Kattoluukku ilmastoidussa autossa
-
- Matalapaineturbo
Kattoluukku ilmastoidussa autossa
Hei taas!
Olen ihan piakkoin muuttamassa Etelä-Saksaan ja mahdollisesti ostan sieltä myös auton. Lasinen kattoluukku näyttää olevan aika yleinen varuste Saksan markkinoilla ja itseänikin on joskus moinen varuste kiinnostanut lähinnä sen tuoman valoisuuden ja auton ulkonäön vuoksi. Itse olen ajatellut, että voisi olla siistiä ajella lämpimällä säällä kaikessa rauhassa luukku auki. Tekeekö sillä ilmastoidussa autossa mitään? Ovatko lasiset kattoluukut teknisesti lujaa tekoa keskimäärin? Ei huvittaisi hommata auton kattoon reikää, jos se on vain ylimääräinen riski. Ainakaan Suomessa ihmiset eivät uudemmissa autoissa kuumallakaan säällä juuri kattoluukkuaan availe.
Olen ihan piakkoin muuttamassa Etelä-Saksaan ja mahdollisesti ostan sieltä myös auton. Lasinen kattoluukku näyttää olevan aika yleinen varuste Saksan markkinoilla ja itseänikin on joskus moinen varuste kiinnostanut lähinnä sen tuoman valoisuuden ja auton ulkonäön vuoksi. Itse olen ajatellut, että voisi olla siistiä ajella lämpimällä säällä kaikessa rauhassa luukku auki. Tekeekö sillä ilmastoidussa autossa mitään? Ovatko lasiset kattoluukut teknisesti lujaa tekoa keskimäärin? Ei huvittaisi hommata auton kattoon reikää, jos se on vain ylimääräinen riski. Ainakaan Suomessa ihmiset eivät uudemmissa autoissa kuumallakaan säällä juuri kattoluukkuaan availe.
Jos pitää ilmastointia päällä niin ikkunat ja kattoluukku pitää olla kiinni! Muuten ilmastointi (automaattinen) voi mennä sekaisin tai ei toimi kunnolla/ ei ole hyötyä koska jäähdytetty ilma pääsee karkaamaan ulos jolloin ilmastointi vain pukkaa kokoajan niin kylmää ilmaa kun voi. Jälkiasennetut kattoikkunat tuppaavat vuotamaan vanhemmiten.
Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä.
Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Omat kokemukset 9000CD:stä, jossa lasinen kattoluukku ja automaatti-ilmastointi ovat olleet positiivisia ja luukkua tuli käytettyä paljon. Varsinkin kuumalla ilmalla liikkeelle lähtiessä auton viileneminen on nopeutunut huomattavasti, kun on ottanut luukun takareunastaan auki. Muutenkin olen suosinut takareunasta avaamista, silleen luukku on melko vedoton eikä suuremmin häiritse ilmastointilaitetta. Jos häiritsisi, voisi flektin nopeuden asettaa manuaalisesti.
Toki tuo on yksi riskitekijä lisää. Tonnarissa luukun sähköinen ohjaus ei aina sulkenut sitä kunnolla, luukkua piti useinkin vielä käsin taputella oikeaan asentoon, etteivät etupenkit olisi niin märkiä seuraavana aamuna - ja silti joskus olivat. Myöskin ruostuminen luukun ympäristöstä on yleinen vaiva noissa vanhemmissa.
Toki tuo on yksi riskitekijä lisää. Tonnarissa luukun sähköinen ohjaus ei aina sulkenut sitä kunnolla, luukkua piti useinkin vielä käsin taputella oikeaan asentoon, etteivät etupenkit olisi niin märkiä seuraavana aamuna - ja silti joskus olivat. Myöskin ruostuminen luukun ympäristöstä on yleinen vaiva noissa vanhemmissa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
usein tulee joo käytettyä, ja tuntuuhan tuo tonnari pieneltä, kun kattoluukun "kaihdin" on kiinni..
täälä maalla kun tohtii, niin aivan loistava idea on kovalla auringonpaisteella jättää luukku hieman raolleen, kun parkkiin ajaa.. viilentää tuota nahkasisustaa ainakin sen 30 astetta
varsinainen viilennys kyllä hoituu ilmastoinnilla, mutta kuten tuossa jo sanottiin, niin nopein tapa viilentää autoa liikkelle lähdettäessä on avata laseja ja luukkuja.
itselläni siis kesäisin käytössä päivittäin.. sulkeutuminenkin ihan moitteetonta, kun vaan muistaa, että kaksitoiminen yleensä sulkeutuu kunnolla vain takaa eteenpäin.
täälä maalla kun tohtii, niin aivan loistava idea on kovalla auringonpaisteella jättää luukku hieman raolleen, kun parkkiin ajaa.. viilentää tuota nahkasisustaa ainakin sen 30 astetta

varsinainen viilennys kyllä hoituu ilmastoinnilla, mutta kuten tuossa jo sanottiin, niin nopein tapa viilentää autoa liikkelle lähdettäessä on avata laseja ja luukkuja.
itselläni siis kesäisin käytössä päivittäin.. sulkeutuminenkin ihan moitteetonta, kun vaan muistaa, että kaksitoiminen yleensä sulkeutuu kunnolla vain takaa eteenpäin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kokemuksia kattoluukuista
Audi 100 -89: Käsin veivattava peltiluukku, vaijeri venynyt, pitää auttaa kädellä oikeasta reunasta auki ja kiinni.
Citroen Xantia -95: Sähköinen lasiluukku. Toimii muuten paitsi jos takareuna on ollut auki, pitää luukkua sulkiessa avata etureunaa ja sitten kiinni. Muuten jää viheltämään. Takareuna ei jaksa mennä kiinni yli 100 km/h vauhdissa (Pitää hidastaa, että katon alipaine pienenee).
Viileällä ilmalla lasiluukku huurtuu sisäpinnastaan vaikka muut lasit pysyvätkin auki. Pimeällä ajaessa katuvalot pakottavat sulkemaan kaihtimen. Tuo autoon mukavasti valoa.
Kummassakin autossa joudun pitämään kuskin penkin aivan alimmassa asennossaan, että mahdun istumaan.
Mekanismin väljistyminen aiheuttaa vanhemmiten ongelmia
Kumpikaan luukku ei onneksi vuoda ja auttavat ilmastoinnin puutteessa.
Ihan kivat olemassa mutta jos voisin valita, jätttäisin luukun pois ilmastoidusta autosta juuri tuon pääntilan takia. Luukku madaltaa sisäkattoa sellaiset 5 -6 cm. Alle 180 senttiselle tämä ei tuota yleensä ongelmaa. Itse olen 186.
99:ssä voin nostaa penkin ylimpään asentoonsa, ja silti pään ja katon väliin jää pari senttiä. Autoon mahtuu myös kypärä päässä.

Audi 100 -89: Käsin veivattava peltiluukku, vaijeri venynyt, pitää auttaa kädellä oikeasta reunasta auki ja kiinni.
Citroen Xantia -95: Sähköinen lasiluukku. Toimii muuten paitsi jos takareuna on ollut auki, pitää luukkua sulkiessa avata etureunaa ja sitten kiinni. Muuten jää viheltämään. Takareuna ei jaksa mennä kiinni yli 100 km/h vauhdissa (Pitää hidastaa, että katon alipaine pienenee).
Viileällä ilmalla lasiluukku huurtuu sisäpinnastaan vaikka muut lasit pysyvätkin auki. Pimeällä ajaessa katuvalot pakottavat sulkemaan kaihtimen. Tuo autoon mukavasti valoa.
Kummassakin autossa joudun pitämään kuskin penkin aivan alimmassa asennossaan, että mahdun istumaan.
Mekanismin väljistyminen aiheuttaa vanhemmiten ongelmia
Kumpikaan luukku ei onneksi vuoda ja auttavat ilmastoinnin puutteessa.
Ihan kivat olemassa mutta jos voisin valita, jätttäisin luukun pois ilmastoidusta autosta juuri tuon pääntilan takia. Luukku madaltaa sisäkattoa sellaiset 5 -6 cm. Alle 180 senttiselle tämä ei tuota yleensä ongelmaa. Itse olen 186.
99:ssä voin nostaa penkin ylimpään asentoonsa, ja silti pään ja katon väliin jää pari senttiä. Autoon mahtuu myös kypärä päässä.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ilman kattoluukkua auto viilenee myös mainiosti, mutta saahan sen kautta kuumimmat ilmat äkkiä ulos. Jos luukku on täysin auki, siitä tulee aika kovaa kohinaa vähänkin kovemmissa vauhdeissa. Takareunan avaus taas auttaa lähinnä silloin, kun pitää autoa parkissa ja aurinko sattuu paistamaan. Lasi katossa tuo kyllä kivasti valoa autoon.
Pääntilan väheneminen on todella paha haitta jos mittaa on kuskille kertynyt. Itse menin hommaamaan Saksasta 325 bemarin jossa on kyseinen luukku ilmastoinnin kaverina. Ellei räppänää olisi, saattaisin ehkä jopa tykätä ko. autolla ajamisesta. Nykyisellään se on yhtä tuskaa. Ruostetta ei tosin vielä ole havaittavissa luukun ympärillä mutta kai sitäkin jossain vaiheessa ilmaantuu. Turha kapistus koko luukku