Kytkimen työsylinteri !

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Kytkimen työsylinteri !

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Millähän tavoin olisi kaikkein helpointa saada työsylinteri pois paikaltaan? Kaikki niksit kelpaa.. ku tuntuu olevan aika ilkee ahtaasti siellä :S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

haku nappula auttaa,mutta sinne asetelman käpälien väliin pitää saada tungettua =sähköjohto,muoviputkesta tehty rinkula tai muu vastaava patentti että höskä mahtuu tulemaan ulos,eli se tulee kokonaisuutena levy,asetelma ja sylinteri,.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

eli työsylinteri ei lähde sieltä yksinään vaikka kuinka väännettäisiin ? :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

900turbo kirjoitti:eli työsylinteri ei lähde sieltä yksinään vaikka kuinka väännettäisiin ? :D
No ainakin kytkinakselin joudut irroittamaan ja rälläköimään paineasetelman halki, niin sitten tulee yksinään työsylinteri :) Eli asetelma läjään jollain "kytkintyökalulla" ja sitten nitkuttelemaan. Ahdasta on, vaikka asetelma onkin painettuna kasaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

no voi helvetti :D me kaverin kanssa väännettiin jo rautakanki mutkalle :D vahvaa tekoo toi saab :D:D erikoistyökalulla tarkotat tota oma patenttii ? :D
kiitoksia avusta :D seuraava vaihtoehto olis varmasti ollu tuo rälläkkä :D
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, itte kans taistelin sen kanssa. Rautakangella lähti! 8)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Juu

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Vanha sylinteri ku oli jo rikki niin loppuejen lopuks rälläkällä hipastiin se sieltä pois..:D
lähti melko kivuttomasti:D
Nyt vaa uus asetelma ja sylinteri paikalleen:D
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Haistan ongelmia... :oops:
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos joutuu rälläkkään turvautumaan, niin kannattaa muistaa vetää kytkinakseli ensin poies, ettei sipase sitäkin poikki.
Nimimerkillä tästä ei onneks kokemusta
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

900turbo kirjoitti: Nyt vaa uus asetelma ja sylinteri paikalleen:D
Onnea yritykseen, paikallelaitossa ei rälläkkä sitten enään autakaan :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eli kytkimen irrottaminen irti olevasta moottorista vaatii siis "erikoistyökaluja"?

Helpointa siis lienee nostaa moottori ensin keulalle, että saa letkun kiinni ja ilmattua. Sitten vanha jarruputki asetelman väliin ja työsylinteri irti jne.

"Uudesta" moottorista pitäisi saada vielä kampiakselin stefa vaihdettua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos kone on irti ja pitää vielä kampiakselinkin stefa vaihtaa niin kannattasi ehkä tehdä niin, että irrottaa moottorin vaihteistosta jolloin kytkinkin purkautuu.
Sitten irti vauhtipyörä ja laippa jossa stefa on kiinni. Uusi stefa paikalleen ja uusilla tiivisteillä kasaan.
Kytkimen voi laittaa jälkikäteen kun puristaa asetelman kasaan ja laittaa väliin tuon johdon/rautalangan.
Stefan vaihto paikalleen on nimittäin melko hankala homma ja hyvän lopputuloksen saamiseksi vaatii työkalun jolla sisähuuli saadaan asennettaessa menemään oikein paikalleen.
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Jos kone on irti ja pitää vielä kampiakselinkin stefa vaihtaa niin kannattasi ehkä tehdä niin, että irrottaa moottorin vaihteistosta jolloin kytkinkin purkautuu.
Jos paineasetelma ja työsylinteri ovat paikoillaan, ei moottoria aivan helposti saa vaihteistosta irti.
Sitäkin on tullut kokeiltua. :cry:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Me tehtiin työkalu tuohon kytkimen purkamiseen irrallisista moottori+laatikko -paketeista. Sellainen reilu metrin lattarauta, johon tehtiin kahdesta latakasta hakaset (koukut tavallaan), jotka laitetaan vauhtipyörän taakse ja latakan päähän hitsattiin kaareva "länki", jolla sitten kammetaan painelaakerista kytkin auki. Koitin miettiä, olisiko tuo vehje eksynyt mihinkään valokuvaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ip98
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 18:27
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Paljonko on keskireiän halkaisija tuossa motonetin myymässä kytkimen työsylinterissä?

900 Työsylinteri (78--85 lue huomautus!). . . . . . . . . . 84-6894 49.45€

Entä tässä?

9000 85--92 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6807 69.90€

Ja laitetaan vielä yksi kysymys. Onko missä mallissa keskireiän halkaisija 28mm tai isompi? Mieluiten saisi olla 1 1/8" halkaisijaltaan..
Vastaa Viestiin