8v-kaasari/ i8(ei kat) -eroja?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

8v-kaasari/ i8(ei kat) -eroja?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin tuosta vielä, eli pur.suhteet ilmeisesti samat, mutta onko muita eroja kuten esim. nokissa..? Vai tuo pelkkä K-Jettiko tuo itsessään nuo 18 lisäheppaa? :)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Käsittääkseni kaasutinmallin sylinterikannessa on imukanavassa kuristus, jonka tarkoitus on leikata tehoja ja pienentää kulutusta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nokka-akselin ero on käsittääkseni vain se bensapumpun tankoa varten oleva muoto. Arvoissa ei H-koneissa ole eroa, muuta, kun että alkupään turboissa ei APC-mallien nokat oli vapariakin "löysemmät".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niinno, ei ainakaan kannessa ole mitään eroa toiminnalisesti.. itsellä kaasarin kansi nyt iivarissa, ja ihan vielä kaasarin nokalla ja venttiileillä.. toimii kuin junan vessa. nokassa tosiaan on se ylimääräinen ura, mutta muuten ilmeisesti ainakin riittävän sama.

ilmeisesti siis perus lohko on kaasarissa ja iivarissa sama, mutta tietenkin sitten niitä ruiskun hilavitkuttimia on kasailtu siihen koneen kylkeen. näitä en sitten ala ihmettelemään, mutta kone on mielestäni iihan sama noin muuten.

eikä ole kuristeltu. iteltä jäi tarkistamatta nuo venttiilien erot, kun on vähän ristiriitaista viestiä ollut siitä, että onko natriumia käytetty 8v ruiskuissa vai ei. kaasarimalissa ilmeisesti ei kuitenkaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

turkkaki kirjoitti: siitä, että onko natriumia käytetty 8v ruiskuissa vai ei. kaasarimalissa ilmeisesti ei kuitenkaan.
Eikö niitä kuitenkin käytetty vain turboissa..? Tuntuisi vähän overkilliltä 8v-ruiskussa? :?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no näin kyllä itekkin aattelin, mutta varmaa tietoa ei tosiaan itsellä ole..

ja onhan siinä ruiskussa jo 18 hepoo enemmän.. :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

EPC mainitsee kyllä eri pakoventtiilin kaasutin malliin ainakin 89vuosimallin kohdalla jonka katsoin.
Viimeksi muokannut 900i, To Syys 21, 2006 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ainakin 1990-mallivuoden esitteessä oli mainittu natriumjäähdytteiset pakoventtiilit 8-v ruiskussa.

Tuolla i8-mallillakin oli omana aikanaan hyvin sporttinen imago, ja varmaan aika pitkälti imagosyistä nuo jäähdytetyt pakoventtiilitkin on siihen tarvittu.... ;)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Juha96 kirjoitti:Ainakin 1990-mallivuoden esitteessä oli mainittu natriumjäähdytteiset pakoventtiilit 8-v ruiskussa.

Tuolla i8-mallillakin oli omana aikanaan hyvin sporttinen imago, ja varmaan aika pitkälti imagosyistä nuo jäähdytetyt pakoventtiilitkin on siihen tarvittu.... ;)
Niin no EMS-aikaanhan sitä voisi vielä ymmärtää mutta luulisi että olisivat jättäneet jo jossain vaiheessa pois.. :)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Suomessa 900 i16 tuli vasta 1989 mallivuodelle myyntiin (ainakin Amerikassa oli jo aikaisemminkin), joten aina 1988 mallivuodelle asti i8 oli heti se 'turbosta seuraava' ja siksi kovan menijän maineessa. Suomen markkinoillahan moni 900:n / 900i:n kilpailija oli 1,6-litrainen ja / tai kaasutinmoottorilla (626, Sierra, Ascona/Vectra, 405, 316/316i yms).

1980-luvun lopussa gloria sitten himmeni nopeasti kun katalysaattoriaika toi 'kaikille' ruiskut... ja 8-venttiilisestä ruiskusta katalysaattorilla tuli riisuttuvarusteinen hinnat alkaen-malli mallivuoden 1990 ohjelmaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No iivarit on tehtaalta lähtiessä säädetty varsin laihalle, joten ehkäpä ne natriumjäähdytteiset pakovenat on olleet ihan paikallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin