Paska turbo!!
Paska turbo!!
Olen ajellut autollani (9000 CD -91, moottorina -85 2,0L T) ja pistänyt merkille sen että taitaapi työntää öljyä turbon pakopesään! Savuttaa ja tulee turbon öljykammion ja pakopuolen kammion välistä vähäsen öljyä! Onko tuo paska turbo (Garret T03) nyt lopullisesti rikki vai voiko itse korjata? Lisäksi lämpimänä alkaa öljynpainevalo himmeästi palamaan...öljyn lisäjäähdytin on kyllä vedetty konehuoneeseen ja ehkä toimii kun matka-ajossa ei pala valo. Pitäskö laittaa 10W-30. Nyt on 10W-40/5W-50 Mobil sekoitusta. Onko koneeni jo paskana...vi**u!!
Turbo vaihtoon, nuohan ei paljoa maksa. Miksi sulla on sekotettuna kahta eri öljyä? Suosittelisin vaihtamaan ne. Ei siinä etteikö se voisi toimia ihan hyvin tuolla sekoituksellakin mutta parempi aina kun käyttää oikeanlaista öljyä.
Kyllähän turbonkin voi rempata, mutta en tiedä kannattaako kun noita t03:sia saa todennäköisesti edullisemmin kuin mitä remppa maksaisi.
Kyllähän turbonkin voi rempata, mutta en tiedä kannattaako kun noita t03:sia saa todennäköisesti edullisemmin kuin mitä remppa maksaisi.
Aluksi laitoin 10W-40 mut luulin että se hävittää sitä niin lisäilin toista öljyä ja nyt sitä on aivan älyttömästi koneessa. Ei kai öljynpaine laske jos sielä on liikaa öljyä Laitanpa siis ostoilmoituksen turbosta joka kävisi mulle. Pitäs olla "isolaippanen". Mikä olisi hyvä turbo joka ahtaa joka alueella...ei hirmu kallis!
Ihan ensimmäisenä valuta ne öljyt mäkeen sieltä koneesta ja laita oikea määrä, oikeaa öljyä koneeseen. Ajele tovi ja katso vieläkö turbo pölläyttää, ei pitäisi.kopote12 kirjoitti:Aluksi laitoin 10W-40 mut luulin että se hävittää sitä niin lisäilin toista öljyä ja nyt sitä on aivan älyttömästi koneessa. Ei kai öljynpaine laske jos sielä on liikaa öljyä 8O Laitanpa siis ostoilmoituksen turbosta joka kävisi mulle. Pitäs olla "isolaippanen". Mikä olisi hyvä turbo joka ahtaa joka alueella...ei hirmu kallis!
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tikustahan se oikea määrä katsotaan.
Ensin valutat pois kaikki ja täytät kunnes öljyt on lähellä tikun ylärajaa. Sitten käyt ajamassa testilenkin niin että kone on varmasti lämmin. Sitten ajat tasaiselle alustalle ja mittaat öljyn tikusta ja lisäät sopoivasti.
Sen jälkeen voitkin sitten todeta mikä oli oikea määrä
Ensin valutat pois kaikki ja täytät kunnes öljyt on lähellä tikun ylärajaa. Sitten käyt ajamassa testilenkin niin että kone on varmasti lämmin. Sitten ajat tasaiselle alustalle ja mittaat öljyn tikusta ja lisäät sopoivasti.
Sen jälkeen voitkin sitten todeta mikä oli oikea määrä
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
No ei nyt suoranaisesti, mutta teoreettisesti kyllä. Jos öljyä on liikaa niin yleensä "nostaa" öljyn huohotus järjestelmään ja joko lykkää ne pihalle tai pienemmässä määrin imusarjan kautta koneeseen ja jos "paahtaa" pidempään kovilla kiekolla niin mäntiä on sulateltu tuollakin tavalla.kopote12 kirjoitti:Mitäs se liika öljy voi aiheuttaa? Ei kai sentään konerikkoa
Turbo koneissa kun tuo öljyn paluu reikä on kohtuu alhaalla niin jos öljy yltää siihen tasoon asti jolloin öljyn vapaa virtaus pois turbosta ei toteudu jolloin paine nousee ja öljyä alkaa tulla turbon kautta ulos eli sekä imu puolella että pako puolella ja imu puolelta taasen sylinteriin ja sitä rataa...
Milli pari ei haittaa tikusta katsoen. Mutta 5mm alkaa olla jo rajoilla.
Tuo Öljyjen sekoittaminen on hieman yli peloiteltua, en kuitenkaan suosittele.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Männänrengas tyyppiset tiivisteet molemissa päissä akselia.kopote12 kirjoitti:Kyllä huohotus on kunnossa. Minulla on öljyä aivan helvetisti siinä koneessa...sen takia ilmeisesti puskee turbolle. Millainen "stefa" siinä hyrrässä muuten on?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135