Huippuahdot seilaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Niin no, painetta luonnollisesti tuottaa se pyörimisliike, olisi ehkä pitänyt edellisessä viestissä ilmaista asia tarkemmin. Nimenomaan siis ahdin kuumenee yli normaalien rajojen kun se kuormittuu vuodosta, ja joutuu paineen tasatakseen pyörimään ylisuurilla kierroksilla, jolloin lämpöä syntyy enemmän.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Tuli sitten käytyä Treen:n Metroautossa. Käyttöhihnan ja "pyörijöiden" vaihdossa. Samalla koitettiin selvittää lisää tuota ahtojen seilailua lisää. Eli:
- Nakutusta ei sittenkään ollut.
- Perusahdot ok. 0.4.
- Hukkaportin testattiin pitävän painetta.
- Ei häikkää bensan saannissa.

Saappia koitettiin sitten myös normi ecu:lla ja toimi aivan ok. Ei ahtojen seilausta, eikä muitakaan nyppimisiä.

Vaihtoehdoiksi ei enää jäänyt muita, kuin Maptunin ecu, tai painekellon jousi. MapTun fi on halunnut pidettävän itseään ajantasalla ton ongelman kanssa. Lähettävät testiin uuden painekellon ja myös ecun. Tosi asiallista toimintaa. SP:n kanssa olisin varmaan jo kusessa..

Alkaa kyllä käymään hiukan hermon ja rahapussin päälle, mutta ei voi muuta kuin odottaa osia ja vian löytymistä.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

deportivo kirjoitti:Tuli sitten käytyä Treen:n Metroautossa. Käyttöhihnan ja "pyörijöiden" vaihdossa. Samalla koitettiin selvittää lisää tuota ahtojen seilailua lisää. Eli:
- Nakutusta ei sittenkään ollut.
- Perusahdot ok. 0.4.
- Hukkaportin testattiin pitävän painetta.
- Ei häikkää bensan saannissa.

Saappia koitettiin sitten myös normi ecu:lla ja toimi aivan ok. Ei ahtojen seilausta, eikä muitakaan nyppimisiä.

Vaihtoehdoiksi ei enää jäänyt muita, kuin Maptunin ecu, tai painekellon jousi. MapTun fi on halunnut pidettävän itseään ajantasalla ton ongelman kanssa. Lähettävät testiin uuden painekellon ja myös ecun. Tosi asiallista toimintaa. SP:n kanssa olisin varmaan jo kusessa..

Alkaa kyllä käymään hiukan hermon ja rahapussin päälle, mutta ei voi muuta kuin odottaa osia ja vian löytymistä.
Itse lähtisin liputtamaan painekellon puolesta, koska ahtoja kuitenkin enemmän virisoftalla jolloin ko. vika tulee esiin.

viritys käy aina rahapussin päälle :evil: Mulla menny varmaan yhden stagen verran rahaa dynoon+ muuhun tilebehööriin. Mutta tämä on tätä...
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Itse lähtisin liputtamaan painekellon puolesta, koska ahtoja kuitenkin enemmän virisoftalla jolloin ko. vika tulee esiin.

viritys käy aina rahapussin päälle :evil: Mulla menny varmaan yhden stagen verran rahaa dynoon+ muuhun tilebehööriin. Mutta tämä on tätä...
Oon ihan samaa mieltä, eli pitäisi vaihtaa aktuaattoriin kireämpi jousi. NG900/OG9-3:n (ei Aero/Viggen) hukkaportti on mitoitettu noin 1,0 barin paineelle ja koska virisoftat jo steg 1:stä lähtien puhaltavat 1,1-1,2 bar, voi kiihdytyksessä ilmetä kahdenlaisia ongelmia:

1) ahdot seilaavat edestakaisin, kun jousen jousivoima ei pysty pitämään hukkaporttia suljettuna,

2) ahdot laskevat peruspaineisiin suurilla kierroslukemilla, koska jousi ei jaksa pitää hukkaporttia kiinni. Mun autossa on tällä hetkellä tällainen ongelma. Ahdot on 2000-3500 rpm punaisen alueen "tapissa" (tod.näk. joku välillä 1,3-1,4 bar), mutta kun kierrokset menee yli 3500 rpm:n, niin ahdot alkaa laskea kuin lehmän häntä. Olen nyt kysynyt Maptunilta kahdesti kuukauden aikana kireämmällä jousella varustettua aktuaattoria, mutta Maptunin Fredrik ei ole vielä saanut sopivia jousia, joilla peruspaineen voisi rajoittaa 0,65 bariin. Heti kun hän saa niitä jousia, niin tilaan autooni kireämmällä jousella varustetun aktuaattorin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

En minäkään sen ecun viallisuutta suuremmin epäillyt, mutta lupasivat kuitenkin lähettää toisen tilalle, että saadaan sekin poissuljettua. Käsittääkseni nuo jousiongelmat ovat alkaneet vasta stage 3:n jälkeen. Vaikka kyllä mullakin paineet kävi Saabin huollon "seinäkellon" kokoisen painemittarin mukaan lähelle 1,4 josta sitten laskivat ja soutivat 1,2-1 välillä. Tulispa romppeet pian ja auto kuntoon. Kyllä se on sitten vissiin saatava se jäykempi jousinen kello.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

eikös se jousivoima kasva hieman silläkin kun kiristää hukkaporttia?

No, peruspaineethan siinä menee pieleen, mutta meneehän ne jäykemmällä aktuaattorillakin.

eikö kannattais hieman kiriä hukkaporttia ja tsekata loppuuko huojuminen.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

öljysormi kirjoitti:eikös se jousivoima kasva hieman silläkin kun kiristää hukkaporttia?

No, peruspaineethan siinä menee pieleen, mutta meneehän ne jäykemmällä aktuaattorillakin.

eikö kannattais hieman kiriä hukkaporttia ja tsekata loppuuko huojuminen.
Jos vertaa orkkis akua ja maptunin jäykkää niin ero on dramaattinen eli siinä ei "kepulikonstit" auta. :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko mitään käytännön merkitystä, tai haittaa kun ne peruspaineet tulee nouseen jäykemmän jousen myötä käsittääkseni johonkin 0,6 paikkeille?
Tai mites se "jäykkis" käyttäytyy normiboxin kanssa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

deportivo kirjoitti:Onko mitään käytännön merkitystä, tai haittaa kun ne peruspaineet tulee nouseen jäykemmän jousen myötä käsittääkseni johonkin 0,6 paikkeille?
Tai mites se "jäykkis" käyttäytyy normiboxin kanssa?
No ei siinä oikeastaan ole muuta "harmia", kuin että peruspaineet muuttuu ~0,4-0,45 barista ~0,65 bariin. Eli peruspaine on aina ~0,65 bar, vaikka ottaisitkin magneettiventtiilin piuhat irti tai irroittaisit APC -sulakkeen. Trionic 5:llä varustetun 185 hv:n NG900/OG-9-3:n maksimiahtopaine on jotain ~0,7 barin luokkaa, joten auto tuntuisi lähes orkkikselta ilman APC sulaketta/magneettiventtiiliäkin.

Toisaalta onhan se harmi, että peruspaine muuttuu. Jos asia tietämätön Saab -korjaamon mekaanikko menee mittaamaan autosi perusahtopaineen, niin sieltä voi tulla noottia, että auton perusahdot on pielessä. Mutta se on pientä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Katti pöydälle uudestaan.

Onko joku saanut suoraan Ruotsista tilaamalla uutta actuaattoria? Hiukan tuntuu takkuavan Maptun fi:n kautta. JP selitti ensin, että mulle sopii 9-3 200 hv mallin actuaattori ja sellainen olisi tiedossa. (Liekö edes sopiva?) Sitten olikin 1,5 kk hiljaista..Tänään soittelin ja kyselin missä mennään. Nyt oli haussa normi actuaattori. Ei kuulemma ole tarvetta stage 1:llä jäykempään..Ihmettelin hiukan tätä vaihtoehtoa ja kysyin, miksi ei olekaan tilannut sitä jäykemmällä jousella olevaa? Vastaus oli, että ei ole aihioita ollut. Tämä pitänee paikkansa.
Eikö tätä actuaattori ongelmaa ole todellakaan ollut muilla stage 1 kuskeilla, kun mulla ja 93t sportilla aikoinaan..

Paljonko muiden stage 1 ahdot käy max ja mihin tasaantuu? Mulla huiput 1,4 ja seilaan jää 1,1-1,3 välille.

Tietäiskö joku mistä muualta vois kysellä acua?

p.s Hermovika pahenee!
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

deportivo kirjoitti:Katti pöydälle uudestaan.

Eikö tätä actuaattori ongelmaa ole todellakaan ollut muilla stage 1 kuskeilla, kun mulla ja 93t sportilla aikoinaan..

p.s Hermovika pahenee!
Mulla on ysifemmassa tasan sama ongelma. Talla pohjassa ahdot seilaa, eli ihan selvästi tuntee hanurissa kuinka paineet ei pysy ylhäällä. Stage 1 siis minullakin.

Olen myös odotellut että joku löytäisi tähän oikeasti ratkaisun, esim. vaihtaisi vaikka ihan muuten vaan ton painekellon. Puhetta on paljon mutta ei ratkaisua kenelläkään jos kerran Suomen Maptunikaan ei saa asiaan tolkkua. Kuitenkin painepuolen ongelmien ainakin luulisi olevan melko helppoja selvittää....?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Sportti »

deportivo kirjoitti:Katti pöydälle uudestaan.

Paljonko muiden stage 1 ahdot käy max ja mihin tasaantuu? Mulla huiput 1,4 ja seilaan jää 1,1-1,3 välille.

Tietäiskö joku mistä muualta vois kysellä acua?

p.s Hermovika pahenee!
Käsittääkseni stage 1 softan paineet ovat luokkaa 1.2 bar eli paineet käy aika korkealla -> boxi pudottaa jne jne = huojuntaa. Liian korkeat huippuahdot voivat taas johtua liian korkeasta peruspaineesta. Itse pudotin peruspainetta jolloin heilunta/putoaminen jäi pois. Toisaalta spuulausaika kasvoi :x
93SC TTiD
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Terve,

Hypätäämpä keskusteluun kesken kaiken. Mulla on tonnarissa samankaltaisia huojunta oireita. Eli alle ~2500 rpm jos polkaisee pohjaan (varsinkin 4 ja 5 vaihteet) niin heittää painetta luokkaa 1,3-1,4 ja muutaman kerran huojahtaa. Jos kiekkoja on yli 3000 ei tuota ongelmaa ole ja paineet pysyy nätisti ~1,0 - 1,1bar. Autossa siis ensimmäinen T5 (m93-1/2) ja ChipCenterin softa.

Samaten, jos vitosella kiihdyttää niin antaa vain peruspaineet ellei paina pedaalia täysin pohjaan. Sitten kyllä ahtaa. Ja tämä vain vitosella.
Ajatuksia? Peruspaineet 0,4bar ja vakio aktuaattori.

Edit: kirotus virejä poistin
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla korjaantu seilaaminen jäykemmällä akulla
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

NG900T kirjoitti:Mulla korjaantu seilaaminen jäykemmällä akulla
Forgella näyttäisi olevan Saabiin ihan valikoimaakin akujen osalta.. jousiakin on monennäköisiä. Onko kukaan kokeillut näitä ?

http://www.forgemotorsport.co.uk/saab.asp?cat=saab
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Vastaa Viestiin