Tonnarin fiksailua(oli: Taas tyrkyttävät tonnaria..)
Minun 87-autoni ei ainakaan anna lukea mitään koodeja kotikonstein, eikä nykyään enää juuri missään korjaamossakaan...Mimmi kirjoitti:HAKU-toiminnolla löydät yksityiskohtaiset ohjeet.
Moottorin kiinnitys kannattaa tarkastaa, jos rykäisee moottorijarrutukselta vedolle tai päinvastoin siirtyessä. Momenttivarren kumit on rikki lähes aina, ja sen jälkeen ainakin etummainen hydraulikumi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
LH2.4:ään löysin kyllä ohjeet, mutten LH2.2:een vaikka kuinka haeskelin.jus kirjoitti:Minun 87-autoni ei ainakaan anna lukea mitään koodeja kotikonstein, eikä nykyään enää juuri missään korjaamossakaan...Mimmi kirjoitti:HAKU-toiminnolla löydät yksityiskohtaiset ohjeet.
Moottorin kiinnitys kannattaa tarkastaa, jos rykäisee moottorijarrutukselta vedolle tai päinvastoin siirtyessä. Momenttivarren kumit on rikki lähes aina, ja sen jälkeen ainakin etummainen hydraulikumi.
Moottorin kiinnityskumeissa tosiaan on sanomista, mutta tuo rykäisy/yskäisy on kyllä melkein oltava polttoainepuolelta koska syttypuoli alkaa olla käyty läpi. Meinaan tyhjäkäynniltä paikaltaa liikkeelle lähtiessä on todella sammumisherkkä ja tyhjäkäynniltä kun länttää latan pohjaan, kierrokset tipahtaa n.500rpm kieppeille ennenkuin moottori alkaa heräillä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
LH 2.2:ssa ei ole vikamuistia, eli siitä ei saa koodeja luettua. 2.4:een tuli jo vähän parempaa diagnostiikkaa ja 2.4.2:ssa vikamuistia vissiin kasvatettiin tai jotain semmosta...Eli 2.2:a ei oikein koodien luku onnistu.Myrkky kirjoitti:LH2.4:ään löysin kyllä ohjeet, mutten LH2.2:een vaikka kuinka haeskelin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Temppuilu väheni hieman kun tulppasin EGR:n ja putsasin tyhjäkäyntimoottorin, mut edelleenkin tyhjäkäynti tekee noita omia temppujaan ja tyhjäkäyntiä ei saa alle 900 kierroksen vaikka puristaisi tyhjäkäyntimoottorin letkun ruttuun.
Jahka tuo roju kerkeää seisomaan niin kauan että moottori kerkeää jäähtymään, vaihdan kokeeksi lämpöanturin, kun näemmä on sama anturi kun mitä purin talteen muuan ruisku-asconasta ja jos ei sekään auta, niin junttaan pop-niitin kaasuläpässä olevaan pieneen reikään.
Jahka tuo roju kerkeää seisomaan niin kauan että moottori kerkeää jäähtymään, vaihdan kokeeksi lämpöanturin, kun näemmä on sama anturi kun mitä purin talteen muuan ruisku-asconasta ja jos ei sekään auta, niin junttaan pop-niitin kaasuläpässä olevaan pieneen reikään.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ei apua lämpöanturin vaihdosta, ei apua tyhjäkäyntimoottorin vaihdosta, kaasuläppä vaihdettu reiìttämättömään versioon ja sillä saatiin ehkä n.50rpm tyhjäkäyntiä alaspäin, bensapumppu on alkanut pitää aikas infernaalista meteliä, piktogrammi muistuttaa edelleen joulukuusta kiitos takavalojen jotka on kertaalleen käyty läpi jokaista kosketinpintaa myöten(vetokoukun sähköt on myös tarkistettu), vakkari päättää sitkeästi olla toimimatta letkujen/poljinkytkinten tarkistuksesta huolimatta yms.. just nyt tuntuu, että on muuten ihan takuulla viimeinen tonnari tässä talossa.. 

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kokeilen kaasuläpän asentoanturin vkl:n aikana ja vaihdoin että säädin IMMua.Tri-Lo kirjoitti:Äh..älä vielä luovuta.![]()
Onko tuossa kaasuläpän asentoanturia..?(mahdollinen syypää)
Entäs mittasitko/sääditkö/vaihdoitko IMMua?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
mistä kohtaa säädit sitä tyhjäkäyntiä? kun sen voi säätää siitä läppäkotelon sivussa olevasta ruuvista(mistä kuuluukin säätää) tai sitten vielä siinä itse kaasuvivun juuressa on se ruuvvi, mikä lukittu mutterilla.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
LH2.2 tyhjäkäyntimoottorilla käsketään korjaamokäsikirjassa säätää nimenomaan kaasuvivun ruuvista, ja mahdollinen ohivirtauskanava käsketään sulkemaan kokonaan.Jamppa kirjoitti:voi säätää siitä läppäkotelon sivussa olevasta ruuvista(mistä kuuluukin säätää) tai sitten vielä siinä itse kaasuvivun juuressa on se ruuvvi
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6371#46371
Olennaista on, että perustyhjäkäynnin säädön jälkeen kaasuläpän asentokytkin säädetään niin, että kontakti aukeaa kun läppää raotetaan ja kontakti sulkeutuu kun läppä on lepoasennossa.
Parhaiten perustyhjäkäynnin säätö onnistuu niin, että läppäkytkimen johtoliitin irti, hyppylanka niiden nastojen välille, jotka tyhjäkäynnillä kuuluu olla yhdessä, asentokytkimen ruuvit löysälle läppäkotelosta niin ettei kytkin rajoita läpän säätöä, ja testiliittimen vierestä maadotetaan liitin, jolla saa ruiskuboksin olemaan käskemättä tyhjäkäyntimoottoria. Nyt ruuvataan ohivirtauskanava kiinni ja kaasuläppä sellaiseen asentoon, että tyhjäkäynniksi tulee 750. Tämän jälkeen TK-moottorin ohjausmaadoituksen voi poistaa, ja tyhjäkäynnin pitäisi nousta 850-900 kun boksi taas alkaa ohjata tyhjäkäyntiä. Tämän jälkeen moottorin sammutus ja läppäkytkimen ruuvien kiristys oikeaan asentoon.
Tuossa kuvassa tyhjäkäyntimoottorin pois pelistä käskevä liitin on merkitty kirjaimilla TK:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/testiliitin.jpg
Tämän liittimen maadoitus ei tee mitään jos läppäkytkimen johdot ei ole pysyvästi yhdistetty tyhjäkäyntiasennon mukaisesti.
Yksinkertaisempi versio kaasuläpän perussäädöstä on vaan puristaa tyhjäkäyntimoottorin letku umpeen, mutta koskas sitä tietää kuinka hyvin ummessa letku on, parempi laittaa pari hyppylankaa, niin virheen mahdollisuus on pienempi.
Kannattaa myöskin mitata, että läppäkytkin sulkee kontaktin luotettavasti tyhjäkäyntiasennossa. Omassani oli kylmäjuotos täyskaasuasennon kytkimen johteen liitoksessa, samanlainen ongelma pystyy vaivaamaan tyhjäkäyntipuoltakin. Tyhjäkäynnillähän on mikrokytkin, kun täyskaasuasennolla isommat koskettimet:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg
Takavaloista & piktogrammista: onko takavalojen maadoitukset alkuperäisessä kuosissaan, vai onko takavalovalaisimien johtosarjaa modattu minkään huoltotiedotteen mukaisesti - esim vetämälle kummaltakin valaisimelta maadoitus erillisellä johdolle keskelle kontin kynnystä samaan pisteeseen?
http://townsendimports.com/Web/electric ... oflash.htm
Piktogrammi on melko herkkä ilmaisemaan valovikaa, vaikka molemmilla puolilla takavaloista valoa loistaisikin. Riittää että toisen puolen takavalopolttimoista ista lanka on vähän sulanut "yhteen" niin että virta on isompi kuin toisella puolella. Varman päälle vaihdat uudet priimat polttimot kummallekin puolelle, jos piktogrammi häiritsee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ruisku ei anna mitään vikakoodeja testerissä, silti tyhjäkäynninsäätö on täysin poissa pelistä moottorin lämmettyä normaalilämpöiseksi.
Vaihdettua: Lämpöanturi, IMM(oli rikki), tyhjäkäynninsäätömoottori, kaasuläppäkytkin, alipaineletkuja, lisäksi egr-järjestelmä on tulpattu ja poissa pelistä(aiheutti nykimistä).
Ruiskuboxiko tässä pitää vaihtaa seuraavana?
Vaihdettua: Lämpöanturi, IMM(oli rikki), tyhjäkäynninsäätömoottori, kaasuläppäkytkin, alipaineletkuja, lisäksi egr-järjestelmä on tulpattu ja poissa pelistä(aiheutti nykimistä).
Ruiskuboxiko tässä pitää vaihtaa seuraavana?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Edit: Vastasin epähuomiossa vanhaan viestiin kun avasin uuteen ikkunaan keskustelun..
Mut väljä kaasuläppärunko löytyi starttipilotilla tutkiessa.. vaihdetaan se alkajaisiksi ja jatketaan ihmettelyä..
Edit: Ja ruiskuboxihan se oli sökö, lisäksi varmasti viallista oli IMM, pyörijä, puolanjohto ja yksi suutin.
Mut väljä kaasuläppärunko löytyi starttipilotilla tutkiessa.. vaihdetaan se alkajaisiksi ja jatketaan ihmettelyä..
Edit: Ja ruiskuboxihan se oli sökö, lisäksi varmasti viallista oli IMM, pyörijä, puolanjohto ja yksi suutin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)