Jäi öljynpainevalo palamaan aamulla kun käynnistin moottorin ('89 turbo 2.0). Ajattelin aluksi vaihtaa tuon anturin, mutta missäpäin moottoria se sijaitsee? Päältäpäin tiirailin eikä osunut silmään, pitää kai alakautta vaihtaa? Jos noin niin pitää hinata auto talliin. Kerrostalon parkkiksella en tuonne auton alle ala ryömimään, mummot soittaa pian poliisit paikalle. Onko muita hyviä ideoita mitä olisi voinut hajota? Kone ei pitänyt normaalia kovempaa ääntä käynnistyessään eikä tuo valo ole ennen edes vilahtanut.
Eikö tuota kannattas tutkia vähän pidemmälle jos painevalo palaa Tietty jos anturi on mennyt paskaksi mutta eihän kone heti annakaan ääntä jos siellä ei öljy kierrä. Aika nopeasti kylläkin. Toivotaan ettei pumppu oo menny...tai laakerit.
Jokunen vuosi sitten pemarista meni öljypumppu niin ajoin sillä n.90km...sit kone ylös keulilta. Ääni oli aivan hirveä...oli ku traktorilla ajais. Kiertokangen laakerit oli nätisti jauhautunut öljyn sekaan
Tarkennetaan sen verran että en siis ole ajanut autolla metriäkään. Sammutin koneen heti kun valo jäi palamaan. Pitää vaihtaa tuo anturi ensin ja tehdä sitten jatkotutkimuksia jos valo vielä jää loistamaan.
Ei auttanut anturin vaihto. Valo jäi vieläkin palamaan. Pitää koittaa vielä nypätä anturin johto irti. Tuolloin valon ei kai pitäisi palaa kun kääntää virrat päälle? Taitaa olla koneremppa edessä. Onhan tuolla jo karvan yli 400tkm rullattu.
Mitenkäs tuo öljypumpun vaihto tapahtuu? Kuulin että pystyy vaihtamaan ilman koneen irrotusta kun ottaa sisäloksun pois. Onnistuuko ihan kotikonstein ja pitääkö jakoketjuun kajota. On kuulemma jossain hihnapyörän takana tuo pumppu.
joo sisäloksu pois ja hihnapyörä irti sen takana M6 kierteillä pultit pois ja 2 12 mm kannalla olevaa pulttia irti niin silloin on öljypumppu käsillä. Tutki onko pumpun takalevy kulunu huonoksi silloin pitää vaihtaa jakopään kotelokin mutta sekin onnistuu ilman että konetta nostaa pois keulilta.
Tutki nyt edellisestä kuvasta osat 8-10 ennenkuin rupeat pumppua vaihtamaan.
Erityiseti tuo jousi, osa no:9 sekä ettei ole kökköö/skraaduja osan no:8 välissä.
Tuskin nuo öljynpaineet nyt pumpun takia puuttuvat.
Irrotin öljypumpun. Siinä ei näkynyt mitään vaurioita, mutta öljynpaineventtiilin välistä tuli jotain pieniä metallilastuja. Oliskohan nuo nyt sitten aiheuttanut paineiden katoamisen? Uusin sinne nyt samalla öljypumpun kannen O-renkaan ja kampuran stefan. Mites tuo öljyn imuputki ja sen O-rengas. Miten tuon irrotus/tiivisteen vaihto tapahtuu?