Hirsch-viritystä, ryhmähanke?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Hirsch-viritystä, ryhmähanke?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pahoittelut, että tämä sivuaa useita toisia topicceja mutta mielestäni ansaitsee ihan omansa. Voi toki kuulua paremmin Tuning/styling osioon, mutta ajattelin SS/SC omistajien löytyvän paremmin täältä.

Eli löytyykö kiinnostusta, jos kysytään Ryhmä/Saabclubi alennusta Hirsch viritykselle 9-3:n. Siis mikäli ko. malliin niitä suomessa asennetaan. Hirschin sivun mukaan Tampereen Metrosta löytyy IPRO ohjelmointi yksikkö, jolla ohjelmointi hoituisi kätevästi samalla käynnillä.

Ajatuksena siis kysyä esim em. liikkeeltä kiinnostusta asiaan, ja mahdollista hintatiedustelua.

Oisko aiheeseen kiinnostusta? Ajattelin jokatapauksessa kysyä tuolta Metrosta heidän mielipidettään.

edit: Täältä voi lukea UK:n poikien kokemuksista ryhmähankkeesta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Hirsch-viritystä, ryhmähanke?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Marko A kirjoitti:Pahoittelut, että tämä sivuaa useita toisia topicceja mutta mielestäni ansaitsee ihan omansa. Voi toki kuulua paremmin Tuning/styling osioon, mutta ajattelin SS/SC omistajien löytyvän paremmin täältä.

Eli löytyykö kiinnostusta, jos kysytään Ryhmä/Saabclubi alennusta Hirsch viritykselle 9-3:n. Siis mikäli ko. malliin niitä suomessa asennetaan. Hirschin sivun mukaan Tampereen Metrosta löytyy IPRO ohjelmointi yksikkö, jolla ohjelmointi hoituisi kätevästi samalla käynnillä.

Ajatuksena siis kysyä esim em. liikkeeltä kiinnostusta asiaan, ja mahdollista hintatiedustelua.

Oisko aiheeseen kiinnostusta? Ajattelin jokatapauksessa kysyä tuolta Metrosta heidän mielipidettään.

edit: Täältä voi lukea UK:n poikien kokemuksista ryhmähankkeesta.
Kiinnostusta toki löytyy. Sinänsä Hirsch ei ole mulle must, koska en aio alkaa tekemään mitään jarrumuutoksia vain muutoskatsastusta varten ja sitä kautta PPC ajaa saman asian (jopa paremmin, koska saa itse ladattua ohjelmat). Mutta jos hinta saadaan puristettua kilpailukykyiseksi, niin kiinnostaa.

Aion kyllä ajaa ennen mahdollista viritystä kunnon sisäänajon, nyt mittarissa 4300 km.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Hirsch-viritystä, ryhmähanke?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jyrki73 kirjoitti: .. koska en aio alkaa tekemään mitään jarrumuutoksia vain muutoskatsastusta varten ja sitä kautta PPC ajaa saman asian (jopa paremmin, koska saa itse ladattua ohjelmat). Mutta jos hinta saadaan puristettua kilpailukykyiseksi, niin kiinnostaa.
Aion kyllä ajaa ennen mahdollista viritystä kunnon sisäänajon, nyt mittarissa 4300 km.
Toki sisäänajo kannattaa suorittaa kunnolla rauhallisesti ajellen. Nimenomaan ajatukseni oli, ettei mitään jarrumuutoksia muuta kuin pelkkä softa vain. Koska näitä on myyty myöskin suomessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Tuli "esivarattua" BSR elokuun kampanjahintaan, mutta sen voin vielä perua, mikäli hirveä saa sopivaan hintaan (=alle 800 erkkiä).
Myös maahantuojan ja Hirschin suhtautumisen täytyy olla muuttunut, on nimittäin palvelu tuolla Doc-powerilla hiukan eri luokkaa. Jos jotakin sattuu, niin...
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

ptme kirjoitti:Tuli "esivarattua" BSR elokuun kampanjahintaan, mutta sen voin vielä perua, mikäli hirveä saa sopivaan hintaan (=alle 800 erkkiä).
Myös maahantuojan ja Hirschin suhtautumisen täytyy olla muuttunut, on nimittäin palvelu tuolla Doc-powerilla hiukan eri luokkaa. Jos jotakin sattuu, niin...
Mihin hintaan BSR lähti kampanjahinnoin ?
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Tuollahan Doc-powerin sivuilla hinta näyttää olevan 800€ pitäen sisällään asennuksen.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuskis lähtee Hirschiä asennettuna alle tonnin :cry:

Jokatapauksessa kyselen aiheesta jälleenmyyjiltä. Yleensäkin suhtautumisesta asiaan. Ilmoittelen täällä mitä saan selville.
Itselle taitaa tuo Hirsch jäädä jokatapauksessa ainoaksi vaihtoehdoksi takuu asioista johtuen.
Jos jotain sattuu viritetylle moottorille, on Hirsch ainoa vaihtoehto jolloin esim Saab assistance auttaa, sekä takuu kattaa koko homman. Ei auta vaikka PPC:llä palauttaisi softan ennalleen, ECM tallentaa maksimi-momentin jokatapauksessa ja TECH:llä voi tarkastaa mistä hommassa on ollut kyse.

Laitoin Hirschistä postia, ja soitin erääseen liikkeeseen. Selvittävät asiaa ja ilmoittavat mitä voivat tehdä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tuskis lähtee Hirschiä asennettuna alle tonnin
Varmasti ei lähde, kun "listahinta" on asennettuna 1500. Veikkaisin, että 1300 on absoluuttinen minimi, jolla tuon voisitte saada. Sitten tietysti jos joku tekisi sen asennuksen "tutunkauppaa", niin ehkä tuosta voisi saada pois kympin, kaksi. Hirssin listahinta on 1100 EUR + ALV 22% --> 1350 EUR + tunti töitä ALVeineen --> 1500 EUR.

UK:ta ei kannata käyttää vertailukohtana, siellä kuulema (GM:n kommentti) Hirschin myynti on ihan omaa luokkaansa. Suomessa jos saadaan aikaiseksi "massa-asennuksia", niin viranomaiset kiinnostuvat niista hetimiten, joten tyyppikatsastamattomille autoille voi siinä vaiheessa heittää hyvästit. Muutenkin mitä enemmän tämä viritysasia saa julkisuutta, sitä varmemmin viranomaistahot haluavat saada asian kontrolliin. Muistelkaapa mitä kävi Bombereille muutama vuosi sitten. Ensi uhottiin hullun lailla ja järjestettiin "puolijulkisia" kisoja. Sitten polliisi piti pari ratsiaa ja asia painui yhtäkkiä maan alle. Muutama pääsi kuitenkin luovuttamaan rahansa ja pyöränsä valtiolle siinä yhteydessä.

Täytyy muistaa, että tyyppikatsastamaton, muutettu auto on laiton. Jos sen mällää ja joku selvittää asian jälkikäteen, voi viritykselle äkkiä tulla hintaa. Puhumattakaan, jos tulee henkilövahinkoja. Vakuutusyhtiöt ovat iloisia saadessaan syyn kerätä rahat joltain muulta.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

MRe kirjoitti: Täytyy muistaa, että tyyppikatsastamaton, muutettu auto on laiton. Jos sen mällää ja joku selvittää asian jälkikäteen, voi viritykselle äkkiä tulla hintaa. Puhumattakaan, jos tulee henkilövahinkoja. Vakuutusyhtiöt ovat iloisia saadessaan syyn kerätä rahat joltain muulta.
Ja tästähän oli telsussa joku aika sitten juttua, vakuutusyhtiön kanta oli että jos viritys ei aiheuttanut onnettomutta niin se ei vaikuta korvauksiin, että silleen...
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

vakuutusyhtiön kanta oli että jos viritys ei aiheuttanut onnettomutta niin se ei vaikuta korvauksiin
Varmaan näin. Toisaalta jos viritys edellyttää esim. jarrujen parantamista, niin tilanne voi olla toinen. Eri asia niissä tapauksissa, jossa varsinaisia muita muutoksia ei tarvita. Vähän sama juttu kun mopon virittämisessä: niin kauan hauskaa, kunnes poliisi toteaa vehkeen moottoripyöräksi ja jatkokäsittely sen mukaan.

Mutta ihan sama mulle, mitä joku omalla autollaan tekee. Samaa totesi muuten katsastuskonttorin tytsykin, kun omaa autoa siellä käytin. Sanoi, ettei rupea ketään siviilissä kyttäämään / käräyttämään, mutta leimoja on turha hakea, jos hän tietää että jotain on tehty.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

MRe kirjoitti: Mutta ihan sama mulle, mitä joku omalla autollaan tekee. Samaa totesi muuten katsastuskonttorin tytsykin, kun omaa autoa siellä käytin. Sanoi, ettei rupea ketään siviilissä kyttäämään / käräyttämään, mutta leimoja on turha hakea, jos hän tietää että jotain on tehty.
Mutta perusteet joutuu väitteelle toteen näyttämään eli hylkäämisen perusteet. Pelkkä oletus/"tieto" ei riitä mielestäni hylkäämiselle?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MRe kirjoitti:
Tuskis lähtee Hirschiä asennettuna alle tonnin
Varmasti ei lähde, kun "listahinta" on asennettuna 1500. Veikkaisin, että 1300 on absoluuttinen minimi, jolla tuon voisitte saada. Sitten tietysti jos joku tekisi sen asennuksen "tutunkauppaa", niin ehkä tuosta voisi saada pois kympin, kaksi. Hirssin listahinta on 1100 EUR + ALV 22% --> 1350 EUR + tunti töitä ALVeineen --> 1500 EUR.
No entäpäs Nordic? Trollin sivujen mukaan heidän settiensä asennuksen jälkeen auton takuut säilyvät muuttumattomina?

http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... ategory=31

Tämä on ainakin tilanne Ruotsissa, mutta Suomen tilanteesta en tiedä. Potkishan voisi valaista teitä "viritysnälkäisiä" 9-3 SS/SC:n omistajia.

Mikäli takuu säilyy, niin tehän voisitte yrittää tehdä sieltä kimppatilausta, jolloin hintakin olisi varmaan neuvoteltavissa, mikäli Hirschin jälleenmyyjät eivät ole halukkaita neuvottelemaan hinnoista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Okei,

Asiasta on tehty tiedustelua. Paketteja asennetaan 1,8t ja 2,0t koneisiin. IPRO yksikkö (online softan vaihto, ei osien vaihtoa) löytyy vain Tampereelta, jossa Hirsch softia on myyty useita kappaleita em. koneisiin.

Hinnassa ei juuri ole pelivaraa: n.1350€ töineen, eli softan vaihto -> totutusajo (lue: ahtopaineen nosto väh.15min) ja techillä mittaus saavutetuista väännöistä sekä tehoista.
Erikseen klubi/ryhmäalennusta ei saa.

Takuu papereita ei ole, eikä saa koska asia on Saabin hyväksymä ei siitä erillisiä todistuksia ole. Takuu ei viritystapauksessa kuulemma voi olla kyseenalainen-> kone katsotaan alkuperäiseksi. Maahantuoja (eli GM/Saab) korvaa ja hakee itse mahdolliset korvaukset oikealta taholta.
Tätä asiaa mielestäni täytyy yrittää vielä GM-Finlandilta tivata paperilla.

Auton muutoskatsastus asioihin ei ole mitään lisättävää. AKE:n kanta on mikä on. Jos softan kanssa joskus tulee ongelmia, voidaan alkuperäinen palauttaa veloituksetta. Ja jos Hirschiltä tulee päivityksiä, maksettavaksi tulee vain ohjelmointiin käytettävä työaika.

Mainitaan vielä, että Hirsch softien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kuten toisten valmistajien softien kanssa (joita asentavat myös) on ollut.

Eli siinäpä suurinpiirtein kaikki mitä aiheesta irti sain.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Marko A kirjoitti:Okei,

Asiasta on tehty tiedustelua. Paketteja asennetaan 1,8t ja 2,0t koneisiin. IPRO yksikkö (online softan vaihto, ei osien vaihtoa) löytyy vain Tampereelta, jossa Hirsch softia on myyty useita kappaleita em. koneisiin.
...
Hyvä että olet selvitellyt. Asia on kiinnostanut minuakin ja mieluusti vielä muutoskatsastaisin auton. Se vaikuttaa kuitenkin kalliilta operaatiolta kuten on todettu. Olisi siitä huolimatta kiva saada varmuudella tietää mitä kaikkea vaadittaisiin 1,8t/2,0t-autoihin muutettavaksi ja paljonko siitä aiheutuisi kustannuksia. Just for my two coins... :roll:
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi saabisti kirjoitti:Asia on kiinnostanut minuakin ja mieluusti vielä muutoskatsastaisin auton. Se vaikuttaa kuitenkin kalliilta operaatiolta kuten on todettu. Olisi siitä huolimatta kiva saada varmuudella tietää mitä kaikkea vaadittaisiin 1,8t/2,0t-autoihin muutettavaksi ja paljonko siitä aiheutuisi kustannuksia. Just for my two coins... :roll:
Muutettavaksi vaaditaan jarrut. Lista tarvittavista osista löytyy toisesta topicista Turbo-Sensonic-nimimerkin kokoamana. Hintaa ko. operaatiolle en kysynyt. AKE:n kanta asiaan on Saab korjaamopäälliköiden mukaan "kivikaudelta", eli valmistajan sana ei paina asiassa vaan AKE:n omat pykälät. Tämä nimenomaan aiheuttaa sen että autoihin mieluummin asennetaan ns "villejä" softia, eikä valmistajan hyväksynnällä ole juuri merkitystä, kun muutoskatsatus on jokatapauksessa erittäin vaikeaa.

Ja tosiaan Nordic-softia asennetaan myös Saab-merkkiliikkeissä, takuu-jutut hieman monimutkaisempia.

Työ onnistuu periaatteessa kaikilla Saab-huolloilla, ja tuo IPRO yksikkökin lähetetään tarvittaessa minne huoltoon vain. Ja parista paikasta varmennusta takuuseen: Eli työmääräin (joka ko työstä jää paperilla asiakkaalle) käy takuutodistuksena. Useammasta paikasta vahvistus asiaan -> ei vaikuta mitenkään takuuseen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin