Tonnarin fiksailua(oli: Taas tyrkyttävät tonnaria..)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Niinkin pieni vika kuin hapettunut lämpötila-anturin liitin teki itsellä tuota hengettömyyttä ja ihmeellistä häälymistä.

Vähälläpä oli joutua Tonnareiden taivaaseen.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Minuteman kirjoitti:Niinkin pieni vika kuin hapettunut lämpötila-anturin liitin teki itsellä tuota hengettömyyttä ja ihmeellistä häälymistä.
Tutkitaan, kiitos.

Pystyykö tuossa muuten lukemaan vikakoodeja kotikonstein?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:HAKU-toiminnolla löydät yksityiskohtaiset ohjeet.
Minun 87-autoni ei ainakaan anna lukea mitään koodeja kotikonstein, eikä nykyään enää juuri missään korjaamossakaan...

Moottorin kiinnitys kannattaa tarkastaa, jos rykäisee moottorijarrutukselta vedolle tai päinvastoin siirtyessä. Momenttivarren kumit on rikki lähes aina, ja sen jälkeen ainakin etummainen hydraulikumi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jus kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:HAKU-toiminnolla löydät yksityiskohtaiset ohjeet.
Minun 87-autoni ei ainakaan anna lukea mitään koodeja kotikonstein, eikä nykyään enää juuri missään korjaamossakaan...

Moottorin kiinnitys kannattaa tarkastaa, jos rykäisee moottorijarrutukselta vedolle tai päinvastoin siirtyessä. Momenttivarren kumit on rikki lähes aina, ja sen jälkeen ainakin etummainen hydraulikumi.
LH2.4:ään löysin kyllä ohjeet, mutten LH2.2:een vaikka kuinka haeskelin.

Moottorin kiinnityskumeissa tosiaan on sanomista, mutta tuo rykäisy/yskäisy on kyllä melkein oltava polttoainepuolelta koska syttypuoli alkaa olla käyty läpi. Meinaan tyhjäkäynniltä paikaltaa liikkeelle lähtiessä on todella sammumisherkkä ja tyhjäkäynniltä kun länttää latan pohjaan, kierrokset tipahtaa n.500rpm kieppeille ennenkuin moottori alkaa heräillä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Myrkky kirjoitti:LH2.4:ään löysin kyllä ohjeet, mutten LH2.2:een vaikka kuinka haeskelin.
LH 2.2:ssa ei ole vikamuistia, eli siitä ei saa koodeja luettua. 2.4:een tuli jo vähän parempaa diagnostiikkaa ja 2.4.2:ssa vikamuistia vissiin kasvatettiin tai jotain semmosta...Eli 2.2:a ei oikein koodien luku onnistu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse sain tuota kaasuun vastaamista parannettua immua säätämällä. kannattaa kokeilla kunhan mittaa ensin ohmit siitä niin saa huoletta säädellä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Temppuilu väheni hieman kun tulppasin EGR:n ja putsasin tyhjäkäyntimoottorin, mut edelleenkin tyhjäkäynti tekee noita omia temppujaan ja tyhjäkäyntiä ei saa alle 900 kierroksen vaikka puristaisi tyhjäkäyntimoottorin letkun ruttuun.

Jahka tuo roju kerkeää seisomaan niin kauan että moottori kerkeää jäähtymään, vaihdan kokeeksi lämpöanturin, kun näemmä on sama anturi kun mitä purin talteen muuan ruisku-asconasta ja jos ei sekään auta, niin junttaan pop-niitin kaasuläpässä olevaan pieneen reikään. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ei apua lämpöanturin vaihdosta, ei apua tyhjäkäyntimoottorin vaihdosta, kaasuläppä vaihdettu reiìttämättömään versioon ja sillä saatiin ehkä n.50rpm tyhjäkäyntiä alaspäin, bensapumppu on alkanut pitää aikas infernaalista meteliä, piktogrammi muistuttaa edelleen joulukuusta kiitos takavalojen jotka on kertaalleen käyty läpi jokaista kosketinpintaa myöten(vetokoukun sähköt on myös tarkistettu), vakkari päättää sitkeästi olla toimimatta letkujen/poljinkytkinten tarkistuksesta huolimatta yms.. just nyt tuntuu, että on muuten ihan takuulla viimeinen tonnari tässä talossa.. :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Äh..älä vielä luovuta. :wink:

Onko tuossa kaasuläpän asentoanturia..?(mahdollinen syypää)
Entäs mittasitko/sääditkö/vaihdoitko IMMua?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tri-Lo kirjoitti:Äh..älä vielä luovuta. :wink:

Onko tuossa kaasuläpän asentoanturia..?(mahdollinen syypää)
Entäs mittasitko/sääditkö/vaihdoitko IMMua?
Kokeilen kaasuläpän asentoanturin vkl:n aikana ja vaihdoin että säädin IMMua.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jos ei noilla niin ehkä syytä tarkistaa jakoketjun kuluneisuus ym. "mekaanisuudet".. :?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mistä kohtaa säädit sitä tyhjäkäyntiä? kun sen voi säätää siitä läppäkotelon sivussa olevasta ruuvista(mistä kuuluukin säätää) tai sitten vielä siinä itse kaasuvivun juuressa on se ruuvvi, mikä lukittu mutterilla.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jamppa kirjoitti:voi säätää siitä läppäkotelon sivussa olevasta ruuvista(mistä kuuluukin säätää) tai sitten vielä siinä itse kaasuvivun juuressa on se ruuvvi
LH2.2 tyhjäkäyntimoottorilla käsketään korjaamokäsikirjassa säätää nimenomaan kaasuvivun ruuvista, ja mahdollinen ohivirtauskanava käsketään sulkemaan kokonaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6371#46371

Olennaista on, että perustyhjäkäynnin säädön jälkeen kaasuläpän asentokytkin säädetään niin, että kontakti aukeaa kun läppää raotetaan ja kontakti sulkeutuu kun läppä on lepoasennossa.

Parhaiten perustyhjäkäynnin säätö onnistuu niin, että läppäkytkimen johtoliitin irti, hyppylanka niiden nastojen välille, jotka tyhjäkäynnillä kuuluu olla yhdessä, asentokytkimen ruuvit löysälle läppäkotelosta niin ettei kytkin rajoita läpän säätöä, ja testiliittimen vierestä maadotetaan liitin, jolla saa ruiskuboksin olemaan käskemättä tyhjäkäyntimoottoria. Nyt ruuvataan ohivirtauskanava kiinni ja kaasuläppä sellaiseen asentoon, että tyhjäkäynniksi tulee 750. Tämän jälkeen TK-moottorin ohjausmaadoituksen voi poistaa, ja tyhjäkäynnin pitäisi nousta 850-900 kun boksi taas alkaa ohjata tyhjäkäyntiä. Tämän jälkeen moottorin sammutus ja läppäkytkimen ruuvien kiristys oikeaan asentoon.

Tuossa kuvassa tyhjäkäyntimoottorin pois pelistä käskevä liitin on merkitty kirjaimilla TK:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/testiliitin.jpg
Tämän liittimen maadoitus ei tee mitään jos läppäkytkimen johdot ei ole pysyvästi yhdistetty tyhjäkäyntiasennon mukaisesti.

Yksinkertaisempi versio kaasuläpän perussäädöstä on vaan puristaa tyhjäkäyntimoottorin letku umpeen, mutta koskas sitä tietää kuinka hyvin ummessa letku on, parempi laittaa pari hyppylankaa, niin virheen mahdollisuus on pienempi.

Kannattaa myöskin mitata, että läppäkytkin sulkee kontaktin luotettavasti tyhjäkäyntiasennossa. Omassani oli kylmäjuotos täyskaasuasennon kytkimen johteen liitoksessa, samanlainen ongelma pystyy vaivaamaan tyhjäkäyntipuoltakin. Tyhjäkäynnillähän on mikrokytkin, kun täyskaasuasennolla isommat koskettimet:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lappakytkin.jpg

Takavaloista & piktogrammista: onko takavalojen maadoitukset alkuperäisessä kuosissaan, vai onko takavalovalaisimien johtosarjaa modattu minkään huoltotiedotteen mukaisesti - esim vetämälle kummaltakin valaisimelta maadoitus erillisellä johdolle keskelle kontin kynnystä samaan pisteeseen?
http://townsendimports.com/Web/electric ... oflash.htm

Piktogrammi on melko herkkä ilmaisemaan valovikaa, vaikka molemmilla puolilla takavaloista valoa loistaisikin. Riittää että toisen puolen takavalopolttimoista ista lanka on vähän sulanut "yhteen" niin että virta on isompi kuin toisella puolella. Varman päälle vaihdat uudet priimat polttimot kummallekin puolelle, jos piktogrammi häiritsee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ruisku ei anna mitään vikakoodeja testerissä, silti tyhjäkäynninsäätö on täysin poissa pelistä moottorin lämmettyä normaalilämpöiseksi.

Vaihdettua: Lämpöanturi, IMM(oli rikki), tyhjäkäynninsäätömoottori, kaasuläppäkytkin, alipaineletkuja, lisäksi egr-järjestelmä on tulpattu ja poissa pelistä(aiheutti nykimistä).

Ruiskuboxiko tässä pitää vaihtaa seuraavana?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Edit: Vastasin epähuomiossa vanhaan viestiin kun avasin uuteen ikkunaan keskustelun..

Mut väljä kaasuläppärunko löytyi starttipilotilla tutkiessa.. vaihdetaan se alkajaisiksi ja jatketaan ihmettelyä..

Edit: Ja ruiskuboxihan se oli sökö, lisäksi varmasti viallista oli IMM, pyörijä, puolanjohto ja yksi suutin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin