Ihan näin yleisellä tasolla kyselisin teiltä joilla on sitä kokemusta, niin:
Kuinka paljon 900-9000 saabin mittareissa on noin suurinpiirtein
kun ne suomen liikenteestä lähtee eläkkeelle?
Siis tuollainen yleinen arvio tietenkin..
Olen hieman ihastunu saabeihin ja olen nyt kolmen vaiheilla merkistä jonka
otan itseäni palvelemaan seuraavaksi 20 vuodeksi!!
Yleensähän on vaikea löytää vähän ajettua vanhaa 900 tai 9000:sta, koska ajettavaksihan nämä autot tehtiin ja harva sellaisen ostanut ajoi vähän. Joten näkyypä useammassa olevan +400tkm ja silti edelleen pelaavat hyvin.
Isäukolla on ollut muutama vuosi sitten OG 900 i8 jossa oli 500tkm mittarissa ja hyvinhän se pelasi, liekkö vieläkin liikenteessä. Mutta eiköhän se riipu ennenkaikkea käyttäjästä ja huolloista. Ratin ja penkin välissä on eräs suurimmista tekijöistä.
Tuota mun iivaria kävi juuri ostattelemassa eräs kaveri joka ajeli ´88 iivarilla. Tarvitsi vähän ajettua (257tkm tuossa mun autossa) koska omallansa oli jo ajanut reilut 580tkm. Konetta/laatikkoa ei ollut koskaan avattu. Eli kyllä ne kestää.
Käytännössä pellit muuttuvat kukkamullaksi, ennekuin moottori ja vaihteisto ovat lopussa. Kaksilitraiset 8v ja 16v moottorit kestävät hoidettuna ainakin sen 500 000 km ja ylikin.
Tietysti kaikki saa rikki huolettomalla hoidolla ja tahallaan rääkkäämällä mutta suurin ongelma vanhemmissa Saabeissa on edelleen korin kestävyys.
pitäiskö sanoa että 20 vuodessa saabikin menee aika rapeaksi, mitä siinä sitten ehtii kilometreja kerryttämään.
on nähty 200tkm ajettuja joissa kämmenen kokoisia reikiä pohjassa, ja 500tkm ajettuja kovapeltisempiä.
eiköhän noita autoja ole kansivikojenkin takia poistettu liikenteestä, kun korjaamolla sellaista työtä ei "kannata" 20 v. ikäiselle autolle teettää (ellei poikkeuksellisen hyväkuntoinen muutenkin), sitäkään ei kannata unohtaa.
jos romikselle menee noita saabien mittareita lunttaamaan, veikkaan että suuri osa lukemista alkaa kolmosella ja sen jälkeen ehkä nelosella tai kakkosella. kyllä niitä vähänajettujakin viedään huonostipidettyinä pois.
kyllähän jotain osviittaa saa kun selaa nettiautosta kaikki alle tonnin hintaiset satkut ja katsoo ilmoitetun mittarilukeman.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Appiukolla ollut uudesta asti -87 vuoden tonnari ja lähes 500tkm tällä hetkellä mittarissa. Koneen puolesta ei mitään heikkoa, mutta pellit näyttää sillointällöin antavan ruostetta läpi. Muutamaan kertaan sitä on paikkailtu peltien osalta ja maalailtu. Normaalikäytössä kori loppuu ennen moottoria.
yksi tuttu ajoi runsaat 900 tuhatta 900 ceellä, kerran jätti tielle kun laturin piuha katkesi ja meni oikkariin. laatikko avattiin tai vaihdettiin 700 tuhannen tietämillä kun viitonen alkoi ääntämään enemmän ja joskus hyppi pois päältä, syynä vaunun veto viitosella ja vaunu oli perässä voisi sanoa että aina! muutaman päivän mies kotona kuukaudessa oli. pellit siitä lopulta hupenivat, varsinkin kaikki takaripustukset kun aika kovilla koko ajan olivat. tietysti kone jo jonkun verran öljyä noilla kilometreillä söi ja pahvi taidettiin kerran vaihtaa...
251265 kirjoitti:Ihan näin yleisellä tasolla kyselisin teiltä joilla on sitä kokemusta, niin:
Kuinka paljon 900-9000 saabin mittareissa on noin suurinpiirtein
kun ne suomen liikenteestä lähtee eläkkeelle?
Kuvan satku lähti eläkkeelle vuoden 2004 lokakuussa. Mittarissa oli silloin noin 201.000 km. Nyt kilometrejä on huimat 203.000. Kuva on viime syksyltä. Eläkeläinen muuten tulee Alastarolle verryttelemään katsastusta varten
Ja tuolla omallani ajettu vajaa 500 tkm kannentiiviste vaihdettu kerran.
Muuten kone avaamaton ja laatikko avaamaton. Takertelee loota tosin vähän, mutta vanhaa ajetaan varovasti ja oikein vanhaa ei ollenkaan .Sama pätee ihmiseenkin.
Viimeksi muokannut 900i, Ma Syys 25, 2006 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Muksu kirjoitti:
Älä Vesa revittele liikaa kun näyttää vielä olevan sisäänajossa
.
No eihän sitä nyt eläkeläistä hirvene revittää.
Palvellut perhettämme liki uudesta alkaen ja toimii edelleen kuin kello.
Sinänsäö ihan turha kapine, mutta eihän sitä myydäkään kannata.