Öljyt vuotaa propusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Öljyt vuotaa propusta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No mikäs nyt tuli???

Moottoriöljyt vaihdettiin ja proppu kiinni. Uudet öljyt sisään ja seuraavana aamuna iso (40x40cm) lammikko auton alla. :x

Noh, alunperinkin käytettiin uutta kuparitiivistettä (niinkuin aina ennenkin) mutta silti vuotaa. Astia alle ja öljyt talteen.

Proppu tarkistettu ja samoin "öljypohjan" kierteet. Ei näissä ainakaan vikaa. Kiristyykin normaalisti.

Uusi tiiviste ja vielä kierreteippiä kierteisiin, mutta yhä vuotaa...tulee ihan tipoittain (ja varmasti vuotaa öljytulpasta ei mistään muualta).

Mikä ihme tässä nyt on? Pitääkö olla joku saabin originaalitiiviste?

Kohta menee hermot kun ei ymmärrä :evil:
jussi 900
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 20:03

Viesti Kirjoittaja jussi 900 »

Muistaakseni propun orginaali tiivisteessä on vulkanoitu kumi joka tiivistää. Itse olen laittanut locktite tasotiiviste tahnaa vielä kierteisiin.
Eihän kierteessä ole halkeamaa?.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kierteissä ei mielestäni ole halkeamaa. Auto nostettiin ylös ja lampulla tarkistettiin. Toi vulkanoitu kumi saattaisi auttaa..

Kierteiden menosta tai halkeamista näin jo eilen painajaisia... :cry:

Leikitäänpäs ajatuksella, mitäs jos jostain syystä olis menny kierteet. Mitens toi korjaaminen edes on mahdollista..kone ylös vai?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Kierteissä ei mielestäni ole halkeamaa. Auto nostettiin ylös ja lampulla tarkistettiin. Toi vulkanoitu kumi saattaisi auttaa..

Kierteiden menosta tai halkeamista näin jo eilen painajaisia... :cry:

Leikitäänpäs ajatuksella, mitäs jos jostain syystä olis menny kierteet. Mitens toi korjaaminen edes on mahdollista..kone ylös vai?
Raakasi vain poralla kovilla kierroksilla vanhat jengat pois, ja perään kierretyökalulla (en muista sen oikeaa nimeä) uudet kierteet. Sitten vain öljyhuuhtelu koneeseen, eli kippaat öljyt koneeseen ja annat öljypropun olla auki. Ei sinne pitäis mennä kovin paljon lastuja, toivottavasti. Tai sitten nostat koneen pois...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Jos proppua kiristää liikaa, saattaa öljypohjaan tulla pieni
halkeama, sitä ei ehkä huomaa, kun proppu on pois.
Kun proppua kiristää, leviää halkeama.
Näin kävi minulle kerran.
Laskin öljyt pois, kiristin proppua ja tungin tiivisteliimaa
halkeamaan, sitten vielä kemiallista metallia halkeaman päälle.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Njoo, siis uudet kierteet siis voi ajaa pohjaan? Mitäs matskua toi poistotulpan ympäristö on? Valurautaa vai ihan terästä?

Halkeamia ei kyllä näy, mutta pitää hakea maanantaina toi originaali tiiviste ja yrittää sillä.

Muuten tulee toi dimebak:n vinkki käyttöön.

Kiitos vastanneille!

Meinaa yöunet mennä noinkin vähäpätöisen ongelman edessä 8O
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla ei kai proppu vuoda, tai pisara löytyy aina propun nokasta kun kyykistyn auton alle, mutta kiristin vähän ja vaikea uskoa että se vuotais hirveesti. mut öljyä auto kuluttaa melkein kun bensaa. nyt huomasin auton käydessä lämpimänä (b-moottori) että öljypropusta keulaan päin seuraavasta saumasta vuotaa, ts tippuu öljypisaroita n. puolenminuutin/minuutin välein. mikäs tiiviste siinä kuuluu oikein olla ja miten vaikea korjata tuo?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin