisälle ja myyjä nosti hyllystä sylinterikannen, jossa oli suuttimet kiinni.
-Tässä on sulle kuule suuttimet, joissa ei ole mitään vikaa.
-Mitäs tuolla koneella on ajettu?
-240tkm
-No ei varmaan kannata vaihtaa tuohon omaan autoon 240tkm ajettuja suuttimia, kun siellä on 240tkm ajetut suuttimet paikallaan.
-Niin eli mä tulin tänne kertomaan sulle, mikä sun autossa on vikana ja se on sitten siinä vai?
-No ei tässä mitään aivan tarkkaa varmuutta vielä ole tullut.
Juu mutta mä en epäile mitään. Mä tiedän että sulla on suuttimet paskana. Kyllä tuossa sun autossa on yksi toinenkin juttu mikä voi olla rikki
-No just. On siinä aika montakin toista paikkaa mikä voi olla rikki.
Niin on, mutta mä en kerro sulle mikä se on
-No ei kyllä tarvitsekaan.
Sä sait nyt tiedon, että mikä sulla on rikki, niin eikös se jo riitä. Ajoin tänne vaan nyt sitten kertomaan, mikä sun autosta on hajonnut.
-Juu ja minä ajoin tänne turhaan sovittamaan sitä anturia, josta oli puhelimessa puhe. Sanallakaan ei puhuttu mistään vi*un suuttimista. Onko sulla edes sellaista anturia?
On. Odota vähän. Kyllä sä sitä voit testata.
Hetken kuluttua tämä ammattilainen palaa anturi kädessä autolleni. Anturi sattuu vaan olemaan eri sarjanumerolla ja erilainen kuin omassa autossani.
Tämän jälkeen kumpikin oli jo hiljaa ja kysyin sitten, että kenen kanssa mahdoin puhua puhelimessa.
-Tuon pojan kanssa.
-Asia selvä. Kyllä tämä taisi sitten olla tässä.
Myyjä alkoi sulkemaan talliaan ja itse tartuin ensimmäisenä puhelimeen ja soitin kaverille ja kerroin tästä asiantuntevasta myyjästä. Tämän jälkeen lähdimme peräkkäin pois tuon tallin pihalta ja hetken kuluttua tiemme erkanivat ja toivon, etteivät tiemme ihan vähään aikaa kohtaakaan.
Ja mikäli tuo myyjä näkee tämän viestin, niin voin kertoa autoni vian olleen yhdessä releessä. Kerroin puhelimessa olevani mahdollisesti kiinnostunut vaikka koko relepaneelista ja puhelimessa kerrottiin sen olevan täysin kokonaisena releineen päivineen. Paikan päällä tämä vanhempi herrasmies kertoi, että releet ei tuollaista vikaa tee ja ei niitä kannata vaihtaa. Hänellä ei mitään releitä kuulemma edes enää ollut....



Toivottavasti ei mennyt liian pitkäksi stooriksi ja joku saa tästä varoittavan esimerkin. Ja toivottavasti joku jaksoi tämän lukea loppuun saakka.
Itse olen aina joskus kuvitellut, että tämän kaltaiset tarinat ovat urbaania legendaa, mutta kyllä meitä näköjään mahtuu moneen lähtöön.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kaikenlaisia "asiantuntijoita" sitä riittää 8O
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tollasia nyt näkee vähän väliä... :lol: oli muuten hyvä tarina!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tietäväinen kauppias

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eikö myyjällä ollutkaan siis koko tonnaria vaan vain moottori ? Näyttäis viittaavan hiukan siihen suuntaan jos esim. releitä ja sisustusta ei ollut lainkaan.

Paljonkos oli muuten hintapyyntöä niissä suuttimissa tai anturissa ?
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Kannattaa tietysti aina olla osamyyjää vartavasten loukkaamatta, sehän jo kuuluu hyviin tapoihin. (Tämä ei tarkoita 9000 CS:ää.) Mutta tämmöistäkin on useasti sattunut, että olet vihjaissut/maininnut myytävän osan olevan liian huonokuntoinen omiin vaatimuksiisi. Ja voi pyhä savu, millainen haloo siitä sitten nousee. Kun olin 19-vuotias kossi, menin yheltä äijältä ostamaan Eskortin kaasaria. Myynnissä oli sellainen umpihapettunut romu, josta huomautin, että nyt on vähän liian kapinen. Hyvä ettei heittänyt kaasarilla päähän. Myöhemmin, jo varttuneempana, asioin Tattarisuolla eräässä hyvin (mistäköhän syystä?) tunnetussa autoromiksessa. Etsin V****on hammastankoa. Auliisti annettiin joku romu hyllystä. Totesin aikani raidetangonpäitä ja muita väljiä nitkuteltuani, että osa on huonompi kuin käytössä oleva. Siitähän rupesikin sitten tulemaan karpaasia joka kulmalta lähituntumaan ja myyjä kysymään jotta "eikös meidän osa kelpaa". Aattelin siinä sekunnin osissa, että kai tuo hammastangon rompe käsikassaraksi kelpaa, mutta jätin sentään koittamati ja häivyin vikkelästi paikalta.

Pitäis kai aina hyvin tarkkaan tietää mitä tulee hakemaan. Jos haetaan kaasuläpän anturia, niin se on sitten se eikä mitään suuttimia. Ja jos myydään ns. scheissea, voi kohteliaasti todeta, että tämä malli ei minun autooni käy, sen kummemmitta kikkailuitta. Ja poistua pikaisesti paikalta!

En halua yleistää näitä varoituksiani kaikkiin myyjiin. Isäni on monesti kertonut, että 60-luvulla oli yleistä, että romiksissa varsinkin meni melkein tappeluksi kun "neuvoteltiin" osahankinnoista. :roll:
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tietäväinen kauppias

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

wesku kirjoitti:Eikö myyjällä ollutkaan siis koko tonnaria vaan vain moottori ? Näyttäis viittaavan hiukan siihen suuntaan jos esim. releitä ja sisustusta ei ollut lainkaan.
Koko autoa ei ollut, niin kuin myynti-ilmoitus/ilmoituksen kuva antoi ymmärtää.
Auto on kuulemma purettu ja paljon osaa meni kaupaksi jo heti ensimmäisenä päivänä.
Sisustan osista näin kojelaudan paneelin, en muuta.
Myyntimiehenä (omasta mielestään) hän vaan yritti päästä suuttimistaan eroon.
wesku kirjoitti:Paljonkos oli muuten hintapyyntöä niissä suuttimissa tai anturissa ?
Hinnoista en tiedä mitään.
Yhteinen kaupankäyntimme loppui, ennen kuin pääsimme hinnoista keskustelemaan :lol:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Aika mielenkiintonen tarina, jaksoin jopa lukea sen loppuun.. Oli varmaan semmonen myyjä joka ei tiennyt mistään mitään, pääasia että mennee kaupaksi.. :roll:
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Joku vuosi sitten kun ostattelin ruiskun osia paras veto oli seuraava. Keltaisesta pörssistä hoksin og900 iiivarin purkuosina. Soitin myyjälle ja kyselin ruiskun palikoiden kuntoa ja hintaa. Kaupan teko loppui heti seinään kun myyjä alkoi luettelemaan hintoja "priima" kuntoisille k-jetin osille. Määränjakaja, ilman letkuja/putkia 100e, putket ja suuttimet toinen 100e. Tässä vaiheessa keskeytin myyntipuheen ja kysyin että oletko tosissasi. Myyjä kertoi, että "kyllä näitä tähän hintaan kokoajan menee". ..... :roll: Taidan itsekkin siirtyä noilla hinnoilla täysipäiväiseksi k-jetin osamyyjäksi.

Osat löytyi aikanaan ja olikohan lähetyskuluineen 70e tasan. Kiitos vaan eräälle kerholaiselle, jota en nyt muista. :)

Ennen iivari ratkaisuun päätymistä elättelin tuplakaasari mietteitä hetken. Kävin kysymässä romuttamolta toimivaa pakettia. Heiltä löytyikin A1 kuntoinen osa (yllätys yllätys). Sain eteeni öljyiset/multaiset B-koneen tuplat niin huonossa kunnossa että alkoi naurattamaan. Vivustot oli väännellyt joku voimantunnossaan solmuun, korkit uupuivat jne... Kysyin että nuoko toimii, myyjä sanoi että toimivasta koneesta ja että kuulemma vivustot on helppo tehdä rautalangasta itse. Hinta vain murto osa uudesta 100e.



Hyvä tarina kehkeytyi myös tästä uusimman nopan evoluution tekniikan luovuttajan hankinnasta mutta siitä toisella kertaa. :lol:
#1890
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kyllähän toi välillä kuulostaa siltä , että noitten osakauppiaiden/romiksien osahintojen perusteella olisi halvempi ostaa vaikka 95 aero ,
kuin kasata vanhasta Saabista toimiva.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kuinkas paljon se 9-3/9-5:n ilmamassamittari maksoikaan uutena ? Ettei vaan saisi tiskiltä halvemmalla kuin ao. esimerkin romikselta ja kaupan päälle kahden vuoden takuun :? ?
Polttoainelaitteet / ilmamäärämittari
Huom.1: 71230097328
Laatuluokka: A1
Vuosimalli: 2003
Varastonumero: 7987
Valmistusnro: 71230097328
Käytetyn osan hinta: 250 Euro
Alv: 2
Ei sen puoleen, että pitäisi ostaa mutta tuossa kesällä tuli katseltua ihan mielenkiinnosta mitä romiksilla on nykyään tarjolla. Jossain taidettiin pyytää vuoden 1999 mallisesta autosta otetusta DI-kasetista 170 euroa...
moksu kirjoitti: Kyllähän toi välillä kuulostaa siltä , että noitten osakauppiaiden/romiksien osahintojen perusteella olisi halvempi ostaa vaikka 95 aero ,
kuin kasata vanhasta Saabista toimiva.
Tai vaikka ostaa varaosatiskiltä taatusti toimiva osa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:llä uuden IMM:n listahinta on 225eur.

M1999 auton DI-kasetti on todnäk takuuvaihdettavien sarjaa, joten sen voi käydä merkkihuollossa vaihtamassa uuteen, jolloin 170 euroa on ihan passeli hinta uudesta kasetista :D

Eski
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

myyjän ja ostajan välisestä kommunikaatio-ongelmasta löytyy mielestäni klassisia tapauksia käyettyjen renkaiden markkinoilta. kerran eläessäni olen positiivisesti yllättynyt nähdessäni myytävän tavaran livenä, joku saabisti myi minulle kaksi vuotta sitten uudenkarheita talvirenkaita, ja meinasin tipahtaa nähdessäni renkaat, sillä ne tosiaan olivat uudenkarheat.

eikös rengasmarkkinoilla päde jotenkin tämänsuuntainen sanasto (no hieman liioitellusti):

lähes uudet = kolme vuotta ajetut,mutta uutena ostetut ja vieläkin kyrsii kun maksoivat niin paljon
pintaa vielä reilusti = ehkä yhden kesän/talven ajaa ennen sakkorajaa
näillä ajaa vielä = toisella reunalla saattaa vielä kulutuspintaa olla jäljellä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jotkut yksilöt luulevat koko elämänsä olevansa fiksumpia kuin muut, näin se vaan on jotta sitä tekee mitä ohjelma käskee.
minäkin kerran VÄHÄN AJETTUJA kiekkoja meNin katsomaan, oli oikein jätkällä joku ammattiautoilijan koppalakki päässä. siellä pimeessä klitsussa niitä piTI tiirailla mukamas. Olivat kele ihan ongelmajätettä MOISET SILEE-STONE-SÄMPYLÄT, kaikkea ne kehtaavatkin tarjota VÄHÄN ajettuna, AMMATTIKUSKI.
kun olis ollu muija mukana niin oltais pantu se starba niihin renkaisiin itse, mut ei sitä yksin viitsi omille vitseilleen nauraa.

:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

lähes uudet = kolme vuotta ajetut,mutta uutena ostetut ja vieläkin kyrsii kun maksoivat niin paljon
pintaa vielä reilusti = ehkä yhden kesän/talven ajaa ennen sakkorajaa
Ja myöskin edellisten yhdistelmä talvirenkaissa, jolloin myynnissä on paljon pintaa ja kaikki nastat omaavat > 10 vuotta vanhat talvirenkaat, joilla ei talvella tee paskan vertaa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Käytiin isän kanssa tänään yhtä kehonsiirtovälinettä katsomassa, ilmoituksen mukaan piti olla erittäin siistikuntoinen ja ruosteeton ajopeli, tosin konevikainen. Sopiva kone olisi löytynyt omasta takaa joten ajeltiin vajaat 50km vekotinta katsomaan. Paikanpäällä oli sieltä sun täältä pintaruosteinen, takakulmaan joskus kolaroitu vehje jossa toinen takaovi oli kiinni takalokasuojassa ja tavaratilan kansi irvisti, soitin oli revitty irti vaikka piti olla mukana, autoa oli paikkamaalailtu spraylla jne. Lisäksi hintakin oli melko suolainen. Totesimme että kiitos mutta ei kiitos ja poistuimme paikalta...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin