9000CD 2,3i ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

9000CD 2,3i ?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Millainen on 9000CD 2,3i-malli? Olisi tiedossa sellainen vuosimallia 1990 (eikös se ole se "viistojeulainen" tonnari) ja mittarissa on reilu 300000 km. Hyvin pidetty, alkuperäinen ja taitaneepi olla säännöllisesti huollettu.

Itse tiedän tonnarista sen verran vain, että niissä on tilaa ja ovat mukavia ajaa. Kertokaa mulle, mitä kaikkea tuollaisessa voi olla, hyviä ja huonoja puolia, tyyppivikoja, auton suorituskyky, moottori teho (hv/Nm) jne.

Mielessä ku olis isomman auton hankinta. Ja nyt saattais tulla aikanen harppaus, 99GL 2D M1980 :arrow: 9000CD M1990 :D

P.S. Ja tää tietenkin kuuluis tonne 9000-osioon?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Tekniset Tiedot

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Auton tehot: 150hv ja 212Nm.
Suorituskyky: 205km/h
0-100km/h:10,5sek
60-100km/h nelosella:9,5sek
80-120km/h vitosella:14,5sek
Voin laittaa hetkenpäästä YV-viestin jossa kaikki teknisettiedot kyseisestä mallista..
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Korista kannattaa ne vakiopaikat kurkkia, eli oven aluset sekä takalokarit.
Laatikosta kannattaa kuunnella ulinat sekä sitten pysyykö jokainen vaihde päällä(ei mikään yleinen mutta mahdollinen vika, ainakin kakkosvaihteen osalta).
Myöskin alustan "jäykkyyden" testaus ,että lenuuko se kuinka paljon :)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Moottorihan on Saabin aatelia. Ahtamaton 2.3 litrainen kestää tuomiopäivään asti hyvällä hoidolla. "Omamekaanikollani" on kyseisellä koneella varustettu ´92 mallinen CS ja mittarissa reilut 400 000 km. Eikä tunnu yhtään missään. Muistaa aina mainostaa, että tuo tai 900S 145hv:n pienpaineturbolla, siinä ovat Saabin kestävimmät ja huolettomimmat koneet.

Mitäs huutavatten tuollaisesta ?
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Eikös tuomiopäivän moottoreihin voida lukea myös vanhat kunnon i8 ja 2.0 i16 ja T16 ja ... :lol: Näitähän ne omistajat aina kehuskelee eikä ikinä oo mitään tehty :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuosta 2.3i:stä hieman. En tiedä mitä yhteneväisyyksiä sillä on ng900:n 2.3i:n kanssa. Niisssä kuulemma on väiustämättä edessä joku tasapainohärveleiden remontti luokkaa 1000-2000e jos ei vielä ole tehty. Toivottavasti nämä tonnarin koneet on eri laatua.

Ainiin, tuo porrasperäinen tonnarihan voitti sen Tuulilasin edustusautovertailun missä oli iso alfa 166 v-koneella, 300e mersu, 760 turbo volvo, opel senator, joku rover ja 2.0 Turbo saab vastakkain.

Oli joku aika sitten täällä (Viime viikolla?) linkki aiheeseen

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

No nytpä olet oikealla asialla :) .

Sikäli mikäli olen asian oikein käsittäny nuo CD-tonnarit ovat aina olleet viistokeulalla, eli tuota korimallia tehtiin 88-94 (korjatkee, mikäli olen väärässä). Itse sain nauttia melkein vuoden päivät 9000CC 2.0i -91:n kyydistä ja täytyypä sanoa että eipä juuri auto siitä parane, ellei uudempia tonnareita lasketa...
Tien päällä kuin juna, tilaa on sekä matkustajille että tavaroille ja yleensähän nuissa tahtoo varusteitaki olla ainakin useimmille riittävästi. Suorituskykykin tuossa aikasemmin jo mainittiin joten eipä sillä jää edes jalkoihin.
Huonoja puolia en itse ehtiny autosta selvittää kun siihen ei koskaan tarvinut mitään tehdä. Kokoisekseen ei edes kovin janoinen peli vaikka automaatilla kaupungissa reilummin käskettäessä pyörre tankissa käviki :roll:

Perhana, oma tonnarikuume (muka) pääs jo laantumaan mutta yritä nyt tässä taas olla jonaki ku tämmösiin viesteihin törmäilee :twisted:
#2029 Kari Kutuniva
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Selailin vanhoja Tekniikan Maailmoja ja löytyi numerosta 7/90 parivertailu jossa ruåttalaiset 2.3 litraiset 16V 9000CD ja Volvo 740 GLT. Saivat molemmat kiihtymään 0-100km/h 9,3 sekunnissa eli aika hyvä alitus ilmoitettuun. Kulutus maantiella keskinopeus 103 km/h Saab: 8,7 ja Volvo 9,1 l/100km.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyselin omistajalta siitä autosta. Siitä oli seuraavia osia huollettu/korjattu:

- vaihteisto (en muista kilometri määrä, eli koska)
- startti ja laturi
- kansi ja jakopää (viime syksynä)
- tasapainoakselien rullat jne. tavarat (viime syksynä)
- jarrulaikat ja palat (viime syksynä)

Lisäksi auto on säännöllisesti huollettu, etupään kaikki nivelet on kunnossa ja on menossa ensi maanantaina huoltoon, jossa korjataan vaihteensiirtimet (ei mene kolmoselta kakkoselle, eli nekin tulee kuntoon) ja mahd. vaihdetaan sytkäkasetti.

Itselle tuo kuulostaa korvaan hyvältä autolta. Polttelee, polttelee sormenpäitä tuo autokuume... ...taas...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tärkein asia tuon ikäisessä Tonnarissa on ruoste. Mekaanisista vioista selviää aina, mutta ruosteen kanssa taistelu on toivotonta käyttöautossa.

Kannattaa kuitenkin miettiä noita korjattuja vikojakin hieman.

- Mikä ihme on särkenyt kannen alle 300 000 km lukemissa?
- Miksi vaihteistokin on hajonnut ennen aikojaan?

Muuten nuo korjaukset täsmää aika hyvin kilometreihin ja ikään.

Niin, ja sytkäkasettia autossa ei ole vaan tavallinen jakaja.

-J-
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mitä, eikös 2.3:ssa ole aina DI...? 8O
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Minäkin luulin että 2.3i:ssä on aina mallista riippumatta DI...?!
Onkos niitä sitten tehty ns. tavallisellakin sytkällä?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Käsittääkseni 2.3 turbot on aina ollut DI:llä, mutta vapareissa taas on aina ollut jakaja.

DI:llä ei oikein ole mitään virkaa vaparissa.

-J-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jussi kirjoitti:Kannattaa kuitenkin miettiä noita korjattuja vikojakin hieman.

- Mikä ihme on särkenyt kannen alle 300 000 km lukemissa?
- Miksi vaihteistokin on hajonnut ennen aikojaan?

Muuten nuo korjaukset täsmää aika hyvin kilometreihin ja ikään.

Niin, ja sytkäkasettia autossa ei ole vaan tavallinen jakaja.

-J-
Joo, ton omistaja sanoi, että kansi, jakopää ja tasapainoakseleiden "kilkkeet" on huollettu viime syksynä. Eli, kansi ei ollu rikki ku korjattiin. Ja mitä vaihteistoon tulee, niin aivan sama koska ja miksi on korjattu, kunhan se pelaa. Ja kyllä siinä DI-kasetti on...

Nimimerkin -valomerkki- lähettämät teksniset tiedot (kiitos siitä hänelle...)

MOOTTORI
Poikittain sijoitettu 4-sylinterinen rivimoottori.
Sylinteriryhmä valurautaa. Sylinterinkansi kevytmetallia,cross-flow-tyyppiä.
Puolipallon muotoisen palotilan keskelle sijoitettu sytytystulppa.
Kaksi yläpuolista,ketjukäyttöistä nokka-akselia.
Hydrauliset huoltovapaat venttiilinpainimet. Neljä venttiiliä sylinteriä kohti.
Kaksi tasapainoakselia,joissa epäkeskiset tasapainot.
Elektronisesti ohjattu polttoaineen suihkutus. Jäähdytysjärjestelmässä sähkötoiminen,termostaattiohjattu puhallin. Kolmitoimi katalysaattori ja Lamba-antunturi. Sytytysjärjestelmä Saab DI.

Suurin teho DIN 150hv (110kW) 5500r/min
Suurin vääntömomentti DIN 21,6 kpm (212Nm) 3800r/min
Puristussuhde 10,0:1
Sylinteritilavuus 2,290 dm3.
Sylinterin halkaisija/iskunpituus 90/90mm.
Öljyn määrä 4,5 litraa
Jäähdytinnesteen määrä 9 litraa.
Polttoaine valittavissa 91-99 okt. vain lyijytön bensiini.
Polttoainesäiliön tilavuus 62 litraa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin