9-5 huoltokuluista (gallup)
9-5 huoltokuluista (gallup)
Olen hinkunut palaavani Saabistiksi. Ei ole entisen Saabistin "sairaus" hellittänyt, varsinkaan tuon Omegan kanssa. Katselin 9000 CS:siä, joita tietty saisi edukkaammin kuin 9-5:sia, mutta varmaan tarvitsisin sen farkun tilat. 97 ja 98 -malliset tonnarit on kyllä pirun kestäviä ja huolettomia vehkeitä (kuulemma).
Täytyy laskeskella pennosia aika tarkkaan, ja viime kädessä ylläpitokustannukset vaikuttavat ratkaisuun aika paljonkin
Joten tässäpä galluppia, joka kiinnostaisi meikäläistä:
Tämä tietysti aina yksilöllistä ja riippuu monesta, mutta kuinka paljon arvioitte vuosittaisiksi huolto-/korjauskuluiksinne 9-5 farkuilla, vuosimalleissa 2000-2002? Öljynvaihtoja ei tarvitse laskea...
(noin keskimäärin, esim. viimeisen vuoden aikana)
Kiitoksia vastauksista...
Täytyy laskeskella pennosia aika tarkkaan, ja viime kädessä ylläpitokustannukset vaikuttavat ratkaisuun aika paljonkin
Joten tässäpä galluppia, joka kiinnostaisi meikäläistä:
Tämä tietysti aina yksilöllistä ja riippuu monesta, mutta kuinka paljon arvioitte vuosittaisiksi huolto-/korjauskuluiksinne 9-5 farkuilla, vuosimalleissa 2000-2002? Öljynvaihtoja ei tarvitse laskea...
(noin keskimäärin, esim. viimeisen vuoden aikana)
Kiitoksia vastauksista...
Minulla on nyt noin vuodessa mennyt reippaat 3000 euroa M2000 AeroWagonin huoltoihin ja korjauksiin välillä 137-164K. Tuolla välillä on tehty 150K huolto, vaihdettu bensapumppu, takapuslat, jarrulevyt+palat, takaiskarit, kampuran asentoanturi, pari huohotinpäivitystä, ilmamassamittari ja pakoputki ynnä muuta pikkusälää. Seuraavaksi onkin vuorossa reilun tonnin ahdinremontti öljynkulutuksen takia... Virallisessa merkkihuollossa summa olisi vähintään tuplat, mutta onneksi Procarservice on oman työmatkan varrella
Eski

Eski
73 tkm - 145 tkm, ei muuta kuin normaalit määräaikaishuollot (90, 110 ja 130 tkm). Omat huollot olen teettänyt merkkiliikkeessä. 110 tkm huolto oli 600 €, kaksi muuta muistaakseni 100-200 €
Muokk: Ai niin, mullahan oli sedan, mutta tuskin vaikuttaa hirveesti yllä oleviin huoltoihin.
Muokk: Ai niin, mullahan oli sedan, mutta tuskin vaikuttaa hirveesti yllä oleviin huoltoihin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Itsellä on nyt käynyt kahdesti huollossa tuo saabbi. Toinen oli normaali määräaikaishuolto (150tkm) ja maksoi pari sataa (normaalihkon hintainen, sisälsi kuitenkin aika paljon hommia kuten esim. jarrunesteen vaihdon...) ja lisäksi on pitänyt vaihtaa laturin laakeri (toinen 200€ kun on laturin irroitus/kiinnitys työlästä). Lisäksi teetin ylimääräisenä hommana ilmastoinnin huollon (100€)
Nuo siis kahdeksan kuukauden aikana, mutta riippuvat tietenkin kilometreistä (joita on mittarissa x kpl ja kertyy vuodessa n kpl, itsellä oli valmiiksi 135tkm ja kertynyt 20tkm lisää)
Mielestäni ei ole ollut kallis auto huoltaa, normaaleja huoltoja ainoastaan ja perus öljynvaihdot lisäksi 10tkm välein. Nyt tosin on viikon päästä menossa DI-kasetti ja jakopää vaihtoon, mutta takuuseen menee.
Nuo siis kahdeksan kuukauden aikana, mutta riippuvat tietenkin kilometreistä (joita on mittarissa x kpl ja kertyy vuodessa n kpl, itsellä oli valmiiksi 135tkm ja kertynyt 20tkm lisää)
Mielestäni ei ole ollut kallis auto huoltaa, normaaleja huoltoja ainoastaan ja perus öljynvaihdot lisäksi 10tkm välein. Nyt tosin on viikon päästä menossa DI-kasetti ja jakopää vaihtoon, mutta takuuseen menee.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
9-5 2.3t MY01, n. puolentoista vuoden aikana ajettu n. 30 tkm (110-140tkm). Rahaa on mennyt vajaat parituhatta euroa sisältäen mm. uuden kaasuläppäkotelon ja alustasarjan. Läppäkotelo meni puoliksi myyjäliikkeen piikkiin, muuten rahaa olisi palanut enemmän. Alustapäivitys liittyi siihen että takaiskarit olivat lopussa anyway; pienemmällä rahalla olisi päässyt laittamalla vain vakioiskarit.
Auto on nyt menossa vaihtoon, koska farkulle tulee tarvetta. Ja "uusi" auto on myös 9-5. Olisi voinut ottaa jonkin muunkin, mutta sattui siisti, uudehko yksilö vastaan ja nykyisestä sai asiallisen hyvityksen.
-h
Auto on nyt menossa vaihtoon, koska farkulle tulee tarvetta. Ja "uusi" auto on myös 9-5. Olisi voinut ottaa jonkin muunkin, mutta sattui siisti, uudehko yksilö vastaan ja nykyisestä sai asiallisen hyvityksen.
-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Välillä 180-257 tkm vajaasssa kahdessa vuodessa on vaihdettu seuraavasti osia:
Tulpat 3 kertaa.
Öljynsuodatin 5 kertaa.
Jarrupalat ja levyt kerran.
Jarru- ja pakkasnesteet kerran.
Bensapumppu ja sytytyskasetti kerran, pumppu hajosi mutta kassu ei
.
Lämmityslaitteen puhallin kerran.
Ajovalonpolttimot H7 neljästi, muita polttimoita satunnaisesti.
Talvirenkaat kerran ja suvikumit kahdesti.
Etupyörän laakeri.
Ilmansuodatin 2 kertaa.
Raitisilmasuodatin.
Koiranluu.
Takaiskarit.
Seuraavassa huollossa ennen talvea vaihdan hihnan ja kiristimen, pakoputken jouston, öljyt, filtterin, raitisilmafiltterin ja tulpat.
Tulpat 3 kertaa.
Öljynsuodatin 5 kertaa.
Jarrupalat ja levyt kerran.
Jarru- ja pakkasnesteet kerran.
Bensapumppu ja sytytyskasetti kerran, pumppu hajosi mutta kassu ei

Lämmityslaitteen puhallin kerran.
Ajovalonpolttimot H7 neljästi, muita polttimoita satunnaisesti.
Talvirenkaat kerran ja suvikumit kahdesti.
Etupyörän laakeri.
Ilmansuodatin 2 kertaa.
Raitisilmasuodatin.
Koiranluu.
Takaiskarit.
Seuraavassa huollossa ennen talvea vaihdan hihnan ja kiristimen, pakoputken jouston, öljyt, filtterin, raitisilmafiltterin ja tulpat.
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 21:58
- Paikkakunta: Toholampi
Itsellä 1999 vuoden 9-5 ja farmari nyt mittarissa 160 000km ostettaessa oli 80 000km. Nyt kolmen vuoden aikana on 100 000km kohdalla sytkäkasetti pitäny kelata alkuun oli nauha varmaan lopussa ja samalla teetin isomman huollon olisko ollu 110 huolto, sillon huomasivat myös takaakselin pitkittäistukivarsien puslien olevan rikki. Huolto ja sytkäkasetti oli noin 1200 euroo + puslat vaihtoineen päälle. Sen jälkeen on tulpat vaihdettu ja pakoputki tuunattu 3"JT:ksi koska takapurkki alko oleen kuin emmental juusto noin 140 000km:n kohdalla. Iskunvaimentajat varmaan kaipaisivat jo uusimista, mutta katsastukseen kelpaavat hyvinkin. Viime viikolla joutu käymään luetuttaan vikakoodit, imuilman lämpötila-anturia ilmoitti, joko sökö tai liitokset hapettunu täytyypi yrittää irrottaa töpseli auttaisko?. Ilmeisesti minulla ollu hyvä yksilö vahällä on päässy.
SAAB 9-5W 2.0T 141kW +-1 bar boost
9-5 Wagon vm2002, 14.10.2005 lähtien seuraavat pakolliset huoltokustannukset:
70tkm huolto, ~200€
Takaiskarit (Monroe Reflex + vaihto), ~130€
90tkm huolto, ~500€, tässä vaihdettiin lisänä automaattilaatikon öljyt
Takapään puslat ja toinen sumuvaloumpio ~300€
Jarrupesuspray kaasuläpän putsaukseen 2€
Tarkkoja summia ei ole nyt käsillä, mutta em. summat ovat aika lähellä totuutta. Ajomäärästähän nämä kulut tietty riippuvat, mutta eiköhän semmonen 1000€/vuosi aika lähellä totuutta jos oletetaan että ajelee 30tkm/vuosi.
Nyt on about 100tkm mittarissa, joten tarttee kai alkaa säästelemään pikkuhiljaa 110tkm huoltoa varten..
70tkm huolto, ~200€
Takaiskarit (Monroe Reflex + vaihto), ~130€
90tkm huolto, ~500€, tässä vaihdettiin lisänä automaattilaatikon öljyt
Takapään puslat ja toinen sumuvaloumpio ~300€
Jarrupesuspray kaasuläpän putsaukseen 2€

Tarkkoja summia ei ole nyt käsillä, mutta em. summat ovat aika lähellä totuutta. Ajomäärästähän nämä kulut tietty riippuvat, mutta eiköhän semmonen 1000€/vuosi aika lähellä totuutta jos oletetaan että ajelee 30tkm/vuosi.
Nyt on about 100tkm mittarissa, joten tarttee kai alkaa säästelemään pikkuhiljaa 110tkm huoltoa varten..
Viimeksi muokannut karg, Ti Syys 05, 2006 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Itsellä nyt ajettu n. 47t - 71t ja kaksi huoltoa takana, 50t huolta 200€ ja 70 huolto 250€. 50 huollossa ei tehty mitään lisätöitä ja 70 huollossa vaihdettiin manuaali askin öljyt omasta pyynnöstäni. Muita kuluja ei ole ollut, joten halvaksi tulee, jos vertaan edelliseen mondeoon. Siinä huollon hinnat samaa luokkaa, mutta joka huollossa sai teettää tukun lisätöitä, kun korjattiin tyyppivikoja. Ensimmäinen ja viimeinen ford itsellä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Entiseen 9-5 Wagon 2.3t automaattiin tehtiin vain määräaikaishuollot + vaihdettiin ilmastoinnin näyttö (segmenttejä pimeinä, meni takuuseen takuuajan jälkeen). Vaihdoin Aeroon ennen kuin tuli 40000 km täyteen. Aerossa nyt vajaat 70000 mittarissa (kiitos lyhyen työmatkani, 0 km). Tehty määräaikaishuollot ja vaihdettu takuuseen SIDin näyttö.
Tätä foorumia kun lukee, tuntuu, ettei uskalla enää edes vilkaista autotallin suuntaan, kun Aero hajoaa jostain kohtaa - mutta tähän saakka kaikki taloutemme viisi entistä/nykyistä Saabia ovat pelanneet hyvin. Yksikään ei ole edes syönyt öljyä.
Tätä foorumia kun lukee, tuntuu, ettei uskalla enää edes vilkaista autotallin suuntaan, kun Aero hajoaa jostain kohtaa - mutta tähän saakka kaikki taloutemme viisi entistä/nykyistä Saabia ovat pelanneet hyvin. Yksikään ei ole edes syönyt öljyä.
Edellinen 9-5 oli -00 Aero Wagon ja välillä 40tkm-90tkm vaihdettiin kerran jarrupalat normaalihuoltojen lisäksi.
Nykyiseen -04 2,3t Wagoniin (ei kylläkään vastaa kysyttyjä vuosimalleja) on kerran vaihdettu takuuseen DI-kasetti (muistissa oli sytytyshäiriö, ei siis jättänyt tielle) sekä xenoneiden korkeusanturi. Nämä siis välillä 0-50 tkm.
Nykyiseen -04 2,3t Wagoniin (ei kylläkään vastaa kysyttyjä vuosimalleja) on kerran vaihdettu takuuseen DI-kasetti (muistissa oli sytytyshäiriö, ei siis jättänyt tielle) sekä xenoneiden korkeusanturi. Nämä siis välillä 0-50 tkm.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900