Saab 9000 "leikkasi kiinni"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Saab 9000 "leikkasi kiinni"

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Kyseessä on -91 Saab 9000 2.3 automaatti. 245tkm ajettu.

Ajelin eilen 140 motarilla kunnes autosta loppui teho, kaasu pohjassa, ei kiihdy lisää. Tiputan nopeutta ja painan kaasua, ei kiihdy lisää edelleenkään. Ajan ramppia ylös ja öljynpainevalo vilahtaa ensimmäisen kerran, käännyn ja autosta tuntuu häviävän yhä enempi tehoja ja kone muuttuu meluisemmaksi (nakutus lienee ainoa kuvaava ääni). Sammutan moottorin ja liu'utan vapaalla parkkiruutuun.

Odotan tunnin, että moottori jäähtyy ja käynnistän. Tuntuu käyvän ihan normaalisti, hieman käynnistyksen yhteydessä kevyttä nakutusta joka sitten häipyy pois. Annan koneen tyhjäkäydä minuutin pari. Sitten lähden ajamaan, juuri kun pääsen liikkeelle loppuu tehot taas ja kierrokset ei pysy ylhäällä, moottori sammuu. Käynnistän vielä uudestaan ja kone kuulostaa niin pahalta että sammutan sen.

Soitin tuttavalle, joka veikkasi että halvimmasta päästä ongelma voisi olla öljypumppu tai jonkin anturin vika. Soitin kahteen huoltoon jossa toisessa veikattiin alapään laakereita ja toisessa jotain epämääräisesti (torek) että kone olisi leikannut kiinni ja männät esim menneet.

Kuitenkin tuntuisi aika oudolta, että kone täydellisen leikkaamisen jälkeen lähtisi käyntiin ja kävisi tyhjäkäyntiä normaalisti parikin minuuttia? Fikkarilla konetta ja tekniikkaa katsellessani huomasin että kone on varsin hyväkuntoisen näköinen, samoin autossa on pellit ja sisustat lähes poikkeuksellisen hyväkuntoiset tämän ikäiseen autoon. Oikeastaan kaikki autossa on erittäin hyvin ja tarkkaan pidetyn oloista. Autosta löytyy mm. Saabin polttoainelämmitin ja joka ikinen sähkölaite autossa toimii moitteettomasti.

Myyjälle soitettuani ja kyseltyäni ja kaarreltuani tulin johtopäätökseen, ettei myyjä tiennyt kyseisestä ongelmasta. Auto toimikin koeajossa ja kotiin ajaessa (n. 70km) täysin moiteettomasti.

Niin ja ehdin omistaa auton peräti yhden päivän ajan. Vaihdoin juuri tähän BMW 328iA -99:sta ja toivon nyt ettei mennyt 1800 eur hukkaan. Siinä tapauksessa kyllä jää viimeiseksi Saab-hankinnaksi, vaikka kyyti houkuttelisikin niin paljon. Ensimmäinen auto oli myös Saab 9000, 2.0T 280tkm joka jätti tielle kytkimen apusylinterin lauettua. 1800 euroakin aika kallis hinta alle 100km ajeluista :)
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tasapainoakselien ketju sanonut työsopimuksen irti?
#1970
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

ah79 kirjoitti:Tasapainoakselien ketju sanonut työsopimuksen irti?
Niin sen kun tietäis. Mitä eri mahdollisuuksia tossa nyt on ja paljonko arviolta maksaa korjauttaa? Missä toi kannattaisi korjauttaa, Espoossa asun. Mielellään en kauheasti rahaa tuhlaisi tuohon, tietty vähän voi laittaa kiinni jos se sen jälkeen on melko varmasti kunnossa.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jos tp-akselien ketju on pamahtanut, niin sen jäljiltä konetta ei luultavasti tarvitse korjata enää missään (täystuho) :? . Se on vain ensimmäinen mieleentuleva vaihtoehto, noilla kilsoilla voi olla jo mennyttä kalua jollei sille ole ikinä tehty mitään. Voihan periaatteessa olla myös venttiili poikki, mäntä hajalla tai laakerit menneet, mutta nämä eivät ehkä ole niitä todennäköisimpiä vaihtoehtoja ainakaan, mikäli kone ei ole aiemmin kolissut kovin pahasti.

Venakopan voi ainakin irrottaa helposti ja kurkkia lampun kanssa jakopään koteloon, näkyykö siellä mitään ihmeellistä. Voi hyvin olla, että lopullinen diagnoosi selviää vasta, kun kone on palasina pöydällä.
#1970
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mjp78 kirjoitti:
ah79 kirjoitti:Tasapainoakselien ketju sanonut työsopimuksen irti?
Niin sen kun tietäis. Mitä eri mahdollisuuksia tossa nyt on ja paljonko arviolta maksaa korjauttaa? Missä toi kannattaisi korjauttaa, Espoossa asun. Mielellään en kauheasti rahaa tuhlaisi tuohon, tietty vähän voi laittaa kiinni jos se sen jälkeen on melko varmasti kunnossa.
Niin, erinomaisen todennäköisesti juurikin tuo tasapainoakselisysteemi tullut tiensä päähän, jonka seurauksena kone todellakin on leikannut kiinni. Kyllä tuo nyt melko pahasti kuulostaa täydeltä koneremontilta, mikäli edes on enään korjattavissa. Jotain osviittaa voi yrittää kurkkia jakopäästä venttiilikopan kannen irroittamalla, mutta totuus vahinkojen laajuudesta selviää vasta öljypohjan avaamalla ja sylinterikannen irroittamalla. Puhutaan aika varmasti 1000+ €:n keikasta, jos meinaa ulkopuolisella teettää ja homma tehdään kunnolla.

Vaihtoehtohan koneremontille on tietysti vaihtokone, mutta eipä noiden purkaamoiden koneiden kunnosta osaa paljoa sanoa, parhaassa tapauksessa leipoo "uusi" kone kiinni muutaman ajetun kilometrin jälkeen...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, ei välttämättä edellinen omistaja voi tietää. Omassa saman verran ajetussa oli ennakkoäänenä vain pieni surina/rohina, mikä ei kuulunut hihnan rullista ja en muuten sitä pystynyt paikallistamaan. 250km myöhemmin oli kone täysin kaput.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Onkos tossa mitään tapaa haistella muuten syytä / kuntoa. Jos käyn esim laittamassa koneen käyntiin ja se ei kolise, melua ja käy kiltisti niin voiko silti siellä on jotain täysin lahona?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oliko öljyä oikea määrä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

mikkoimp kirjoitti:oliko öljyä oikea määrä?
Kutakuinkin, ehkä vähän liikaa, taisi MAX:n X kirjaimen kohdalla mennä raja. Öljy näyttää myös ihan normaalilta, ei ole vettä seassa tai vaahtoa. Moottorin lämmöt ei ole noussut koskaan normaalia ylemmäs.

Tehojen häviämisen paikkeilla tuleva nakutus on kutakuinkin samanlaista kun tässä videossa : http://www.zippyvideos.com/2361931065691226/tuki/
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

mjp78 kirjoitti:Onkos tossa mitään tapaa haistella muuten syytä / kuntoa. Jos käyn esim laittamassa koneen käyntiin ja se ei kolise, melua ja käy kiltisti niin voiko silti siellä on jotain täysin lahona?
Jos kone hajotessaan metelöi ja öljynpainevalo paloi, se tuskin hiljenee itsestään hetken seistessään. Voit toki yrittää kuunnelle, kuuluuko kolina jostain lohkon uumenista vai päädystä jakopään puolelta (pelkääjän puoli). Venttiilikoppa irtoaa kuitenkin parissa minuutissa ja sieltä voi vähän kurkkia, näkyykö jakopään kotelossa mitään ylimääräistä. Katso myös öljyt, onko normaali määrä ja näyttääkö normaalilta.

Kunnosta ei voi sanoa konetta avaamatta muuta, kuin että paskana on mitä ilmeisimmin. Korjaa sitten tuon tai laittaa vaihtokoneen, niin koneen nosto on kuitenkin edessä ja kyllä se silloin selviää, mitä on tapahtunut. (Tai helvetinmoisella tuurilla voi olla, että olisi vain jokin nostaja kilahtanut aivan totaalisesti, joskaan sen ei pitäisi viedä öljynpaineita eikä noin paljoa tehojakaan)
#1970
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Itse ongelma kyllä viittaa minusta varsin selkeesti kiertokangen laakeri vikaan (ja samalla kampiakselin laakerit). Eli nakuttaa jolloin ennakkoa lasketaan (nakuanturi tunnistaa) kunnes ei enään pysy käynnissä. paikat kuumenee ja kevyt leikkaantuminen jäähdytyksen jälkeen (metalli "kutistuu" jäähtyessään) taas toimii vähän matkaa.

Alakerta ainakin vaatii isompaa huolenpitoa.

Mutta auton vikahan se taas on että se rikki menee :roll:

Se että onko sen aiheuttaja tasapainoakselin ketju vai joku muu ei liene tuossa vaiheessa relevanttia?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

V-M kirjoitti:Itse ongelma kyllä viittaa minusta varsin selkeesti kiertokangen laakeri vikaan (ja samalla kampiakselin laakerit). Eli nakuttaa jolloin ennakkoa lasketaan (nakuanturi tunnistaa) kunnes ei enään pysy käynnissä. paikat kuumenee ja kevyt leikkaantuminen jäähdytyksen jälkeen (metalli "kutistuu" jäähtyessään) taas toimii vähän matkaa.

Alakerta ainakin vaatii isompaa huolenpitoa.
Samaa mieltä. Tasapainoketjun hajoamista ja sen palasten ja metallihiukkasten päätymistä kiertoon veikkaisin primäärisyyksi laakeri(e)n hajoamiseen, koska kulunut laakeri yleensä metelöi edes jonkin aikaan ennen lopullista leikkaamista eikä tuo ~250tkm ole laakereille matka eikä mikään.
#1970
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ja jos mäntä olisi halki/rikki niin tekisi painetta öljypuolelle, joka ilmenee öljyntäyttöputkea tutkailemalla. Tämä ainakin omien havaintojeni perusteella :x
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

mjp78 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:oliko öljyä oikea määrä?
Kutakuinkin, ehkä vähän liikaa, taisi MAX:n X kirjaimen kohdalla mennä raja. Öljy näyttää myös ihan normaalilta, ei ole vettä seassa tai vaahtoa. Moottorin lämmöt ei ole noussut koskaan normaalia ylemmäs.

Tehojen häviämisen paikkeilla tuleva nakutus on kutakuinkin samanlaista kun tässä videossa : http://www.zippyvideos.com/2361931065691226/tuki/

Tuo videossa esiintyvä auto on tuo minun romuni joka laukesi 300km konerempan jälkeen. Vikaa en ole vielä(kään) jaksanut lähteä etsimään vaikka tapauksesta on jo kulunut 5 viikkoa. Mulla tasapainoakselien ketju on poistettu eli se ei ole voinut aiheuttaa konerikkoa. Luulenpa että joku runko- tai kiertokangen laakeri on päässyt pyörähtämään kampiakselin mukana.
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Mistäs löytyisi sitten sopiva huolto tuohon? Eli alkuun mahdollisimman halpa arvio siitä mitä autolle todennäköisesti pitäisi tehdä ja paljonko siihen uppoaa rahaa. Eli tietää lähteekö korjaamaan vai hinaako sen jonnekin pellolle mistä rupeaa myymään sitten osia erikseen.

Torekia on kehuttu, mutta hinnat on suolaiset. Mistäs löytyy tämä parin käyttäjän mainitseva Kanerva? Koska auto on yllättäen täysin ajokelvoton pitäisi huollon löytyä Espoosta tai hyvin läheltä.

Asiassa harmittaa vielä se että kyseessä on vapari ja ostin sen nimenomaan sen takia vaparina, että uskoin vaparin moottorin ja auton muutenkin olevan samassa hinnassa paremmassa kunnossa kun saman hintaisen turbon. Eli moottorikaan ei ole se ykkösvalinta, joten siinä mielessä aika nihkeetä lähteä korjauttamaan. Toisaalta autossa on 2 tonnia kiinni, joita ilman on vaikea tähän hätään keksiä rahaa myöskään uuteen.

Periaatteessa jos auton saisi 1000-1500 eur hintaan kuntoon voisi se vielä olla jokseenkin siedettävän rajoissa. Sen jälkeen autosta voisi tuurilla saada 2500eur ajan kanssa myytynä, eli jäisi sentään 1000-1500eur plussalle. 2000 eur korjaus niin rupeaa menemään jo niin paljon rahaa, että tuhlaa vaan aikaansa ja rahojaan.
Vastaa Viestiin