96:sen (vm 70) käyntiongelmat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
SauJu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 07, 2006 10:00
Paikkakunta: Jyväskylä

96:sen (vm 70) käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja SauJu »

Ensi kertaa 20 vuoteen 96:sen puikoissa. Uudella perheenjäsenellä on ajettu viim. 15 vuoden aikana n. 500 km/vuosi, joten ymmärrettävästi jatkuva käyttö on veijarille vähän outoa...Silti ihmetyttää huono käynti, startti kyllä sujuu mutta ajossa kaasua höllätessä taipumusta sammahtaa, liikennevaloissakin joutuu roikottamaan käsijarrulla vaihde vapaalla ja kierrokset ylhäällä. Onko neuvontynkää?
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kerro nyt ensin, milloin esim. sytytys, kaasari ja venttiilit on viimeksi säädetty? Onko auto ollut viime aikoina pitkiä aikoja seisonnassa ja onko vika ilmaantunut äskettäin vai ovatko ongelmat jatkuneet jo pidempään?
#1970
SauJu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 07, 2006 10:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Käynnistä

Viesti Kirjoittaja SauJu »

Tässäpä ongelman ydin, omistaja (se ainoa auton historiassa) kuoli joten tietoa ei säätöhistoriasta liikaa. Viimeiset viisi vuotta ajo lienee ollut sukulaispojan tekemä ajo kats.konttorille ja takaisin. Eli mistä kannattaisi aloittaa? Oletko muuten sinäkin venttiilinsuoja-aineen kannalla niinkuin monet keskustelijat?
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Käynnistä

Viesti Kirjoittaja ah79 »

SauJu kirjoitti:Tässäpä ongelman ydin, omistaja (se ainoa auton historiassa) kuoli joten tietoa ei säätöhistoriasta liikaa. Viimeiset viisi vuotta ajo lienee ollut sukulaispojan tekemä ajo kats.konttorille ja takaisin. Eli mistä kannattaisi aloittaa? Oletko muuten sinäkin venttiilinsuoja-aineen kannalla niinkuin monet keskustelijat?
Venttiilinsuoja-ainetta kuuluu ehdottomasti käyttää. Mikäli autoa ei siis ilmeisesti ole aikoihin huollettu, niin kannattaa aloittaa helpoista ja halvoista perustoimenpiteistä seuraavasti:

-venttiilivälysten säätö
-katkojan kärkien, tulppien, pyörijän ja jakajan kannen vaihto, kärkivälin ja ajoituksen säätö
-tarvittaessa tyhjäkäynnin säätö ja viimeisenä CO-mittaus ja säätö

Öljytkin kannattaa toki vaihtaa samalla, samoin kuin bensan-, öljyn- ja ilmansuodattimet. Luultavasti nämä toimenpiteet tekevät jo paljon, mutta mikäli ei vieläkään tule kuntoon, niin seuraavaksi kannattaa purkaa ja puhdistaa kaasutin kunnolla.
#1970
SauJu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Syys 07, 2006 10:00
Paikkakunta: Jyväskylä

70 vm ysikuytosen ongelmat

Viesti Kirjoittaja SauJu »

Kiitoksia neuvoista, aloitettu tulpista, ilmanputsarista jne.
Yksi ongelmakohta oli bensapumpulla, jossa tiiviste oli
hapertunut, joten osa bensasta meni muualle kuin moottoriin...
Osa irrotettu ja purettu. Mistäköhän kannattaa lähteä osia (niin
tätä tiivistettä kuin muutakin) kyselemään? Jyväskylä on auton
ja kuskin olopaikka.
onnellinen(?) 96 vm 70 haltia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

YV :tä

Viesti Kirjoittaja mestari »

Laitettu ,katso postisi.
Vastaa Viestiin