130 tkm SS:llä, dataa
130 tkm SS:llä, dataa
Kun tuo uskollisesti palvellut 9-3 SS 1.8tA Business poistuu perheestä huomenna, on ajankohtaista kerrata muutaman vuoden tapahtumat:
Auto otettiin käyttöön 16.10.2003.
Tänään autolla on ajettu 129240 km.
Tuona aikana auto on tankattu 266 kertaa, yhteensä 11959 litraa, 14625.97 € alueella Rooma-Nordkapp.
Koko ajan keskikulutus 9.28 l /100 km (huom ensimmäinen tankkaus ylläolevaan), pienin kulutus 7.2 (3 kertaa alle 7.5), suurin 14.3 (peräkärrynvetoa kaikkia nopeusrajoituksia reilusti rikkoen), 4 kertaa yli 11.5 l / 100 km. Normaali mittarinopeus 20 km/h yli rajoitusten liikenteen sen salliessa.
BSR on ollut aktivoituna n 100 tkm.
Ölyä ei ole tarvinnut kertaakaan ko aikana lisätä.
Tielle ei ole jääty kertaakaan, ainoat ylimääräiset huollot/osat johtuvat huollon omasta hölmöilystä:
tuulilasinpyyhkijänvarsi, takajarrulevy & satula.
Kesärenkaitaat on uusittu kerran, ovat nyt loppuunkuluneet. Talvirenkaat (Hakkapeliitta 4) uusittiin 02/2006, eli ovat melko hyvät.
Lisääkin yksityiskohtia löytyy, joten kyselkää, jos kiinnostaa.
Auto otettiin käyttöön 16.10.2003.
Tänään autolla on ajettu 129240 km.
Tuona aikana auto on tankattu 266 kertaa, yhteensä 11959 litraa, 14625.97 € alueella Rooma-Nordkapp.
Koko ajan keskikulutus 9.28 l /100 km (huom ensimmäinen tankkaus ylläolevaan), pienin kulutus 7.2 (3 kertaa alle 7.5), suurin 14.3 (peräkärrynvetoa kaikkia nopeusrajoituksia reilusti rikkoen), 4 kertaa yli 11.5 l / 100 km. Normaali mittarinopeus 20 km/h yli rajoitusten liikenteen sen salliessa.
BSR on ollut aktivoituna n 100 tkm.
Ölyä ei ole tarvinnut kertaakaan ko aikana lisätä.
Tielle ei ole jääty kertaakaan, ainoat ylimääräiset huollot/osat johtuvat huollon omasta hölmöilystä:
tuulilasinpyyhkijänvarsi, takajarrulevy & satula.
Kesärenkaitaat on uusittu kerran, ovat nyt loppuunkuluneet. Talvirenkaat (Hakkapeliitta 4) uusittiin 02/2006, eli ovat melko hyvät.
Lisääkin yksityiskohtia löytyy, joten kyselkää, jos kiinnostaa.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
-
- "Hölösuu"
Re: 130 tkm SS:llä, dataa
Hyvältä kuulostaa. Ei moottori-, vaihdelaatikko- & sytytyskasettiongelmia, kuten joissain Trionic 7 OG-9-3:issa. No onhan niitä tietty sellaisiakin Trionic OG9-3:sia, joissa ei ole esiintynyt em. ongelmia.
Itse olen parhaillaan varaamassa 60tkm:n huoltoa tuolle iivarille. Lähes kaksi vuotta takana ja muuten olen ollut tyytyväinen, mutta tiettyjen osien kestävyys voisi olla parempi ja suorituskyky on ihan hanurista. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät.
Em. "tietyt osat":
-kuskin turvavyö ei palauta kunnolla / palauttaa laiskasti
-etupenkkien istuinosien reunojen kangas rypyssä
-nitinöitä ja natinoita sieltä täältä
-sivupeilien kiinnikkeiden pinta "kukkii" (huomasin eilen)
-hanskalokeron napin pinta "kuoriutuu"
-vasemman takaoven lähellä oleva muovilistan pätkä "kutistunut".
Mikään em. ei kuitenkaan vaikuta auton kulkuun ja ei ole vielä koskaan jättänyt tielle. Ei ole edes antanut mitään vikokoodeja
.
No eihän nuo nitinät ja natinatkaan kivoja ole, mutta jos tarvitsee valita niiden ja auton tiellejäämisen väliltä, niin valitsen mieluummin nuo nitinät
Itse olen parhaillaan varaamassa 60tkm:n huoltoa tuolle iivarille. Lähes kaksi vuotta takana ja muuten olen ollut tyytyväinen, mutta tiettyjen osien kestävyys voisi olla parempi ja suorituskyky on ihan hanurista. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät.
Em. "tietyt osat":
-kuskin turvavyö ei palauta kunnolla / palauttaa laiskasti
-etupenkkien istuinosien reunojen kangas rypyssä
-nitinöitä ja natinoita sieltä täältä
-sivupeilien kiinnikkeiden pinta "kukkii" (huomasin eilen)
-hanskalokeron napin pinta "kuoriutuu"
-vasemman takaoven lähellä oleva muovilistan pätkä "kutistunut".
Mikään em. ei kuitenkaan vaikuta auton kulkuun ja ei ole vielä koskaan jättänyt tielle. Ei ole edes antanut mitään vikokoodeja

No eihän nuo nitinät ja natinatkaan kivoja ole, mutta jos tarvitsee valita niiden ja auton tiellejäämisen väliltä, niin valitsen mieluummin nuo nitinät

NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sori, unohdin nuo "kukinnat", eli peilinvarret ja hansikaskotelonnuppi & vaihdetangonkulissi on myös vaihdettu.
Niistä kun ei ole mitään dokua, niin meinasi unohtua.
Myös tuulilasi vaihdettiin kiveniskemän takia, ja siksi tuo sulka jäi löysälle.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
-
- "Hölösuu"
Mitä vaihdetangon kulissia tarkoitat? Sitä kumista rinkulaa, joka on vaihdekepin nupissa alumiinin ja nahan välissä?ptme kirjoitti:Sori, unohdin nuo "kukinnat", eli peilinvarret ja hansikaskotelonnuppi & vaihdetangonkulissi on myös vaihdettu.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sitä, mitä Ferrarissakin sanotaan "kulissiksi", eli uraa, jossa vaihdekeppi likkuu ja sen ympäristöä. Ei siis koske manuaalivaihteistoisia.
Siitä kulissista lähti pimmoite aivan samoin kuin tuosta hanskalokeron nupista, patsi että alla oli valkoinen muovi.
Siitä kulissista lähti pimmoite aivan samoin kuin tuosta hanskalokeron nupista, patsi että alla oli valkoinen muovi.
Todella mielenkiintoista, että tämmöstä Dataa tuot esille. Joutuu hieman jo vaivaa näkemään, kun kaikki tankkaukset ottaa ylös (harrastan samaa
). Aika hyvin linjassa tuo kulutus, eli tuolle vuosimallille luvataan yhdistetyksi kulutukseksi 9,2l/100km joten voitanee sanoa että sinun tapauksessa pitää kohtalaisen hyvin paikkansa. Mallihan on ilmeisesti ´04? Ainakin tuo lapsusvikojen vähyys vaikuttaisi siltä. Ei muuta kuin samaa rataa uudellakin. Siinä muuten taas yksi hyvä esimerkki "hirveästi kuluttavasta" saabista. 200hv + automaatti, keskikulutus 9,28. Onnittelut siitä.

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Viggen"
-
- "Hölösuu"
Tästä olen aiemminkin tainnut kirjoittaa - itselläni kaikkien ajojen keskikulutus on 8,1 litraa satasella. Tuntuu talvella menevän vähemmällä kuin kesällä.
Pelkässä matka-ajossa menee noin 6,5-6,7 litraa satasella.
Pienin mitattu keskikulutus (kesäkeli, matka-ajoa, 90 km/h, 4 hlöä) noin sadan kilometrin matka 5,7 litraa / 100km. Eli tässä kokeilin nimenomaan kuinka vähällä se menisi, jos oikein yrittäisi pihistää, kun ei ollut kiire minnekkään.
Ja ajokkihan on kaksilitrainen bensaturbo, vm. -04.
Pelkässä matka-ajossa menee noin 6,5-6,7 litraa satasella.
Pienin mitattu keskikulutus (kesäkeli, matka-ajoa, 90 km/h, 4 hlöä) noin sadan kilometrin matka 5,7 litraa / 100km. Eli tässä kokeilin nimenomaan kuinka vähällä se menisi, jos oikein yrittäisi pihistää, kun ei ollut kiire minnekkään.
Ja ajokkihan on kaksilitrainen bensaturbo, vm. -04.
Alkoihan ihmisiltä löytyä vähän pienempiäkin kulutuslukemia. Itse jo ehdin huolestua, että onko omassa SS:ssä positiivinen vika, kun kulutus pyörinyt siellä 6,7-7,8 välillä. Pääosa ajosta on Naantali-Porvoo välin tahkoamista, joten moottoritietä taitaa eniten olla. Alle 6,7 en ole päässyt, mutta jostuu varmaankin juuri moottoritie nopeuksista ja rekkojen ohittamisista Muurla-Lohja välillä, jossa vielä moottoritie työn alla.
Mukava kuulla että 9-3 SS kestää suuremmitta ongelmitta ainakin tuon 130tkm, sillä jollekin noille lukemille oli tarkoitus omaa pitää. BSR myös mielessä, joten tuo 100tkm hyvin toimineena mukava tieto.
Mukava kuulla että 9-3 SS kestää suuremmitta ongelmitta ainakin tuon 130tkm, sillä jollekin noille lukemille oli tarkoitus omaa pitää. BSR myös mielessä, joten tuo 100tkm hyvin toimineena mukava tieto.

Kulutuksesta...
Onko nuo teidän kulutukset otettu ajotietokoneesta?
Minulla se ainakin näyttää diiba daabaa!
Olen nyt kaksi kertaa tarkistanut kulutuksen ihan perinteisellä menetelmällä. Tankki täyteen ja kilometrien perusteella kulutuksen lasku.
Ekalla kertaa tietsikka näytti 7,8 ja laskettu oli 8,1l.
Eilen sama toimenpide antoi tulokseksi 7,3l vs. 8l.
Pääosin ajan maantieajoa 80-90kmh.
Motarikin olisi tarjolla, mutta olen yrittänyt tiputtaa polttoainekuluja.
Välilä tietty tulee kaupungissakin ajettua, mutta aika vähän.
Nuo lasketut tulokset ovat muistaakseni aika hyvin kuosissa esim TM:n tekemien mittausten kanssa.
Kuuden litran kulutukset ovat mätäkuun juttuja
Minulla se ainakin näyttää diiba daabaa!
Olen nyt kaksi kertaa tarkistanut kulutuksen ihan perinteisellä menetelmällä. Tankki täyteen ja kilometrien perusteella kulutuksen lasku.
Ekalla kertaa tietsikka näytti 7,8 ja laskettu oli 8,1l.
Eilen sama toimenpide antoi tulokseksi 7,3l vs. 8l.
Pääosin ajan maantieajoa 80-90kmh.
Motarikin olisi tarjolla, mutta olen yrittänyt tiputtaa polttoainekuluja.
Välilä tietty tulee kaupungissakin ajettua, mutta aika vähän.
Nuo lasketut tulokset ovat muistaakseni aika hyvin kuosissa esim TM:n tekemien mittausten kanssa.
Kuuden litran kulutukset ovat mätäkuun juttuja

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
-
- "Hölösuu"
Re: Kulutuksesta...
On. Mulla on takaisinkutsukamppanjan yhteydessä tehty ajotietokoneen softan päivitys, koska se Saabin mielestä näytti vääriä lukemia.Edgar kirjoitti:Onko nuo teidän kulutukset otettu ajotietokoneesta?
Kuuteen litraan en tuolla autolla pääse, mutta alle seitsemän litran kulutus kyllä onnistuu maantienopeuksissa. Ajettaessa maantienopeutta ajotietokone näyttää kulutukseksi vaihdellen 6,3-6,9 l/100 km.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ei ole.
Minun antamani kulutuslukemat on "perinteisiä", ei tankki täytyeen ja kilometrit muistiin. Siis tuo minun antamani keskikulutus on perinteisesti laskettu 129 tkm:ltä, joten yksittäisten tankkausten aiheuttama virhe on poissuljettu.
Minun antamani kulutuslukemat on "perinteisiä", ei tankki täytyeen ja kilometrit muistiin. Siis tuo minun antamani keskikulutus on perinteisesti laskettu 129 tkm:ltä, joten yksittäisten tankkausten aiheuttama virhe on poissuljettu.
Keskikulutuksen laskeminen?
Olen tuossa miettinyt, että miten tuo ajotietokone yleensä laskee tuon keskikulutuksen? Keskikulutushan ei kovin paljon pitäisi muuttua lyhyellä ajanjaksolla. (Minulla ei ainakaan ole hetkellistä kulutusta.)
Välillä kulutuslukemat tuntuvat laskevan vähä liian herkästi.
Onko joku perehtynyt ko. härpöttimen toimintaperiaatteeseen?
Tuntuu, että jonkunlainen "tasaus" tehdään kun tankki alkaa olla tyhjä.
Tämän huomaa siitä, että yht äkkiä D.T.E alkaa tippua dramaattisesti.
Samoin myös bensamittari tekee nopean dropin.
Anyway, auto on mikä on ja bensaa menee sen mukaan ja tankki tyhjenee joka tapauksessa
Välillä kulutuslukemat tuntuvat laskevan vähä liian herkästi.
Onko joku perehtynyt ko. härpöttimen toimintaperiaatteeseen?
Tuntuu, että jonkunlainen "tasaus" tehdään kun tankki alkaa olla tyhjä.
Tämän huomaa siitä, että yht äkkiä D.T.E alkaa tippua dramaattisesti.
Samoin myös bensamittari tekee nopean dropin.
Anyway, auto on mikä on ja bensaa menee sen mukaan ja tankki tyhjenee joka tapauksessa

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980