Mielenkiintoinen linkki - Rototest dynokäppyrät

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Mielenkiintoinen linkki - Rototest dynokäppyrät

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Klikkaa tästä

Mielenkiintoista tutkailla miten mikäkin moottorivariaatio on antanut luvatut tehot. Ei ole kaikki Saabin käppyrät mitenkään erityisen mairitteleviä. Vrt esim Audin 1.8T, joka pitää kutinsa aikalailla 100% luvatusta. Toisaalta Saabin uusin ja tehokkain 9-5 191kW on kyllä hienoa katseltavaa. Tutkailkaapa käyriä ja kommentoikaa.

Esim VAG-konsernin uusi 147kW moottori 2.0TFSI Skoda RS:ssä antaa suurinpiirtein luvatut tehot, mutta vääntökäyrän hyppiminen ihmetyttää. Ihan kuin "yliviritetty" turbokone jolla on vaikeuksia pitää paineet. Sama kone taas Golf GTI:ssä pelaa aika nätisti. Liekö sitten mittaus hetken lämpötilat yms vaikuttaa asiaan noin paljon?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mielenkiintoisia käppyröitä. Tuossahan on vertailtu valmistajan ilmoittamaa konetehoa ja mitattua tehoa pyöriltä joten voimansiirron häviö jää arvailun varaan. Mutta jos renkailta lähtee lähelle valmistajan ilmoittamaa konetehoa niin padassa varmasti on enemmän hevosia kuin valmistaja ilmoittaa. Tosin kaikkien laitteiden ilmoitetut suoritusarvothan kuuluukin olla aina minimejä, myös auton moottoreiden.
#1890
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Samaa voin todeta, että kiintoisia käppyröitä. Itseänikin ihmetytti nuo Saabien käyrät. Johtunee tosiaan siitä ilmeisesti, että ne ovat pyörätehoja eikä konetehoja, joita yleensä käytetään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
hidaste
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 15:38
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja hidaste »

Nopeasti katsottuna kyllä merkillä kuin merkillä noi pyörätehot on n. 5-10% pienemmät kuin luvattu koneteho. Ihme sinänsä kuinka hyvin
luvatut tehot löytyy jos voimansiirtohäviöt on jotakuinkin 10% luokkaa
yleisesti. Merkistä riippumatta. Aina kun sitä on olettanut että noi luvatut
tehot jokseenkin yläkanttiin
Saab 9-3 Aero Coupe R.I.P
Saab 9-5 2.3t vector sentronic
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Suppealla ja nopealla otoksella Chryslereissä (PT:tä lukuunottomatta) sekä Jaguareissa oli melko pienet lukemat ilmoitettuun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Yllättäin kalliilla ja tehokkailla autoilla löytyi aikalailla yläkanttiin ilmoitettuja tehoja -20- -30% 8O. On jo aika merkittävä heitto tuollainen :? .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kannattaa tuo tomaatti laatikko sitten huomioida...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin