ei vaan suostu käynnistymään

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

ei vaan suostu käynnistymään

Viesti Kirjoittaja taistojo »

9000 CS -92, 2.0 litrainen, virranjaottimella varustettu vapaastihengittävä lopetti yhteistyön autokatokseen. Kauppareissulla sammahti parkkipaikalla, mutta suostui käynnistymään, joten kotiin päästiin. Sitten ei enää käykkään. Pyörittää kyllä hyvin ja akussakin on virtaa. Katsoin kaikki vastaavat ongelmat haun kautta, mutta mikään niissä neuvottu ei pelitä nyt (tässähän ei ole esim. DI-kasettia).
Tarkistin tulpat (tuli kipinä), vaihdoin virranjakajan kannen (ei vaikutusta), vaihdoin polttoainesuodattimen, tein hyppylangalla sulakerasiasta polttoainepumpulle suoran virran - hyvin pyöritti, irroitin pumpun (vaihdettu 2 v. ja 30 tkm sitten) ja tarkistin kaikki polttoaineputkien liitokset. Yhä vain ei suostu käynnistymään. Irroitin IMM:n liittimen - ei vaikutusta. Tulpat pysyvät kuivina ja harmaina, joten kai polttoaineen saannista tässä mättää. Mutta mitä ihmettä teen seuraavaksi? 8O
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Starttasin silloin kun oli polttoainepumppu sillä hyppylangalla pyörimässä. Eli bensaa piti olla matkalla kohti sylintereitä.
Sulakkeet ovat ehjiä.
Miten virtalukon rele vaikuttaa ja miten se tarkistetaan. Kaikki sähköt on mittaristossa ok.
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

En mitannut, mutta starttausyritysten jälkeen kyllä kuuluu pari sekunttia vielä pyörimisen lopettavan pumpun ääni normaalisti.
Ja sen ohituskytkennän tein täältä löytyneen ohjeen mukaisesti (hätävilkun sulakkeen ja pumpun sulakkeen + napojen väliin). Ja sieltähän silloin kuuluu se pumpun ääni, varsinkin kun otin tavaratilan pohjalevyn pois.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuskin kaikki suuttimet tukossa/käämipoikki on, joten tarkista, jotta pumppu todella pumppaa, eli paluuputkesta tulee bensaa startatessa.
(Onnistuu vaikka kun nostaa varovasti siitä ämpärin kannesta return kulmakappaleen irti ja pyytää jonkun starttaamaa). Jos bensaa alkaa tulemaan lähes heti startatessa on oletettavasti pumppu ja takaisku kunnossa.
Suraavaksi kannattaisi tarkistaa regulaattorin toiminta eli bensan paine, paine tulisi olla, vaikka suodattimelta mitattuna 2,5-3,0bar. Jos ei sopivaa mittaria ole, jonkinmoisen käsityksen paineesta saa, kun avaa vaikka filtterin banjon hetken seisoneesta koneesta, niin bensan tulisi roiskahtaa naamalle, ei siis pelkästään valua ulos. :?
Jos nuo on kunnossa ei suuttimet saa jännitettä eikä näinollen avaudu.
Eli tarkista ruiskuboksin maadoitus sekä sähkönsyöttö, sekä mahdolliset ylimääräiset itsevalmistetut varkaudenestorakennelmat polttoainejärjestelmän osalta.
Tuskin kuitenkaan itse boxi tai kaikki suuttimet olisivat rikki.
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Okei, homma alkaa selvitä.
Näyttää olevan bansapumpulta lähtevän liittimen tukkoisuutta. Avasin konetilasta jakotukin liittimen ja bensaa ei tullut startatessa. Pumppu itsessään kyllä antoi bensaa ruhtinaallisesti ja rassattuani hieman liittimen kumista/muovista kuulaa rupesi bensa kulkemaan moottorille asti.
Kävin hakemassa varaosan romuttamolta, että mikäli liitin vielä temppuilee, niin vaihdan sen sitten.
Olipa omituinen vika ja aiheutti jonkinverran päänsärkyä. Harmittaa vain kun ei voi olla varma että starttaa aina, koska itse roskaa tai likaa ei päässyt poistamaaan liittimestä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos tuo takaiskun kummikuula on käynyt niin tahmeaksi, jottei pumppu jaksa sitä painaa auki, niin vika on joko takaiskussa tai pumpussa.
Tuo kulmakappale olisi uutena saabin tiskillä noin 20€ joten kannattaako tuollaiseen paikkaan käytettyjä laittaa.
Pumpun kunnosta saa käsityksen, kun laittaa 1,5L pullon paluuletkuun ja pakkosyötön pumpulle.
Pitäisi tulla minuutissa yli eli 1,8L/min LH ja 1,4L/min tnicci /3,0bar.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Nonni, jatkellaan nyt tänne... vm95 Airokala väsähti pihaan. Pyörittää kyllä muttei käynnisty, ei ole kertaakaan edes luvannut käynnistyä. Asiaa nyt lähdetään tässä lähipäivien saatossa selvittelemään (hakua kyllä käytellään :wink: ), mutta avaudumpa tänne jos jotain kysyttyvää matkan varrella tulee.
Muutenhan tässä ei ole kiirus auton kanssa, mutta 22.7 sen on LIIKUTTAVA!

Edit: Päällisin puolin konehuoneen puolella kaikki näytti olevan ok, piuhat ym. Myöskin CE valo sammuu.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Money For Nothing kirjoitti:Nonni, jatkellaan nyt tänne... vm95 Airokala väsähti pihaan. Pyörittää kyllä muttei käynnisty, ei ole kertaakaan edes luvannut käynnistyä. Asiaa nyt lähdetään tässä lähipäivien saatossa selvittelemään (hakua kyllä käytellään :wink: ), mutta avaudumpa tänne jos jotain kysyttyvää matkan varrella tulee.
Muutenhan tässä ei ole kiirus auton kanssa, mutta 22.7 sen on LIIKUTTAVA!

Edit: Päällisin puolin konehuoneen puolella kaikki näytti olevan ok, piuhat ym. Myöskin CE valo sammuu.
Bensapumppu, bensapumppu... :)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Joo, polttiksesta ja sytkästä ois tarkotus alottaa toi selvittely. :)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kuuntelet vain pyörähtääkö bensapumppu käyntiin, kun laitat virrat päälle. Jos ei kuulu mitään, niin lekalla kolautat tankkia pumpun kohdalta. Hyvällä tuurilla voi lähteä käyntiin, jos vika pumpussa. Minulla jäi kans reilu vuosi sitten pihaan, eikä edes luvannut, syy juurikin bensapumpussa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Siitä tosiaan ois tarkotus aloittaa... toivottavasti selviäis "noinkin" helpolla.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ei ollu ilmeisimmin pumpussa...
Huomenna koitetaan toista kassua...ja jos se ei auta niin sit kirotaan hetken, ja jatketaan.

Edit: sehän oli sitten se DI
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Niin kuin pelkäsinkin, vika palasi.
Vaihdoin romuttamolta hankkimani takaiskuventtiili-kulmakappaleen siihen pumpu kanteen ja aluksi näytti hyvältä. Sitten vaiva palasi. Kun sen liittimen käyttää pois paikaltaan ja poistaa vastapaineen polttoaineputkestta niin taas käynnistyy ja toimii niin kuin pitääkin.
Voiko mulla olla niin huono tuuri, että kaksi liitintä takeltelee samalla tavalla vai onkohan vika sittenkin jossain muualla? Kotikonstein ei ole mahdollista mitata painetta... Mutta miten suuttimien toiminta tarkastetaan?
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

No niin homma hoidossa. Syyllinen oli loppupelissä bensapaineen säädin. Se ei päästänyt paluulinjaan bensaa ollenkaan, ja siitähän sitten em. ongelmat seurasivatkin. Käsittääkseni kohtalaisen harvinanen vika.
Vastaa Viestiin