Saabi hankitaan, kertokaa plussat ja miinukset

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti: Joo - nokka-akseleissa on eroa, samoin polttoainesuuttimissa ja parissa muussakin asiassa mm. erilainen kytkinlevy, ilmanputsarisysteemi on hieman erilainen jne...
Netistä löydettyä listaa 2.0t vs 2.0T eroja (eri osanumerot):

- Ahdin
- Imusarja
- PCV venttiili
- Polttoaineenjakotukki sekä suuttimet
- Vauhtipyörä
- Nokka-akselit sekä imu-, että pakopuoli
- Venttiilikotelon kansi
- Jarrusatulat (ainakin osittain) sekä jarrulevyt

Myöskin kytkin/vaihteisto yhdistelmä on joka 2l versiolle omansa. Ja myöskin 1.8t ja 2.0t eroavat toisistaan vetoakseleiden osalta 2.0t:n ollessa hieman tukevammat.

Yllättäin silti pakoputkisto on ilmeisesti sama kaikissa 2 litraisissa koneissa? Ainakaan tästä ei muuta tietoa löytynyt kun etsiskelin. Eli Saabin filosofialla tuo tehonnosto 150 -> 210 ei tapahdu ihan softamuutoksella pelkästään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Ja myöskin 1.8t ja 2.0t eroavat toisistaan vetoakseleiden osalta 2.0t:n ollessa hieman tukevammat.
Tuo on aika outo juttu :roll: Ihmettelen vaan, että mikseivät ole säästäneet kustannuksissa ja käyttäneet samaa vetoakselia sekä 1.8t:ssä ja 2.0t:ssä, siis 2.0t:n vetoakselia? :roll:

Venttiilikannen lisäksi myös koko sylinterikansi on eri osanumerolla 1.8t/2.0t:ssä ja 2.0T:ssä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti: Venttiilikannen lisäksi myös koko sylinterikansi on eri osanumerolla 1.8t/2.0t:ssä ja 2.0T:ssä.
Näin on, mutta kansi eroaa vain nokka-akselien osalta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Venttiilikannen lisäksi myös koko sylinterikansi on eri osanumerolla 1.8t/2.0t:ssä ja 2.0T:ssä.
Näin on, mutta kansi eroaa vain nokka-akselien osalta.
Jep.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Bugracer kirjoitti: Muuttaako Hirsch sarja moottorin ääntä muuten mitenkään? Karkeampi turbon rääkäisy ja löysättäessä suhina olisi vaan plussaa. :wink:
Hirssistä en tiedä, mutta yli puolen vuoden kokemus BSR:stä:
Ulkoäänet(pakoäänet) tuskin muuttuvat yhtään.
Auton sisällä -ainakin mun korvaan- kiihdytyksissä ääni on
hieman karkeampi bsr:llä kuin vakiosoftalla. 8)
On tullut vertailtua, kun ollut välillä jonkun kerran vakio välillä.
Lisätietona(jos joku haluais tietää):
1.8t+bsr: 0-100km/h n.7,5 sek :wink:
1.8t+bsr: 220km/h 4.vaihde, 240km/h 5.vaihde mittarin mukaan. :twisted:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:
Bob kirjoitti: Joo - nokka-akseleissa on eroa, samoin polttoainesuuttimissa ja parissa muussakin asiassa mm. erilainen kytkinlevy, ilmanputsarisysteemi on hieman erilainen jne...
Netistä löydettyä listaa 2.0t vs 2.0T eroja (eri osanumerot):

- Ahdin
- Imusarja
- PCV venttiili
- Polttoaineenjakotukki sekä suuttimet
- Vauhtipyörä
- Nokka-akselit sekä imu-, että pakopuoli
- Venttiilikotelon kansi
- Jarrusatulat (ainakin osittain) sekä jarrulevyt
kytkin
Myöskin kytkin/vaihteisto yhdistelmä on joka 2l versiolle omansa. Ja myöskin 1.8t ja 2.0t eroavat toisistaan vetoakseleiden osalta 2.0t:n ollessa hieman tukevammat.

Yllättäin silti pakoputkisto on ilmeisesti sama kaikissa 2 litraisissa koneissa? Ainakaan tästä ei muuta tietoa löytynyt kun etsiskelin. Eli Saabin filosofialla tuo tehonnosto 150 -> 210 ei tapahdu ihan softamuutoksella pelkästään.
Hieman lisää kommentteja 2.0t vs 2.0T eroista:

- imusarja ja venttilikotelon kansi pitäisi olla samat molemmissa
- jarrusatulat ovat aivan erilaiset, niin edessä, kuin takana ja luonnollisesti myös levyt ovat erilaiset


Ja sitten 1.8t vs 2.0t eroista:

- kytkin/vaihteisto yhdistelmät (jos siis joitakin numerosarjoja haluaa vertailla) eroavat toisistaan juuri sen vuoksi, että niissä on eroa nimenomaan levyssä - asetelma on sama kaikissa.
- vetoakselit ovat samat kaikissa
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:- vetoakselit ovat samat kaikissa
Minkäköhän takia niillä on sitten EPC:ssä eri osanumerot? Kuva

Vai olenko katsonut EPC:tä hätäpäissäni väärin?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:- vetoakselit ovat samat kaikissa
Minkäköhän takia niillä on sitten EPC:ssä eri osanumerot? Kuva

Vai olenko katsonut EPC:tä hätäpäissäni väärin?
EPC ei kerro vetoakselin numeroa sillä sitä ei myydä erikseen. Kokonaisuuksia nivelinee löytyy useita ja väliakselia muutama(2007)
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:- vetoakselit ovat samat kaikissa
Minkäköhän takia niillä on sitten EPC:ssä eri osanumerot? Kuva

Vai olenko katsonut EPC:tä hätäpäissäni väärin?
Automaatissa ja manuaalissa on eroa - ainakin osanumeroissa. Edelleen eroa on mm. V6:n ja R4:n automaattien vetoakseleissa.

Se minkä "viritysasteinen" bensarivinelonen on kysymyksessä ei sinällään pitäisi näkyä vetoakseleissa. Riippuen lähteistä noissa numeroissa saattaa olla eroja, johon syitä saattaa olla esim. minkä ikäisestä informaatiosta on kysymys, onko tuota vetoakselia käsitelty koko "pakettina" ja tälle annettu numero jne.

Loppupeleissä nuo osanumerot saattavat "päivittyä" ja tietyllä uudella numerolla korvataankin useampi vanhempi osanumero.
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Bob kirjoitti:Automaatissa ja manuaalissa on eroa - ainakin osanumeroissa. Edelleen eroa on mm. V6:n ja R4:n automaattien vetoakseleissa.
Oletko löytänyt vetoakselille numeron?
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saab-lady kirjoitti:
Bob kirjoitti:Automaatissa ja manuaalissa on eroa - ainakin osanumeroissa. Edelleen eroa on mm. V6:n ja R4:n automaattien vetoakseleissa.
Oletko löytänyt vetoakselille numeron?
Kirjoitin epämääräisesti - tarkoitin nimenomaan kokonaisuuksia ja niiden osanumeroita - pahoittelen tapahtunutta :oops: .
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Eri vetoakselit nivelineen 2007
-1.8i
-B207 M, B284 M, 207E A
-B207L ja R A
-B284 A
-1.9 A
-1.9 M
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

ptpjok kirjoitti:1.8t+bsr: 0-100km/h n.7,5 sek :wink:
Minua ainakin kiinnostaa tällaiset asiat, kun tuota arvoa BSR ei ilmoita, toisin kuin esim. Hirsch - millä muuten mittasit?
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Kannattaa muuten tosiaa laskea sen Vectorin ja Turbo Pilotin hintaero.
Jos ostat Vectorin Busineksena, haluat 17-tuuman vanteet ja xenon-valot, ei hintaeroa ole juuri lainkaan, jos tilauksen teet vielä syyskuussa (xenon-etu).
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

ptme kirjoitti:Kannattaa muuten tosiaa laskea sen Vectorin ja Turbo Pilotin hintaero.
Jos ostat Vectorin Busineksena, haluat 17-tuuman vanteet ja xenon-valot, ei hintaeroa ole juuri lainkaan, jos tilauksen teet vielä syyskuussa (xenon-etu).
Busines hinta on lähinnä "huijausta" koska vaihdokin hyvitys tai käteisalennus on pienempi kuin normaali hintaisessa.
9-5 Hirsch A 2007
Vastaa Viestiin