Onko sulla tarkempaa tietoa mitkä nuo erot tarkemmin ovat eli mitä täytyisi vaihtaa?tuomjussi kirjoitti:
Aerossa voi takuu säilyäkin, mutta maahantuoja on sanonut jälleenmyyjän kertoman mukaan, että 1.8t:hen Hirsch-softa ei ole hyväksytty viritys, jos ei vaihdeta kaikilta osiltaan 210 hp Aeroa vastaavaksi. Eli ei saa hyväksymispapereita ja ei mene katsastukseta läpi.
t. asiasta kysynyt tuomjussi
Viritys vs. muut moottorin ominaisuudet
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Käynee tähän topicciin jatkoksi..
Eli netistä luettuna viritys-softien ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmista
jäänyt mieleen seuraavaa.
BSR:n softien kanssa ollut luistonestossa ongelmia/alkuperäisestä poikkeavaa toimintaa. BSR softalla joskus "tehot häviää" eli jokin syy rajoittaa ahtopaineet todennäköisesti lähes peruspaineille. BSR:n softan kanssa moottorin ääni erilainen täyskaasulla kiihdyttäessä ja vielä saman firman softalla ahtopaineissa "humpaamista".
2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella.
Näistä ongelmista ei nyt selviä johtuuko varmalla softasta vaiko mistä, mutta aina kyseessä BSR. Toisaalta tämä taas johtunee heidän softan suosiosta ja suuresta käyttäjämäärästä.
Onko kellään tämän palstan lukijoilla ilmennyt mitään edellämainituista? Ja jos on, selvisikö vika tai auttoiko esim softanpäivitys jne?
Eli netistä luettuna viritys-softien ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmista
jäänyt mieleen seuraavaa.
BSR:n softien kanssa ollut luistonestossa ongelmia/alkuperäisestä poikkeavaa toimintaa. BSR softalla joskus "tehot häviää" eli jokin syy rajoittaa ahtopaineet todennäköisesti lähes peruspaineille. BSR:n softan kanssa moottorin ääni erilainen täyskaasulla kiihdyttäessä ja vielä saman firman softalla ahtopaineissa "humpaamista".
2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella.
Näistä ongelmista ei nyt selviä johtuuko varmalla softasta vaiko mistä, mutta aina kyseessä BSR. Toisaalta tämä taas johtunee heidän softan suosiosta ja suuresta käyttäjämäärästä.
Onko kellään tämän palstan lukijoilla ilmennyt mitään edellämainituista? Ja jos on, selvisikö vika tai auttoiko esim softanpäivitys jne?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Olen jonkin verran päässyt ajamaan SS:llä, jossa on BSR:n softa - kokemukset ovat hyvin positiivisia. Moottorin toiminta erittäin sivistynyttä, kaikki alkuperäiset toiminnot mm. tyhjäkäynnin pienennys toimivat kuten vakiona.Marko A kirjoitti:Käynee tähän topicciin jatkoksi..
Eli netistä luettuna viritys-softien ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmista
jäänyt mieleen seuraavaa.
BSR:n softien kanssa ollut luistonestossa ongelmia/alkuperäisestä poikkeavaa toimintaa. BSR softalla joskus "tehot häviää" eli jokin syy rajoittaa ahtopaineet todennäköisesti lähes peruspaineille. BSR:n softan kanssa moottorin ääni erilainen täyskaasulla kiihdyttäessä ja vielä saman firman softalla ahtopaineissa "humpaamista".
2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella.
Näistä ongelmista ei nyt selviä johtuuko varmalla softasta vaiko mistä, mutta aina kyseessä BSR. Toisaalta tämä taas johtunee heidän softan suosiosta ja suuresta käyttäjämäärästä.
Onko kellään tämän palstan lukijoilla ilmennyt mitään edellämainituista? Ja jos on, selvisikö vika tai auttoiko esim softanpäivitys jne?
BSR:n softien kanssa ollut luistonestossa ongelmia/alkuperäisestä poikkeavaa toimintaa. - Poikkeavaa kyllä, mutta ei ongelmia. BSR:n softalla ei kuulu sitä metallista kilinää/rahinaa, mikä vakiona kuuluu ja luistonesto puuttuu peliin hieman myöhemmin, jotta sateellakin/märällä pääsee hieman ripeämmin liikkeelle.
BSR softalla joskus "tehot häviää" eli jokin syy rajoittaa ahtopaineet todennäköisesti lähes peruspaineille. - Ei havaintoa moisesta. Olisiko ajettu OC:n maisemissa hieman liian pitkään / liian kovaa ja koneen lämmöt nousevat -> ahtoja rajoitetaan eli toimitaan normaalien turvamarginaalien puitteissa.
BSR:n softan kanssa moottorin ääni erilainen täyskaasulla kiihdyttäessä ja vielä saman firman softalla ahtopaineissa "humpaamista". - Kovemmin kiihdyttäessä kuuluu swoosh-ääni (parempaa kuunneltavaa, kuin moni artisti), ei humppaa .
2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella. - ??? Eihän se nyt vaihdekohtainen ole... olisikohan niin, että on yritetty vedättää 5:lla alle sen rajan, jossa cruisen toiminta on aktiivinen. "ameriikankommentti"???
Näinhän se tuntuis. Ko. tapauksessa oli vaihdettu merkkhuollossa uusi ECM koska vika oli todettu olevan siinä. Tietysti PPC:llä oli sitä ennen palautettu originaali softa. No, uuteen ECM:n softan vaihto ja sama ongelma. Vain 5:s vaihde/cruise häviää... Lue täältäBob kirjoitti: 2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella. - ??? Eihän se nyt vaihdekohtainen ole... olisikohan niin, että on yritetty vedättää 5:lla alle sen rajan, jossa cruisen toiminta on aktiivinen. "ameriikankommentti"???
Muistan lukeneeni täältäkin joistain PPC-softan ongelmista, en jaksa haulla käydä läpi kaikki BSR topicceja Mutta ois kiva kuulla jos joku kommentois. Jos oli ongelmia, korjautuiko ne päivityksellä vai?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tuossa linkissä käsitellään wanhaa -05 aeroa eli siis tuttavallisesti 2.0T:tä, eikä siis 2.8T:tä. But anyway oudolta kuullostaa - olen jonkin verran näitä lueskellut, eikä vastaavaa ole eteen tullut.Marko A kirjoitti:Näinhän se tuntuis. Ko. tapauksessa oli vaihdettu merkkhuollossa uusi ECM koska vika oli todettu olevan siinä. Tietysti PPC:llä oli sitä ennen palautettu originaali softa. No, uuteen ECM:n softan vaihto ja sama ongelma. Vain 5:s vaihde/cruise häviää... Lue täältäBob kirjoitti: 2.8T moottorin kanssa yhdellä kokelaalla oli hävinnyt 5-vaihteelta cruise, joka ei palautunut takaisin softan palautuksella. - ??? Eihän se nyt vaihdekohtainen ole... olisikohan niin, että on yritetty vedättää 5:lla alle sen rajan, jossa cruisen toiminta on aktiivinen. "ameriikankommentti"???
Muistan lukeneeni täältäkin joistain PPC-softan ongelmista, en jaksa haulla käydä läpi kaikki BSR topicceja Mutta ois kiva kuulla jos joku kommentois. Jos oli ongelmia, korjautuiko ne päivityksellä vai?
Tuon linkin linkissä puhutaan noista tehojen/ahtojen häipymisestä - viittasitko niihin tuossa aiemmassa ahtojen tippumiskyssärissä, jos tarkoitit, niin huomasithan, että se koski Hirschin softia ei BSR:n.
PS. Tsekkaa posti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
BSR:n PPC -softalla on ollut tiettyjä ongelmia, jota tässä tuskin tarvitsee alkaa erittelemään, koska ne on lähes kaikki mainittu tällä foorumilla.
Nordicista tai Hirschistä en ole kuullut muuta huonoa, kuin että jos huollossa päivitetään uusi softa Trionic -boksiin, niin virisofta katoaa. BSR:llä taas on mahdollisuus saada päivitys softaan ja ladata se PPC -laitteeseen ja sitä kautta omaan autoon.
Tässä Nordicilta saatua tietoa, joista osa on jo kerrottukin tällä foorumilla:
Trionic 8 -mallit kestävät 300 hv:aa, kunhan mihinkään moottorinohjausjärjestelmän turvajärjestelmiin (esim. nakutuksen tunnistus) ei ole koskettu. Toki turbon joutuu vaihtamaan, sillä mikään orkkisturboista ei yllä tuohon 300 hv:aan.
2.8V6 -moottorin maksimiteho orkkisturbolla on kuulemma lähellä 280 hevosvoimaa. Jos haluaa irti tehoa sitä enemmän, täytyy vaihtaa turbo. Joku 400 hv ei kuulemma ole mahdotonta saada irti tuosta moottorista
Hirsch on tällä hetkellä ainoa viripaja, jolla on ilmoitetun tarkastuslaitoksen hyväksyntä viritysseteilleen (tässä tapauksessa TÜV -hyväksyntä) ja myös takuu säilyy muuttumattomana Suomeen rekisteröidyissä autoissa.
Nordicista tai Hirschistä en ole kuullut muuta huonoa, kuin että jos huollossa päivitetään uusi softa Trionic -boksiin, niin virisofta katoaa. BSR:llä taas on mahdollisuus saada päivitys softaan ja ladata se PPC -laitteeseen ja sitä kautta omaan autoon.
Tässä Nordicilta saatua tietoa, joista osa on jo kerrottukin tällä foorumilla:
Trionic 8 -mallit kestävät 300 hv:aa, kunhan mihinkään moottorinohjausjärjestelmän turvajärjestelmiin (esim. nakutuksen tunnistus) ei ole koskettu. Toki turbon joutuu vaihtamaan, sillä mikään orkkisturboista ei yllä tuohon 300 hv:aan.
2.8V6 -moottorin maksimiteho orkkisturbolla on kuulemma lähellä 280 hevosvoimaa. Jos haluaa irti tehoa sitä enemmän, täytyy vaihtaa turbo. Joku 400 hv ei kuulemma ole mahdotonta saada irti tuosta moottorista
Hirsch on tällä hetkellä ainoa viripaja, jolla on ilmoitetun tarkastuslaitoksen hyväksyntä viritysseteilleen (tässä tapauksessa TÜV -hyväksyntä) ja myös takuu säilyy muuttumattomana Suomeen rekisteröidyissä autoissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sen verran voisin kuitenkin vielä jatkaa, että ongelmat ovat koskeneet vanhempia Trionic versioita ei siis tätä T8:ia, jota käytetään uusissa 9-3:issa.Turbo Sensonic kirjoitti:BSR:n PPC -softalla on ollut tiettyjä ongelmia, jota tässä tuskin tarvitsee alkaa erittelemään, koska ne on lähes kaikki mainittu tällä foorumilla.
Asia kiinnostaa T8:n kyseessä ollessa, kuten olen aikaisemminkin todennut eli pistäkää infoa, jos BSR on näissä aiheuttanut ongelmia / rikkoontumisia.
Edelliseen on yksi poikkeus eli se ameriikan foorumilta tuttu "bat out the hell" -ajelu juttu.
Olen ajnut BSR Steg 1:llä noin 100 tkm.
Tuota luistonestoa käsittelin jo joskus aiaemmin, mutta kertaus:
2004 vuoden lopun revisio softasta oli hiukan "karkea" tuon luistoneston kanssa, eli pumppasi selvästi moottorin kierroksia, muttta ei käyttänyt niin paljon jarruja kuin alkuperäinen. Kun softa sitten päivittyi 2005 keväällä, muuttui luistonesto Bobin kuvaamaksi, eli on mielästäni alkuperäistä parempi sallien hiukan enemmän luistoa. Tämä siis vetoluistonestosta, ajohallinnanjärjestelmässä en ole havainnut eroa.
Minultakin tehot vähenivät viimekesänä. Soitto aina niin palveluhalukkaaseen Doc-poweriin selvitti asian. Kyseseessä on normaali imuilman lömpötilaan perustuva turvatoimi, joka 9-3:ssa rajoittaa ajoittain ahtopainetetta ulkoilman lämpötilan olessa yli n. 32 astetta (muista parametreistä riippuen). Kertoivat ongelman olevan suurimmillaan V***o 2.5 T malleissa, joissa ahtoja rajoitetaan jo huomattavasti alhaisemmissa lämpötiloissa.
Äänissä olen samaa mieltä Bobin kanssa, mielestäni se tussahdus on oikein mukavaa kultavaa.
Automaattivaihteiston toiminta muuttuu BSR:n kanssa huomattavasti paremmaksi (käyttää enemmän moottorin lisääntynyttä vääntöä, ei niin paljon kierroksia normaalissa ajossa), kuten tuttu Saab-myyjä sanoi: "Miks tää ei oo tällänen jo tehtaalta tullessa"
Kukaan ei ole voinut kertoa mitään todellisista ongelmista BSR:n kanssa. Ei rikkoitumisia, "sekoilemista", nykimistä, ....
Ja kuten kerrottu, 2.0T A on huomattavasti hitaampi ja huonompi kiihtymään kun tuo meikäläisen 1.8tA, joten sellaisen asennan myös tuohon tulossa olevaan SC Vectoriin.
Tuota luistonestoa käsittelin jo joskus aiaemmin, mutta kertaus:
2004 vuoden lopun revisio softasta oli hiukan "karkea" tuon luistoneston kanssa, eli pumppasi selvästi moottorin kierroksia, muttta ei käyttänyt niin paljon jarruja kuin alkuperäinen. Kun softa sitten päivittyi 2005 keväällä, muuttui luistonesto Bobin kuvaamaksi, eli on mielästäni alkuperäistä parempi sallien hiukan enemmän luistoa. Tämä siis vetoluistonestosta, ajohallinnanjärjestelmässä en ole havainnut eroa.
Minultakin tehot vähenivät viimekesänä. Soitto aina niin palveluhalukkaaseen Doc-poweriin selvitti asian. Kyseseessä on normaali imuilman lömpötilaan perustuva turvatoimi, joka 9-3:ssa rajoittaa ajoittain ahtopainetetta ulkoilman lämpötilan olessa yli n. 32 astetta (muista parametreistä riippuen). Kertoivat ongelman olevan suurimmillaan V***o 2.5 T malleissa, joissa ahtoja rajoitetaan jo huomattavasti alhaisemmissa lämpötiloissa.
Äänissä olen samaa mieltä Bobin kanssa, mielestäni se tussahdus on oikein mukavaa kultavaa.
Automaattivaihteiston toiminta muuttuu BSR:n kanssa huomattavasti paremmaksi (käyttää enemmän moottorin lisääntynyttä vääntöä, ei niin paljon kierroksia normaalissa ajossa), kuten tuttu Saab-myyjä sanoi: "Miks tää ei oo tällänen jo tehtaalta tullessa"
Kukaan ei ole voinut kertoa mitään todellisista ongelmista BSR:n kanssa. Ei rikkoitumisia, "sekoilemista", nykimistä, ....
Ja kuten kerrottu, 2.0T A on huomattavasti hitaampi ja huonompi kiihtymään kun tuo meikäläisen 1.8tA, joten sellaisen asennan myös tuohon tulossa olevaan SC Vectoriin.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole