alustasarja
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Olisko merkistä riippumatta saman valmistajan iskari/jousisetti varteenotettavin. On todennäköisesti koittanut ,että pelittää yhteen!
Oman ( mitenkään sitä tarkemmin perustelematta) arvomaailmani mukaan lista :KW .Koni ja Sachs ,ja tässä järjestyksessä.
Itsellä on Sachsit , koska muista ei aikoinaan autooni täyssettiä saanut. Alustaan oon erittäin tyytyväinen.
Oman ( mitenkään sitä tarkemmin perustelematta) arvomaailmani mukaan lista :KW .Koni ja Sachs ,ja tässä järjestyksessä.
Itsellä on Sachsit , koska muista ei aikoinaan autooni täyssettiä saanut. Alustaan oon erittäin tyytyväinen.
Vielä kun saisi kokemuksia vakiojousiin sopivista vaimentimista. Ilmeisesti Monroet voisi olla käypäset, mutta onko kokemuksia Bilstein vaimentimista vakiojousilla? Itsellä tavoitteena olisi hieman kovempi alusta (vähemmän lellumista), mutta maavaran tulisi säilyä lähes ennallaan. Sellaisen vinkin sain, että kannattanee katsella Aeron tai Viggenin jousia. Josko niillä saisi hieman jäykistystä, ilman madallusta?!?
t. Pete
Saab 9-3 2,0t -98
t. Pete
Saab 9-3 2,0t -98
Jos en ihan väärin muista niin edellämainitut jouset madaltavat 15mm.sihvope kirjoitti:Sellaisen vinkin sain, että kannattanee katsella Aeron tai Viggenin jousia. Josko niillä saisi hieman jäykistystä, ilman madallusta?!?
Sitä en osaa sanoa onko paljonkin jäykemmät, ku orkkis jouset. Ite en kovin kummosena ainakaan Aeron vakio alustaa pidä ja tuskinpa se viggenikään kovin kummonen ajettava on-> ainakin sen perusteella mitä niihin on alustapäivityksiä tehty...
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Minulla oli 9-3:ssa Aeron jouset ja Bilsteinin Sprintit ja se oli aika jämäkkä yhdistelmä, mutta vakiomaavaralla. Autossa oli lisäksi Powerflexin puslat ja 17" -kiekot. Vertasin niitä vietereitä ja Aeron jouset olivat täsmälleen yhtä pitkät ja samanvahvuiset kuin 9-3t:n vakiojouset, joten niissä tuskin suurta eroa on...
Eski
Eski
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Bilsteinit on hyvät mutta kalliit... Jämäköityy alusta aika hyvin.sihvope kirjoitti:Vielä kun saisi kokemuksia vakiojousiin sopivista vaimentimista. Ilmeisesti Monroet voisi olla käypäset, mutta onko kokemuksia Bilstein vaimentimista vakiojousilla? Itsellä tavoitteena olisi hieman kovempi alusta (vähemmän lellumista), mutta maavaran tulisi säilyä lähes ennallaan. Sellaisen vinkin sain, että kannattanee katsella Aeron tai Viggenin jousia. Josko niillä saisi hieman jäykistystä, ilman madallusta?!?
t. Pete
Saab 9-3 2,0t -98
Kuinka paljon gm900:sta pystyy laskemaan ilman että rengas raapii kaariin ja saako alustaa millään niin jäykäksi ettei jousta juuri mihinkään, ja että hampaista lähtee paikat?
Vai kannattako pitää vakiona, eli jos lähtisi kunnolla jäykentämään alustaa niin vaatisiko sitten mm. kunnolliset, paksut vakaajat ja jokaisen puslan vaihtamista uretaanisiin, vai saako tuosta alustasta millään sellaista ettei kallistele tai jousta mihinkään missään tilanteessa?
Vai kannattako pitää vakiona, eli jos lähtisi kunnolla jäykentämään alustaa niin vaatisiko sitten mm. kunnolliset, paksut vakaajat ja jokaisen puslan vaihtamista uretaanisiin, vai saako tuosta alustasta millään sellaista ettei kallistele tai jousta mihinkään missään tilanteessa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuossa kuva omasta NGstä etupäätä ei voi enempää pudottaa raapi jo tolla rengastuksella kiinni kunnes sisälokarit oli hiukan kulunut. (pahoittelen kuvan laatua)
Kyllä sanoisin, että konin keltaset jäykäksi säädettynä on aika jämäkät toki vakaajat ja puslat kannattaa myös vaihtaa, kyllä siitä epämukavan saa jos tahtoo
Ai nii itellä on Cobran -40mm jouset ja bilsteinin iskarit.
Kyllä sanoisin, että konin keltaset jäykäksi säädettynä on aika jämäkät toki vakaajat ja puslat kannattaa myös vaihtaa, kyllä siitä epämukavan saa jos tahtoo
Ai nii itellä on Cobran -40mm jouset ja bilsteinin iskarit.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Siisti peli! Onko sinulla 19" vanteet autossasi, eli meneekö sellaiset tuon alustasarjan kanssa? Harmi jos ei saa tiputettua vielä 20mm:iä alaspäin, onhan tuokin jo paljon vakiota parempiAleksi kirjoitti:Tuossa kuva omasta NGstä etupäätä ei voi enempää pudottaa raapi jo tolla rengastuksella kiinni kunnes sisälokarit oli hiukan kulunut. (pahoittelen kuvan laatua)
Kyllä sanoisin, että konin keltaset jäykäksi säädettynä on aika jämäkät toki vakaajat ja puslat kannattaa myös vaihtaa, kyllä siitä epämukavan saa jos tahtoo
Ai nii itellä on Cobran -40mm jouset ja bilsteinin iskarit.
Saakos tuon 40mm:n sarjan muutoskatsastettua?
Eli alustasarja, konin säädettävät iskarit, vakaajat, puslat jne, maksaisivat ~muutaman tonnin?
Mietin vaan että tuleeko halvemmaksi lähteä muokkaamaan tuota reilusti epämukavampaan suuntaan vaiko vaihtaa autoa tyystin erilaiseksi. Tosin tiedä sitten mitenkä tuo caben kori suhtautuu erittäin jäykkään alustan, eli joustaako sitten muualta niin paljon ettei ole hyötyä koko modifioinnista.
Alustan pitäisi olla sellainen kuin Minissä, auto ei käänny ollenkaan vertikaalisesti, ainoastaan horisontaalisesti, kurveihin voi hyvin painaa vaikka nelipyöräluisussa, etenkin noilla vakiorenkailla
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos Monroe Reflex on mielessä, niin itse en enää suosittele. Eivät toimi ainakaan täällä Nokian kaupungin "testiradalla" asvaltoiduilla kaduilla, joissa jos jonkinmoista töyssyä ja monttua. Täräyttää monasti ikävästi iskut läpi. Reflexeissä ilmeisesti hieman erillainen venttiilijärjestelmä, joka vaimentaa joustoliikettä ja ainakin omasta mielestä toimii liian pintakovasti.sihvope kirjoitti:Vielä kun saisi kokemuksia vakiojousiin sopivista vaimentimista. Ilmeisesti Monroet voisi olla käypäset, mutta onko kokemuksia Bilstein vaimentimista vakiojousilla? Itsellä tavoitteena olisi hieman kovempi alusta (vähemmän lellumista), mutta maavaran tulisi säilyä lähes ennallaan. Sellaisen vinkin sain, että kannattanee katsella Aeron tai Viggenin jousia. Josko niillä saisi hieman jäykistystä, ilman madallusta?!?
t. Pete
Saab 9-3 2,0t -98
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
pade kirjoitti:Jos en ihan väärin muista niin maksaa erikseenNG900T kirjoitti:Meneekös alustasarjan ja isompien vanteiden muutoskatsastus samaan rahaan jos menee näyttämään samalla kertaa? En ihmettele yhtään jos ei mene.
YLLÄRI!!!!
sit en katasta vanteita, pidän ne hyväkuntoisina ja kiiltävinä ja voin sitten todeta poliisille, että just ostin enkä oo vielä kerinny
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Paperisotahan riippuu auton iästä:
1.1.93 - pitää muutoskatsastaa, jos alustan korkeus muuttuu.
1.1.96 - "Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää. " -AKE
1.1.1998 - Voidaan käyttää vai Tüv -sarjoja.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
Muistaakseni ngasatkun ey-tyyppihyväksyntä alkaa vuodesta 1996.
1.1.93 - pitää muutoskatsastaa, jos alustan korkeus muuttuu.
1.1.96 - "Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää. " -AKE
1.1.1998 - Voidaan käyttää vai Tüv -sarjoja.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf
Muistaakseni ngasatkun ey-tyyppihyväksyntä alkaa vuodesta 1996.
9-3 Viggen #1487