strömbergin seossäätö ei aina toimi?
strömbergin seossäätö ei aina toimi?
eilen sitten tuli jo vastaan kolmas strömberg-kaasutin vastaan jossa seoksen säätö "ei toimi". nyt en enää usko etteikö joku toinenkin ole kokenut vastaavaa:
eli seoksen säätö yläkautta (kaikki autot olleet 84vm) ja säätötyökalun hahlo menee kohdalle ihan hienosti ja tuntuma on ihan normaali, mutta saa kiertää vaikka 20 kierrosta rikkaammalle niin mitään ei tapahdu.
vika ei voi olla säätäjässä eikä työkalussa, koska itseltäni löytyy kaksi ysiysiä joihin tuo säätötyökalu ja tämä säätäjä puree.
eli seoksen säätö yläkautta (kaikki autot olleet 84vm) ja säätötyökalun hahlo menee kohdalle ihan hienosti ja tuntuma on ihan normaali, mutta saa kiertää vaikka 20 kierrosta rikkaammalle niin mitään ei tapahdu.
vika ei voi olla säätäjässä eikä työkalussa, koska itseltäni löytyy kaksi ysiysiä joihin tuo säätötyökalu ja tämä säätäjä puree.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jotain tuollaista vastausta odotinkin! yksi näistä potilaista oli myös paikallisessa saab-huollossa seossäädöissä huonoin tuloksin. sielläkin säätäjä jupisi jotain neulan irtoamisesta, mutta ei selittänyt tarkemmin miten saa korjattua!petromies kirjoitti:Pääseekö neula putoamaan kierteiltä, jos se on aikaisemmin säädetty epätoivoisen laihalle. Ota mäntä pois, paina neulaa ylöspäin ja kierrä sitten säätöruuvia kiinnipäin.
heti kaasari auki kun pääsen kotiin, kiitos

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Burgerissa kaasarin pohjassa oleva säätö liikuttaa suutinta ja neula on kiinteästi kiinni männässä. Molemmissa tuo neula laitetaan mun mielestä just noin samalla tavalla, eli neulan olake tms. tasan männän pinnan kanssa.Suppari kirjoitti:Enpä muista aivan tarkkaan mut olikohan niin että ''perusasetuksena'' laitetaan neula männän tasalle ja ruuvi kiinni.Säätö ei muistaakseni liikuta koko neulan runkoa vaan pelkkää neulaa..Vai muistelenkohan pierpurkkia...
näillä vinkeillä sain neulan takaisin "kierteille", kiitos! toimenpiteen aikana olin kyllä aika pihalla, painoin neulaa etusormella samalla kun kääntelin seosavaimella myötäpäivään ja mietin että milloinkohan se neula on sitten kohdalla. aika äkkiä seossäätöavain pysähtyi stoppiin, ei pystynyt kiertämään enää. samalla huomasin että kun kiersin takaisin vastapäivään niin neulahan liikkuu! eli arvelin sen olevan nyt kunnossa, kiersin sen verran että neulan olake jäi männän pohjan tasolle ja koeajolle. koeajon jälkeen tein vielä "luca"-säädön, eli rikastin niin että tukehtuu, ja siitä laihensin yhden kiekan (jäi lopulta n. 0.4 kierrosta rikkaammalle kuin ns. perussäätö).petromies kirjoitti:Kyllä se neula liikkuu, vaikka pidikeruuvi on kiinni. Neulan kiinnitysosassa on liikettä varten hahlo. Näin seos voidaan säätää vaikka käydessä.
Vanhemmissa malleissa, jotka säädettiin alakautta, oli neula kiinnitetty ruuvilla kiinteäasti männän runkoon.
kyl on kaasutinvehkeelläkin kiva ajaa kun seokset on kohdallaan ja kaikki sata pollea käytössä!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)