900 RUOSTESUOJAUS
900 RUOSTESUOJAUS
Olisko joku ystävällinen ja neuvoisi minua 900 vm.87 cc ruostesuojauksessa. Reijät paikkattu, auto on nyt kuiva ja súojaisin se itse jos se on kohtuuden rajoissa tehtävissä. Paineilmaa ja ruiskuja on sekä tarvittavia suojausaineita. Lämmintä tilaakin k.o.homman ajaksi on. Puuttuu vain kartat (reijät ) johon olisi määritelty paikat.
Ruoste estoliikkeet eivät luovuta omia tietojaa , valitettavasti .
Auto jää sen jälkeen seisontavakuutukseen, tavallaan vara-autoksi 9000:lle.
Ruoste estoliikkeet eivät luovuta omia tietojaa , valitettavasti .
Auto jää sen jälkeen seisontavakuutukseen, tavallaan vara-autoksi 9000:lle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No ei kait tuossa muuta kun kaikki löytämäsi kumitulpat irti pohjasta (sisä- ja ulkopuolelta), massan levittimellä varustettu letku koteloihin ja antaa soittaa. Sitten vaan katselet, että kaikki valumavesiaukot on auki (mm ovissa). Lopuksi pintamassaus pohjaan, lokareihin, ovien alapintoihin jne.
Nyt kun olen tuota -84 turboa vihdoin ruvennut harsimaan kasaan, niin sillä on ainakin taipumuksena ollut aloittaa ruostuminen kaikista limittäin, päällekkäin, rinnakkain jne olevista pistehitsisaumoista...
Nyt kun olen tuota -84 turboa vihdoin ruvennut harsimaan kasaan, niin sillä on ainakin taipumuksena ollut aloittaa ruostuminen kaikista limittäin, päällekkäin, rinnakkain jne olevista pistehitsisaumoista...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tulpat vaan auki ja Dinitrol ML:lää massausruiskulla täyteen, että jokapuolelta valuu ja lentelee
.
Pitää olla ehdottoman kuiva ja antaa kuivaakkin kunnolla, niin siinähän se homma onkin. Ainakin minä tein tällä taktiikalla.

Pitää olla ehdottoman kuiva ja antaa kuivaakkin kunnolla, niin siinähän se homma onkin. Ainakin minä tein tällä taktiikalla.

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
onko tämä "massataan koko pohja" nyt varmasti hyvä neuvo 10-20 vuoden ikäiselle autolle?
"reijät on paikattu" kovin harvoin tarkoittaa sitä etteikö siellä olisi pintaruostetta jäljellä siellä täällä (toisin sanoen hiton monessa paikassa). ja mitä sitten kun sen päälle vedetään paksu massa?
minä suosittelisin pohjan täydellistä massausta vain jos se on kitketty *kaikesta* ruosteesta, eli siis puhdistettu vanhat massat pois ja kaikki pintaruosteet hiottu paljaalle pellille ja maalattu sen jälkeen.
jos kyseessä on vain ns. perinteinen "reikien paikkaus" käyttöautosta, sitten vaan hitsauspaikkojen päälle sinkkisprayta pohjaksi ja jotain miranolia/vasaralakkaa päälle ja jos ei halua pysyä kärryillä siitä kauanko se paikka pysyy ruosteettomana, niin piilottaa vielä alustamassan alle koko roskan.
toki jos pohjasta löytyy massattomia paikkoja joista on maali lohkeillut, ne kannattaa puhdista ja uusi maali päälle. tärkeintä on se että uusi maali on muutakin kun pelkkää spraytä. spraypinta on vain ohut huokoinen harso joka ei pidemmän päälle eristä vedeltä.
jos pohjasta löytyy näitä pintaruostepaikkoja jotka on vaikeasti puhdistettavissa, eli käytännössä et saa puhtaaksi niitä täysin, minä mielummin öljyäisin ne kun laittaisin massaa/maalia päälle.
tämäkin on kuitenkin vain amatöörin lausunto ja tulkittavissa omalla vastuulla.
"reijät on paikattu" kovin harvoin tarkoittaa sitä etteikö siellä olisi pintaruostetta jäljellä siellä täällä (toisin sanoen hiton monessa paikassa). ja mitä sitten kun sen päälle vedetään paksu massa?
minä suosittelisin pohjan täydellistä massausta vain jos se on kitketty *kaikesta* ruosteesta, eli siis puhdistettu vanhat massat pois ja kaikki pintaruosteet hiottu paljaalle pellille ja maalattu sen jälkeen.
jos kyseessä on vain ns. perinteinen "reikien paikkaus" käyttöautosta, sitten vaan hitsauspaikkojen päälle sinkkisprayta pohjaksi ja jotain miranolia/vasaralakkaa päälle ja jos ei halua pysyä kärryillä siitä kauanko se paikka pysyy ruosteettomana, niin piilottaa vielä alustamassan alle koko roskan.
toki jos pohjasta löytyy massattomia paikkoja joista on maali lohkeillut, ne kannattaa puhdista ja uusi maali päälle. tärkeintä on se että uusi maali on muutakin kun pelkkää spraytä. spraypinta on vain ohut huokoinen harso joka ei pidemmän päälle eristä vedeltä.
jos pohjasta löytyy näitä pintaruostepaikkoja jotka on vaikeasti puhdistettavissa, eli käytännössä et saa puhtaaksi niitä täysin, minä mielummin öljyäisin ne kun laittaisin massaa/maalia päälle.
tämäkin on kuitenkin vain amatöörin lausunto ja tulkittavissa omalla vastuulla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tietty pohjamassat puhtaalle ja MAALATULLE pinnalle
Siitä, että mikä maali on parasta jne, lienee turha väitellä. Itse nykyisin olen tykästynyt siveltimellä sudittavaan Hammeriteen, koska se muodostaa tosiaan spraytököttejä huomattavasti paksumman kalvon. Spray-maalin päälle vetäsen AINA massat. Huolella tehdylle hitsaus/ruosteenrapsutuspaikkaukselle voi n. 20v autossa, joka on ympärivuotisessa käytössä, odottaa eliniäksi n. 2-5 vuotta. Ei sitä kerran alkuun päässyttä ruostepeikkoa enää pysäytä kun koko korin metallirakenteen uittaminen hapossa ja sinkkikylvyssä, jonka jälkeen auton säilytys tyhjiössä 


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jep..en tarkasti itsekkään selventänyt, eli ehdottomasti kaikki ruoste pois tai ainakin varma varmuus ruostettomuudesta.
Itsellä oli se perän koteloitten massaus helppoa hommaa, kun oli kaikki kotelot kunnolla auki ja yli puoliksi tehty uusiksikin. Otin nimittäin saabistani niin paljon peltiä pois, kun pintaruostetta vain näkyi.. oli kyseessä kotelo tai suora pelti.
Itsellä oli se perän koteloitten massaus helppoa hommaa, kun oli kaikki kotelot kunnolla auki ja yli puoliksi tehty uusiksikin. Otin nimittäin saabistani niin paljon peltiä pois, kun pintaruostetta vain näkyi.. oli kyseessä kotelo tai suora pelti.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Suojauksesta
Kiitos valaisevista neuvoista. ON AIVAN varmaa , ettei kukaan saa vanhoja ruosteita kokonaan pois, on siellä sellaisia lokeroja ja umpiputuroita. En aiokaan kärrystä ikuista tehdä, yritän vain hillitä hieman ruosteen leviämistä.
Olen menestyksellä käyttänyt reilusti tinnerillä ohennettua kotelosuojaa, ja sen perään ohentamatonta, pullistelevien pistehitsisaumojen ja oven ulkopelti-runkopelti saumojen ruostumisen hidastamiseksi.
Ehdoton kuivuus, vaikka hiustenkuivaajalla, ja sauma imaisee aineen sisäänsä kun sitä siveltimellä tarjoaa.
Ikäviä varsinkin nuo ovien saumat, missä ulkopelti kiertää toisen päälle, en viitsinyt alkaa repimään auki, kun ulospäin ei vielä näkynyt mitään.
Parissa viime saabissa tällä konstilla ruostuminen pysähtyi, siis hidastui ainakin niin merkittävästi että murheita ei ole tullut
Ehdoton kuivuus, vaikka hiustenkuivaajalla, ja sauma imaisee aineen sisäänsä kun sitä siveltimellä tarjoaa.
Ikäviä varsinkin nuo ovien saumat, missä ulkopelti kiertää toisen päälle, en viitsinyt alkaa repimään auki, kun ulospäin ei vielä näkynyt mitään.
Parissa viime saabissa tällä konstilla ruostuminen pysähtyi, siis hidastui ainakin niin merkittävästi että murheita ei ole tullut
