Vääränmerkkisestä katkennut jarruputki uhkasi pysäyttää tänään kotimatkan Hyvinkäälle.
Ihmettelin moottoritieltä poistuessa auton heikkoa hidastuvuutta ja huoltoasemalla huomasin, että oikean takapyörän jarruputki oli kostea. 17 vuotta ja n. 500 000 km etelä-Suomen suolaisilla teillä oli näköjään ollut liikaa, sillä vähän kovempi testipolkaisu halkaisi vuotavan putken lopullisesti. Onneksi huoltoaseman pihassa.
Audissa on ristikkäiset jarrupiirit, kuten Saabisssakin ja pieni koeajo osoitti, että 1500 kiloa autoa hidastuu aika huonosti yhden etupyörän voimin. Tässä yhteydessä on kyllä pakko myöntää, että Volvon kolmiojakoiset jarrupiirit ovat ylivoimainen systeemi ristikkäiseen jakoon verrattuna. Toisen takapyörän puuttuminen vaikuttaa kokonaisjarrutehoon hyvin vähän. (Takajarrujen osuus auton kokonaisjarruvoimasta on ehjänäkin vain jotain 15- 20% luokkaa, jos sitäkään.)
Kiitokset Lucalle apuuntulosta työkalujen kanssa.
Vuotava putki saatiin rullattua ja nipisteltyä umpeen ja jarrut takaisin molempiin etupyöriin ja toiseen takapyörään. Tällä konstilla auton saikin ajettua "erityistä varovaisuutta noudattaen" kotiin 150 km päähän.
Kiitokset Lucalle!
Kiitokset Lucalle!
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
mitäs tuossa kiittämistä kun satuin olemaan saabin selässä itsekin, vartin ajomatkan päässä. kiitos Svc itsellesi kun joskus ajoit pitkän matkaa yömyöhään auttamaan ojassa olevaa saabiani joskus muinoin. näin se avunanto kiertää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)