Minkä verran ajettuja turbotonnareita

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

hunt kirjoitti:Olisi vähän tuoreempaan vaihto edessä mullakin. Ajattelin ensin jotain alle 250000km ajettua ahdettua ng900, mutta jotenkin rupes tuo tonnari kiinnostamaan, kun näyttävät pyörivän samoissa hinnoissa, tai jopa halvempiakin. Olen selaillu kaikenlaisia tyyppivikalistoja hakukoneita käyttäen. On vielä jääny epäselväksi noista moottoreista muutama asia: Miten tuo 2.3t kestää kilometrejä ja minkä vuosimallin myllyissä on tämä "tasapainoketju show" ja mitä se tarkalleen ottaen oikein tarkottaa? Onko 2.0t:ssa samoja, tai vastaavia ongelmia? Yleisesti nuo ahdetutkin koneet kai kestää 300000-400000km? Jos siististi pidetään tietty?

Peruskyssärinä siis: Onko tuo 2.3l pannu yhtä varma kuin tuo ikirautainen 2.0l?
En ole huomannut mitään varsinaista moottorista johtuvaa vikaa verrattaessa 2,3 l mainitsemaasi 2,0 l.
Itellä on 2,3 turbo aj. 320.000 km ja takana on tuo "tasapainoketju show".
Kait tuo show lähinnä tarkoittaa sitä, kun jotkut ottavat nuo tasapainoakselin rattaat pois sitä mukaa kun laukeaa ja toiset vain korjaavat ilmenneen vian alkuperäiskuntoon. En tosin väittele kumpi on parempi vaihtoehto, ottaa pois vai korjata originelliin kuntoon. Lähtökohtana usein on vaan toteamus, ettei niillä rattailla mitään tee koneessa, vaikka tehdas on ne sinne laittanut ??!
Ostohetkellä kantsii pohtia juuri tuota huolto/korjaus kustannuksia verrattuna 900 ng. Tonnari on kalliimpi huoltaa. Tyyliin, jos 900 menee jonkin nokkapellin alla olevan osan vaihtoon tunti, niin 9000 vastaavan osan vaihtoon menee yli puolet enemmän johtuen vain siitä, että tonnaria saa purkaa paljon enemmän, et ko. osan saa vaihdettua se vaikuttaa laskuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ek6149 kirjoitti:Tyyliin, jos 900 menee jonkin nokkapellin alla olevan osan vaihtoon tunti, niin 9000 vastaavan osan vaihtoon menee yli puolet enemmän johtuen vain siitä, että tonnaria saa purkaa paljon enemmän, et ko. osan saa vaihdettua se vaikuttaa laskuun.
Haluaisitko mainita nimeltä muutaman tuollaisista osista, jotka tonnarissa on olennaisesti hankalammin ja joita joka autoon joutuu vaihtamaan?

Tasapainoakseli-showssa yleisimmin otetaan ketju pois, mutta rattaat ja akselit saa jäädä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti: Haluaisitko mainita nimeltä muutaman tuollaisista osista, jotka tonnarissa on olennaisesti hankalammin ja joita joka autoon joutuu vaihtamaan?
Kytkin :wink:

Mutta muuten se on lähinnä tottumiskysymys, kun tietää mitä tekee, on tonnari todella helppo rempattava. Turbotonnarissa on kyllä pellin alla huomattavasti väljempääkin kuin turbosatkussa, tulpat on kuin tarjottimella, samoin öljyfiltteri (alakautta), jarrupalojen vaihdossa ei tarvitse mitään "erikoistyökalua" jne...Kunhan vaan tuntee auton tekniikan riittävän hyvin, niin melkein mikä tahansa pirssi on ihan inhimillinen huoltaa ja eipä juuri missään autossa osat vaihdu olohuoneen soffalla kaljaa ryystämällä :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

omalla tontulla ajettu 263tkm ja ainakin kolmas turbo menossa. Huoltokirjaa oli ostaessa (220tkm) jonnekin 170tkm asti ja öljysihti oli kiinnileikatessa sen näköinenkin...

Tontun remonttihommat on muuten ihan ok, mutta mua sieppaa niiden sisälokareiden kanssa pelleily...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Kytkin
NG900 vs 9000 ei pitäisi paljon olla eroa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Kytkin
NG900 vs 9000 ei pitäisi paljon olla eroa.
Noniin, ei pitäis hosua tuon luetun ymmärtämisen kanssa, luulin puheen olevan og satkusta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4233
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

V.J.S kirjoitti:eipä juuri missään autossa osat vaihdu olohuoneen soffalla kaljaa ryystämällä :)
Ei vai? Perhana ja mä kun luulin että tonnari olisi sellainen poikkeustapaus... :|
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mawerick kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:eipä juuri missään autossa osat vaihdu olohuoneen soffalla kaljaa ryystämällä :)
Ei vai? Perhana ja mä kun luulin että tonnari olisi sellainen poikkeustapaus... :|
...vie huoltoon vaan niin vaihtuu. Tosin kun merkkihuoltoon viet niin ei ole kohta varaa siihen bisseen sitte :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Signeerauksen mukaisessa turbo-tonnarissani oli myyntihetkellä muistaakseni 314tkm. Originaalikoneen alakerta kesti 298tkm.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Minkähänlaisia huoltoja (jos minkäänlaisia) on mahdettu 2.3TA vehkeelle tehdä, kun ajokki on nähnyt jo yli 400tkm? Noin niinkuin kalliimasta/isommasta päästä jos remontteja ajatellaan. :)
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
Paikkakunta: kurikka

9000

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

oma 2.0t on kulkenut nyt 198tkm ja ainoa ylimääräinen homma
mikä on ollu oli tuo turbon ja pakosarjan tiivisteen vaihto.
autossa täydellinen saabin huoltokirja ja ainakin katsastuskonttorin
mielestä pitää kilometrit paikkansa, auto ollut mulla n.vuoden
sitä ennen koko ikänsä scanian omistuksessa.
syttykasettikin on vielä alkuperäinen :D
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
hunt
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja hunt »

ek6149 kirjoitti:
hunt kirjoitti:Olisi vähän tuoreempaan vaihto edessä mullakin. Ajattelin ensin jotain alle 250000km ajettua ahdettua ng900, mutta jotenkin rupes tuo tonnari kiinnostamaan, kun näyttävät pyörivän samoissa hinnoissa, tai jopa halvempiakin. Olen selaillu kaikenlaisia tyyppivikalistoja hakukoneita käyttäen. On vielä jääny epäselväksi noista moottoreista muutama asia: Miten tuo 2.3t kestää kilometrejä ja minkä vuosimallin myllyissä on tämä "tasapainoketju show" ja mitä se tarkalleen ottaen oikein tarkottaa? Onko 2.0t:ssa samoja, tai vastaavia ongelmia? Yleisesti nuo ahdetutkin koneet kai kestää 300000-400000km? Jos siististi pidetään tietty?

Peruskyssärinä siis: Onko tuo 2.3l pannu yhtä varma kuin tuo ikirautainen 2.0l?
En ole huomannut mitään varsinaista moottorista johtuvaa vikaa verrattaessa 2,3 l mainitsemaasi 2,0 l.
Itellä on 2,3 turbo aj. 320.000 km ja takana on tuo "tasapainoketju show".
Kait tuo show lähinnä tarkoittaa sitä, kun jotkut ottavat nuo tasapainoakselin rattaat pois sitä mukaa kun laukeaa ja toiset vain korjaavat ilmenneen vian alkuperäiskuntoon. En tosin väittele kumpi on parempi vaihtoehto, ottaa pois vai korjata originelliin kuntoon. Lähtökohtana usein on vaan toteamus, ettei niillä rattailla mitään tee koneessa, vaikka tehdas on ne sinne laittanut ??!
Ostohetkellä kantsii pohtia juuri tuota huolto/korjaus kustannuksia verrattuna 900 ng. Tonnari on kalliimpi huoltaa. Tyyliin, jos 900 menee jonkin nokkapellin alla olevan osan vaihtoon tunti, niin 9000 vastaavan osan vaihtoon menee yli puolet enemmän johtuen vain siitä, että tonnaria saa purkaa paljon enemmän, et ko. osan saa vaihdettua se vaikuttaa laskuun.
kiitosta vinkeistä. Lueskelin pari päivää tuosta tasapainoakselistosta, joten nyt on selvillä sekin juttu. Itehän sitä tekee kaikki rempat mitä vain suinkin pystyy, joten tuo ajan kuluminen ei niin iso asia ole. Mitenkäs osien hinnat ng900 vs. 9000? Vetarin nivelet, kytkin, jarrut yms? Kiikarissa nyt olis sitten ehkäpä tuommonen vm.93-96 9000t, josta tasapainoakselin ketju lähtee eka päivänä, jos ei ole jo lähteny :)
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

tänään meni 640tkm rikki vakio osilla! jiihaa! :D nyt sitte sitä 650tkm ja 700tkm odotellessa! 8O
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tallista löytyy viritetty cde vm, 95, 2,3 ajettu 143 tkm. Vieressä seisoo 490 tkm ajettu -89 turbo, johon on vaihdettu kytkin, ei muuta konehuoneeseen. Ei edes kansipahvia ole vaihdettu, eikä tarvitse vaihtaa. Lievän laatikkovian takia menee osiksi. Sitten pihassa seisoo 360 tkm ajettu vapari, jonka historiasta ei ole tietoa.
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

9000 CD Turbo 1989 mallinen kaikilla herkuilla ja justiinsa pyörähti mittariin 300 000km. eikä kattia jarruttamassa - ei lastutettu eli vakiona 175hp

Vaihteistoa on remontoitu ammattitaitoisesti joskus 40tkm sitten.

Kaikki toimii.

Tarjouksiakin otetaan vastaan.. 8)
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Vastaa Viestiin